مهاجرت تحصیلی آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان

با توجه به سطح آموزشی دانشگاه های آلمان و همچنین امکان تحصیل رایگان در این کشور، افراد زیادی علاقمند به ادامه تحصیل مهندسی در آلمان هستند. همچنین از آنجائیکه کشور آلمان با کمبود نیروی کار در رشته ها و مشاغل مهندسی مواجه است، مهندسان توانمند براحتی می­ توانند برای اقامت در این کشور اقدام نمایند.

  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های مهندسی آلمان برای دانشجویان ایرانی به چه صورت است؟
  • مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان و سن مناسب چیست؟

در این نوشتار به بررسی شرایط تحصیل مهندسی در کشور آلمان پرداخته ایم و از عزیزانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند دعوت می­ کنیم تا مقاله را تا پایان مطالعه نمایند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان در راستای مهاجرت تحصیلی به آلمان می باشد.

بررسی تحصیل مهندسی در آلمان

کشور آلمان به عنوان قطب صنعت اروپا به حساب می­ آید. تحصیل در مراکز آموزشی در کشور آلمان به صورت رایگان است. کیفیت آموزشی در مراکز تحصیلی این کشور از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین بازار کار مناسب در آلمان پس از اتمام تحصیلات و امکان یادگیری زبان در این کشور باعث شده است تا اکثر افراد این کشور را برای مهاجرت انتخاب نمایند. از دیگر مزایای تحصیل در کشور آلمان می­ توان به این مورد اشاره کرد که افراد پس از پایان تحصیلات خود می­ توانند به جستجوی کار بپردازند. در صورت یافتن شغل مورد نظر درخواست ویزای کار در این کشور را داده و پس از آن نسبت به دریافت اقامت در کشور آلمان می­ توانند اقدام نمایند.

دوره های تحصیل مهندسی در آلمان

در ترم های اول تحصیل، دانشجویان در تمام انواع دانشگاه، دانش پایه لازم را در زمینه ریاضیات، علوم طبیعی و مهندسی کسب می کنند. سپس آموزش مهارت های تخصصی و روش شناختی در رشته مهندسی خاص مبتنی بر این دانش است. بسته به دوره مدرک، اغلب می توان بر جنبه های مختلف تأکید کرد، در نتیجه یک نمایه صلاحیت متناسب با تمایلات شخصی دانشجو ایجاد کرد. در زمینه پروژه ها یا پایان نامه لیسانس، سوالات و مشکلات مهندسی جالب از زمینه های کاربردی و تحقیقاتی اغلب با همکاری شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

تجربه عملی به عنوان یک امتیاز مثبت مهارت های عملی توسط کارفرمایان بعدی بسیار ارزشمند است. برای اینکه بتوانید دانش نظری را که در طول دوره مدرک تحصیلی به دست آورده اید بعداً در دنیای تجارت عملی کنید، جمع آوری تجربیات عملی در اوایل بسیار مفید است. به همین دلیل، به خصوص در دانشگاه های علمی کاربردی، دوره های کارآموزی چند ماهه در شرکت ها جزء لاینفک مدرک مهندسی می باشد. با این حال، همچنین دوره های داوطلبانه تجربه کار در صنعت در طول تعطیلات دانشگاه، کار پروژه ای یا انتخاب موضوع برای پایان نامه، همگی فرصت های خوبی برای برقراری تماس با شرکت ها و سازماندهی دوره مدرک با موضوع عملی هستند.

شرایط اخذ ویزای تحصیل رایگان در آلمان

همانطور که گفته شد تحصیل در کشور آلمان در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان است. البته دانشگاه های دولتی مبالغی را جهت ثبت نام، دریافت کارت بلیط حمل ونقل و بیمه از دانشجویان دریافت می­ کند. اما هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است. از آنجائیکه افراد زیادی برای ادامه تحصیل کشور آلمان را انتخاب می­ کنند. با این حال دولت آلمان امکان تحصیل رایگان را برای همه دانشجویان آلمانی و هم دانشجویانی که از سایر کشورها برای تحصیل به کشور آلمان سفر می­ کنند را فراهم آورده است. ایالت های کشور آلمان در بعضی موارد می ­توانند به صورت مستقل از دولت عمل کنند به اینگونه که بعضی از دانشگاه ممکن است از افراد شهریه دریافت کنند. البته این شهریه در قبال دادن کارت بلیط حمل و نقل عمومی است.

شهریه تحصیل در دانشگاه بدین صورت است:

آیتمشهریه به یورو
دانشگاه های دولتی100€ الی €300 به ازاری هر ترم
دانشگاه های خصوصی15000€ الی€20000

دانشگاه های آلمان

طبق قوانین آموزشی دولت آلمان، دانشجویان خارجی می­ توانند در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های این کشور تحصیل نمایند. در این سه مقطع دانشجویان علاوه بر آموزش های تئوری، از آموزش های عملی نیز بهره مند می­ شوند. پس از پایان تحصیلات در هر مقطعی دانشجو می ­تواند وارد مقطع بعدی شود. یا وارد بازار کار شده و مشغول بکار شود.

آموزشگاه های عالی فنی و هنر در آلمان

در کشور آلمانی مراکز آموزش فنی وجود داردکه به افراد آموزش های فنی را در جهت یادگیری مشاغل مختلف ارائه می­ دهد. افراد جهت ورود به این مراکز بایستی در آزمون ورودی این مراکز شرکت نموده و در صورت قبولی در آزمون امکان تحصیل در این مراکز به آنها داده می شود. نکته قابل توجه جهت تحصیل در آموزشگاه های فنی این است که افراد باید مهارت زبان آلمانی را در سطح بالا داشته باشند.

افرادی که علاقمند به تحصیل در رشته های هنری، موسیقی، گرافیک و غیره هستند. بایستی به مراکز آموزشی هنر در کشور آلمان مراجعه کنند. این مراکز جهت پذیرش هنرجو آزمون های ورودی می­ گیرند و با دانشجویان مصاحبه های حضوری برگزار می­ کنند.

دانشگاه ها و تحصیل مهندسی در آلمان

همانطور که می ­دانید کشور آلمان یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان است. دانشجویان زیادی علاقمند به تحصیل مهندسی در کشور آلمان می­ باشند. تا پس از تحصیل نیز جذب بازارهای کاری آلمان شوند. در کشور آلمان دانشگاه های فنی و مهندسی زیادی وجود دارد. از مهمترین دانشگاه های فنی مهندسی می ­توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  • داشنگاه وورتسبورگ
  • دانشگاه اشتوتگارت
  • دانشگاه دورتموند
  • دانشگاه فنی آخن
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه فنی دارمشتات
  • دانشگاه فنی درسدن
  • دانشگاه فنی مونیخ

همه­ دانشگاه های فوق دارای رشته فنی مهندسی می ­باشند که رشته های علوم پایه ای مانند ریاضی، فیزیک، شیمی نیز تدریس می­ شود. همه علاقمندان جهت تحصیل مهندسی در آلمان می­ توانند به دانشگاه های ذکر شده درخواست دهند. همانطور که قبلا گفته شد تحصیل در دانشگاه های آلمان رایگان است. این مقطع یک دوره­ 4 ساله می ­باشد. که افراد بایستی قبولی در آزمون سراسری کشور خود را داشته باشد. جهت ورود به دانشجویان بایستی ابتدا یک سال را به تحصیل در کالج برای یادگیری مهارت زبان آلمانی بگذارنند. شرایط مهاجرت به آلمان به طور کامل در مقاله لینک شده شرح داده شده است.

دانشگاه ها و تحصیل مهندسی در آلمان

پذیرش در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

دانشجویان برای پذیرش در این دانشگاه ها بایستی دارای مهارت زبان آلمانی بوده، همچنین مدرک زبان آلمانی در سطح بالا را نیز داشته باشند. علاوه بر این دانشجویان بایستی قبولی در یکی از دانشگاه های کشور خود را نیز داشته باشند. دانشجویان برای پذیرش در دوره ­کارشناسی ارشد در آلمان ابتدا بایستی دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند و اینکه می ­خواهند با چه زبانی در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. شما عزیزان می توانید برای مقایسه تحصیل فوق لیسانس در آلمان و انگلیس به نوشتار فوق مراجعه نمائید.

اگر دانشجویان علاقمند به تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان باشند، بایستی دارای مدرک آیلتس 6 باشند و اگر علاقمند به زبان آلمانی باشند باید دارای مدرک زبان B2 باشند. همچنان دانشجویان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد ملزم به داشتن مدرک کارشناسی از دانشگاه های معتبر ایران هستند. دانشجویان جهت ورود به دانشگاه های فنی مهندسی بایستی انگیزه نامه و همچنین رزومه ایی با 2 سال سابقه کاری به دانشگاه ارائه دهند. در ضمن تمامی مدارک فوق پس از ترجمه بایستی به تأیید و مهر وزارت امور خارجه و دادگستری رسیده باشند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از آلمان

دانشجویان جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد مدارک زیر را همراه داشته باشند:

  • پاسپورت هویتی با اعتبار حداقل 6 ماه
  • ترجمه تمامی مدارک تحصیلی دیپلم، پیش دانشگاهی، کارشناسی به همراه ریز نمراتشان
  • مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی
  • تأیید نامه ایی از سوی اساتید در مقطع قبلی
  • انگیزه نامه تحصیلی

دانشجویان پس از مطالعه این نوشتار سوالاتی در رابطه با تحصیل مهندسی در آلمان خواهند داشت از قبیل:

  • آیا پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های فنی مهندسی کار براحتی می ­توان یافت؟
  • شهریه دانشگاه های خصوصی در رشته فنی مهندسی چقدر است؟
  • شرایط تحصیل در دانشگاه های برتر آلمان نیازمند چه پارامترهایی است؟

دانشجویان پس از تحصیل در آلمان می توانند برای مدت حداقل 6 ماه در این کشور تمدید ویزا داشته باشند، در این راستا می توانید سوالات خود را با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارید. چنانچه علاقمند به تحصیل در آلمان هستید سوالات خود را با ما در میان بگذارید. متقاضیان پس از اتمام دوره تحصیلی خود می توانند از طریق ویزای کار آلمان به کار و اشتغال مشغول شوند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *