مهاجرت تحصیلی بلاروس

حقوق بازنشستگی در بلاروس

حقوق بازنشستگی در بلاروس

حقوق بازنشستگی در بلاروس از موارد ترغیب کننده برای مهاجرت بازنشستگی در این کشور است زیرا مراحل آن مراحل راحتی است. میزان حقوق بازنشستگی براساس هزینه های زندگی بسیار مناسب است. در این کشور می توانید دروان بازنشستگی خود را در نهایت آرامش بگذرانید و خود را پس از کار طولانی و خسته کننده در کشوری که فضایی عالی دارد سپری کنید. در بلاروس مهاجران نیز مانند شهروندان حقوق و مزایا بازنشستگی را می توانند داشته باشند به شرطی که رعایت قوانین و مقررات انجام شود. مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به این کشور و اخذ ویزای بازنشستگی بلاروس به سوالات شما پاسخ می دهند. در ادامه مقاله بیشتر در این زمینه توضیح می دهیم.

قوانین حقوق بازنشستگی در بلاروس

حقوق بازنشستگی برای هر فردی که برای کار به طور دائم در بلاروس زندگی می کند، تضمین می شود. مستمری کار (بیمه) به انواع مربوطه تقسیم می شود: سن، ازکارافتادگی و از دست دادن نان. مستمری بازنشستگی پس از رسیدن به سن بازنشستگی به طور کلی تعیین شده و مدت خدمتی که در طی آن حق بیمه اجباری پرداخت شده است (سوابق بیمه بازنشستگی) اعطا می شود. سن بازنشستگی و طول خدمت به طور کلی برای اعطای مستمری استخدامی (برای سن و مدت خدمت) از اول ژانویه سالانه شش ماه افزایش می یابد. کارکنانی که در شرایط کاری خاص کار می کنند و همچنین افرادی که در انواع خاصی از فعالیت های حرفه ای فعالیت می کنند، از مزایای بازنشستگی ترجیحی پیش از موعد برخوردار هستند. همچنین امکان اعطای مستمری بازنشستگی پیش از موعد به دلایل اجتماعی به دسته خاصی از شهروندان (کاهش شرایط برای سابقه بیمه بازنشستگی) وجود دارد.

در اعمال حق مستمری از کارافتادگی یا فقدان نان، شرایط ترجیحی برای مدت خدمت معلول یا نان آور خانه (از جمله سابقه بیمه بازنشستگی) تعیین شده است. تا 1 فوریه 2020 حدود 2.5 میلیون دریافت کننده مستمری کار وجود داشت که بیش از %80 آنها مستمری سالمندی دریافت می کردند. میانگین مستمری بازنشستگی کارگری (بیمه) 40% از متوسط ​​دستمزد در بخش اقتصادی را تشکیل می دهد. هر بار که میانگین دستمزد افزایش می یابد، حقوق بازنشستگی کارگری شاخص می شود. اگر شخصی مستمری مستمری کار (بیمه) را نداشته باشد، مستمری اجتماعی دریافت می کند. در کنار قوانین ملی، سیستم بازنشستگی مفاد معاهدات بین‌المللی (توافقنامه‌های) امضا شده توسط بلاروس را تا حدی در نظر می‌گیرد که سایر قوانین (ویژه) ارائه بازنشستگی را تعیین می‌کند.

قوانین حقوق بازنشستگی در بلاروس

میزان حقوق بازتشستگی در بلاروس

بلاروس تاکنون موافقتنامه‌های بین‌المللی را با لیتوانی، لتونی، روسیه، آذربایجان، جمهوری چک و استونی امضا کرده است. بلاروس قراردادهایی را در مورد تامین اجتماعی با لهستان و مولداوی و همچنین توافقنامه ای در مورد حقوق بازنشستگی کارگران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کرد. بلاروس برنامه های بازنشستگی اجتماعی مختلفی از جمله بازنشستگی جانبازان و بازماندگان دارد. با این حال، برنامه ای که بیشترین دریافت کننده را دارد، مستمری سالمندی است. انتقال مستقیم ثروت از طریق مستمری سالمندی در سال 1990 آغاز شد و مردان 60 سال به بالا و زنان 55 سال و بالاتر واجد شرایط دریافت مستمری شدند. میانگین حقوق بازنشستگی 150 (دلار) در ماه است. اگر سالمند در جنگ خدمت کرده باشد، معلولیت داشته باشد، بیش از 5 فرزند داشته باشد یا درآمدی بالاتر از متوسط ​​داشته باشد، سالمند باید شرایط کمتری را داشته باشد، اما همچنان بیش از 300$ (دلار) در ماه دریافت نخواهد کرد.

در جدول زیر شاهد میزان برخوداری از حقوق و مزایا براساس سوابق کاری خود می باشید:

سوابق کاریمیزان برخوداری از حقوق و مزایا
1570%
2080%
25100%

سیستم حقوق بازنشستگی در بلاروس

با توجه به اینکه اقتصاد کشور برای بیش از دو دهه در مسیر مثبت قرار دارد و نرخ فقر در حال کاهش است، متوسط ​​سالمندان بلاروس ماهانه $150 (دلار) مستمری دریافت می کنند. علاوه بر این، افزایش صادرات باعث رشد در کشاورزی و تولید شد که فرصت های شغلی را برای سالمندانی که به دنبال افزایش درآمد خود در دوران بازنشستگی بودند، فراهم کرد. در حالی که کشور در حال حاضر از رکود 2014 در حال بهبود است، رشد قوی باید ادامه یابد تا نرخ پایین فقر سالمندان حفظ شود زیرا جمعیت بلاروس در حال پیر شدن است و تقاضا برای حقوق بازنشستگی همچنان در حال افزایش است. کمک هزینه بازنشستگی در جمهوری بلاروس یک جزء حیاتی در سیستم حمایت اجتماعی است. تأمین حقوق بازنشستگی شامل هر معلولی می شود که به طور دائم در داخل کشور اقامت دارد، صرف نظر از تابعیت، فعالیت های گذشته یا سایر شرایط.

در نمودار زیر شاهد تعداد بازنشستگان در بلاروس در سال های اخیر هستد:

افراد واجد شرایط حقوق بازنشستگی در بلاروس

تا اوایل سال 2016، تقریباً یک سوم جمعیت بلاروس (27%) مستمری دریافت کردند. اکثر آنها این کار را بر اساس قانون تامین بازنشستگی که از این پس به عنوان قانون نامیده می شود انجام می دهند. تأمین حقوق بازنشستگی برای افراد نظامی و کسانی که معادل آنها هستند، و همچنین برای کارمندان دولتی، برای کسانی که از فاجعه چرنوبیل آسیب دیده اند و برای برخی دیگر، از قوانین خاصی پیروی می کند. مستمری کار به مردان در سن 60 سالگی (به شرط داشتن حداقل 25 سال کار) و به زنان در سن 55 سالگی (حداقل بیست سال کار) پرداخت می شود. علاوه بر این، سهم بیمه اجباری باید حداقل برای پانزده سال پرداخت شده باشد: به صندوق خارج از بودجه دولتی حمایت اجتماعی برای جمعیت جمهوری بلاروس از این پس به عنوان پرداخت های بیمه نامیده می شود. خرید ملک در بلاروس نیز از مزایا اقامت در این کشور محسوب می شود.

حقوق بازنشستگی به افراد زیر پرداخت می شود:

  • با توجه به سن و یا ناتوانی
  • در موارد از دست دادن نان آور خانه (از جمله فرزندان بدون والدین)
  • بر اساس سوتبق شغلی
  • برای شایستگی های ویژه برای جمهوری

سن بازنشستگی در بلاروس

مستمری بازنشستگی بر اساس سابقه خدمت (تا 45 سال برای مردان و 40 سال برای زنان) و درآمدی که از آن پرداخت های بیمه محاسبه شده است تعیین می شود. اینها به چهار برابر متوسط ​​دستمزد در کشور (با ضریب درآمد فردی = 4، و از سال 2016، به 5 برابر متوسط ​​دستمزد، با ضریب درآمد فردی = 5) برای افراد (با تجربه 36) محدود می شود. بیشتر برای مردان و سی و یک سال یا بیشتر برای زنان). مستمری از کارافتادگی نیز به میزان از کارافتادگی بستگی دارد. محاسبه طول حرفه بازنشستگی شامل دوره‌های کار و ویزای بازنشستگی بلاروس است که برای آنها پرداخت‌های بیمه انجام شده است، و همچنین سایر فعالیت ‌های اجتماعی مهم، مانند خدمت سربازی، مراقبت از کودکان.

اقدامات اخیر در زمینه تأمین حقوق بازنشستگی با هدف تشویق شهروندان به اشتغال قانونی طولانی مدت و کمک به حقوق بازنشستگی آنها انجام می شود. ضمانت‌ها در زمینه تأمین اجباری بازنشستگی و بیمه را می‌توان با برنامه‌های بیمه بازنشستگی تکمیلی داوطلبانه که توسط شرکت‌های بیمه پیشنهاد شده است تکمیل کرد. سیستم بازنشستگی فعلی در بلاروس یک طرح استاندارد پرداختی تک ستونی است. سن بازنشستگی در بلاروس یکی از پایین ترین سن ها در منطقه است. در سال 2023 به 58 سال برای زنان و 63 سال برای مردان می رسد. سیستم بازنشستگی فعلی در بلاروس از اتحاد جماهیر شوروی به ارث رسیده است. سیستم بازنشستگی بازتوزیعی یا پرداختی است (نسل های فعلی کارگران حق بیمه پرداخت می کنند که در همان دوره برای پرداخت مستمری به بازنشستگان فعلی استفاده می شود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به بلاروس مشاور و راهنمای شماست.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *