مهاجرت کاری بلژیک

حقوق بازنشستگی در بلژیک

حقوق بازنشستگی در بلژیک

حقوق بازنشستگی در بلژیک از حقوق الزامی و عادی یک بازنشسته محسوب می شود و می توان گفت 100% بازنشستگان در بلژیک حقوق دریافت می کنند. در این کشور مهاجران با ملیت های مختلف هستند که با رسیدن به سن بازنشستگی و ارائه مدارک لازم حقوق و مزایا خود را دریافت می کنند. در بلژیک شما می توانید پس از کار در این کشور و یا با ویزای بازنشستگی بازنشسته شوید و باقی سال های زندگی خود را در بهترین فضا ومکان این کشور بگذرانید. در واقع یکی از مهم ترین چیزهایی بلژیک را برجسته کرده است طبیعت و طبیعت گردی در این کشور است که فرصتی بکر برای بازنشستگان است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با مشاوران خود به شما در زمینه مهاجرت به بلژیک مشاوره می دهد.

انواع حقوق بازنشستگی در بلژیک

اگر در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا کار کرده و حق بیمه سالمندی را پرداخت کرده اید، مدت کار و سهمی که پرداخت کرده اید می تواند در محاسبه میزان بازنشستگی شما لحاظ شود. هر فردی که در بلژیک به عنوان کارمند حقوق بگیر، خوداشتغال یا کارمند بخش دولتی کار کرده است، در پایان دوران شغلی خود حق دریافت مستمری بازنشستگی را دارد. با این حال، در صورت داشتن شرایط خاص سنی و شغلی، همه افراد می توانند مستمری بازنشستگی پیش از موعد دریافت کنند. از 1 ژانویه 2019 به بعد، دریافت کنندگان باید حداقل 63 سال سن و 42 سال سابقه خدمت داشته باشند. استثناهایی برای مشاغل طولانی وجود دارد. برای کسانی که 44 سال سابقه کار دارند 60 سال و برای کسانی که 43 سال سابقه کار دارند 61 سال می توان مستمری گرفت.

بسته به حرفه، 3 رژیم بازنشستگی وجود دارد:

  • برای کارمندان، میزان مستمری بر اساس 3 پارامتر طول دوره حرفه ای، حق الزحمه دریافتی در طول حرفه و شرایط خانوادگی محاسبه می شود.
  • برای کارگران خوداشتغال، پارامترهایی که وارد عمل می شوند با پارامترهایی که در رژیم برای کارگران حقوق بگیر استفاده می شود یکسان است (شغل، حقوق و شرایط خانوادگی). با این حال جنبه های خاصی متفاوت است.
  • برای کارمندان دولت، رژیم بازنشستگی با کارمندان متفاوت است. درآمدهای به دست آمده در طول حرفه در نظر گرفته نمی شود، اما از حقوق مرجع استفاده می شود که مطابق با میانگین حقوق 10 سال گذشته برای کارمند دولتی است که در 1 ژانویه 2012 50 سال سن نداشته است.

سیستم حقوق بازنشستگی در بلژیک

سیستم حقوق بازنشستگی در بلژیک

سیستم بازنشستگی در بلژیک شامل بازنشستگی دولتی، بازنشستگی شغلی و بازنشستگی خصوصی است. مستمری برای ساکنان بالای 65 سال در دسترس است. این رقم احتمالاً افزایش خواهد یافت زیرا دولت به دنبال کاهش لایحه مارپیچ بازنشستگی ناشی از پیری جمعیت است. بر اساس داده های OECD، تقریباً %30 بلژیکی ها بالای 65 سال سن دارند. رقمی که بالاتر از میانگین %28 در بقیه اروپا است. ارقام بانک ING نشان می دهد که میانگین مستمری دولتی در بلژیک برای کارمندان €1100 (یورو)، 2600€ (یورو) برای کارمندان دولت و €900 (یورو) برای کارگران خوداشتغال است. پس از بازنشستگی، میزان درآمد بازنشستگی شما بستگی به آنچه در طول حرفه خود کسب کرده اید دارد. با این حال، حداقل درآمد دولتی برای بازنشستگان با درآمد کم وجود دارد.

در بلژیک سن قانونی بازنشستگی در موارد زیر تعیین می شود:

سنبازه زمانی
6531 ژانویه 2025 و یا قبل از آن
661 فوریه 2025 و 31 ژانویه 2030
671 فوریه 2030

طرح های بازنشستگی در بلژیک

طرح های بازنشستگی دولتی در بلژیک برای افراد شاغل، خوداشتغالی و کارمندان دولتی در دسترس است. افراد شاغل در بلژیک باید به حقوق بازنشستگی دولتی پرداخت کنند. طرح‌های بازنشستگی شغلی معمولاً توسط شرکت‌ها ارائه می‌شوند یا در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند. مزایای اولی به جزئیات قرارداد شما بستگی دارد، در حالی که دومی معمولاً از طریق توافق با اتحادیه های صنعت شما تصمیم گیری می شود. سازمان خدمات مالی و بازارها بر حقوق بازنشستگی و صندوق های بازنشستگی شغلی نظارت دارد. شرکت های بیمه توسط بانک ملی بلژیک تنظیم می شوند. در سال 2019، دولت بلژیک تغییراتی در حقوق بازنشستگی شغلی تکمیلی ایجاد کرد، به این معنی که شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند دسترسی به کارمندان حداقل 25 سال یا حداقل 1 سال سابقه کار را محدود کنند. اکنون، کارکنان بلافاصله پس از استخدام وارد طرح بازنشستگی محل کار خود می شوند.

در نمودار زیر شاهد افزایش نرخ حقوق بازنشستگی در بلژیک هستید:

افزایش حقوق بازنشستگی در بلژیک

بازنشستگی پیش از موعد در بلژیک

همچنین می‌توانید در بلژیک از حقوق بازنشستگی خصوصی خود استفاده کنید، با طیف وسیعی از ارائه‌دهندگان که محصولاتی را متناسب با شرایط مختلف و ریسک‌پذیری‌های متفاوت سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. برای واجد شرایط بودن برای بازنشستگی دولتی بلژیک، باید در بلژیک نزد کارفرمایی که به اداره ملی تامین اجتماعی بلژیک کمک پرداخت کرده است، استخدام شده باشید. کارگران خوداشتغال نیز می توانند تحت شرایط مشابه درخواست بازنشستگی بلژیکی کنند، مشروط بر اینکه شما به طرح تامین اجتماعی در بلژیک پرداخت کرده باشید. کارمندان، خوداشتغال‌ها و کارمندان دولت همگی مستمری خود را از اداره بازنشستگی ملی دریافت می‌کنند. کارمندان ملکی قبلاً مستمری خود را از اداره بازنشستگی بخش عمومی دریافت می کردند، اما اکنون این 2 بخش با هم ادغام شده اند.

در سنین زیر می توانید بازنشستگی پیش از موعد داشته باشید:

سنسوابق
6044
6143
6342

شرایط حقوق بازنشستگی در بلژیک

در حال حاضر، پرداخت مستمری دولتی بلژیک از سن 65 سالگی شروع می شود. برای دریافت حداکثر بازنشستگی باید حداقل 45 سال کار کرده باشید. دولت بلژیک قصد دارد سن بازنشستگی را در سال 2025 به 66 سال و در سال 2030 به 67 سال برای مردان و زنان افزایش دهد. این در حالی است که حداقل سنوات کار به 42 سال افزایش می یابد. دریافت مستمری دولتی از سن 65 سالگی امکان پذیر است، حتی اگر پول کافی در دیگ خود پس انداز نکرده باشید. باتوجه به هزینه زندگی در بلژیک حقوق بازنشستگی برای ساکنان کم درآمد از طریق طرح تضمین درآمد سالمندان اجرا می شود که برای افرادی با منابع مالی ماهانه کمتر از €72111 (یورو) (مجرد) یا €81234 (یورو) (متاهل یا زندگی مشترک) در دسترس است.

با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که فعال باشید و زودتر برای بازنشستگی خود آماده شوید. شما می توانید این کار را با پرداخت به برنامه بازنشستگی شخصی انجام دهید. این طرح ها از طریق طیف وسیعی از بانک های بزرگ در دسترس هستند. این طرح‌ها معمولاً در زمانی که 65 ساله می‌شوید به صورت یکجا پرداخت می‌شود. این طرح‌ها برای افرادی که قصد دارند پول خود را تا سن 65 سالگی قفل کنند، بهترین است، زیرا در صورت برداشت زودهنگام وجوه، باید جریمه بپردازند. اگر از کار بیکار شده اید و واجد شرایط دریافت مزایای بیکاری هستید، واجد شرایط بازنشستگی پیش از موعد هستید، یا می توانید ثابت کنید که حداقل سال ها را برای ویزای بازنشستگی بلژیک کار کرده اید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص مهاجرت به بلژیک به شما مشاوره می دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *