مهاجرت به کشور بلغارستان

اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد

اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد

اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد تبار و درخواست براساس شرایط خاص امکان پذیر می باشد. در این مقاله این موارد مورد بررسی قرار می گیرد. اگر یکی از والدین کودک متولد شده در کشور بلغارستان دارای تابعیت بلغارستان باشد یا کودک در قلمرو جمهوری بلغارستان متولد شود، یک شهروند بلغارستان محسوب می شود. اگر هیچ یک از موارد فوق اعمال نشود، 1 فرد خارجی می تواند از طریق درخواست تابعیت بلغارستان را بدست آورد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مقاله به بررسی دقیق قانون اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد می پردازند. به یاد داشته باشید که اخذ تابعیت از طریق تولد در کشورهای مختلف دنیا دارای شرایط خاص است.

قانون اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد

قانون تابعیت بلغارستان با قانون اساسی بلغارستان (مواد 25 و 26) سال 1991 و قانون تابعیت سال 1999 (با تغییراتی که از سال های مختلف تا 2009 انجام شده است) اداره می شود. این اساساً براساس اصل خون است. اما به یاد داشته باشید که اخذ تابعیت پس از 5 سال اقامت در بلغارستان امکان پذیر است. تابعیت براساس اقامت در انواع خاصی از وضعیت موجود است. ازدواج یا بر اساس تبار یا به تشخیص دولت بلغارستان نسبت به افراد شایسته. شایان ذکر است که وزارت دادگستری بلغارستان مسئول رسیدگی به درخواست های شهروندی است. تمام شهروندان کشور بلغارستان به عنوان شهروندان اتحادیه اروپا شناخته می شوند.

روش های اخذ تابعیت بلغارستان عبارتند از:

روش هاشرایط
Jus Sanguinisبراساس تابعیت والدین (اصل خون)
Jus Soliاز طریق تولد در بلغارستان (مگر اینکه تابعیت کشور دیگری از تبار به دست آمده باشد.) یا کودکی در بلغارستان پیدا شود که والدین وی ناشناخته هستند.
درخواسترسیدن به سن قانونی
متقاضی حداقل 5 سال دارنده اجازه اقامت طولانی مدت یا دائم بوده است.
متقاضی با یک تبعه بلغارستان ازدواج کند که در بلغارستان متولد شده باشد.
متقاضی قبل از 18 سالگی حداقل 3 سال در بلغارستان اقامت داشته باشد.

یکی از شرط های اصلی اخذ تابعیت و پاسپورت بلغارستان این است که فرد ثابت کند دارای حامی مالی یا توان مالی کافی برای زندگی در بلغارستان می باشد. الزامی که مهمترین مانع برای اخذ تابعیت بلغارستان برای اکثر افراد خارجی است، توانایی زبان بلغاری است. مهارت های زبان بلغاری فرد باید با ارائه مدرک تایید شده در 1 مرکز رسمی اثبات شوند. افرادی که در یکی از مدارس بلغارستان در کشور یا خارج از کشور تحصیل کرده اند، باید تسلط کامل به زبان بلغاری را از طریق کپی مدرک تحصیلی خود که توسط مرجع آموزشی مربوطه صادر می شود، تأیید کنند.

شرایط اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد

به طور کلی، افرادی زیادی اقدام به مهاجرت به بلغارستان از طریق تولد فرزند می کنند. زیرا اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد یکی از روش های تبدیل شدن به شهروند این کشور می باشد. اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد براساس اصل خون انجام می شود اما همانطور که در بخش قبلی نیز ذکر شد، ممکن است در برخی موارد متقاضیان موفق به اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد براساس اصل خاک شوند. اخذ تابعیت کشور بلغارستان براساس اصل خون در صورتی امکان پذیر خواهد بود که پدر یا مادر کودک متولد شده دارای تابعیت کشور بلغارستان باشند.

افرادی که در خاک کشور بلغارستان زاده می شوند و بتوانند با ارائه مدارک اصلیت خود را اثبات کنند، می توانند تابعیت این کشور را کسب کنند. در صورتی که والدین یک کودک متولد شده در خاک کشور بلغارستان ناشناخته باشند، با تشخیص مقامات دولتی، آن کودک می تواند تابعیت بلغارستان را بدست آورد. براساس قوانین بلغارستان، اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد براساس اصل خون رایج تر است و افراد بسیار کمی موفق به اخذ تابعیت در این کشور براساس اصل خاک می شوند.

شرایط اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد

تابعیت مضاعف در بلغارستان

بلغارستان فقط برای شهروندان بومی، شهروندان اتحادیه اروپا، EEA و سوئیس و همچنین همسران شهروندان بلغارستان تابعیت مضاعف را مجاز می داند. شهروندان دارای تابعیت که حداقل به یکی از گروه های فوق الذکر تعلق ندارند، ملزم به ترک سایر ملیت ها هستند. کسانی که قبلاً تابعیت بلغارستان را رها کرده اند مجاز به احیای مجدد آن هستند. بعضی از کشورها اجازه تابعیت چندگانه را نمی دهند، برای مثال افرادی که از بدو تولد تابعیت بلغارستان و ژاپن را کسب کرده اند باید قبل از 22 سالگی به وزارت دادگستری کشور اعلام کنند که می خواهند کدام تابعیت خود را حفظ کنند. به یاد داشته باشید که برای درخواست تابعیت کشور بلغارستان متقاضیان نباید سابقه جرم داشته باشند.

از آنجا که بلغارستان عضو اتحادیه اروپا می باشد، تحت قوانین اتحادیه اروپا شهروندان بلغاری همچنین شهروندان اتحادیه اروپا شناخته می شوند و در نتیجه حق حرکت بدون محدودیت در درون اتحادیه اروپا و حق رای در انتخابات برای پارلمان اروپا را دارند. وقتی در یک کشور خارج از اتحادیه اروپا که سفارت یا نمایندگی بلغارستان وجود ندارد، شهروندان بلغارستان حق دارند از سفارت هر کشور دیگر اتحادیه اروپا که در آن کشور سوم است خدمات کنسولی دریافت کنند. شهروندان بلغارستان می توانند براساس حق حرکت آزاد و اقامت در ماده 21 پیمان اتحادیه اروپا در هر کشوری در داخل اتحادیه اروپا و EFTA کار کنند و اقامت داشته باشند.

در بخش زیر شاهد مزایای تولد فرزند در بلغارستان هستید:

مزایای تولد فرزند در بلغارستان

دریافت گواهی تابعیت و اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد

ماده 15 قانون تابعیت بلغارستان نشان می دهد که اتباع خارجی می توانند بر اساس تبار بلغاری خود اقدام به اخذ تابعیت بلغارستان از طریق تولد کنند. روند اخذ تابعیت بلغارستان از این روش را می توان به عنوان یک روش 2 مرحله ای توصیف کرد. ابتدا متقاضی باید برای گواهی مبدا بلغاری با آژانس دولتی بلغاری های خارج از کشور درخواست کند. در صورت موفقیت، آژانس دولتی گواهی تابعیت بلغارستان را صادر می کند که برای مرحله 2 یعنی درخواست تابعیت بلغارستان با وزارت دادگستری لازم است. درخواست باید براساس رزرو قبلی در تاریخ و زمان مشخص از طریق وب سایت آژانس دولتی بلغاری های خارج از کشور ارسال شود. درخواست می تواند به نزدیکترین سفارت بلغارستان یا سرکنسولگری عمومی یا شخصاً به آژانس دولتی بلغاری های خارج از کشور در صوفیه ارسال شود.

با درخواست گواهی تابعیت بلغاری، افراد در مصاحبه شرکت خواهند کرد. درخواست های دریافت گواهی تابعیت بلغاری باید شخصاً ارسال شود. پس از صدور گواهینامه، می توان آن را توسط یک وکیل یا شرکت مجاز دریافت کرد. آخرین مهلت تعیین شده توسط قانون مستلزم صدور گواهی ظرف 30 روز تقویمی از زمان ارسال درخواست است. در حال حاضر، حدود 2 تا 3 ماه طول می کشد تا گواهی تابعیت بلغاری صادر شود. اصلیت بلغاری را می توان با ارائه گواهی تولد یا ازدواج از مقامات بلغاری یا خارجی به راحتی اثبات کرد. در این گواهی باید ذکر شود که یکی از اجداد فرد در بلغارستان متولد شده و اصالتاً بلغاری است.

حقوق اتباع کشور بلغارستان

به طور کلی، افرادی که در کشور بلغارستان متولد می شوند و به عنوان شهروند این کشور شناخته می شوند، می توانند از حقوق مختلفی بهره مند شوند. این افراد می توانند مشغول به تحصیل در بلغارستان در مقاطع مختلف شوند. دانشگاه های بلغارستان دارای سطح بسیار خوبی برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف می باشند و هر ساله دانشجویان زیادی را به خود جذب می کنند.

برخی از بهترین دانشگاه های بلغارستان عبارتند از:

  • Sofia University
  • American University in Bulgaria
  • Sofia Medical University
  • Plovdiv Medical University

شهروندان کشور بلغارستان با دریافت پاسپورت این کشور قادر به سفر به 170 کشور بدون نیاز به دریافت ویزا هستند. علاوه بر این، اتباع کشور بلغارستان می توانند از 16 سالگی وارد بازار کار این کشور شوند و درآمد کسب کنند. در بلغارستان فرصت های شغلی زیادی برای نیروی کار محلی وجود دارد و مهاجران برای کاریابی و استخدام در شرکت های این کشور شرایط سخت تری دارند.

 

موارد ضروری برای حضور در اتاق زایمان در بلغارستان

موارد ضروری برای حضور در اتاق زایمان عبارتند از:

  • مدارک شناسایی
  • فرم های تکمیل شده
  • پرونده پزشکی حاوی نتایج کلیه معاینات پزشکی انجام شده در دوران بارداری
  • کفش و لباس ویژه
  • لوازم بهداشی

اگر فرد زایمان واژینال داشته باشد، حدود 3 روز یا 5 روز بعد از سزارین در بیمارستان خواهد بود. کودک فرد ممکن است به مدت طولانی اجازه حضور در اتاق مشترک را نداشته باشد. مدیریت درد باید یکی از ویژگی های برنامه تولد فرد باشد. افرادی که به فکر زایمان در آب هستند، توجه داشته باشند که این امر در خارج از شهرهای بزرگ مانند صوفیه و پلوودیو معمول نیست. زایمان برنامه ریزی شده در منزل نیز نادر است و هیچ مامایی وجود ندارد که مجوز حضور در خانه افراد را داشته باشد، بنابراین اگر والدین این گزینه را انتخاب کنند این امر به عهده خود آنها خواهد بود.

هزینه های تولد در بلغارستان

قوانین و مزایا تولد فرزند در بلغارستان

قانون حمایت از کودکان (CPA) قانون تخصصی اصلی در سیستم قانونی بلغارستان است که سیاست دولتی مربوط به کودکان در معرض خطر را تنظیم می کند. این قانون حقوق، اصول و اقدامات لازم برای حمایت از کودک، نهادهای مسئول و تعامل آنها در اجرای فعالیت های حمایت از کودک را تنظیم می کند. دولت از حقوق اساسی کودک در تمام عرصه های زندگی عمومی برای همه کودکان حمایت و تضمین می کند. بر اساس قانون CPA اقدامات حفاظتی در یک خانواده در اولویت قرار دارد که برخی از آنها مربوط به ارائه کمک های آموزشی، روانی و حقوقی به والدین یا افرادی است که وظایف والدینی را بر عهده دارند. در مورد مشکلات مربوط به مراقبت، تربیت و آموزش کودکان، ارجاع به خدمات اجتماعی مناسب نیز بخشی از اقدامات حمایتی خانواده است.

قرار دادن کودک در خارج از خانواده (در یک خانواده اقوام یا دوستان نزدیک، در یک خانواده سرپرست یا در یک سرویس مراقبت اجتماعی یا یکپارچه بهداشتی-اجتماعی مقیم) اقدامی افراطی است و تنها با حکم دادگاه قابل انجام است. کمک هزینه خانواده برای حمایت از تربیت فرزندان در یک خانواده در نظر گرفته شده است. قانون کمک هزینه عائله مندی را در 12 نوع کمک هزینه با معیاری متمایز برای هر یک از آنها، مطابق با هدف مزایای خاص خانواده تعیین می کند. اکثر انواع کمک های خانوادگی بدون توجه به درآمد آنها به خانواده ها اعطا می شود.

در بخش زیر شاهد مزایا تولد فرزند در بلغارستان هستید:

مزایا تولد فرزند در بلغارستان

هزینه های تولد در بلغارستان

قبل از مهاجرت به بلغارستان برای تولد فرزند در این کشور، کسب اطمینان از داشتن توان کافی برای پرداخت هزینه های تولد الزامی می باشد. اگر فرد تحت پوشش NHIF نباشد و هزینه ها را به صورت شخصی بپردازد، هزینه های تولد به شرح زیر خواهد بود:

آیتمهزینه به BGN (لوا بلغارستان)
زایمان واژینال700 تا 800
سزارین1.000 تا 1.500
اپیدورال150 تا 200
حضور همراه در اتاق80 تا 120
ماندن در اتاق مشترک (1 شب)60 تا 90
ماندن در اتاق (1 شب VIP)50 تا 60
مراقبت های بعد از تولد130 تا 160
انتخاب تیم پزشکی100 تا 150

همچنین کمی پس از تولد، کودک فرد تحت غربالگری بیماری های مادرزادی غدد درون ریز و متابولیک قرار خواهد گرفت. اگر نوزاد متوسط شده شهروند بلغارستان نباشد، والدین باید حدود 450BGN (لوا بلغارستان) برای همان سطح مراقبت برای سال اول و 300BGN (لوا بلغارستان) برای سال دوم پرداخت کنند. وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند در گرفتن اقامت و تابعیت در بهترین کشورهای اروپایی هموطنان عزیز را یاری کنند.

سوالات متداول در باب تولد در بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تولد در بلغارستان می باشیم:

  • شرایط تولد در بلغارستان در سال 2024 چیست؟ افرادی (مهاجران خارجی یا توریست ها) که در بلغارستان دوران بارداری خود را سپری می کنند، ممکن است این سوال برای آنها پیش بیاید که آیا برای داشتن فرزند خود مجبور به رفتن به کشور خود هستند؟ در حالی که بسیاری از زنان در کشور خود راحت ترند، بلغارستان امکانات مدرن در دسترس دارد و در واقع از زنان در دوران بارداری، تولد و بعد از آن بسیار مراقبت می کند. بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی پزشکی در کشور بلغارستان خدمات عالی قبل از تولد و زایمان را ارائه می دهند.
  • مراقبت های بارداری و تولد در بلغارستان به چه صورت است؟ طبق قوانین بلغارستان، هنگامی که افراد در سیستم بهداشت ملی ثبت نام کردند، در 7 ماه اول بارداری از چکاپ ماهانه بهره مند می شوند، از جمله آزمایش های سیفلیس، هپاتیت B و HIV و سپس یک معاینه منظم هر 2 هفته یکبار تا زمان تولد انجام می شود. همچنین سونوگرافی منظم نیز یکی از مهمترین بخش های مراقبت های بارداری و تولد در بلغارستان است. پزشکان بلغاری معمولاً تا ماه 8 در مورد روش واقعی تولد بحث نمی کنند، اما اگر فرد در بهداشت ملی ثبت نام نکرده باشد و به آنها بگوید که باید درباره مسائل مالی صحبت کنند، پزشکان اطلاعاتی را به فرد ارائه می دهند که دانستن آنها بسیار ضروری است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *