مهاجرت به کشور استرالیا

تولد در استرالیا

تولد در استرالیا

یکی از طرق مهاجرت تولد در استرالیا می باشد. از این طریق می توان در انتها و بعد از تعلق گرفتن حق اقامت دائم، برای اخذ تابعیت برای کودک اقدام شود. استرالیا از نظر وسعت پنجمین قاره بزرگ جهان به شمار می آید. بومیان آن تقریبا نیم میلیون نفر هستند و 2.5% از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند. پایتخت این کشور، شهر کانبرا است. در رابطه با موضوع مورد نظر، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطالبی را گردآوری نموده و در قالب مقاله ای با همین عنوان آورده است. توصیه می شود آن را تا پایان مطالعه بفرمایید تا به آخرین اطلاعات و شرایط تابعیت استرالیا دست یابید.

تولد در کشور استرالیا

سیاست های مهاجرتی کشور استرالیا بر اساس قوانین مهاجرت در کشور انگلستان پایه ریزی شده است. سیستم حقوقی قاره اقیانوسیه و استرالیا به نام کامن لا (حقوق عرفی) است. این قانون مستقیما از سوی ملکه بریتانیا تحت نظارت قرار دارد. این کشور مانند برخی کشورها سیستم خاک را برای اعطای تابعیت پذیرفته است و بر اساس همین سیستم عمل می کند.

تاریخ تولد کودکان در اخذ تابعیت کشور استرالیا نقش مهمی دارد. به طوری که در قانون مهاجرت استرالیا پیش از ژانویه سال 1949 میلادی آمده بود افرادی که در استعمار بریتانیا هستند، مجاز به اخذ تابعیت استرالیا می باشند. اما پس از این تاریخ و تا سال 1986 میلادی، قانون خاک تصویب شد. طبق آن به کودکانی که در خاک کشور استرالیا متولد می شدند، تابعیت استرالیا تعلق می گرفت. پس از آن از تاریخ 20 آگوست سال 1986 تاکنون، کودکی که در قلمروی این کشور به دنیا بیاید، در صورتی می تواند تابعیت استرالیا را بگیرد، که یکی از والدین (پدر یا مادر) مقیم دائمی یا از اتباع استرالیایی باشد.

قانون خون و خاک در استرالیا

برای اخذ اقامت از طریق تولد در استرالیا و بررسی اصل خاک و خون باید بگوییم همان طور که اشاره شد، اعطای تابعیت در استرالیا بر مبنای تاریخ تولد کودک انجام می گیرد. اما به طور کلی بر اساس حقوق بین المللی خصوصی، هیچ یک از کشورهای دنیا حق خارج نمودن اتباع خود از تابعیت کشور را نخواهد داشت. کشور استرالیا در قاره اقیانوسیه، تابعیت اصلی افراد را بر اساس قانون و سیستم خاک اعطا می نماید. اما شرایطی وجود دارد که در بخش های بعدی به بررسی آنها می پردازیم.

اخذ پاسپورت از طریق تولد در استرالیا

اخذ تابعیت و دریافت پاسپورت استرالیایی برای فرزندان متولد شده در استرالیا قابل دستیابی است. کودکان بالای 8 سال این حق را دارند که در کنار والدین خود در کشور استرالیا مشغول تحصیل شوند. از این رو، اقامت دائم کشور استرالیا از راه تابعیت استرالیایی فرزند به والدین تعلق می گیرد. چرا که وجود خانواده در کشور استرالیا اهمیت خاصی دارد و از ارکان اصلی یک جامعه سالم محسوب می گردد. دولت استرالیا بسیار پایبند خانواده و روابط پایدار خانوادگی است.

هزینه تولد در استرالیا

والدین کودک به راحتی می توانند از طریق تولد فرزند در استرالیا به اقامت دائم این کشور دست یابند. از جمله امکانات رفاهی بسیار خوبی که برای تولد در استرالیا وجود دارد این است که در راستای متولد شدن کودک در استرالیا هیچ گونه مبالغ و هزینه ای از والدین اخذ نگردیده و امکانات ویژه ای نیز به کودک داده می شود. به عبارت دیگر والدین پیش از بارداری، مدت زمان بارداری تا تولد کودک، هیچ گونه مبلغی بابت هزینه های تولد در استرالیا نمی پردازند. بنابراین رفاه اجتماعی در این کشور در سطح بالایی قرار دارد. به طوری که استرالیا در این زمینه توانسته است در سال 2015 میلادی، رتبه 7 را به خود اختصاص دهد.

برای والدین در کنار هزینه تولد در کشور استرالیا، هزینه های زندگی نیز مدنظر می باشد که ذیلا به برخی از آن ها اشاره می شود:

اقلام هزینه ها به A$ (دلار استرالیا)
یک وعده غذایی در رستوران گران قیمت20.00
آب2.73
سیب (1 کیلوگرم)4.28
برنج سفید (1 کیلوگرم)2.65
شیر (1 لیتر)1.51
مرغ (1 کیلوگرم)10.61
پیش دبستانی (مهد کودک)، به صورت روزانه و خصوصی با پرداخت ماهیانه1.786.67
دبستان بین المللی (سالانه)17.006.18
اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر1.669.33

 

شرایط تولد در استرالیا

شرایط تولد در استرالیا

کودکی که در کشور استرالیا به دنیا بیاید، شهروند استرالیا محسوب می شود. بنابراین می تواند از کلیه حقوق شهروندی این کشور بهره مند گردد. مهاجرانی که فرزندشان در استرالیا متولد شود، تابعیت این کشور به فرزند آنها داده می شود. والدین حق تابعیت نداشته و صرفا امکان اقامت در استرالیا را خواهند داشت.

والدین پس از گذشت 3 سال اقامت در این کشور، در صورتی که در آزمون شهروندی بر مبنای آشنایی با فرهنگ و تاریخ استرالیا که به زبان انگلیسی است، شرکت کنند و قبول شوند، می توانند پاسپورت استرالیا را بگیرند. این بررسی ها از سوی اداره مهاجرت استرالیا انجام می گیرد و والدین در صورت دارا بودن شرایط فوق الذکر حق زندگی و کار در استرالیا را دارند. کودک به دنیا آمده در کشور استرالیا این حق را دارد که به صورت رایگان به تحصیل در این کشور بپردازد.

نکات مهم تابعیت کشور استرالیا

نکات ذیل در خصوص تابعیت فرزند و والدین قابل توجه است:

  • اگر یکی از والدین تبعه استرالیا باشند، تابعیت استرالیا با چشم پوشی از محل تولد فرزند، به کودک تعلق می گیرد.
  • در حالتی که والدین اقامت دائم استرالیا را داشته باشند و فرزند در استرالیا به دنیا آمده باشد، تابعیت استرالیا را می گیرد.
  • اگر والدین اقامت دائم استرالیا را داشته باشند اما کودک آنها در خارج از این کشور متولد شده باشد، تابعیت به کودک داده نمی شود اما حق اقامت دائم در استرالیا را از طریق والدین دارد.
  • اگر والدین تبعه یا مقیم استرالیا نباشند، اما کودک آنها در استرالیا متولد شود، کودک تحت شرایطی می تواند تابعیت این کشور را بگیرد. (باید به مدت 10 سال پس از تولد، در این کشور زندگی کند.)

مدارک‌ لازم برای اخذ پاسپورت استرالیا

برای اخذ پاسپورت کشور استرالیا از راه تولد، با توجه به این که والدین شهروندان استرالیایی و یا خارجی باشند، مدارک زیر عبارتند از:

  • ثابت نمودن این که از شهروندان استرالیایی می باشید.
  • در صورتی که تاریخ تولد شما بعد از 20 اوت 1986 میلادی باشد و پدر یا مادرتان استرالیایی باشند،‌ مجاز به ارائه درخواست جهت دریافت پاسپورت هستید.
  • ارائه گذرنامه استرالیایی والدین پیش از تاریخ 20 اوت 1986 میلادی
  • ارائه گواهی شهروندی استرالیا
  • ارائه مدارک فرزند خواندگی طبق قوانین و شرایط مربوطه
  • نسب شهروندی
  • خلاصه ای از ثبت تولد در خارج از استرالیا

برای آگاهی بیشتر در خصوص مهاجرت به استرالیا از طریق تولد در استرالیا به مشاوران ما رجوع فرمایید. در زمینه اقامت دائم و تابعیت در سایر کشورها موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خدمات ارائه می دهد. برقراری ارتباط از طریق تماس رایگان تلفنی و یا مراجعه حضوری امکان پذیر است. یکی از برترین طرق اخذ اقامت استرالیا از طریق کار در استرالیا می باشد که موسسه ما مفتخر به راهنمایی شما در همین باب می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *