مهاجرت کاری لهستان

حقوق بازنشستگی در لهستان

حقوق بازنشستگی در لهستان

افرادی که بین 60 تا 65 سال سن دارند واجد شرایط اخذ حقوق بازنشستگی در لهستان بوده و می توانند با ویزای بازنشستگی اقامت را دریافت کنند. این کشور،  کشوری است که در اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور به 16 استان اداری تقسیم شده است که مساحتی معادل 312696 کیلومتر مربع را پوشش می دهد و دارای آب و هوای فصلی عمدتا معتدل است. این کشور نزدیک به 38.5 میلیون نفر جمعیت دارد و پنجمین کشور پرجمعیت عضو اتحادیه اروپا است. ورشو پایتخت و بزرگترین کلان شهر این کشور است.

سایر شهرهای بزرگ عبارتند از:

  • کراکوف
  • لودژ
  • وروتسواو
  • پوزنان
  • گدانسک
  • شچین

قلمرو این کشور از نظر توپوگرافی متنوع از سواحل در امتداد دریای بالتیک در شمال تا کوه‌های سودت و کارپات در جنوب آن امتداد دارد. این کشور از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (استان کالینینگراد)، از شرق با بلاروس و اوکراین، از جنوب با اسلواکی و جمهوری چک و از غرب با آلمان همسایه است. تاریخچه فعالیت های انسانی در خاک این کشور به هزاران سال می رسد. در طول دوره باستان متاخر، با فرهنگ ‌ها و قبایل مختلفی که در دشت وسیع اروپای مرکزی مستقر شدند، تنوع زیادی پیدا کرد. با این حال، این مردم این کشور غربی بودند که بر منطقه تسلط یافتند و نام لهستان را به آن دادند. برای کسانی که قصد اقامت از طریق بازنشستگی دارند، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این نگارش را در باب حقوق بازنشستگی در لهستان آماده کرده است.

سیستم بازنشستگی در لهستان

3 هدف مهم سیستم بازنشستگی وجود دارد:

3 هدف مهم سیستم بازنشستگی در لهستان به عنوان کفایت، دولت مزایای بازنشستگی را در نظر می گیرد که به فرد اجازه می دهد از فقر جلوگیری کند و استاندارد زندگی قبلی را حفظ کند. پایداری سیستم بازنشستگی به شدت با کفایت مرتبط است. بنابراین، هر 2 باید متعادل باشند. در سیستم بازنشستگی این کشور، در نتیجه تغییرات ایجاد شده توسط دولت، بخش سرمایه همچنان نقش مهم خود را از دست می دهد. برای یک فرد، مهم ترین چیز مزایای بازنشستگی کافی است. در حال حاضر، میانگین اسمی حقوق بازنشستگی در لهستان براساس داده‌های مارس 2023 در جدول زیر آمده است:

پارامترتوضیحات
میانگین حقوق بازنشستگی به زلوتی2395.11PLN
میانگین حقوق بازنشستگی به یورو267.34€

این حقوق حدود 44.92% از میانگین دستمزد در اقتصاد این کشور را تشکیل می ‌دهد.

نمودار زیر رنج حقوق بازنشستگی را نشان می دهد:

رنج حقوق بازنشستگی در لهستانبنابراین، میزان متوسط ​​مستمری سالمندی تقریبا 2 برابر حداقل سطح معیشت PLN1242.37 (زلوتی) است که به این معنی است که شرایط زندگی مناسب را فراهم می کند. حداقل مستمری کمی پایین تر از سطح معیشت است، جایی که حداقل معیشت یک شاخص اجتماعی است که هزینه زندگی در لهستان برای خانوارها را اندازه گیری می کند. گستره و سطح ارضای نیازها، براساس این مدل، باید شرایط زندگی را به گونه ای فراهم کند که امکان بازتولید نیروهای حیاتی، تملک و تربیت فرزندان و حفظ پیوندهای اجتماعی را در هر مرحله از رشد انسان فراهم کند.

بررسی حقوق بازنشستگی در لهستان

حقوق بازنشستگی در لهستان برای بیمه شدگان متولد شده بعد از 31 دسامبر 1948، افرادی که پس از این تاریخ متولد شده اند با رسیدن به سن بازنشستگی حق دریافت مستمری بازنشستگی دارند. از اول اکتبر 2017، سن بازنشستگی بدون توجه به تاریخ تولد به 60 سال برای زنان و 65 سال برای مردان کاهش یافته است. میزان مستمری بازنشستگی برای افرادی که پس از 31 دسامبر 1948 متولد شده اند، در درجه اول به میزان مشارکت های جمع آوری شده بستگی دارد.

بیمه شده می تواند یکی از 2 گزینه را برای وصول حق بیمه انتخاب کند:

  • سهم کامل به حساب بازنشستگی فردی در مؤسسه بیمه اجتماعی (ZUS) می رود.
  • بخشی از سهم به حساب شخص بیمه شده در صندوق بازنشستگی باز می رود. که آن را در بازار سرمایه سرمایه گذاری می کند. بقیه سهم به موسسه بیمه اجتماعی (ZUS) می رسد.

در مورد بیمه شدگان متولد شده بعد از 31 دسامبر 1948 نیز گروه های خاصی از افراد می توانند برای بازنشستگی پیش از موعد درخواست دهند.

شرایط اخذ حقوق بازنشستگی در لهستان

برای افراد متولد قبل از 1 ژانویه 1949، میزان حقوق بازنشستگی در لهستان به موارد زیر بستگی دارد:

  • تعداد دوره های مشارکتی و غیر مشارکتی که شخص بیمه شده قادر به ثبت آن است.
  • نرخ پایه اجباری در روزی که حق بازنشستگی به دست می آید.
  • مبنای مقدار
  • برای افراد در این گروه سنی، میزان مستمری بازنشستگی به مجموع سهم پرداختی بستگی ندارد.

برای متولدین بعد از 31 دسامبر 1948، نرخ پایه مستمری معادل کل سهم پرداخت شده توسط شخص بیمه شده است. این مبلغ شامل مجموع آورده های بیمه بازنشستگی و همچنین سرمایه اولیه یعنی دوره های مشارکتی و غیر مشارکتی است که از دوره بیمه قبل از 1 ژانویه 1999 شروع می شود. کسانی که بعد از 31 دسامبر 1948 و قبل از 1 ژانویه 1969 متولد شده اند از قاعده ذکر شده در بالا مستثنی هستند. در صورتی که سابقه کاری طولانی داشته باشند، می توانند مستمری بازنشستگی پیش از موعد را انتخاب کنند.

شرایط اخذ حقوق بازنشستگی در لهستان

زندگی در لهستان

این کشور یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اقامت است. یک آپارتمان کوچک در مرکز شهر می تواند قیمت مناسبی داشته باشد، اما کوچک. اگر به دنبال فضاهای زندگی بزرگتر هستید، جستجوی مسکن در خارج از شهرهای بزرگ ممکن است ایده آل باشد. هزینه های پایین زندگی منعکس کننده حقوق ماهیانه کار در لهستان که پایین می باشد، است. با در نظر گرفتن این موضوع، بسته به میزانی که مایلید هزینه کنید، درجات مختلفی وجود دارد. در مجموع، شما به دنبال زندگی راحت با حقوق منصفانه هستید.

علاوه بر هزینه های زندگی، غذا خوردن در بیرون از منزل و حرکت در اطراف یک شهر بزرگ و حتی بیرون رفتن به روستاهای آرام قیمت مناسبی دارد. هزینه حمل و نقل بسیار ارزان است. قیمت بنزین در سراسر اروپا مشابه است. بنابراین، حمل و نقل عمومی گزینه ارجح است. با وجود قیمت سوخت، سفر با ماشین ممکن است دشوار باشد. جاده ها در برخی از شهرهای بزرگ مانند ورشو و گدانسک، اغلب دارای خطوط واحد در هر جهت هستند. بنابراین، ممکن است ترافیک زیادی وجود داشته باشد. برای مهاجرت به لهستان مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ابتدا شرایط شما را بررسی نموده و بهترین گزینه را به شما عزیزان پیشنهاد می دهند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *