دسته بندی نشده

رشته فیزیک در جمهوری چک

رشته فیزیک در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای با سابقه در زمینه آموزش است. رشته فیزیک در جمهوری چک در کنار بسیاری از رشته های مهم دیگر در کشور جمهوری چک از گذشته تاکنون تدریس می شود. جمهوری چک به دلیل داشتن سیستمی نوین در آموزش امروز مورد توجه دانشجویان مختلف به خصوص در شاخه مهندسی و علوم کاربردی همانند رشته فیزیک در جمهوری چک قرار گرفته است. جهت تحصیل این رشته می توانید ویزای تحصیلی گرفته و مهاجرت تحصیلی داشته باشید. جهت کار در رشته فیزیک در این کشور نیز با دریافت یک پیشنهاد رسمی و ترجمه و ارائه مدارک تحصیلی در این حوزه می توانید وارد بازار کار این رشته شوید. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی رشته فیزیک در جمهوری چک پرداخته اند.

تحصیل در جمهوری چک

در جمهوری چک سنتی طولانی وجود دارد که قدمت آن به قرن 14 بر می گردد. دانشگاه چارلز یک موسسه اصلی در آنچه می توان آن را منطقه آموزش عالی قرون وسطایی اروپا توصیف کرد بود، و قبل از جنگ جهانی دوم چکسلواکی سابق در میان پیشرفته ترین کشورهای جهان با شبکه ای قوی از مدارس و دانشگاه های با کیفیت بالا بود. سیستم آموزش عالی چک در سال های گذشته تغییرات عمیق، پویا و توسعه گسترده ای را تجربه کرده است. از یک سیستم کاملاً یکنواخت و کاملاً متمرکز و وابسته به ایدئولوژیک تحت رژیم کمونیستی، به یک سیستم بسیار متنوع تر و غیر متمرکز با آزادی کامل آکادمیک و نهادهای خودگردان، برای اروپا و جهان تبدیل شده است.

آموزش عالی بالاترین سطح سیستم آموزشی چک را تشکیل می دهد. این قانون توسط قانون آموزش عالی اداره می شود و نهاد اصلی اداره آن وزارت آموزش، جوانان و ورزش است. روند اعتبارسنجی و تضمین کیفیت توسط دفتر اعتبار بخشی ملی برای آموزش عالی تضمین می شود.

درآمد مشاغل رشته فیزیک در جمهوری چک

با یک نگاه مختصر به نرخ بیکاری این کشور که زیر 2% است می توان فهمید بازار کار در جمهوری چک بسیار فعال است. اقتصاد این کشور بسیار پویا است و میزان درآمد ماهیانه نیروی کار آن به خصوص نیروی کار متخصص آن در رده مناسبی قرار دارد. مشاغل پر اهمیت و پر کاربرد مانند مشاغل رشته فیزیک در جمهوری چک با توجه به میزان تجربه و سطح تخصص فرد تعیین می شود. با این حال مشاغل علمی در کشور جمهوری چک حقوق مناسبی دارد.. با تحصیل در جمهوری چک و اخذ مدرک می توانید وارد بازار کار این کشور شوید. در حال حاضر یک فیزیکدان در کشور جمهوری چک به صورت متوسط 81600CZK (کرون چک) در ماه حقوق دریافت می کند. این در حالی است که کم ترین میزان آن 29500CZK (کرون چک) و بیشترین آن 136000CZK (کرون چک) است.

در نمودار زیر می توانید میزان حقوق برخی از مشاغل رشته فیزیک در جمهوری چک را مشاهده کنید:

میزان حقوق برخی از مشاغل رشته فیزیک در جمهوری چک

تحصیل رشته فیزیک در جمهوری چک

دانشجویانی که می خواهند در یک دوره تحصیلی تحصیل کنند، ابتدا باید شرایط ورود به سیستم را در وبسایت موسسه آموزش عالی مورد نظر خود بررسی کنند و سپس متناسب با آن به این موسسه مراجعه کنند. آخرین مهلت برای ارسال درخواست ها معمولاً پایان ماه فوریه یا مارس است، اما ممکن است مهلت های بعدی نیز وجود داشته باشد. این برنامه ها معمولاً شامل فرم درخواست الکترونیکی تکمیل شده، کپی مدارک مربوطه و نمرات آزمون مهارت زبان است. بسته به برنامه و دانشگاه خاص، متقاضیان ممکن است مجبور به شرکت در امتحانات ورودی شوند. اینها بیشتر بین ماه های ژوئن و سپتامبر برگزار می شود.

دانشجویان بین المللی که می خواهند به عنوان دانشجوی مبادله در جمهوری چک تحصیل کنند، فرصت های زیادی برای انتخاب از اقامت در چارچوب برنامه های مختلف حرکتی اروپایی و غیر اروپایی، برنامه های متناسب با تحصیل در خارج از کشور، برنامه های همکاری بین شبکه های دانشگاه دارند. زبان اصلی تحصیل چکی است، با این وجود طیف وسیعی از برنامه های تحصیلی ارائه شده به زبان های خارجی (به ویژه تحصیل در چک به زبان انگلیسی) در حال گسترش است تا بتواند دانشجویان بین المللی را تأمین کند. موسسه زبان و مطالعات مقدماتی آموزش زبان چک به خارجی ها و آماده سازی آنها برای تحصیلات دانشگاهی را ارائه می دهد.

در جدول زیر دانشگاه ها و موسسات معتبر جهت تحصیل رشته فیزیک در جمهوری چک معرفی شده اند:

ردیفنام موسسه
1دانشگاه چارلز
2دانشگاه پالاکی اولوموک
3دانشگاه فنی چک
4دانشگاه استراوا

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه پالاکی جمهوری چک

دانشگاه Palacký Olomouc دانشگاهی با سنتی دیرینه است. این دانشگاه در قرن شانزدهم تأسیس شد و دومین دانشگاه قدیمی جمهوری چک است. امروزه این یک مرکز آموزش عالی مدرن با طیف گسترده ای از برنامه های مطالعاتی و فعالیت های علمی و پژوهشی فراوان است. در سال 2019، بیش از 22000 دانشجو در برنامه های تحصیلی معتبر، برنامه های تبادل و برنامه های یادگیری در 8 دانشکده تحصیل کرده اند. دانشگاه Palacký Olomouc یکی از برترین دانشگاه های چک است و بر اساس رتبه بندی بین المللی در میان بهترین دانشگاه های جهان قرار دارد.

این دانشگاه در رشته فیزیک برنامه های مختلفی را ارائه می کند در گروه های زیر ارائه می شود:

  • گروه بیوفیزیک
  • گروه فیزیک تجربی
  • گروه اپتیک
  • گروه آزمایشگاه مشترک اپتیک

  تحصیل بیوفیزیک در دانشگاه پالاکی جمهوری چک

گروه بیوفیزیک تحصیل بیوفیزیک در تمام مقاطع تحصیلی (تحصیل کارشناسی در جمهوری چک، کارشناسی ارشد، دکترا) در 2 رشته زیر را ارائه می کند:

  • بیوفیزیک
  • و بیوفیزیک مولکولی.

دانشجویان بیوفیزیک توانایی کار در بیوفیزیک پزشکی یا بیوفیزیک گیاهان را دارند. تمرکز تحقیقاتی این بخش بررسی استرس در گیاهان، تولید گونه های اکسیژن واکنش پذیر در سیستم های زنده، خصوصیات ساختاری و عملکردی پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. تعدادی از کارکنان تحقیقاتی این بخش در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی و کشاورزی درگیر هستند. بیوفیزیک یک رشته میان رشته ای در رابط فیزیک، شیمی و زیست است. دانشجویان یاد می گیرند که اصول تکنیک های مدرن فیزیکی را بفهمند و آنها را در مطالعه سیستم های بیولوژیکی به کار ببرند. فارغ التحصیلان در زمینه های مختلف مانند بهداشت، پزشکی قانونی، داروسازی، زیست محیطی، کشاورزی و صنایع غذایی کاربرد عملی دارند. آنها همچنین می توانند در تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه های فیزیک، شیمی، زیست شناسی یا پزشکی در دانشگاه ها شرکت کنند.

برنامه های محبوب رشته فیزیک در جمهوری چک

برنامه های محبوب رشته فیزیک در جمهوری چک

در کشور جمهوری چک برنامه های مختلفی در رشته فیزیک ارائه می شوند که برخی از آنها در جدول زیر معرفی شده اند:

برنامهدانشگاه
فیزیک سطوح و رابط ها:دانشگاه چارلز چک
فیزیک هسته ای:دانشگاه چارلز
بیوفیزیکدانشگاه پالاکی
اپتیک کوانتوم و الکترونیکی نوری:دانشگاه چارلز
فیزیک ساختارهای نانو:دانشگاه چارلز
کاربردهای علوم طبیعیدانشگاه فنی چک
مدل سازی ریاضی در فیزیک و فناوریدانشگاه چارلز

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه فنی چک

دانشگاه فنی چک در پراگ (CTU) یکی از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های فنی در اروپا است. این دانشگاه در حال حاضر دارای 8 دانشکده:

  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • علوم هسته ای و مهندسی فیزیک
  • معماری
  • علوم حمل و نقل
  • مهندسی پزشکی
  • فناوری اطلاعات

دوره های فیزیک برای تمام شاخه های تحصیلی در دانشکده مهندسی فیزیک است. تدریس همزمان با فعالیت های علمی و پژوهشی انجام می شود. علم در همکاری نزدیک با معلمان و دانشجویان رشته های تخصصی انجام می شود:

  • فیزیک ریاضی
  • فیزیک هسته ای و ذرات تجربی
  • فیزیک و فناوری همجوشی هسته ای
  • فناوری فیزیکی

تحقیقات در این بخش بر روی طیف وسیعی از مباحث فیزیک ریاضی، اطلاعات و ارتباطات کوانتومی، فیزیک هسته ای و ذرات، فیزیک پلاسما و توکامکس متمرکز شده است. کارکنان دپارتمان و همچنین دانشجویان آن با تعدادی از گروه های تحقیقاتی برجسته در اروپا و جهان از جمله آزمایشگاه های CERN و BNL همکاری نزدیک دارند. این تماس ها دانشجویان را قادر می سازد تا به تیم های جوان پویا با آینده های حرفه ای امیدوار کننده در داخل و همچنین محیط های دانشگاهی خارج از کشور، ملحق شوند.

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه استراوا چک

دانشکده دانشگاه استراوا چک بخش تدریس در زمینه فیزیک عمومی، بیوفیزیک، فیزیک ساختارهای نانو، تعلیم فیزیک و رشته های مرتبط را ارائه می دهد. بیشتر مبانی فیزیک، ریاضیات کاربردی مقدماتی و بالاتر را برای برنامه های مطالعه غیر فیزیکی ارائه می دهد. این بخش همچنین در برنامه مطالعه زیست شناسی تجربی تضمین شده توسط گروه زیست شناسی و اکولوژی شرکت می کند. همچنین دوره بیوفیزیک پزشکی برنامه مطالعه پزشکی عمومی نیز ارائه می شود. این بخش برنامه های تحصیلی زیر را تضمین می کند:

برنامه های کارشناسی (به زبان چک):

  • بیوفیزیک
  • فیزیک
  • فیزیک ساختارهای نانو

برنامه های دوره 2 ساله کارشناسی ارشد (حرفه ای؛ به زبان چک):

  • بیوفیزیک
  • فیزیک ساختارهای نانو

دکترا برنامه های تحصیلی (به زبانهای چکی و انگلیسی):

  • فیزیک بیوفیزیک و ساختار نانو

فعالیت های تحقیق علمی در این بخش در 3 زمینه اصلی متمرکز شده است:

  • بیوفیزیک، بیوشیمی و اکوفیزیولوژی فتوسنتز.
  • فیزیک ساختارهای نانو و فیزیک شیمیایی.
  • آموزش فیزیک و مبانی فیزیک عمومی.

این بخش چندین آزمایشگاه پیشرفته تخصصی را که برای آموزش عملی و فعالیت های تحقیقاتی علمی استفاده می شود، اداره می کند. تجهیزات آزمایشگاهی به تدریج مدرنیزه می شوند تا بتوانند با تحقیقات و آموزشهای فعلی مطابقت داشته باشند. دانشجویان این فرصت را دارند که به خوبی با دستگاه های تجربی با فناوری پیشرفته آشنا شوند و در حیطه پایان نامه های خود در فعالیت های تحقیقاتی شرکت کنند. جهت اعزام دانشجو به جمهوری چک مقاله ارائه شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را مطالعه نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *