مهاجرت تحصیلی هند

رشته علوم کامپیوتر در هند

رشته علوم کامپیوتر در هند

رشته علوم کامپیوتر در هند یکی از محبوب ترین دوره های تحصیلی است. هندوستان یکی از کشورهای پیشرو در تولید متخصصین علوم کامپیوتر است. اما از نظر کیفیت متاسفانه این کشور در جایگاه ضعیفی قرار دارد. لذا چنانچه خواهان تحصیل در دوره های با کیفیت بالا در رشته علوم کامپیوتر هستید کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کشورهای دیگر را پیشنهاد می دهند. در هر صورت برخی از موسسات فنی و معتبر در هندوستان وجود دارد که دوره های ارائه شده در آنها کیفیت قابل قبولی دارند. هندوستان یکی از کشورها ارزان برای تحصیل و زندگی در آسیاست. دوره های ارائه شده در علوم کامپیوتر در هند به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

تحصیل رشته علوم کامپیوتر در هند

علوم کامپیوتر علمی است که به نظریه و روش های پردازش اطلاعات در رایانه های دیجیتال، طراحی سخت افزار و نرم افزار رایانه و کاربردهای کامپیوتر می پردازد. علوم کامپیوتر اغلب با فناوری اطلاعات و سایر جنبه های آن اشتباه گرفته می شود، اما علوم کامپیوتر از زمینه های مرتبط با آن متفاوت است به این دلیل که بیشتر بر درک خواص برنامه های مورد استفاده برای پیاده سازی نرم افزارهایی مانند بازی ها و مرورگرهای وب و استفاده از این درک متمرکز است. ایجاد برنامه های جدید یا بهبود برنامه های موجود بر عهده متخصصی است که مبانی نظری محاسبات و کاربرد آنها در سیستم های کامپیوتری را به دست آورده است. متخصصین کامپیوتر روی جنبه های نظری سیستم های کامپیوتری کار می کنند.

برخی از زمینه های تخصصی علوم کامپیوتر عبارتند از:

  • الگوریتم ها و ساختار داده ها
  • عناصر کامپیوتر و معماری
  • هوش مصنوعی
  • علوم محاسباتی
  • مهندسی نرم افزار

مطالعه این زمینه شامل همه یا تعداد کمی از این موارد است:

  • مبانی منطق دیجیتال
  • معماری و سازمان کامپیوتر
  • ساختار داده ها و الگوریتم ها
  • سیستم نرم افزار
  • ارتباط داده و شبکه سازی

در جدول زیر برخی از دانشگاه های ارائه کننده رشته علوم کامپیوتر در هند معرفی شده اند:

ردیفنام موسسه یا دانشگاه
1موسسه فناوری هند
2انجمن کامپیوتر هند
3مرکز توسعه محاسبات پیشرفته C-DAC
4گروه الکترونیک و اعتباربخشی دوره های کامپیوتر DOEACC
5موسسه تحقیقات بنیادی تاتا
6دانشگاه پیون
7دانشگاه آشوکا

شرایط تحصیل رشته علوم کامپیوتر در هند

علوم کامپیوتر و برنامه های کاربردی آن به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پرطرفدارترین دوره ها در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در هند است. تعدادی از دانشگاه ها و کالج های مشهور در هند دوره های علوم کامپیوتر را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهند. به دلیل رشد سریع صنایع IT و نرم افزار در این کشور، این روند بیشتر در حال افزایش است. یک حرفه در علوم کامپیوتر از دهه گذشته سودآور بوده است. فردی که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر تحصیل می کند، نه تنها جنبه نرم افزاری (زبان و برنامه نویسی و غیره) کامپیوتر را بلد است، بلکه دانش سیستم عامل، زبان برنامه نویسی، پایگاه داده و غیره را نیز فرا می گیرد.

برنامه های تحصیلی ارائه شده در علوم کامپیوتر شامل دوره های کارشناسی مانند B.Sc و BCA است. می توان علاوه بر سایر موضوعات علوم معمولی مانند فیزیک، شیمی و ریاضی، یک دوره گذراندن یا برنامه افتخار در علوم کامپیوتر را دنبال کرد. کسانی که لیسانس علوم کامپیوتر را گذرانده اند می توانند برنامه کارشناسی ارشد یعنی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را ادامه دهند. کسی که دارای مدرک علمی ساده است می تواند برنامه کارشناسی ارشد کامپیوتر را دنبال کند که بهترین انتخاب برای متقاضیان علوم کامپیوتر است. به غیر از این معیار اصلی واجد شرایط بودن به عنوان فارغ التحصیلی، موسسات معیارهای دیگری را برای انتخاب نامزدها برای یک دوره خاص تعیین می کنند. برای برنامه MCA، امتحان ورودی به طور کلی توسط موسسه یا دانشگاه مربوطه یا ایالت انجام می شود.

شرایط تحصیل رشته علوم کامپیوتر در هند

مشاغل علوم کامپیوتر در هند

با داشتن ویزای کار در هند می توانید مشاغل مختلفی در رشته علوم کامپیوتر داشته باشید. در زیر برخی از آنها معرفی شده اند:

  • مدرس: یک مدرس یا استاد علوم کامپیوتر به دانش آموزان اصول اولیه برنامه های کاربردی رایانه و طرح های کاربردی در این زمینه را آموزش می دهد.
  • برنامه نویس کامپیوتر: برنامه نویسان کامپیوتر برای تولید کدها برای نرم افزارها و سیستم عامل ها کار می کنند. کدهایی که تولید می شوند به برنامه های کاربردی رایانه در رایانه ها کمک می کند.
  • متخصص پشتیبانی مهندسی: متخصصان پشتیبانی مهندسی پشتیبانی فنی ارائه می دهند و در مسائل فنی، سخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان و مشاغل کمک می کنند.
  • تحلیلگر داده: یک تحلیلگر داده به بررسی، جمع آوری، استخراج و کسب و کار در استفاده از داده های انبارها می پردازد.
  • طراح سیستم: نقش طراح سیستم توصیف برنامه ریزی و داده های یک سیستم است.
  • مدیر پایگاه داده سیستم: سرپرست پایگاه داده سیستم بر امنیت، عملکرد و یکپارچگی پایگاه داده نظارت می کند. این همچنین شامل برنامه ریزی ساختار و عیب یابی مسائل است.
  • مهندس نرم افزار: مهندسان نرم افزار می توانند هر نرم افزاری را طراحی، نگهداری، آزمایش، توسعه و ارزیابی کنند.
  • تحلیلگر تحقیق: این تحلیلگران تحقیقاتی هستند که برای جمع آوری داده ها و اطلاعات به صورت آنلاین تحقیق و بررسی می کنند.
  • توسعه دهنده نرم افزار: وظایف شغلی توسعه دهندگان نرم افزار توسعه برنامه های کاربردی است.
  • توسعه دهنده و طراح وب: می تواند یک وب سایت را ایجاد و ارتقا دهد.

درآمد متخصصین علوم کامپیوتر در هند

کلان شهرهای هند مانند بنگلور، نویدا، حیدرآباد، دهلی، چنای و غیره به دلیل تعداد شرکت های فناوری اطلاعات که در آنجا سکونت دارند، به مرکز اشتغال تبدیل شده اند میزان حقوق ماهیانه کار در هند در مشاغل این رشته بسته به محل و نوع کار متفاوت است. به صورت کلی میزان حقوق ماهیانه کار در رشته علوم کامپیوتر در هند 32000INR (روپیه هند) در ماه است که سالانه حدود 385000INR (روپیه هند) می باشد. همچنین افراد تازه کار در این رشته در کشور هند به میزان 16500INR (روپیه هند) و افراد با سابقه در این رشته به میزان 47500INR (روپیه هند) حقوق می گیرند.

در نمودار زیر میزان مقایسه حقوق مشاغل علوم کامپیوتر در برخی از شهرهای هند آورده شده است:

حقوق متوسط مشاغل در هند

بازار کار علوم کامپیوتر در هندوستان

علوم کامپیوتر رشته ای است که دائماً در حال پیشرفت است. ماهیت پویای آن تقاضای دائمی برای متخصصان شایسته علوم کامپیوتر ایجاد می کند. افزایش استفاده از رایانه در همه زمینه های زندگی به نرم افزارهای پایدار، بهتر و پربارتر وابسته است. به همین دلیل است که اکثر شرکت ها همیشه به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند سیستم های نرم افزاری نوآورانه و بهتری را برای افزایش کارایی ایجاد کنند. فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر می توانند با صنایع مختلف به عنوان مدیر فنی کار کنند یا می توانند در زمینه های تحقیقاتی صنعت کامپیوتر کار کنند. مشاغل علوم رایانه همچنین بر تحقیق در مورد رابط بین انسان و کامپیوتر متمرکز است. اکثر فارغ التحصیلان علوم رایانه کار خود را به عنوان برنامه نویسان جوان در مسیر تبدیل شدن به تحلیلگر سیستم و رهبر پروژه و غیره آغاز می کنند.

برای کسب بورسیه تحصیلی در هند مطالب را در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بررسی کنید.

Rate this post

2 دیدگاه برای “رشته علوم کامپیوتر در هند

  1. علیرضا عرفانی گفت:

    سالانه برای کارشناسی علوم کامپبوتر چقدر باید هزینه کنیم؟ لطفا جواب بدید
    ممنونم ارتون

    1. صادقی گفت:

      با سلام خدمت شما. بسته به دانشگاه مقصد فرق دارد. در خصوص حقوق ماهیانه کار در هند می توانید به لینک مذکور در سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *