مهاجرت تحصیلی ارمنستان

تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان

تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان

تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان برای دانشجویان بین المللی با هزینه ای اندک در دانشگاه های معتبر ارمنستان امکان پذیر است. رشته کامپیوتر امروز به یکی از رشته های اجتناب ناپذیر در هر صنعتی تبدیل شده و این رشته بسیار پر کاربرد است. ارمنستان نیز مانند بسیاری از کشورها در زمینه کامپیوتر و صنعت ارتباطات و فناوری در حال رشد است و هر سال تعداد شرکت های مرتبط با رشته کامپیوتر در ارمنستان رو به افزایش است. تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان به مهندسینی که علاقه مند به زندگی و کار در ارمنستان هستند گزینه بسیار مناسبی است.

البته لازم به ذکر است وزارت علوم دانشگاه های ارمنستان را معتبر نمی داند و برای کار در ایران پس از تحصیل در ارمنستان، این کشور محل مناسبی نیست. تیم ترجمه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مطلب درباره تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان شرح داده اند.

رشته کامپیوتر در ارمنستان

ارمنستان به عنوان قطب جدید فناوری در حال ظهور است. طی چند سال گذشته، بخش فناوری ارمنستان 27% رشد مداوم سالانه را حفظ کرده است و در سال 2018 گردش مالی بخش IT برابر با %7 از کل تولید ناخالص داخلی کشور بود. اما دلیل اصلی در نظر گرفتن ارمنستان به عنوان یک محل زندگی و کار برای متخصصان فن آوری، تنوع شرکت هایی با مأموریت جهانی، تیم های قوی و کارهای چالش برانگیز است. شرکت های محلی زودتر وارد بازار بین المللی می شوند و با موفقیت رقابت می کنند، در حالی که شرکت های جهانی شعبه و نمایندگی خود را در ارمنستان را افتتاح می کنند. تعداد شرکتهای مرتبط با خدمات رایانه ای تقریبا بیش از 600 مورد است که حدود %13 از این شرکت ها در زمینه فناوری پیشرفته فعالیت می کنند و بقیه شرکت های فناوری اطلاعات هستند.

درباره تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان

تقریباً 8500 دانشجو در سال تحصیلی گذشته در مطالعات مربوط به کامپیوتر ثبت نام کردند که حدود %10 از کل دانشجویان را تشکیل می دهند. در مقایسه، تقریباً %20 دانشجویان در رشته های اقتصاد و مدیریت بازرگانی بودند. سالانه 1700 شغل با درآمد خوب در بخش IT ایجاد می شود و حدود 2000 فارغ التحصیل از دانشگاه های مختلف وجود دارد. از این رو تنها بهترین ها برای این شغل ها استخدام می شوند. تعداد فارغ التحصیلان در رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات از سال 2010 ثابت بوده است، حتی اگر تعداد کل دانشجویان به دلیل پایین بودن میزان زاد و ولد و مهاجرت در حال کاهش می باشد. از آنجا که همه فارغ التحصیلان صلاحیت کار در شرکتهای فناوری اطلاعات را ندارند، در سال های اخیر که بیکاری بالایی در ارمنستان وجود داشته تقریباً 2000 موقعیت ثبت نشده در این بخش وجود داشت.

بیشتر دانشجویان در زمینه مطالعات مربوط به کامپیوتر در 5 دانشگاه معرفی شده در زیر تحصیل می کنند. همچنین چندین موسسه کوچکتر با ظرفیت و زیرساخت های محدود وجود دارد. این پنج دانشگاه بزرگ عبارتند از:

  • دانشگاه دولتی مهندسی ارمنستان
  • دانشگاه دولتی ایروان
  • دانشگاه روسی-ارمنستان (اسلاونیک)
  • دانشگاه آمریکایی ارمنستان
  • آکادمی منطقه ای اروپا

شرایط تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان

زبان تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان به زبان های ارمنی، روسی و بعضا انگلیسی است لذا دانشجویان در ابتدا باید زبان برنامه آموزش داده شده را بررسی کنند تا برای ورود اقدام کنند. به طور کلی دانشگاه های ارمنستان برای جذب دانشجویان بین المللی سخت گیری نمی کنند و دانشجویان خارجی با داشتن مدرک پیشین تحصیلی معتبر و ثبت نام در دانشگاه به راحتی می توانند در ارمنستان تحصیل کنند. تحصیل در ارمنستان بسیار مقرون به صرفه است و هزینه زندگی نیز پایین است. تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان در مقاطع مختلف در دانشگاه های ارمنستان ارائه می شود.

از جمله شرایط تحصیل در این رشته شامل:

  • تسلط به زبان تحصیل و آموزش (عدم نیاز به ارائه مدرک بین المللی)
  • ارائه مدرک پیشین معتبر تحصیلی
  • عدم نیاز به شرکت در آزمون ورودی
  • جهت ورود به دانشگاه های ارمنستان محدودیت سنی وجود ندارد.
  • ثبت نام و پرداخت هزینه ثبت نام

در نمودار زیر مدت زمان تحصیل رشته کامپیوتر در مقاطع مختلف در ارمنستان آمده است:

مدت زمان تحصیل رشته کامپیوتر

چالش تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان

علیرغم اصلاحات اخیر در سیستم آموزشی، روشهای آموزشی که در حال حاضر در دانشگاهها استفاده می شود، تقاضای بخش IT را برای متخصصان واجد شرایط برآورده نمی کند. بودجه اصلی مانع برای بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه ها است. دولت بودجه محدودی به دانشگاه ها می دهد و این بودجه کافی نیست. دانشگاه ها نیز قادر به افزایش شهریه نیستند، زیرا اکثر دانشجویان حتی قادر به پرداخت شهریه های موجود نیستند. مسئله دیگری که بر آموزش تأثیر می گذارد، پایین بودن حقوق دانشکده ها و کارکنان سالخورده است. به ویژه در دانشگاه های بزرگتر به دلیل هزینه های بالای سربار و هزینه های آزمایشگاه، حقوق کم است. موارد دیگر شامل کمبود کتاب درسی و ادبیات تخصصی و همچنین مشکلات ذاتی مرتبط با همکاری با بخش خصوصی است. لذا در کل تحصیل رشته های کامپیوتر همراه با آموزش به روز در ارمنستان دچار چالش جدی است.

تحصیل رشته کامپیوتر در موسسات خصوصی در ارمنستان

از آنجا که سیستم آموزشی فعلی قادر به تولید فارغ التحصیلانی نیست که مهارت لازم را داشته باشند، برخی از شرکت ها برنامه های آموزشی داخلی را برای آماده سازی کارکنان آینده خود ایجاد کرده اند. برخی از دانشجویان بلافاصله پس از دبیرستان و بدون شرکت در هرگونه آموزش رسمی اضافی در دانشگاه، در این برنامه های آموزشی شرکت می کنند. بسیاری از شرکت ها برای فارغ التحصیلان جدید کارآموزی بدون حقوق ارائه می دهند. استخدام کارآموزان و آموزش آنها برای شرکت در پروژه های کوچک در یک شرکت و سپس انتخاب بهترین ها برای موقعیت های ثابت، یک کار معمول است.

هدف از برگزاری این آموزشها، تهیه متخصصان برای ورود به شرکتهای فناوری اطلاعات ارمنستان است. این نوع موسسات آموزشی هیچ شهریه ای را دریافت نمی کنند، اما تعداد محدودی دارند و فقط بهترین نامزدها را انتخاب می کنند. اندازه کلاس كوچک نگه داشته شده تا امكان آموزش كيفيت و تعامل یک به يک با مربیان فراهم شود. بعد از فارغ التحصیلی از مرکز آموزش شرکت، بهترین فارغ التحصیلان به طور کلی پیشنهادات شغلی دریافت می کنند. بقیه هیچگونه تعهد قانونی در قبال شرکت آموزش ندارند و در یافتن شغل در سایر شرکتهای فناوری اطلاعات آزاد هستند.

تحصیل کامپیوتر در دانشگاه ایروان

دانشگاه دولتی ایروان که در پایتخت این کشور واقع شده در سال 1919 تاسیس شد و بزرگترین دانشگاه ارمنستان با بیش از 12000 دانشجو است. این دانشگاه برنامه هایی را در رشته های مختلف از جمله اقتصاد، تاریخ، زبانشناسی، مطالعات حقوقی، ریاضیات، زیست شناسی و فیزیک در رشته های مختلف ارائه می دهد. گروه ریاضیات و فیزیک، که در سال 1924 تاسیس شد و بخشهای انفورماتیک و سایبرنتیک، که از سال 1971 آغاز به کار کردند، دوره هایی را در زمینه IT ارائه می دهند.

مرکز آموزشی و پژوهشی فناوری های اطلاعات در سال 2007 برای ارائه برنامه هایی در زمینه تدریس خصوصی، راهنمایی، آموزش مداوم و تحقیقات علمی و همچنین توسعه و نصب سیستم های اطلاعاتی تأسیس شده است. این مرکز همچنین دوره های آموزش آنلاین و از راه دور را از طرف این دانشگاه ارائه می دهد. هزینه دوره های کامپیوتر در این دانشگاه سالانه در حدود 3000$ (دلار) است.

تحصیل رشته کامپیوتر در دیگر دانشگاه های ارمنستان

تحصیل رشته کامپیوتر در دیگر دانشگاه های ارمنستان

جهت تحصیل علوم کامپیوتر در ارمنستان علاوه بر دانشگاه ایروان می توانید در سایر دانشگاه ها اقدام کنید. دریافت ویزای تحصیلی ارمنستان برای تحصیل در این کشور الزامی است. در جدول زیر دانشگاه های ارمنستان برای تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان معرفی شده اند:

نام دانشگاهشرح
دانشگاه مهندسی ارمنستاناین دانشگاه در سال 1933 تاسیس شد و مدرک مهندسی و علوم را ارائه می دهد. پردیس اصلی در ایروان با شعبه های دیگر در چند شهر دیگر است. این دانشگاه دوره هایی را در زمینه سیستم های رایانه ای، طراحی و نصب شبکه ها، هوش مصنوعی، مطالعه و توسعه سیستم های پویا، تجزیه و تحلیل و سنتز سیستم های مدیریتی، میکروالکترونیک و تکنیک های میکرو تراشه ارائه می دهد.
دانشگاه آمریکایی ارمنستاندر سال 1991 تأسیس شد و در ابتدا فقط برنامه های تحصیلات تکمیلی مطابق با استانداردهای آموزشی ایالات متحده ارائه می داد. در سال 2013، این دانشگاه شروع به ارائه برنامه های کارشناسی از جمله علوم کامپیوتر کرد.
دانشگاه روسی ارمنی ارمنستاناین دانشگاه در سال 1997 تاسیس شد. برنامه های این دانشگاه شامل ریاضیات و مدل سازی ریاضیات، توسعه نرم افزار، الکترونیک، اطلاعات و ارتباطات از راه دور و طراحی تراشه است.

حقوق مشاغل رشته کامپیوتر در ارمنستان 2023

رشته کامپیوتر به صورت کلی طیف وسیعی از مشاغل را در بر می گیرد که در جدول زیر برخی از این مشاغل همراه با میزان حقوق متوسط در کشور ارمنستان را ذکر کرده ایم:

شغلدرآمد متوسط ماهانه به (درام) AMD
مهندس ارتباطات580000
توسعه دهنده اندروید495000
برنامه نویس428000
مهندس سخت افزار553000
طراح وب295000
تحلیلگر داده486000
توسعه دهنده IOS555000
برنامه نویس جاوا490000

امیدواریم با مطالعه این مطلب همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توانسته باشند اطلاعات خوبی درباره تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان را به شما داده باشند. برای مهاجرت به ارمنستان و آشنایی با این کشور پیشنهاد می کنیم به دیگر مقالات لینک شده در این مقاله مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل رشته کامپیوتر در ارمنستان

  1. سارا گفت:

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

    1. صادقی گفت:

      با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *