مهاجرت تحصیلی جمهوری چک

اعزام دانشجو به جمهوری چک

اعزام دانشجو به جمهوری چک

مهاجرت از طریق اعزام دانشجو به جمهوری چک در زمره گزینه های پر استقبال در خصوص تحصیل در رشته پزشکی عالی الخصوص در دانشگاه چالز می باشد. هر ساله بالغ بر 42 هزار دانشجو به ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی این کشور می پردازند. اکثریت این تعداد از دانشجویان خواستار تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور هستند. هر ساله بر تعداد این دانشجویان افزوده می گردد. موسسات آموزش عالی در جمهوری چک از 600 سال پیش در این کشور بنا نهاده شده اند.

در این مقاله تلاش شده به سوالات زیر پاسخ داده شود:

  • مدت زمان مقاطع تحصیلی در جمهوری چک به چه صورت می باشد؟
  • شرایط اعزام دانشجو به جمهوری چک چیست؟
  • شرایط لازم جهت تحصیل در دوره های مختلف تحصیلی چیست؟

هر ساله قوانین مهاجرتی تغییر می یابند. با توجه به این مسئله ممکن است ابهامات بسیاری در زمینه مهاجرت به جمهوری چک وجود داشته باشد. در این مقاله تلاش شده است مقوله اعزام دانشجو به جمهوری چک بر اساس آخرین قوانین 2023 مورد بررسی قرار گیرد. مشاوران و وکلا خبره موسسه سفیران سروش سعادت پاسخگوی تمام سوالات شما در زمینه اعزام دانشجو به جمهوری چک هستند. برای آشنایی بیشتر با اعزام دانشجو به جمهوری چک ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

اینفوگرافی اعزام دانشجو به جمهوری چک

دوره‌ های تحصیلی در جمهوری چک

از قرن چهارم میلادی تاکنون تحصیل در رشته های پزشکی در جمهوری چک ادامه داشته است. به دلیل تنوع رشته ای که در دانشگاه های جمهوری چک وجود دارد، متقاضیان زیادی راغب به تحصیل در این رشته می شوند. بنابراین می توان گفت ایده آل ‌ترین گزینه تحصیل پزشکی در خارج از کشور، دانشگاه های جمهوری چک هستند. تحصیل در دوره های مختلف پزشکی، مدت زمان تحصیلی مختلفی را نیز شامل می گردد.

مدت زمان تحصیل در رشته های مختلف پزشکی به شرح زیر می باشد:

رشته تحصیلیمدت زمان دوره
تحصیل در دوره های دندانپزشکی5 سال
تحصیل در دوره های پزشکی عمومی6 سال
تحصیل در دوره های داروسازی5 سال

زبان تحصیلی در کلیه دوره های فوق الذکر، انگلیسی می باشد. لازم به ذکر است دوره های پرستاری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اپتومتری به زبان انگلیسی است.

شرایط تحصیل پزشکی در جمهوری چک

در مبحث اعزام دانشجو به جمهوری چک، نمرات کسب شده در دوره متوسطه دارای اهمیت هستند. متقاضیان تحصیل در دوره ‌های پزشکی بایستی چندی از شرایط اولیه را رعایت نمایند. تحصیل پزشکی در چک مستلزم پذیرش از دانشگاه می باشد. پذیرش از طرف دانشگاه نیز بر اساس شرایط موجود معیارهایی خواهد داشت. لذا بایستی دقت لازم در بررسی شرایط به کار رود. قبولی در رشته های پزشکی اغلب دارای شرایط خاصی ا‌ست. چندی از این شرایط از این قرارند:

  • در دروس زیست ‌شناسی، فیزیک و شیمی نمره بالایی را در مقطع متوسطه داشته باشند.
  • همچنین دارا بودن تسلط کافی در زبان انگلیسی
  • شرکت در آزمون ورودی پزشکی و انجام مصاحبه (احتمالا از طریق اسکایپ)

سازماندهی این آزمون ها از سوی دفاتر نمایندگی خارج از کشور می باشد.

اعزام دانشجو به چک و تحصیل به زبان انگلیسی

یکی از ویژگی های مهم تحصیل در چک تحصیل به زبان انگلیسی می باشد. این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی را حتی برای رشته های پزشکی نیز فراهم کرده است. از این رو دانشجویان می توانند بدون فراگیری زبان چکی به تحصیل در این کشور بپردازند. تحصیل در چک به زبان انگلیسی می تواند مدرک معتبری را برای متقاضیان به ارمغان آورد. برخی از ویژگی های تحصیل به زبان انگلیسی در چک عبارتند از:

  • هزینه نسبی بالا تر
  • بهره مندی از مزایای اقامتی و تحصیلی
  • مدرک تحصیلی معتبر
  • امکان کار پس از تحصیل
  • امکان کار ضمن تحصیل بسته به شرایط

تحصیل به زبان انگلیسی بر اساس هدف برای متقاضیان مقرون به صرفه می باشد. متقاضیانی که خواهان مهاجرت تحصیلی به این کشور هستند بایستی زبان چکی را بیاموزند. اما روش دومی نیز وجود دارد. متقاضیان می توانند تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور را در پیش گیرند. شایان ذکر است کار پس از تصحیل در چک با فراگیری زبان سهل تر می شود.

مزایای اعزام دانشجو به جمهوری چک و تحصیل در آن

تحصیل در چک مزایای متعددی دارد. این کشور به دلیل پیشرفت های مختلف خود می تواند مقصد مناسبی برای متقاضیان تحصیلی باشد. این کشور دارای امکانات آموزشی مطلوبی می باشد. همچنین کیفیت آموزش در این کشور مطلوب است دانشجویان برای تحصیل در چک بایستی از آزمون ورودی عبور کرده و نمره قبولی را اخذ نمایند. مزایای دیگر تحصیل در جمهوری چک ذیلا مورد بررسی قرار گرفته است.

مزایای تحصیل در جمهوری چک

شرایط اعزام دانشجو به جمهوری چک

در موضوع اعزام دانشجو به جمهوری چک لازم است بدانید جمهوری چک دارای انواع مختلف موسسات آموزش عالی است. این موسسات در 3 گروه تقسیم بندی می شوند.

این موسسات و تعداد آنها به قرار ذیل هستند:

نوع موسسهتعداد مرکز
موسسات آموزش عالی عمومی24
موسسات آموزش عالی دولتی2
موسسات آموزش عالی خصوصی43

دوره های تحصیلی ارائه شده از سوی این مراکز، به صورت فصلی و سالی هستند. اما کلیه این دوره ها دارای دوره تدریس و آموزش، آزمون های مربوطه و دوره تعطیلات هستند. سال تحصیلی و یا دوره تحصیلی در دانشگاه های جمهوری چک، از ماه اکتبر آغاز می گردد. هر سال تحصیلی شامل 2 ترم زمستانه و تابستانه است. هر ترم مدت 20 هفته را شامل می گردد. از مجموع 20 هفته در طول ترم، 15 هفته به تدریس و آموزش اختصاص دارد. 5 هفته پایانی تحصیل نیز مختص آزمون و امتحانات است.

موسسات معتبر اعزام دانشجو به چک

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از سایر موسسات معتبر اعزام دانشجو به کشور چک و سایر کشورهای اروپایی می باشد که افراد می توانند با مطالعه این مقاله تا به انتها به اطلاعات دقیقی در این خصوص دست یایند و برای اعزام دانشجو و بررسی شرایط با شماره های موسسه ما که در وب سایت ذکر شده است، تماس حاصل نمایند.

اعزام دانشجو به موسسات (TSP) جمهوری چک

در مؤسسات TPS در کشور چک اغلب 1 یا 2 برنامه تحصیلی با تخصص های جزئی به دانشجویان آموزش داده می شود و بر خلاف دانشگاه ها، دانشکده ندارند. در این مؤسسات رشته های فنی، پزشکی، اقتصاد و مدیریت، صنعت هتل و غذا، صنعت گردشگری، کشاورزی، حقوق، داروهای دامپزشکی، اطلاع رسانی، روزنامه نگاری و غیره. بیشترین رشته های تحصیلی می باشند.

اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقطع کارشناسی

تحصیل و اعزام دانشجو به چک و در این مقطع به گونه ای طراحی شده است که فرد در دوره کارشناسی برای حرفه ای مشخص یا ورود به مقطع کارشناسی ارشد شروع به تحصیل می کنند. در مقطع کارشناسی زمینه های تحصیلی اقتصاد، هنر، فنی، علوم پایه و غیره آموزش داده می شود. مدرک کارشناسی بعد از امتحان نهایی و دفاع از پایان نامه کارشناسی تحویل داده می شود.

در زمینه هنرهای زیبا فارغ التحصیلان در دوره کارشناسی در صورتی که مدرک تحصیلی آنها در این زمینه باشد درجه تحصیلات کارشناسی (BcS) یا (BcA) می باشد. مدرک کارشناسی با برنامه زیر نظر بولونیا می باشد. اکثراً دانشگاه های دولتی و خصوصی دوره تحصیلی کارشناسی را با اعتبارات برابر با سیستم ECTS مورد سنجش قرار می دهند.

اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقطع کارشناسی ارشد

بیشتر دانشگاه هایی که در کشور چک فعالیت می کنند، بر اساس استانداردهای بولونیا در صورت داشتن مقطع کارشناسی ارشد مقطع کارشناسی نیز دارند. تعدادی از برنامه های کارشناسی ارشد نیاز به طی کردن دوره کارشناسی ندارند و بطور پیوسته در کشور چک ارائه می شوند. رشته های فنی، اقتصاد، هنری، علوم و غیره در زمینه های گسترده ای در مقطع فوق لیسانس ارائه می شوند. مدرک کارشناسی ارشد بعد از امتحان نهایی و دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد تحویل داده می شود. ( پایان یافتن رشته های دامپزشکی، پزشکی و بهداشت با امتحان جامع یا آزمون تکمیلی پیشرفته کارشناسی صورت می گیرد.)

مدارک لازم جهت اعزام دانشجو به جمهوری چک

کلیه اطلاعات در خصوص مدارک لازم و شرایط دریافت پذیرش از سوی سازمان مربوط به پذیرش ابلاغ می گردد. دانشجویانی که قصد تحصیل در جمهوری چک در مقطع کارشناسی را دارند، ارائه کلیه مدارک دوره متوسطه و دیپلم به‌ همراه ریز نمرات الزامی است. دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز علاوه بر مدارک فوق، مدرک دوره کارشناسی را نیز باید تسلیم نمایند. مدرک دوره کارشناسی بایستی همراه با ریز نمرات باشد. اکثریت موسسات آموزش عالی در جمهوری چک جهت پذیرش دانشجویان، شرط قبولی در آزمون ورودی را دارند. شایان ذکر است که ویزای تحصیلی برای اعزام دانشجو ضروری می باشد. مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی چک عبارتند از:

بررسی مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی چک

این آزمون ها در بازه زمانی ماه جون (June) الی سپتامبر (September) توسط دانشگاه ها برگزار می گردد. اما در موسسات آموزش عالی در رشته‌ های هنر، این زمان کمی زودتر بوده و زمان برگزاری آن ماه ژانویه (January) است. مهلت ثبت نام در این موسسات نیز تا پایان ماه نوامبر (November) است. متقاضیان تحصیل به زبان جمهوری چکی، بایستی مدرک زبان جمهوری چکی را دارا باشند. در غیر اینصورت می‌ توانند در آزمون سنجش میزان دانش زبان که از سوی دانشگاه برگزار می ‌گردد، شرکت نموده و نمره قبولی‌ را کسب کنند.

در مورد دانشجویان بین‌المللی رعایت شرایط زیر نیاز است:

  • ارائه کارت هویتی
  • پاسپورت
  • مجوز اقامت بلندمدت یا ویزای تحصیلی در چک
  •  ارائه رسید پرداخت هزینه ها

مدارک لازم جهت اعزام دانشجو به جمهوری چک

دوره های تحصیلی در جمهوری چک

در باب دوره های تحصیلی و مهلت درخواست بایستی به موارد زیر اشاره داشت:

مقطع تحصیلیطول دوره
کارشناسی3 الی 4 سال
کارشناسی ارشد1 الی 3 سال
دکتری3 سال

شایان ذکر است که دانشجویان مقطع دکترا بایستی بیشترین تمرکز خود را بر روی تحقیقات و پژوهش بگذارند. در نهایت بایستی نسبت به ارائه پایان نامه خود اقدام نمایند. متقاضیان تحصیل به صورت تمام وقت باید این موضوع را از دانشگاه خود درخواست کنند. بنابراین تا پایان ماه فوریه (February) یا مارس (March) مهلت خواهند داشت نسبت به درخواست پذیرش و ثبت نام اقدام شود. ورود به دانشگاه دولتی بر اساس نتایج آزمون ورودی است. هر دوره یا دانشکده امتحان خود را دارد که می تواند کتبی و شفاهی باشد. دانشگاه های معتبر چک، حداقل از دیدگاه محلی، عمومی هستند.

اعزام دانشجو به جمهوری چک در رشته مهندسی یا پزشکی

جمهوری چک همچنین به درجه “مهندس” (In technologyenýr)، مخفف Ing، برای تحصیلات تکمیلی در رشته های فن آوری، اقتصاد یا کشاورزی اعطاء می کند. این شبیه به مدرک دانشگاهی است. دانشجویان باید برای ثبت نام و دریافت با زبان چک صحبت کنند، اگرچه تعدادی از دانشگاه ها در پراگ آموزش زبان انگلیسی دارند.

بیشترین سابقه در زمینه تحصیلی در رشته های پزشکی مهندسی و علوم به کشور جمهوری جمهوری چک تعلق دارد. کلیه مدارکی که از سوی دانشگاه های این کشور به دانشجویان اعطاء می گردد از اعتبار بین المللی برخوردار هستند. کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه های قدیمی این کشور تدریس می گردد. در صورتی که این مقاطع به جز مقطع کارشناسی، در موسسات غیر دانشگاهی به دانشجویان ارائه نمی گردند. دانشجویان جهت یادگیری اصول قدیمی و نوین تحصیل، مجاز به شرکت در دوره های بلند مدت و کوتاه مدت هستند.

تعداد دانشجویان خارجی در این کشور در حال افزایش است و این بدان معنا می باشد که درخواست دانشجویان خارجی برای تحصیل در این روز به روز در خال افزایش است. در نمودار زیر به بررسی میانگین تعداد دانشجویان بین المللی در جمهوری چک پرداخته می شود:

دانشجویان بین المللی در جمهوری چک

اعزام دانشجو به دانشگاه های جدید جمهوری چک

پس از سال 1989 بسیاری از دانشکده های جداگانه در شهرهای منطقه ای دانشگاه های مستقل شدند. آنها معمولاً به نام منطقه محل احداث شان هستند. دانشگاه های فناوری در اوستراوا، پیلسن و لیبرک، دانشکده ها و شاخه های بیشتری از جمله علوم انسانی را افتتاح کردند.

  • دانشگاه پردوبیس
  • دانشگاه West Bohemia
  • دانشگاه Bohemia South
  • دانشگاه اوستراوا
  • دانشگاه یان اوانژلیستا پورکینا در استادی ناد لبم
  • دانشگاه سیلسیا، اوپاوا
  • دانشگاه فنی لیبرک
  • دانشگاه Hradec Králové
  • دانشگاه توماس باتا در زلان

اعزام دانشجو به دانشگاه های کهن جمهوری چک

در جمهوری چک دانشگاه های کهن بسیاری نیز وجود دارد. این دانشگاه ها به دلایل مختلف تاسیس گردیده اند. در ذیل تعدادی از این دانشگاه ها را بررسی می کنیم:

  • دانشگاه چارلز در پراگ (دانشگاه چارلز)
  • دانشگاه Palacký Olomouc (دانشگاه Olomouc)
  • دانشگاه فنی چک در پراگ
  • دانشگاه فنی اوستراوا
  • دانشگاه علوم چک پراگ
  • دانشگاه ماساریک در برنو
  • دانشگاه مندل برنو
  • دانشگاه اقتصاد

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مایل است شما را درخصوص اعزام دانشجو به جمهوری جمهوری چک رهنمون باشد. بنابراین انواع مشاوره های تخصصی را از طریق کارشناسان خبره و وکلای ماهر به شما ارائه خواهد داد. جهت کسب مشاوره رایگان نیز می توانید از طریق تماس تلفنی اقدام نمایید. مراجعه حضوری این امکان را به شما می دهد تا به صورت حرفه ای اخذ مشاوره نمایید.

سوالات پرتکرار اعزام دانشجو به چک

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل و اعزام دانشجو به کشور چک عبارتند از:

  • چرا تحصیل در کشور چک برای دانشجویان جذاب است؟ کشور چک یکی از کشورهای حوضه اروپا می باشد که دانشجویان بین المللی می توانند برای تحصیل به آن مهاجرت کنند. تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی هم امکان پذیر است.
  • چه رشته ای برای تحصیل در جمهوری چک بهتر است؟ معمولا دانشجویان بین المللی کشور چک را برای تحصیل در رشته پزشکی، داروسازی و یا دندانپزشکی انتخاب می کنند، زیرا که هم هزینه های تحصیل در این کشور بسیار مقرون به صرفه بوده و هم زبان تحصیل به زبان انگلیسی می باشد.
  • شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کشور چک به چه صورت خواهد بود؟ برای تحصیل در رشته پزشکی، لازم است در دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی نمره بالایی در مقطع متوسطه داشته باشد، تسلط به زبان انگلیسی داشته و همچنین در آزمون ورودی پزشکی شرکت کرده و قبول شد.
  • مدارک لازم جهت اعزام دانشجو به کشور چک کدام است؟ به منظور اعزام دانشجو به این کشور، لازم است مدارکی همچون کارت هویتی/ پاسپورت/ ویزای تحصیلی چک/ رسید پرداخت هزینه ها را ارائه داد.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به جمهوری چک

  1. رها گفت:

    سلام برای اعزام دانشجو به چک دقیقا چه مدارکی میخواد و چقدر زمان لازمه؟ و اینکه ویزای همراه همزمان هم داره یا نه؟

    1. صادقی گفت:

      سلام برای اعزام دانشجو به چک بایستی در ابتدا شرایط شما بررسی گردد. اخذ ویزای همراه به صورت همزمان وجود ندارد. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *