مهاجرت تحصیلی بلغارستان

رشته تربیت بدنی در بلغارستان

رشته تربیت بدنی در بلغارستان

رشته تربیت بدنی در بلغارستان طرفداران خاص خود را دارد؛ هرچند بلغارستان جزو کشورهای حوزه شنگن نیست اما هزینه تحصیل و زندگی نسبتا پایین است. بلغارستان کشوری در جنوب شرقی قاره اروپا است که از شمال با رومانی، از غرب با صربستان و مقدونیه و از جنوب با ترکیه و یونان همسایه و هم مرز است و از شرق هم به دریای سیاه می رسد. پایتخت و بزرگ ترین شهر بلغارستان که بهترین دانشگاه ها و بیشترین تعداد موقعیت های شغلی را دارد صوفیه نام دارد که البته هزینه های زندگی در آن در مقایسه با سایر شهرهای این کشور بالاتر است. اگرچه بلغارستان عضو شنگن نیست اما اخذ اقامت و در نهایت پاسپورت آن می تواند مزایای زیادی به دنبال داشته باشد.

چرا که بلغارستان عضویت در گروه های مهمی را دارد که از آن جمله می توان به ناتو، اتحادیه اروپا، شورای اروپا، بازار تجارت اروپایی و غیره اشاره نمود. با این وجود بلغارستان همچنان یکی از کشورهای در حال توسعه است که اقتصاد آن به طور عمده بر صنعت، خصوصا صنعت اتومبیل سازی و معدن، استوار می باشد. پس از حوزه های گفته شده، بخش کشاورزی در بلغارستان را نیز تقریبا می توان قوی ارزیابی نمود؛ در نتیجه افرادی از جمله فارغ التحصیلان رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن و غیره، بازار کار خوبی در بلغارستان دارند. با این حال کسانی که رشته تربیت بدنی را نیز در دانشگاه های بلغارستان می خوانند، با این که جز پردرآمدترین مشاغل نیستند، شانس کاریابی دارند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به بلغارستان به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • برای تحصیل رشته تربیت بدنی در بلغارستان چه میزان هزینه باید صرف شود؟
  • لازمه های اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان چیست؟

هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در بلغارستان

بلغارستان نظام تحصیل رایگان ندارد، اما از آن جایی که جزو کشورهای ارزان قیمت اروپایی محسوب می شود، علاقمندان خاص خود را پیدا کرده است. منتهی با توجه به این که از سال 1988 جمعیت بلغارستان از 9 میلیون رفته رفته کاهش پیدا کرد و در سال 2023 به 7 میلیون نفر رسید، دولت این کشور کمابیش سیاست های مهاجرپذیرانه ای دنبال می کند. یکی از این سیاست ها کم کردن هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه های دولتی و بیشتر کردن موقعیت های شغلی برای کاریابی فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور است. در حال حاضر برای تحصیل رشته تربیت بدنی دانشجویان تقریبا باید سالانه بین 5600BGN تا 10000BGN (لف بلغارستان) به دانشگاه های این کشور پرداخت نمایند. البته اگر کسی بخواهد دوره 1 ساله فاندیشن را پیش از دانشگاه در بلغارستان بگذراند به طور متوسط 5000BGN (لف بلغارستان) پرداخت می کند.

در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی از جمله سوئد، فنلاند و غیره، تحصیل برای دانشجویان اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا و سوئیس، رایگان است، بلغارستان حتی برای شهروندان کشور خود هم امکان تحصیل رایگان را فراهم نکرده است. با این حال دانشجویان مزبور یعنی سوئیسی ها و همچنین EU/EEA students، می توانند برای تحصیل در بلغارستان وام اخذ کنند. اما امکان اخذ وام های تحصیلی برای ایرانی ها و سایر دانشجویان بین المللی در بلغارستان وجود نخواهد داشت. علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در بلغارستان نیز باید مد نظر قرار گیرد که تنها کمی بالاتر از ترکیه می باشد. به طور متوسط زندگی دانشجویی در بلغارستان ماهانه 990BGN (لف بلغارستان) هزینه خواهد داشت. همچنین از آن جایی که نرخ تورم در بلغارستان کم است، این ارقام به مرور افزایش خاصی نخواهند داشت.

در نمودار ذیل نرخ تورم در بلغارستان بررسی شده است:

نرخ تورم در بلغارستانمدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان

پس از این که متقاضی اطمینان حاصل کرد هزینه های تحصیل و زندگی در بلغارستان را می تواند تامین نماید، باید برای تحصیل رشته تربیت بدنی از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرد. پس از اخذ پذیرش قطعی از یکی از دانشگاه های بلغارستان هم نوبت به ویزای تحصیلی این کشور می رسد که به مدارکی از جمله موارد ذیل نیازمند خواهد بود:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در بلغارستان
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در بلغارستان
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی بانکی
  • رسید پرداخت هزینه سفارت بلغارستان برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور

بغارستان برای صدور ویزای تحصیلی خیلی سختگیری نمی کند، البته به شرطی که فرد تمکن مالی لازم برای زندگی و تحصیل در این کشور را داشته باشد. با این حال افرادی که در کنار شرایط اصلی مورد نظر سفارت بلغارستان، از یکی از دانشگاه های مطرح این کشور پذیرش گرفته باشند که علاوه بر این که برای کاریابی در بلغارستان شرایط بهتری دارند، شانسشان برای اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان نیز به مراتب بالاتر است. از جمله دانشگاه های مطرح بلغارستان برای تحصیل رشته تربیت بدنی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • Sofia University St. Kliment Ohridski
  • New Bulgarian University
  • Technical University of Sofia
  • Angel Kanchev University of Ruse

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در بلغارستان

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در بلغارستان

برای کار ضمن تحصیل در بلغارستان، قوانینی که این کشور برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی دارد متفاوت است. به عبارت دقیق تر دانشجویان حوزه اتحادیه اروپا (EU) برای این که ضمن تحصیل در بلغارستان کار دانشجویی داشته باشند، همانند دانشجویان بلغار، نیازی به اخذ مجوز ندارند. اما دانشجویان بین المللی از جمله ایرانی ها اگر بخواهند ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی و سایر رشته های تحصیلی، در این کشور مشغول به کار شوند باید مجوز کاری یا همان work permit را اخذ نمایند.

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور هم امکان کاریابی برای افرادی که در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده اند وجود دارد. این افراد معمولا به عنوان معلم ورزش در مدارس بلغارستان فعالیت می کنند و میانگین درآمد سالانه آن ها 42100BGN (لف بلغارستان) است. در این مقاله راجع به تحصیل رشته تربیت بدنی در بلغارستان و آینده شغلی این رشته توضیحاتی ارائه شد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رشته تربیت بدنی در بلغارستان، ترکیه، سوئد، کانادا، هلند، ایتالیا و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *