مهاجرت تحصیلی روسیه

رشته فیزیک در روسیه

رشته فیزیک در روسیه

رشته فیزیک در روسیه از دیرباز تاکنون یکی از قطب های مهم علم در جهان بوده است. روسیه از گذشته تا الان فیزیکدانان برجسته ای را به خود دیده است. کشور روسیه سهم مهمی در پیشرفت علم و فیزیک در جهان داشته است. این کشور با داشتن موسسات و دانشگاه های معتبر و قدیمی همواره در تولید و آموزش متخصصین رشته فیزیک در زیر مجموعه های گسترده آن نقش مهمی در توسعه رشته فیزیک داشته است.

چنانچه علاقه مند به کار و تحصیل رشته فیزیک در روسیه هستید پیشنهاد می کنیم زبان روسی را نیز یاد بگیرید. البته امکان تحصیل این رشته از مقطع کارشناسی ارشد به بالا به زبان انگلیسی وجود دارد با این حال برای ورود به بازار کار نیاز به یادگیری این زبان خواهید داشت. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مقاله رشته فیزیک در روسیه را بررسی کرده اند.

بازار کار فیزیک در روسیه

با توجه به فعالیت زیاد بخش های مختلف به رشته فیزیک در روسیه، مشاغل مربوط به این رشته نیز در طیف گسترده ای در حال فعالیت هستند. با داشتن تخصص و آشنایی به بازار کار در روسیه می توانید در این کشور در زمینه فیزیک شغل مورد علاقه خود را پیدا کنید. فیزیکدانان به طور معمول در یکی از زیرشاخه های زیر تخصص دارند و در آن بخش مشغول به کار هستند:

  • فیزیک اتمی، مولکولی و نوری: شامل تحقیق در مورد اتم ها، مولکول های ساده، الکترون ها و نور و فعل و انفعالات آنها
  • اختر فیزیک: مطالعه فرایندهای فیزیکی در ستارگان و سایر منابع کهکشانی، تاریخ اولیه و تکامل جهان و خورشید
  • فیزیک بیولوژیکی: مطالعه پدیده های بیولوژیکی با استفاده از تکنیک های فیزیکی
  • فیزیک شیمی: درک وسیعی از سیستم ها، از برخورد اتمی تا مواد پیچیده و همچنین رفتار اتم ها
  • فیزیک محاسباتی: استفاده از کامپیوتر در تحقیقات و آموزش فیزیک
  • فیزیک ماده متراکم: بر روی موضوعاتی مانند ابررسانایی، نیمه رساناها، مغناطیس، مایعات پیچیده و فیلمهای نازک تمرکز دارد.
  • دینامیک سیالات: مطالعه فیزیک مایعات با تأکید ویژه بر نظریه های دینامیکی حالت های مایع، پلاستیک و گاز در تمام شرایط دما و فشار
  • فیزیک مواد: از فیزیک برای توصیف مواد به روش های مختلف مانند نیرو، گرما، نور و مکانیک استفاده می کند
  • فیزیک هسته ای: مطالعه مشکلات اساسی مربوط به ماهیت ماده
  • ذرات: مطالعه ذرات، روابط متقابل آنها و طراحی و توسعه شتاب دهنده ها و تکنیک های ابزار دقیق برای فیزیک با انرژی بالا
  • فیزیک پلاسما: پلاسما، جامد، گاز و مایع 4 حالت ماده هستند.
  • فیزیک پلیمر: بر فیزیک مواد ماکرومولکولی طبیعی و مصنوعی تمرکز دارد.

درآمد مشاغل فیزیک در روسیه

خوشبختانه میزان درآمد متخصصین رشته فیزیک در روسیه مناسب است. البته میزان حقوق کاملا بسته به سطح دانش، تجربه و عواملی از این دست دارد. در حال حاضر یک فیزیکدان در کشور روسیه به صورت متوسط 202000RUB (روبل روسیه) در ماه حقوق دریافت می کند. این در حالی است که کم ترین میزان آن 103000RUB (روبل روسیه) می باشد و بیشترین آن 312000RUB (روبل روسیه) است. در نمودار زیر می توانید میزان حقوق برخی از مشاغل رشته فیزیک در روسیه را مشاهده کنید:

حقوق ماهیانه مشاغل رشته فیزیک در روسیه (روبل)

تحصیل رشته فیزیک در روسیه

سیستم آموزشی روسیه یکی از قدیمی ترین و قوی سیستم های آموزشی در جهان است. این کشور از گذشته دانشمندان زیادی را تربیت کرده و امروز در کشور گسترده خود دارای دانشگاه های متعددی است. دانشگاه های روسیه تحصیل رشته فیزیک در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می کند. تحصیل رشته فیزیک در روسیه به 2 زبان انگلیسی و روسی ارائه می شود.

در جدول زیر می توانید دانشگاه های معتبر روسیه برای تحصیل رشته فیزیک در روسیه را مشاهده می کنید:

ردیفنام موسسه
1دانشگاه لومونسوف
2موسسه فناوری و فیزیک مسکو
3دانشگاه تحقیقاتی هسته ای ملی روسیه
4دانشگاه نووسیبریسک
5دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ روسیه
6دانشگاه تامسک
7دانشگاه سنت پترزبورگ

تحصیل رشته فیزیک دانشگاه نووسیبیرسک روسیه

دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک در حال حاضر در 9 موسسه از 46 موضوع و 3 حوزه موضوعی برجسته در QS رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS توسط موضوع، در میان موسسات نخبه جهان ظاهر شده است. چندین سال است که دانشگاه پویایی مثبتی در فیزیک و نجوم نشان داده است. در طول سال گذشته، این دانشگاه همچنین موفق به صعود 50 رتبه شده و وارد 50 دانشگاه برتر جهان شده است. در زمینه های “فناوری شیمی” و “فناوری های کشاورزی”، دانشگاه نووسیبیرسک موقعیت پیشرو در روسیه را به خود اختصاص داده است. ریاضیدانان دانشگاه، باستان شناسان، انفورماتیک، شیمی دانان، زیست شناسان، زمین شناسان، فلاسفه و زبان شناسان نیز سطح بالایی از رقابت بین المللی را نشان داده اند. برنامه های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه در جدول زیر آمده است:

مقطعبرنامه
برنامه های کارشناسیفیزیک عمومی، انفورماتیک فیزیکی
برنامه های کارشناسی ارشدفیزیک هسته ای و ذرات، فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک ماده چگال، فیزیک نیمه هادی و مهندسی میکرو الکترونیک، فیزیک پلاسما، فیزیک سیستم های بیولوژیکی، فیزیک پدیده های نوری، فیزیک امواج صوتی و هیدرودینامیکی، فیزیک پدیده های جنبشی، فیزیک فناوری رادیو الکترونیکی مدرن، فیزیک شتاب دهنده، مکانیک مایعات و گازها، فناوری اطلاعات کوانتومی، روش های پیشرفته برای مطالعه سیستمهای ماده تغلیظ شده، پزشکی هسته ای، فرایندها و سیستم های اطلاعاتی
برنامه های دکترافیزیک و نجوم، فیزیک نظری، کریستال، اپتیک، فیزیک ماده متراکم، فیزیک پلاسما، فیزیک نیمه هادی، ترموفیزیک و ترمولوژی، فیزیک ذرات هسته ای و بنیادی، فیزیک لیزر، فیزیک شیمیایی، احتراق و انفجار فیزیک حالت های ماده شدید، تجهیزات و روش فیزیک تجربی، فیزیک ذرات باردار و تجهیزات شتاب دهنده، فیزیک با انرژی بالا، فیزیک نجوم (انگلیسی)

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه تحقیقاتی هسته ای روسیه

دانشگاه تحقیقاتی هسته ای فیزیک روسیه یک دانشگاه برجسته در روسیه است که مواضع خود را در صحنه آموزش جهانی تقویت می کند. این دانشگاه به متخصصان بلند پرواز و ماهر علوم و مهندسی افتخار می کند که از زمان تأسیس آن در سال 1942 از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. 6 برنده جایزه نوبل به روند آموزشی و تحقیقات در دانشگاه کمک کردند. این دانشگاه یک دانشگاه جهانی است. این فرایند آموزش بولونیا اروپا را اقتباس کرده است و اکنون برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می دهد. این همچنین عضو جوامع بین المللی CDIO (تصور، طراحی، اجرا و بهره برداری)، ENEN (شبکه آموزش هسته ای اروپا)، STAR-NET (شبکه منطقه ای آموزش در فناوری هسته ای) است. تعداد زیادی از برنامه ها و دوره ها به زبان انگلیسی می شود.

موسسات این دانشگاه شامل:

  • موسسه فیزیک و مهندسی هسته ای
  • موسسه فیزیک و مهندسی در پزشکی
  • موسسه فناوری های لیزر و پلاسما
  • موسسه سیستم های هوش سایبری
  • موسسه مهندسی نانو در الکترونیک، اسپینترونیک و فوتونیک
  • موسسه سیستم های سایبری و فیزیکی
  • موسسه روابط بین الملل
  • دانشکده انفورماتیک تجارت و مدیریت سیستم های یکپارچه
  • موسسه فناوری های مالی و امنیت اقتصادی

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه تحقیقاتی هسته ای روسیه

دانشگاه فیزیک و فناوری مسکو روسیه

موسسه فیزیک و فناوری مسکو یکی از دانشگاه های برجسته روسیه در زمینه فیزیک و فناوری است. این دانشگاه دارای موقعیت معتبری در کشور و خارج از کشور برای آموزش واجد شرایط تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان و فارغ التحصیلان MIPT نمایندگان یک گروه نخبه هستند که به لطف محیط علمی میان رشته ای خود قادر به درک کامل پتانسیل خود هستند. جامعه قوی فارغ التحصیلان در سراسر جهان گسترش یافته است و شامل دانشمندان برتر، بازرگانان، سیاستمداران، اهالی هنر است که بسیاری از آنها جایزه های معتبر بین المللی را دریافت کرده اند. این دانشگاه در 17 سپتامبر 1951 با قطعنامه هیئت وزیران شوروی بر اساس گروه فیزیک و فناوری در دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو راه اندازی شد. این بخش در 25 نوامبر 1946 شروع به کار کرد.

در اول اکتبر 1951، این مصوبه با دستورالعمل اجرایی وزارت آموزش و پرورش شوروی تصویب شد. در تاریخ 2 نوامبر 2009 دولت روسیه به دانشگاه MIPT وضعیت دانشگاه ملی تحقیقاتی اعطا کرد. این دانشگاه دارای تاریخچه بسیار غنی است. بنیانگذاران آن آکادمیسین های پیوتر کاپیتسا، نیکولای سمنوف و سرگئی کریستیانوویچ بودند. اولین استادان آن برندگان جایزه نوبل، کاپیتسا، سمنوف و لو لواندائو بودند و اولین رئیس آن ایوان پتروف بود. شرایط تحصیل به زبان روسی در روسیه را در اینجا بخوانید.

برنامه های دانشگاه فیزیک و فناوری روسیه

بسیاری از اساتید دانشگاه فیزیک و فناوری دانشمندان برجسته روسی هستند، از جمله بیش از 80 عضو آکادمی علوم روسیه می باشند. از همان ابتدا، دانشگاه از یک سیستم منحصر به فرد برای آموزش متخصصان استفاده کرده است، معروف به سیستم Phystech، که ترکیبی از علوم بنیاد ، رشته های مهندسی و تحقیقات دانشجویی است.

برنامه های تحصیلی رشته فیزیک این دانشگاه به شرح زیر است:

مقطعبرنامه
برنامه های کارشناسیفیزیک بنیادی و کاربردی، فیزیک جهان خرد، مدل سازی ریاضی، ریاضیات محاسباتی و فیزیک
فیزیک و مکانیک فضا و سیستم های طبیعی، فیزیک شیمیایی و خواص ساختارهای نانو، فیزیک و شیمی پلاسما، فیزیک مولکولی و انفورماتیک شیمی، الکترونیک فیزیکی و کوانتومی، مشکلات مدرن فیزیک و انرژی، فیزیک هسته اتمی، ذرات بنیادی و فعل و انفعالات اساسی، بیوفیزیک و فیزیک مولکولی سیستم های زنده
برنامه های کارشناسی ارشدریاضیات و فیزیک کاربردی، فیزیک و فناوری هسته ای، فیزیک فنی، علم مواد و فناوری مواد، فناوری های پیشرفته و اقتصاد نوآوری ها
برنامه های دکترافیزیک پلاسما، فیزیک هسته اتمی و ذرات بنیادی، فیزیک شیمیایی، احتراق و انفجار، فیزیک لیزر، فیزیک انرژی، فیزیک نیمه هادی، اخترفیزیک و نجوم ستاره ای، تحقیقات سیاره ای، ابزارها و روش های فیزیک تجربی، فیزیک نظری، رادیو فیزیک، الکترونیک فیزیکی، اپتیک
آکوستیک، فیزیک ماده متراکم، فیزیک کریستال ها، ترموفیزیک و مهندسی نظری گرما، دستگاه ها و مجتمع های نوری و الکترونیکی

جهت اخذ ویزای تحصیلی روسیه مطلب آماده شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را بخوانید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *