مهاجرت تحصیلی قبرس

رشته فیزیک در قبرس

رشته فیزیک در قبرس

علاقه مندان به رشته فیزیک در قبرس اطلاعات کلی درباره تحصیل و کار در رشته فیزیک در قبرس را در این مقاله بدست خواهند آورد. همانطور که می دانید قبرس یکی از جنوبی ترین کشورهای اتحادیه اروپاست. این کشور به دلیل نزدیکی به ایران و داشتن مزایایی از جمله عضویت در اتحادیه اروپا و مقرون به صرفه بودن مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. رشته فیزیک یکی از رشته های مورد توجه در علوم است. قبرس نیز به آموزش و پرورش خود اهمیت داده و رشته های مختلفی را برای متقاضیان در دانشگاه های خود ارائه می کند. یکی از این رشته ها، رشته فیزیک است. جهت بررسی بیشتر رشته فیزیک در قبرس به مطالب عنوان شده در این مقاله توسط گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دقت فرمایید.

کار در رشته فیزیک در قبرس

جهت کار در رشته فیزیک در قبرس در ابتدا باید پیشنهاد کاری رسمی از کارفرمایی در کشور قبرس داشته باشید. افرادی که در رشته فیزیک فارغ التحصیل می شوند در زمینه های مختلف از جمله تدریس فیزیک، کار در شرکت های علمی، آزمایشگاه ها و یا شرکت های مرتبط با سایر رشته های مربوط به فیزیک مانند بیوفیزیک، مکانیک و غیره وارد بازار کار می شوند. میزان حقوق مشاغل رشته فیزیک متناسب با میزان هزینه زندگی در قبرس است و همچنین میزان تجربه و تخصص فرد در میزان آن اثرگذار است.

در حال حاضر یک فیزیکدان در کشور قبرس به صورت متوسط 4550€ (یورو) در ماه حقوق دریافت می کنند که در مقایسه با کشورهای غرب و شمال اروپا بسیار کم تر است. این در حالی است که کم ترین میزان آن 2460€ (یورو) و بیشترین آن 6870€ (یورو) است.

در نمودار زیر می توانید میزان حقوق برخی از مشاغل رشته فیزیک در قبرس را مشاهده کنید:

حقوق برخی از مشاغل رشته فیزیک در قبرستحصیل رشته فیزیک در قبرس

سیاست دولت در مورد آموزش عالی و تحصیل در قبرس با هدف:

  • ایجاد قبرس به عنوان یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی منطقه ای، مرکزی برای دانش پژوهان بین المللی و دانشجویان
  • فراهم آوردن چارچوبی برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی قبرس برای ارائه برنامه های رقابتی تحصیلی، به طور کامل در سطح بین المللی و مطابق با روند بولونیا

آموزش در قبرس طی 2 دهه گذشته 3 دانشگاه دولتی و 5 دانشگاه خصوصی فعالیت خود را در قبرس آغاز کردند. همچنین تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی (HE) وجود دارد. موسسات آموزش عالی قبرس (HEI) تحت كنترل موثر قوانین و مقررات جمهوری قبرس فعالیت می كنند و بر كیفیت در آموزش و تعالی در تدریس ضمن محافظت از آزادی علمی تمركز می كنند. آنها طیف گسترده ای از برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان های یونانی و انگلیسی ارائه می دهند. آنها برنامه های درسی خود را بازسازی کرده و به طور فعال به دنبال همکاری با موسسات خارج از کشور هستند. رشته فیزیک در کشور قبرس به صورت گسترده در دانشگاه قبرس و برخی دوره ها به صورت مقطعی در دیگر دانشگاه ها ارائه می شود.

در جدول زیر می توانید دانشگاه های معتبر قبرس برای تحصیل رشته فیزیک در قبرس را مشاهده می کنید:

ردیفنام موسسه
1دانشگاه قبرس
2موسسه فنی قبرس
3دانشگاه نیکوزیا

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه قبرس

گروه فیزیک دانشگاه قبرس تنها موسسه آموزش عالی در قبرس است که دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس (تحصیل کارشناسی ارشد در قبرس) و دکترا در فیزیک است. مأموریت آن آماده سازی مربیان و محققان آینده در زمینه فیزیک، ارتقا تحقیقات در زمینه های فیزیک بنیادی و کاربردی و کمک به ارتقا فناوری و توسعه اقتصادی قبرس در حد امکان است. علی رغم اندازه کوچک آن، این گروه در طیف گسترده ای از تحقیقات نظری و تجربی در موارد زیر فعال است:

  • فیزیک ذرات و هسته ای
  • کیهان شناسی
  • فیزیک ماده چگال
  • فیزیک مولکولی
  • بیوفیزیک

تحقیقات انجام شده از طریق شبکه ای قوی از همکاری با دانشگاه های بزرگ بین المللی و مراکز تحقیقاتی تقویت می شود. این گروه از طریق ارائه یک برنامه درسی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجویان را در برابر تحولات جدید در فیزیک بنیادی و کاربردی و مشارکت آنها در طیف گسترده ای از پایان نامه های دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد آماده می کند. علاوه بر این، این گروه از طریق کارشناسی ارشد جداگانه به طور فعال در بهبود آموزش متوسطه فیزیک در قبرس مشارکت دارد. برنامه، معلمان فعلی یا آینده در آموزش متوسطه را هدف قرار می دهد. این دپارتمان همچنین درک وسیع تری از فیزیک را از طریق سخنرانی ها و فعالیت هایی که برای عموم مخاطبان انجام می شود، ارتقا می دهد.

کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه قبرس

تحصیلات لیسانس رشته فیزیک در قبرس به صورت گسترده در دپارتمان فیزیک دانشگاه قبرس ارائه می شود. هدف این گروه ارتقا دانش علمی، تحقیق و تدریس در زمینه فیزیک است. این گروه یک برنامه 4 ساله را ارائه می دهد که منجر به مدرک کارشناسی در فیزیک می شود. تأکید ویژه بر یادگیری متعادل در هر 2 کلاس سنتی و آزمایشگاه وجود دارد. تدریس عمدتا شامل سخنرانی ها و دوره های آزمایشگاهی است که با سمینارها و جلسات آموزشی تکمیل می شود. این برنامه سالانه تقریباً 35 دانشجو می پذیرد.

این برنامه شامل 5 نوع دوره است:

  • دوره های مقدماتی
  • دوره های اصلی
  • دوره های تخصصی
  • دوره های اجباری از بخش های دیگر
  • دوره های انتخابی، حداقل از 3 دانشکده مختلف

دوره های مقدماتی همه اجباری و پیش نیاز دوره های اصلی است. موارد دوم نیز اجباری هستند و بسیاری از زمینه ها را شامل می شوند که یک فیزیکدان باید بر آنها تسلط داشته باشد. با اتمام این دوره ها، دانشجویان تعدادی دوره تخصصی را می گذرانند. هدف ها این است که دانشجویان را با مفاهیم و موضوعاتی آشنا کنند که مربوط به کار پروژه سال آخر آنها باشد و به تعریف گرایش حرفه ای آنها در فارغ التحصیلی کمک کند. این برنامه شامل دوره های اجباری است که توسط سایر بخش ها ارائه می شود، مانند گروه ریاضیات و آمار، گروه شیمی و مرکز زبان. سرانجام این برنامه دانشجویان را ملزم به گذراندن دوره های انتخابی خارج از گروه می کند تا زمینه اصلی مطالعات را تکمیل کند. این گزینه ها با مشورت با مشاور علمی آنها انتخاب می شوند.

کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه قبرس

کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه قبرس

پس از اتمام موفقیت آمیز حداقل 120 ECTS در فیزیک به دانشجو کارشناسی ارشد اعطا می شود. برای تحقق این شرط، دانشجو باید در دوره اصلی اجباری شرکت کند، که در مجموع 50 ECTS است و 1 دوره تخصصی 10 ECTS در زیر شاخه تحقیق خود داشته باشد. 60 ECTS باقیمانده از طریق تحقیق در مورد پایان نامه کارشناسی ارشد اعتبار می یابد. در طول سال اول تحصیل، دانشجو کار دوره مورد نیاز را به پایان می رساند و یک استاد راهنما برای پایان نامه انتخاب می کند. به طور معمول، 1 سال کامل برای انجام تحقیقات در مورد موضوع انتخاب شده، نوشتن پایان نامه و دفاع شفاهی موفق آن لازم است. برای به دست آوردن کارشناسی ارشد پایان نامه کتبی مورد نیاز است.

این پایان نامه باید شامل عناصر رضایت بخشی از کار علمی مستقل و اصلی باشد و باید دانش جدیدی را برای پیشرفت فیزیک کمک کند. از پایان نامه در مقابل یک کمیته اعضای 3 هیئت علمی، در یک سمینار که برای عموم آزاد است، دفاع می شود. در طول این دفاع شفاهی، دانشجو باید بتواند به سوالات مربوط به زیر شاخه تحصیلات خود پاسخ دهد و درک صحیحی از موضوع تحقیق را نشان دهد. دوره های اصلی اجباری مانند دوره های ارائه شده توسط برنامه های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های برتر است. علاوه بر این، یک سری دوره های تخصصی گسترده ای ارائه می دهند که با مناطق تحقیقاتی فعال در گروه سازگار است.

دوره های اصلی اجباری:

  • مکانیک کوانتوم I
  • مکانیک کوانتوم II
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک آماری
  • فیزیک تجربی

دکترای فیزیک در قبرس

مدت زمان تحصیل دکترا در قبرس در رشته فیزیک بین 3.5 سال (حداقل) تا 8 سال (حداکثر) است. برای تحقق الزامات دکترا، یک داوطلب باید حداقل 240 ECTS را با موفقیت به پایان برساند و باید یک پایان نامه دکترای اصلی را در یک موضوع تأیید شده بنویسد. 240 ECTS مورد نیاز توسط 90 ECTS در دوره و 150 ECTS در کار برای Ph.D تشکیل شده است. 90 ECTS مربوط به دوره های آموزشی شامل 5 دوره تحصیلات تکمیلی اجباری اصلی، 3 دوره تخصصی مربوط به زیر رشته حوزه تخصصی دانشجو و 1 دوره انتخابی در یک زیر رشته خارج از حوزه دانشجویی تخصص است. در اختیار داشتن یک کارشناسی ارشد مدرک تحصیلی می تواند دانشجو را به طور جزئی یا کامل از اتمام 90 ECTS فوق العاده معاف کند.

نیاز اساسی برای دکترا وضعیت موفقیت آمیز آزمون ورودی دکترای فیزیک است. داوطلب باید یک پیشنهاد رساله دکترا را با موفقیت در کمیته اعضای 3 نفره هیئت علمی ارائه دهد. هدف از این پیشنهاد ارزیابی پیشرفت رضایت بخش دانشجو نسبت به اتمام دوره دکتری است. در پایان نامه دکترا باید یک بخش قابل توجه از تحقیقات بدیع و اصلی توصیف شود که به پیشرفت دانش علمی در زمینه تخصص فیزیک کمک می کند. امتحان نهایی دفاع توسط کمیته ویژه ای 5 نفره انجام می شود. این کمیته شامل 3 عضو هیئت علمی گروه (از جمله مشاور پژوهشی) و 2 عضو خارجی است که حداقل یکی از آنها باید در خارج از دانشگاه قبرس منصوب شود و در زمینه تحقیقات ارائه شده متخصص باشد. جهت اعزام دانشجو به قبرس مقاله را در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطالعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *