مهاجرت کاری یونان

حقوق بازنشستگی در یونان

دیگر حقوق های بازنشستگی در یونان

حقوق بازنشستگی در یونان انواع مختلفی دارد که متقاضیانی که قصد مهاجرت دارند با توجه به شرایط خود واجد شرایط یکی از آن ها خواهند بود. این کشور، کشوری است واقع در جنوب شرقی اروپا. جمعیت آن تا سال 2018 تقریبا 10.7 میلیون نفر است. آتن بزرگترین و پایتخت آن است و پس از آن تسالونیکی بزرگترین شهر می باشد. این کشور در منتهی الیه جنوبی بالکان، در چهارراه اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد. این کشور از شمال غربی با آلبانی، از شمال با مقدونیه شمالی و بلغارستان و از شمال شرق با ترکیه مرز مشترک دارد.

دریای اژه در شرق سرزمین اصلی، دریای ایونی در غرب، دریای کرت و دریای مدیترانه در جنوب قرار دارد. این کشور طولانی ترین خط ساحلی در حوضه مدیترانه را دارد که یازدهمین خط ساحلی طولانی در جهان است. طول آن 13676 کیلومتر است. 80% این کشور کوهستانی است و کوه المپ با ارتفاع 2918 متر بلندترین قله است. این کشور از 9 منطقه جغرافیایی سنتی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • مقدونیه
  • یونان مرکزی
  • پلوپونز
  • تسالی
  • اپیروس
  • جزایر دریای اژه (شامل دودکانیز و سیکلاد)
  • تراکیا
  • کرت
  • جزایر ایونی

برای اطلاع از شرایط حقوق بازنشستگی در یونان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این نگارش را آماده کرده است.

سیستم بازنشستگی در یونان

حقوق بازنشستگی عمومی در این کشور برای تأمین درآمد بازنشستگان بومی پس از بازنشستگی طراحی شده است. برای چندین دهه حقوق بازنشستگی در یونان به عنوان یکی از سخاوتمندانه ترین در اتحادیه اروپا شناخته می شد. به طوری که، به بسیاری از بازنشستگان اجازه می داد زودتر از بازنشستگان سایر کشورهای اروپایی بازنشسته شوند. این امر بار سنگینی بر مالیه عمومی این کشور وارد کرد که (همراه با نیروی کار سالخورده) دولت این کشور را به طور فزآینده ای در برابر شوک های اقتصادی خارجی آسیب پذیر کرد و به رکود اقتصادی ناشی از بحران مالی 2008 و متعاقب آن بحران بدهی اروپا منجر شد.

این سلسله بحران‌ها دولت این کشور را مجبور به اجرای اصلاحات اقتصادی با هدف بازسازی سیستم بازنشستگی و از بین بردن ناکارآمدی ‌های درون آن کرده است. اقدامات که توسط بانک مرکزی اروپا بر شهروندان این کشور تحمیل شد، علیرغم داشتن پیامدهای شدید برای استانداردهای اقامت و تابعیت یونان، که از ابتدای بحران شاهد کاهش شدید بوده است، در اصلاح سیستم بازنشستگی به موفقیت هایی دست یافته است.

مستمری اصلی از 2 جزء تشکیل شده است:

2 جزء تشکیل شده در یوناندر جدول زیر توضیحات هرکدام آمده است:

نوع بازنشستگیتوضیحات
مستمری ملیاز طریق مشارکت تأمین نمی شود. بلکه مستقیما از بودجه دولتی تأمین می شود.
بازنشستگی مشارکتیبراساس درآمدهایی که براساس آن سهم ها از سال پرداخت شده است. 1381 تا ماه درخواست مستمری و براساس نرخ جایگزینی براساس کل مدت بیمه به صورت ماهانه اعطاء می شود.

با توجه به شرایط خود با اخذ ویزای بازنشستگی یونان می توانید هر کدام را که مناسب شما است دریافت کنید.

سن بازنشستگی در یونان

برای برخورداری از حقوق بازنشستگی در یونان، باید به سن معینی رسیده باشید و تعداد معینی از روزهای بیمه را جمع آوری کرده باشید. حق بازنشستگی در هر زمان قابل اعمال است و تا آن زمان بیمه شدگان حق ادامه کار را دارند. سقف سنی عمومی 67 سال و حداقل مدت بیمه 15 سال (4500 روز کار) می باشد. شرایط عمومی دریافت مستمری کامل، انباشت 40 سال بیمه (12000 روز اشتغال) و داشتن 62 سال سن است. علاوه بر این، افراد تحت تکفل تحت شرایط خاصی مستحق دریافت مبلغ اضافی در ماه هستند.

حقوق بازنشستگی در این کشور در نمودار زیر آمده است:

نمودار حقوق بازنشستگی در یونان

حقوق بازنشستگی کامل در یونان

اگر 40 سال بیمه (12000 روز حق بیمه) را پوشش داده باشید و 62 سال سن داشته باشید یا 15 سال بیمه (45000 روز حق بیمه) و 67 سال سن داشته باشید، مستمری کامل حقوق بازنشستگی در یونان را دریافت خواهید کرد.

اطلاعات بیشتر در جدول زیر آمده است:

پارامترتوضیحات
برای زنان12000 روز مشارکت که از این تعداد 10000 روز از تاریخ 1/1/2013 به بعد و 62 سال تمام شده است که به تدریج تا سال 2022 به 67 سال افزایش خواهد یافت.
برای مردانبرای زنان
برای مادران و پدران بیوه کودکان زیر سن قانونی5500 روز مشارکت و 67 سال سن

الزامات برای مادران کودکان زیر سن قانونی و برای بیمه شدگان مشاغل سخت و ناسالم سختگیری کمتری دارد.

دیگر حقوق های بازنشستگی در یونان

دیگر حقوق های بازنشستگی در یونان

اگر حداقل 4500 روز بیمه را پوشش داده باشید و 62 سال سن داشته باشید، حقوق بازنشستگی در یونان مستمری بازنشستگی نام دارد. همچنین در صورتی که برای اولین بار پس از 1 ژانویه سال 1993 بیمه شده باشید، در سن 62 سالگی در صورتی که مادر یک کودک زیر سن قانونی یا از کار افتاده باشید و 20 سال بیمه (6000 روز) را پشت سر گذاشته باشید، مستمری پیش از موعد را کاهش می دهید.

اگر برای اولین بار قبل از 1 ژانویه 1993 بیمه شده اید، می توانید با شرایط زیر از مستمری پیش از موعد کاهش یافته دریافت کنید:

  • در سن 62 سالگی مشروط بر اینکه 15 سال بیمه (4500 روز بیمه) را پوشش داده باشید که 100 روز آن باید در دوره 5 ساله قبل از بازنشستگی باشد.
  • در 62 سال سن اگر مرد هستید و 10000 روز بیمه انباشته کرده اید و در سن 62 سال اگر زن هستید و 12000 روز بیمه جمع آوری کرده اید که 100 روز باید در سال 5 سال قبل از مستمری جمع شده باشد. .
  • در سن 62 سالگی، مشروط بر اینکه 35 سال بیمه (10500 روز بیمه) را پوشش داده باشید که از این تعداد 7500 روز بیمه شامل کارهای سخت و ناسالم می باشد.
  • در سن 50 سالگی اگر مادر یا پدر بیوه یک کودک معلول هستید و 18 سال بیمه (5500 روز بیمه) را پوشش داده اید.
  • هر دوره ای که طی آن مستمری از کارافتادگی، مقرری بیماری و مزایای بیکاری دریافت شده است، در صورت لزوم با تعداد روزهای بیمه برای احراز استحقاق مستمری محاسبه می شود.
  • در شرایط خاص، سنوات فرضی بیمه نیز لحاظ می شود.
  • مستمری ها مشمول مالیات هستند.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای مهاجرت به یونان می تواند به متقاضیان اطلاعات مفیدی ارائه دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *