مهاجرت تحصیلی ترکیه

رشته تربیت بدنی در ترکیه

رشته تربیت بدنی در ترکیه

تحصیل رشته تربیت بدنی در ترکیه با صرف هزینه های بسیار کم امکان پذیر است. البته هر کدام از دانشگاه های ترکیه شهریه مخصوص به خود را دارند. منتهی معمولا دانشگاه های دولتی ترکیه، خصوصا در دوره هایی که به زبان ترکی استانبولی ارائه می شوند، بسیار ارزان هستند. ترکیه یا جمهوری ترکیه کشوری زیبا است که آسیای غربی را به جنوب شرقی قاره اروپا متصل می کند و با کشورهای مختلفی از جمله یونان، بلغارستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، ایران و غیره همسایه و هم مرز است. ترکیه همچنین به دریاهای بین المللی مختلفی راه دارد و همین مسئله در اقتصاد ترکیه تاثیرات مثبت زیادی داشته است؛ از آن جمله می توان به دریای مدیترانه و دریای سیاه اشاره نمود. وجود این دریاها سبب شده ترکیه برای توریست ها جذابیت های بیشتری پیدا کند و سبب شود گردشگران زیادی از شهرهای ساحلی آن دیدن کنند.

مهم ترین شهر ساحلی ترکیه که البته بزرگ ترین شهر این کشور می باشد استانبول است که بخشی از آن در قاره اروپا و بخش دیگرش در قاره آسیا واقع شده است و علاوه بر فرصت های شغلی زیاد، دانشگاه های سطح بالایی هم دارد. پس از استانبول، آنکارا که پایتخت سیاسی ترکیه می باشد، جایگاه خوبی دارد و غالبا دانشجویانی که برای تحصیل رشته تربیت بدنی، مهندسی برق و غیره، به ترکیه می آیند، یکی از این 2 شهر را برای تحصیل و کار انتخاب می نمایند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته تربیت بدنی در ترکیه به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در ترکیه چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه کدام اند؟
  • متوسط درآمدی که فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در ترکیه پس از فارغ التحصیلی اخذ می نمایند، در سال 2021 چقدر است؟

تحصیل رشته تربیت بدنی در ترکیه

به منظور تحصیل رشته تربیت بدنی در ترکیه در مقطع کارشناسی، دانشجویان باید ابتدائا حدود 1 سال دوره های پیش دانشگاهی را در این کشور بگذرانند. در این دوره که به انتخاب خود دانشجو به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی برگزار می گردد نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی نیست. شهریه کالج های پیش دانشگاهی ترکیه که این دوره ها را برگزار می نمایند برای آموزش دروس مختلف در کنار یکی از 2 زبان مزبور، برای دوره 1 ساله 4500$ (دلار آمریکا) است. در این دوره ها افراد برای یکی از 2 آزمون YOS (به زبان ترکی استانبولی) یا SAT (به زبان انگلیسی) آماده می شوند و اخذ نمره قابل قبول در یکی از این 2 آزمون، لازمه اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه است.

البته رشته های تحصیلی خیلی رقابتی در ترکیه عبارت هستند از: دندانپزشکی، پزشکی، روانپزشکی و غیره. یعنی تربیت بدنی جزو رشته های خیلی پرطرفدار در ترکیه نیست و نتیجتا معمولا دانشگاه های ترکیه برای پذیرش این رشته، نمره YOS یا SAT خیلی بالایی را ضروری نکرده اند. البته اگر کسی بخواهد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته تربیت بدنی از دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرد، نیازی به آزمون YOS یا SAT ندارد، اما لزوما باید مدرک زبان ترکی استانبولی یا انگلیسی (آیلتس و تافل) را در کنار سایر مدارک مورد نیاز دانشگاه ها، ارائه نماید.

هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در ترکیه

هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در ترکیه

برای تحصیل رشته تربیت بدنی در دانشگاه های دولتی ترکیه در صورتی که زبان آموزش ترکی استانبولی باشد معمولا سالانه شهریه ای حدود 340$ (دلار آمریکا) از دانشجویان اخذ می شود. اما دوره های تربیت بدنی در دانشگاه های دولتی ترکیه به زبان انگلیسی کمی پرهزینه تر هستند و شهریه سالانه آن ها معمولا 600$ (دلار آمریکا) است؛ هرچند بعضا برای دانشگاه های ترکیه گران تر هستند. در کنار دانشگاه های دولتی ترکیه، دانشگاه های خصوصی قرار دارند که شهریه آن ها با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است و معمولا برای رشته تربیت بدنی سالانه بالای 10000$ (دلار آمریکا) می باشد. البته رقابت برای دانشگاه های دولتی ترکیه علاوه بر ارزان بودن این دانشگاه ها، دلیل دیگری هم دارد و آن بهتر بودن رنکینگ جهانی و ملی این دانشگاه ها می باشد.

در کنار شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در ترکیه نیز باید لحاظ گردد هرچند بسیار پایین است. در ترکیه هزینه های زندگی ماهانه بین 250$ تا 400$ (دلار آمریکا) می باشد که حدود 1700TRY تا 2850TRY (لیر ترکیه) می شود. منتهی با توجه به این که در ترکیه نرخ تورم کمی بالا است، بهتر است دانشجویان پیش از حضور در این کشور هزینه های خود را به دلار یا یورو کنار بگذارند تا دچار مشکل نشوند.

در نمودار ذیل نرخ تورم در ترکیه طی چند سال پیاپی مورد بررسی قرار گرفته است:

مدرک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در ترکیه، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور می رسد؛ چرا که ایرانی ها فقط برای سفر توریستی نهایتا 3 ماهه نیاز به اخذ ویزای ترکیه را ندارند. پس برای تحصیل و کار در ترکیه الزاما باید از قبل ویزای مورد نیاز خود را اخذ نمایند. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه لازم است در سال 2021 عبارت هستند از:

  • پاسپورتی که حداقل برای 90 روز معتبر باشد
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش قطعی دانشگاه یا کالجی در ترکیه
  • بیمه معتبر سلامت برای کل مدت اقامت در ترکیه
  • بیمه معتبر سفر به ترکیه
  • تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در ترکیه

فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در تمام دنیا معمولا یا مربی می شوند یا معلم ورزش مدارس و کالج ها و این کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ترکیه درآمد معلمین ورزش به طور میانگین 5510TRY (لیر ترکیه) در ماه است. یعنی کم ترین و بیشترین میزان حقوق معلمین ورزش در ترکیه به ترتیب 2980TRY و 8320TRY (لیر ترکیه) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته تربیت بدنی در ترکیه، شهریه دانشگاه های ترکیه برای این رشته، هزینه های زنگی در ترکیه و غیره توضیحاتی ارائه گردید که امید است مفید بوده باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *