مهاجرت کاری صربستان

حقوق بازنشستگی در صربستان

حقوق بازنشستگی در صربستان

مزایا و حقوق بازنشستگی در صربستان چندان کیفیت خوبی نداشته و اکثر بازنشستگان در این کشور حقوق لازم را دریافت نمی کنند. این کشور، کشوری محصور در خشکی در اروپای مرکزی و جنوب شرقی است. این کشور در تقاطع دشت پانونی و بالکان واقع شده است و از شمال با مجارستان، از شمال شرقی با رومانی، از جنوب شرقی با بلغارستان، از جنوب با مقدونیه شمالی، از غرب با کرواسی و بوسنی و هرزگوین و از جنوب غربی با مونته نگرو همسایه است. در حالی که ادعای مرزی با آلبانی از طریق سرزمین مورد مناقشه کوزوو دارد. قلمرو این کشور که از عصر پارینه سنگی به طور مستمر مسکونی بود، با مهاجرت اسلاوها در قرن ششم مواجه شد و چندین دولت منطقه ای در اوایل قرون وسطی تأسیس شد که در مواقعی به عنوان خراجگزار پادشاهی های بیزانس، فرانک و مجارستان شناخته می شدند.

پادشاهی صربستان در سال 1217 توسط سریر مقدس و قسطنطنیه به رسمیت شناخته شد و در سال 1346 به عنوان امپراتوری صربستان به اوج سرزمینی خود رسید. در اواسط قرن شانزدهم، عثمانی ها تمام این کشور را ضمیمه خود کردند. حکومت آن ها در مواقعی توسط امپراتوری هابسبورگ قطع می شد که از اواخر قرن هفدهم شروع به گسترش به سمت این کشور مرکزی کرد و در عین حال جای پای خود را در وویودینا حفظ کرد. برای بررسی حقوق بازنشستگی در صربستان می توانید این نگارش را که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده شده است را مطالعه کنید.

سیستم بازنشستگی در صربستان

سیستم بازنشستگی در این کشور، مانند بسیاری از کشورها، بر اصل همبستگی بین نسلی استوار است. این یک مدل «پرداخت در حین حرکت» از سیستم بازنشستگی است که در آن وجوه برای پرداخت مستمری های جاری با درآمد حاصل از پرداخت های جاری به صندوق بازنشستگی تامین می شود. این سیستم حدود 120 سال پیش توسط صدراعظم آلمان بیسمارک راه اندازی شد. این در واقع یک طرح جمع‌ گرایانه است، که در آن گروه در قالب دولت، پول بازنشستگانی را که در جوانی ‌شان «سرمایه ‌گذاری» کرده‌اند، مدیریت می ‌کند تا از نظر اقتصادی یک سالمندی امن داشته باشند.

نشان داده شده است که اگر جمعیت نسبتا جوان باشد و تولید ناخالص داخلی در بلندمدت رشد کند، سیستم می تواند کار کند، آنگاه می توان حقوق بازنشستگی فعلی را از کمک های پرداخت شده توسط نسل های کارمند تامین کرد. مشکل زمانی به وجود می ‌آید که نسبت کارمندان به بازنشستگان بدتر می‌شود به این معنا که کارمندان کمتر و کمتری تعداد فزآینده‌ای از بازنشستگان را تامین مالی می ‌کنند.

نمودار زیر نرخ وجوه صندوق بازنشستگی در این کشور که هزینه های بازنشستگی را پوشش می دهد را نشان می دهد:

نرخ وجوه صندوق بازنشستگی در صربستانبرای اینکه سیستم بازنشستگی موجود در این کشور کار کند، نسبت کارمندانی که به صندوق بازنشستگی کمک می کنند به تعداد بازنشستگان باید 3 به 1 باشد. اکنون این نسبت 1.01 به 1 است. از این رو، وجوه صندوق بازنشستگی در این کشور تنها حدود 50% از کل هزینه های بازنشستگی را پوشش می دهد و مابقی از بودجه تامین می شود.

برترین شهرهای این کشور عبارتند از:

برترین شهرهای کشور صربستانبرای خارجیانی که قصد دارند در این کشور بازنشسته شوند، امکان اخذ ویزای بازنشستگی صربستان وجود دارد.

بررسی حقوق بازنشستگی در صربستان

جدول زیر حقوق بازنشستگی در صربستان را نشان می دهد:

پارامترحقوق به دینار صربستان
یک میلیون از مجموع 1.68 میلیون بازنشسته30000RSD
یک سوم صندوق بازنشستگی ملی15000RSD
کشاورزان5000RSD

طبق ارقام PIO، میانگین مستمری ماهیانه 29374RSD (دینار صربستان) است در حالی که میانگین حقوق ماهانه در مارس 2021 برابر با 65289RSD (دینار صربستان) بوده است که سبد مصرفی برای یک خانواده 3 نفره در فوریه 74829RSD (دینار صربستان) است. براساس آمارهای رسمی، هر کسی که با 19381RSD (دینار صربستان) در ماه یا کمتر زندگی می‌کند، در معرض خطر فقر قرار دارد. یک نظرسنجی در مورد درآمد و استانداردهای زندگی در اکتبر 2020 نشان داد که 21% از جمعیت بالای 65 سال در آستانه فقر زندگی می کنند. بدترین وضعیت سالمندانی که حق بازنشستگی ندارند، بیشتر آن ها کشاورز هستند. اکثر حقوق بازنشستگی ها کم و برخی بسیار کم هستند. بنابراین، نسبت بالاترین به پایین ترین حقوق بازنشستگی در صربستان در این کشور 9 به 1 است. برای اطلاعات بیشتری می توانید مقاله شرایط زندگی در صربستان را مطالعه کنید.

مزایا و حقوق بازنشستگی در صربستان

کلیه کارکنان از طریق بیمه اجباری اجتماعی و بازنشستگی که توسط سازمان یا کارفرمای محل شاغل پرداخت می شود، حق دریافت حقوق تامین اجتماعی و مستمری را کسب می کنند. از بیمه های اجتماعی و بازنشستگی که باید به صورت کارمزد پرداخت شود، صندوق بیمه اجتماعی اجباری تشکیل می شود که شامل:

  • بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی
  • بیمه سلامت
  • بیمه بیکاری

مبنای محاسبه کارمزد متوسط ​​دستمزد پرداخت شده در 3 ماهه چهارم سال قبل است. حق بیمه پایه اجباری به کلیه کارکنان و همچنین اتباع خارجی شاغل در یک شخص حقوقی خارجی یا یک شخص حقیقی تعلق می گیرد. در صورتی که در معاهده بین المللی به نحو دیگری تنظیم نشده باشد. شخص از روز شروع به بیمه نامه تعلق می گیرد و در روز پایان کار خاتمه می یابد. هر بیمه شده باید حداقل 15 سال سن داشته باشد. اطلاعات بیشتر در مورد تامین اجتماعی را می توانید در سایت صندوق جمهوری برای بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی بیابید.

مزایا و حقوق بازنشستگی در صربستان

نرخ تامین اجتماعی در صربستان

در این کشور، نرخ تامین اجتماعی مالیاتی است مرتبط با درآمد نیروی کار که هم از شرکت ها و هم از کارکنان دریافت می شود. درآمدهای حاصل از نرخ تامین اجتماعی منبع درآمد مهمی برای دولت این کشور است. زیرا، به پرداخت هزینه های بسیاری از برنامه های اجتماعی از جمله رفاه، مراقبت های بهداشتی و بسیاری از مزایای دیگر کمک می کند. حق بیمه تامین اجتماعی توسط کارفرما از حقوق پرداختی به کارمند تا سقف تعیین شده محاسبه و کسر می شود. این مشارکت ها علاوه بر حقوق ناخالص کارمند نیز توسط کارفرما قابل پرداخت است. مبلغ متحمل شده توسط کارفرما به عنوان هزینه عملیاتی تلقی می شود، در حالی که قسمت قابل پرداخت توسط کارمند از حقوق ناخالص اخذ می شود.

نرخ ها برای کارمندان به شرح زیر است:

پارامترنرخ
بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی14%
بیمه سلامت5.15%
بیمه بیکاری0.75%

نرخ ها برای کارفرما در جدول زیر آمده است:

پارامترنرخ
بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی12%
بیمه سلامت5.15%
بیمه بیکاری0.75%

برای مهاجرت به صربستان مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *