مهاجرت تحصیلی لهستان

رشته تربیت بدنی در لهستان

رشته تربیت بدنی در لهستان

رشته تربیت بدنی در لهستان یکی از گزینه های بسیار کم هزینه است؛ چرا که هم شهریه دانشگاه و هم هزینه های زندگی در لهستان پایین می باشد. لهستان کشوری در اروپای مرکزی است که پایتخت و بزرگ ترین شهر آن ورشو است، حدودا 38.5 میلیون نفر جمعیت دارد و پنجمین کشور پرجمعیت عضو اتحادیه اروپا به شمار می آید. لهستان در حال حاضر کشوری توسعه یافته است و پنجمین اقتصاد قدرتمند، به لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی به ازای جمعیت، در اتحادیه اروپا به حساب می آید. اگرچه سطح توسعه یافتگی لهستان در قیاس با اتریش، آلمان، سوئیس، هلند، دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی کم تر است، اما جزو بهترین کشورهای دنیا به لحاظ استانداردهای زندگی است. لهستان همچنین برای اروپایی ها امکان تحصیل رایگان در دانشگاه ها را فراهم کرده و مدارس، کالج ها و دانشگاه های آن، سطح علمی خیلی بالایی دارند.

از جمله نکات خیلی مثبتی که در خصوص تحصیل در لهستان وجود دارد می توان به عضویت لهستان در حوزه شنگن اشاره نمود. این موضوع بدان معناست که دانشجویانی که ویزای تحصیلی لهستان را اخذ کنند بدون نیاز به اخذ ویزای توریستی، اجازه سفر کوتاه مدت گردشگری به سایر کشورهای حوزه شنگن را خواهند داشت. البته زبان رسمی لهستان، زبان لهستانی است؛ در نتیجه اگر کسی قصدش از تحصیل در لهستان در نهایت تمدید اقامت و مهاجرت باشد، لزوما باید به زبان لهستانی هم تسلط پیدا کند. چرا که اگرچه دوره های تحصیل رشته های مختلف در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی ارائه می شوند، اما لازمه کاریابی در لهستان تسلط به زبان لهستانی است. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این خصوص به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در لهستان چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان کدامند؟

هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در لهستان

تحصیل رشته تربیت بدنی در دانشگاه های دولتی لهستان برای دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا رایگان است؛ البته فقط در دوره هایی که به زبان لهستانی ارائه می شوند. اما در مجموع برای سایر دانشجویان که اصطلاحا به آن ها دانشجویان بین المللی یا همان non-EU/EEA students گفته می شود، تحصیل در لهستان رایگان نیست. در واقع این افراد باید با توجه به نوع دانشگاه، رشته انتخابی و مقطع تحصیلی خود در لهستان شهریه متفاوتی را پرداخت نمایند که البته میزان آن غالبا کم تر از سایر کشورهای حوزه شنگن است. به طور کلی حدود شهریه پرداختی دانشجویان بین المللی به دانشگاه های دولتی لهستان برای تحصیل رشته تربیت بدنی به شرح ذیل است:

  • در مقطع کارشناسی: سالانه بین 1000€ تا 3000€ (یورو)
  • در مقطع کارشناسی ارشد: سالانه بین 2000€ تا 5000€ (یورو)

البته در برخی رشته های تحصیلی از جمله گرایش های مختلف مهندسی، پرستاری و غیره، شهریه دوره کارشناسی حدود 6000€ (یورو) در سال و در مقطع کارشناسی ارشد بیش از 8000€ (یورو) در سال می باشد. همچنین در رشته مدیریت و دندانپزشکی که جزو گران ترین رشته های تحصیلی در لهستان هستند، شهریه دانشگاه ها به بیش از 15000€ (یورو) در سال هم می رسد. از جمله ارزان قیمت ترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته تربیت بدنی در لهستان University of Opole می باشد.

هزینه های زندگی در لهستان

دانشجویان در لهستان همچنین باید هزینه های زندگی خود را تامین نمایند که البته پایین تر از سایر کشورهای حوزه شنگن است. زندگی دانشجویی در لهستان معمولا ماهانه بین 350€ تا 550€ (یورو) هزینه به دنبال دارد که در شهرهای بزرگ مثل ورشو ممکن است به ماهی 850€ (یورو) هم برسد. البته بیشتر این هزینه ها در لهستان مربوط به تامین محل اقامت است؛ به عبارت دقیق تر 35% از هزینه های زندگی دانشجویی در لهستان صرف پرداخت اجاره مسکن یا خوابگاه می شود. پس دانشجویان می توانند به جای استفاده از آپارتمان های مستقل، یا آپارتمان اشتراکی در لهستان تهیه نمایند یا به اجاره خوابگاهی در این کشور بپردازند و به این ترتیب در هزینه های خود صرف جویی کنند.

در لهستان در سال 2023 اجاره ماهانه خوابگاه های دانشجویی با توجه به امکانات آن ها بین 80€ تا 190€ (یورو) است. اجاره آپارتمان اشتراکی با 1 یا چند دانشجوی دیگر هم در کشور لهستان معمولا ماهانه بین 90€ تا 180€ (یورو) هزینه به دنبال دارد. این در حالی است که اجاره آپارتمان مستقل در لهستان ماهانه بین 350€ تا 550€ (یورو) هزینه دارد که در ورشو به ماهی 850€ (یورو) هم می رسد. منتهی با توجه به این که نرخ تورم در لهستان، همان طور که نمودار ذیل به خوبی نشان می دهد، پایین است، قیمت ها در این کشور به مرور زمان افزایش چشمگیری نخواهند داشت:

نرخ تورم در لهستان

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان

پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر در لهستان و پذیرش گرفتن از آن برای تحصیل رشته تربیت بدنی، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی لهستان می رسد. مهم ترین مدارکی که به منظور اخذ ویزای تحصیلی لهستان در سال 2023 مورد نیاز است عبارت هستند از:

  • 1 پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در لهستان
  • تاییدیه و رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه مورد نظر در لهستان
  • نامه پذیرش قطعی دانشگاهی در لهستان
  • بیمه معتبر در اتحادیه اروپا
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در لهستان
  • پرداخت هزینه های سفارت (visa fee)

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در لهستان

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در لهستان

پس از اتمام تحصیلات در رشته تربیت بدنی، افراد با توجه به صلاحیت های خود و همچنین مقطعی که در آن تحصیل کرده اند می توانند به عنوان معلم ورزش یا مربی تیم های ورزشی در لهستان فعالیت کنند. البته کسانی که در مقطع دکتری رشته تربیت بدنی تحصیل کرده باشند امکان تحصیل در دانشگاه های این کشور را هم دارند. با این وجود معمول ترین شغل برای فارغ التحصیلان رشته مزبور مشغول شدن به عنوان معلم ورزش در مدارس لهستان است که متوسط درآمد ماهانه حاصل از آن 8020PLN (زلوتی لهستان) می باشد. یعنی معلم ورزش در لهستان به طور میانگین سالی 96300PLN (زلوتی لهستان) درآمد دارد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به رشته تربیت بدنی در لهستان، کانادا، مجارستان، ترکیه و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *