مهاجرت کاری کرواسی

حقوق ماهیانه کار در کرواسی

حقوق ماهیانه کار در کرواسی

کرواسی از نظر نرخ اشتغال نزدیک به انتهای کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد. البته در زمینه حقوق ماهیانه کار در کرواسی شرایط به مراتب بهتر است. بر اساس داده های یورواستات، پس از اوج چرخه تجاری در سال 2008، نرخ اشتغال (20 تا 64 سال) در کرواسی به 64.9% رسید که این کشور را در رتبه پنجم از پایین مقیاس قرار داده است. در همین حال، در سال 2016، این رقم به 61.4% رسید و کرواسی در رتبه دوم از انتهای مقیاس قرار گرفت. فعالیت جمعیت کشور در بازار کار در کرواسی توسط عوامل جمعیتی و اجتماعی-اقتصادی مختلف تعیین می شود. با این حال، مدل‌ های نظری و ادبیات تجربی نشان می‌ دهد که یکی از عوامل مهم نیز در حوزه سیاست مالی در قالب بار مالیاتی بر درآمد نیروی کار نهفته است.

تأکید بر این نکته مهم است که مقالات مختلفی وجود دارد که نشان می ‌دهد مالیات نیروی کار در کرواسی نسبتاً بیش از حد است و یا هنوز جایی برای کاهش اضافی بار مالیاتی وجود دارد که برای بازار کار مفید است. برای مثال، بلاژیچ (2006) اشاره می کند که کرواسی بار مالیاتی بالایی دارد (به ویژه به دلیل مشارکت های اجتماعی)، در حالی که شپاروویچ (2009) نشان می دهد که گوه مالیاتی در کرواسی بالاتر از میانگین سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید به مطالعه مقالات مرتبط با این بخش جهت افزایش آگاهی خود بپردازید.

قواعد زمانی حقوق ماهیانه کار در کرواسی

ساعات کاری کرواسی معمولا از دوشنبه تا جمعه از 8:30 تا 9 صبح تا 4:30 تا 5:00 بعد از ظهر است که شامل 30 دقیقه استراحت با حقوق برای ناهار می شود. ساعت کاری هفتگی 40 (8 ساعت در روز، 5 روز در هفته) می باشد. حداکثر روزانه 8 ساعت کاری می باشد. تحت شرایط خاص، مانند شرایط اضطراری یا افزایش فوق‌ العاده در حجم کسب‌ و کار، کارفرمایان می‌ توانند کارمندان را ملزم به اضافه ‌کاری کنند – تا 10 ساعت در روز / 50 ساعت در هفته / 180 ساعت در سال. این زمان اضافه کاری محسوب می شود و به این ترتیب باید پرداخت شود و تاثیری بر دو روز مرخصی هفتگی کارکنان ندارد.

کارمندان نمی توانند از حداکثر ساعات کار هفتگی انصراف دهند، اگرچه این موضوع بخشی از بحث های جاری در مورد اصلاحات در قانون کار ملی بوده است. با این حال، کارفرمایان و کارمندان آزادند که با ساعات کاری انعطاف ‌پذیر موافقت کنند، که اغلب برای افرادی که از راه دور کار می‌ کنند قابل اعمال است. کارکنانی که بیش از حداکثر ساعات روزانه یا هفتگی کار می کنند، مستحق دریافت غرامت اضافه کاری هستند. با این حال، قانون مقدار مشخصی را تعیین نکرده است. این مبلغ باید در قرارداد استخدامی یا جمعی لحاظ شود. کارفرمایان در خصوص شرایط کار در کرواسی مجازند فقط در صورت لزوم کارمندان را به اضافه کاری ملزم کنند و ابتدا باید یک درخواست کتبی به آنها ارائه دهند.

قواعد جانبی قوق ماهیانه کار در کرواسی

کارمندان در صورتی که حداقل 6 ساعت در روز کار کنند، با احتساب ساعات کار، حق دارند 30 دقیقه استراحت کنند. یک دوره استراحت حداقل 12 ساعت برای هر روز کار. و یک دوره استراحت دو روز در هفته. کار در شب برای کسانی اعمال می شود که به طور منظم حداقل سه ساعت بین ساعت 10 شب کار می کنند. و 6 صبح یا حداقل یک سوم وقت خود در طول شب به مدت 12 ماه. کارگران شبانه نمی توانند به طور متوسط از 8 ساعت در روز در چهار ماه تجاوز کنند، با محدودیت های اضافی برای افرادی که در معرض خطرات خاص و/یا فشارهای فیزیکی یا روانی سنگین قرار دارند. کارگران شبانه مستحق دریافت دستمزد اضافی هستند، اگرچه هیچ مقدار مشخصی توسط قانون تعیین نشده است.

همانطور که توسط دیوان دادگستری اروپا در سال 2019 تصریح شده است، کارفرمایان در هر کشور عضو اتحادیه اروپا باید یک سیستم عینی، قابل اعتماد و در دسترس راه اندازی کنند تا بتوانند مدت زمان کار روزانه کارمندان خود را اندازه گیری کنند. هدف کنترل تعداد کارمندانی است که اضافه کار می کنند و وضعیت سلامتی آنها و اطمینان حاصل شود که حقوق آنها مطابق با آن (در کشورهایی که حقوق اضافه کاری قانونی دارند) دریافت می کنند و از حداکثر ساعات کار تجاوز نمی کنند (برای کشورهایی که گزینه های انصراف را ارائه نمی دهند. به کارکنان). کارفرما ممکن است ردیابی زمان را به کارمند واگذار کند. با این حال، اگر یک کارفرما متوجه شود که این روش کارساز نیست، باید مداخله کند.

قواعد جانبی قوق ماهیانه کار در کرواسی

درآمد حقوق ماهیانه مشاغل پردرآمد در کرواسی

Slobodna Dalmacija گزارش می دهد که پردرآمدترین کارگران در کرواسی، کنترلرهای پرواز هستند که میانگین حقوق ماهانه آنها در سال گذشته 26260CHF (کرون) تقریباً چهار برابر بیشتر از میانگین است. در مقابل، کارگران، خیاطان و خیاطان با کمترین دستمزد، با میانگین 3780 CHF (کرون) ، به هفت ماه زمان نیاز دارند تا با حقوق یک کنترلر پرواز کار کنند.

به گزارش پورتال موج پوسائو، با اشاره به داده های سرویس MojaPlaća، در همه گیری سال 2020، متوسط حقوق ماهانه خالص با مکمل های حقوقی در کرواسی CHF6712 (کرون) بود که چهار% یا 285 کرون بیشتر از میانگین حقوق سال قبل بود. میانگین حقوق در سال گذشته CHF6125 (کرون) بود. نسبت به سال قبل کمتر از میانگین، دو% یا CHF125 (کرون) افزایش یافته است، که به این معنی است که تعداد بیشتری از پاسخ دهندگان که حقوق دریافت می کنند.

در شکل زیر به سایر کم درآمدهای کار در کرواسی پرداخته شده است:

کم درآمدهای کار در کرواسی

قوانین مالیاتی حقوق ماهیانه کار در کرواسی

درآمد مشمول مالیات حقوق ناخالص منهای 20% برای حق بازنشستگی است. پایه مشمول مالیات تفاوت بین درآمد مشمول مالیات و معافیت مالیاتی هر کارمند (کمک هزینه شخصی) است. کمک هزینه شخصی اولیه (بخش غیر قابل مالیات درآمد) 380000CHF (کرون) است. مقدار کمک هزینه می تواند از کارمندی به کارمند دیگر متفاوت باشد، زیرا بر اساس تعداد اعضای خانواده وابسته افزایش می یابد. مالیات بر درآمد محاسبه شده پایه هر مالیات اضافی شهری است که بسته به شهر محل سکونت کارمند از %0 تا 18% متغیر است. هنگام استخدام پرسنل، کارفرما باید سوابق کارمندان را نگه دارد و باید این سوابق را در صورت درخواست بازرس کار ارائه کند.

محاسبه حقوق ماهیانه کار و مالیات در کرواسی

محاسبه حقوق و دستمزد ماهانه بستگی به تعداد روزها یا ساعاتی دارد که کارمند در طول ماه مربوطه کار کرده است. حقوق ناخالص محاسبه می شود و سپس کلیه سهمیه های قانونی مربوط به مالیات دستمزد و تامین اجتماعی محاسبه و از حقوق ناخالص ماهیانه کسر می شود. حقوق خالص به کارمند پرداخت می شود و کسورات به مراجع مربوطه ارسال می شود.

کارگران کرواسی در صورتی که حداقل 183 روز در شرایطی بمانند که نشان می دهد بازدید آنها موقتی نیست، ساکن مالیات می شوند. بازدید 183 روزه ممکن است با سال های تقویم همپوشانی داشته باشد. در صورتی که افراد حداقل به مدت 183 روز اقامت انحصاری و مستمر در کرواسی را در اختیار داشته باشند، تحت شرایطی که نشان می دهد آنها قصد نگهداری و استفاده از آن اقامتگاه را دارند، ممکن است مقیم مالیاتی نیز اعلام شوند.

باز هم، این دوره ممکن است با سال های تقویم همپوشانی داشته باشد. کرواسی مالیات بر ثروت ندارد و درآمد زیر معاف از مالیات است:

  • مستمری های دریافتی از خارج از کشور
  • پرداخت سود وام ها، سرمایه گذاری ها، اوراق بهادار، سپرده های مالی
  • موسسات و درآمدهای مشابه
  • سود سرمایه از معاملات اوراق بهادار و سایر دارایی های مالی
  • سود سرمایه از املاک و مستغلات در صورتی که شخص ملک را اشغال کرده باشد، آن را بیش از سه سال در اختیار داشته باشد، یا آن را به همسر یا یکی از اعضای نزدیک خانواده بفروشد.
  • ارث و هدایا در ردیف اول جانشینی از پرداخت مالیات معاف هستند.

مشاوران همکار با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده راهنمایی شما در زمینه جزئیات درآمدی در کرواسی و چگونگی مهاجرت به کرواسی می باشند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *