مهاجرت تحصیلی اسلواکی

تحصیل رشته هنر در اسلواکی

رشته هنر در اسلواکی

تحصیل رشته هنر در اسلواکی به دلایل مختلف از جمله امنیت بالای این کشور و هزینه های پایین تحصیل و زندگی طرفداران زیادی دارد. اسلواکی که به طور رسمی جمهوری اسلواکی نامیده می شود، کشوری است که از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین، از جنوب با مجارستان، از غرب با اتریش و از شمال غربی با جمهوری چک هم همرز و همسایه است و تنها حدود 5.5 میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت و بهترین شهر اسلواکی برای کار و تحصیل شهر براتیسلاوا است که هم بهترین دانشگاه های اسلواکی را در خود جای داده و هم موقعیت های کاری بیشتر و پردرآمدتری دارد. البته در مجموع از آن جایی که اسلواکی کشوری توسعه یافته و قدرتمند است، در تمامی شهرهای آن امکانات بالای رفاهی، آموزشی و بهداشتی وجود دارد؛ ولی به عنوان فردی خارجی، بهتر است دانشجویان ابتدائا برای سکونت، تحصیل و کاریابی شهرهای مهمتر را انتخاب کنند.

اسلواکی با توجه به عملکرد فوق العاده خوبش در زمینه های مختلف از جمله آزادی های مدنی، آزادی های مطبوعات، حکومت دموکراتیک، امنیت و غیره، در حال حاضر یکی از بهترین کشورهای دنیا به لحاظ شاخص توسعه انسانی می باشد. در این کشور تحصیل برای شهروندان اسلواکی رایگان است و امنیت اجتماعی و اقتصادی فوق العاده بالایی حکم فرماست. منتهی از آن جایی که اخذ ویزای کاری اسلواکی مستلزم داشتن پیشنهاد شغلی است که بدون حضور و داشتن اقامت نوع D در این کشور دشوار است، علاقمندان به اسلواکی معمولا رمز ورود خود را تحصیل قرار می دهند. در این مقاله هم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای طرفداران تحصیل در اسلواکی به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • هزینه های تحصیل رشته هنر در اسلواکی چگونه است؟
  • بهترین دانشگاه ها برای رشته هنر در اسلواکی کدام اند؟
  • شرایط کار ضمن و پس از تحصیل در اسلواکی به چه صورت است؟

هزینه های تحصیل رشته هنر در اسلواکی

تحصیل در دانشگاه های دولتی اسلواکی برای دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا (EU/EEA students) رایگان است. سایر دانشجویان که اصطلاحا به آن ها دانشجویان بین المللی گفته می شود برای تحصیل رشته هنر در دانشگاه های دولتی اسلواکی معمولا باید با توجه به قوانین دانشگاه و مقطع تحصیلی خود سالانه 2000€ تا 5000€ (یورو) شهریه بپردازند. البته علاوه بر شهریه دانشگاه که به منظور تحصیل رشته هنر دانشجویان غیر اروپایی (non-EU/EEA students) باید پرداخت نمایند، هزینه های دیگری هم وجود دارد که به صورت مشترک برای تمامی دانشجویان است. از جمله مهم ترین این هزینه ها می توان به هزینه های زندگی در اسلواکی اشاره نمود که البته در قیاس با غالب کشورهای اروپایی از جمله هلند، ایتالیا، اتریش، دانمارک، فنلاند و غیره، اسلواکی به مراتب ارزان قیمت تر است.

به عنوان مثال برای زندگی در شهر براتیسلاوا که محبوب ترین شهر اسلواکی از دید مهاجران است، هزینه های زندگی بدون احتساب اجاره مسکن به شرح نمودار ذیل می باشد:

متوسط هزینه های زندگی ماهانه در براتیسلاوا بدون احتساب اجاره مسکن

به منظور محسابه دقیق تر هزینه های زندگی در اسلواکی، در جدول ذیل میانگین اجاره بهای ماهانه در پایتخت این کشور یعنی شهر براتیسلاوا بیان شده است:

نوع مسکنمتوسط اجاره بهای ماهانه در براتیسلاوا به یورو
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر براتیسلاوا€640
آپارتمان 1 خوابه در اطراف شهر براتیسلاوا€470
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر براتیسلاوا€1065
آپارتمان 3 خوابه در اطراف شهر براتیسلاوا€800

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته هنر در اسلواکی

یکی از مهم ترین نکات در خصوص تحصیل رشته هنر در اسلواکی، داشتن تجربه کاری و تحصیلی مشابه و پورتفولیوی قوی است. همچنین اگر کسی تمایل دارد رشته هنر را در مقطع کارشناسی دانشگاه های اسلواکی شروع کند باید علاوه بر تسلط به زبان اسلواک، در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور هم قبول شود. اگرچه برای کاریابی و کسب درآمد هنرمندان، برخلاف رشته های دیگر مثل مهندسی برق و غیره، دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده اهمیت خیلی زیادی ندارد و آن چه که مهم است استعدادها و توانایی های فرد است، اما به عنوان فردی غیر اروپایی، جهت تضمین موقعیت های شغلی پس از فارغ التحصیلی بهتر است افراد سعی کنند از دانشگاه های مطرح اسلواکی پذیرش بگیرند.

برخی از بهترین دانشگاه های اسلواکی در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های اسلواکی برای تحصیل رشته هنرشهری که دانشگاه در آن واقع شده است.
Univerzita Komenského v BratislaveBratislava
Univerzita Konštantína Filozofa v NitreNitra
Univerzita Mateja Bela v Banskej BystriciBanská Bystrica

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

پس از اخذ پذیرش رشته هنر از دانشگاه مورد نظر در اسلواکی نوبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور می رسد. به این منظور دانشجویان باید مدارک متعددی را تهیه و تقدیم سفارت اسلواکی در کشور محل اقامت خود نمایند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پاسپورت معتبر به همراه عکس های پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش رشته هنر از دانشگاهی در اسلواکی
  • گواهی تمکن مالی بانک
  • مدرک دال بر این که فرد قصد بازگشت به کشورخود بعد از اتمام تحصیلات را دارد مقلا بلیت برگشت
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در اسلواکی از جمله اجاره نامه آپارتمان یا خوابگاهی در این کشور
  • بیمه معتبر در اتحادیه اروپا
  • مدرک زبان معتبر با توجه به زبان دوره تحصیلی و حداقل های مورد نظر دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه های سفارت (visa fee)

کار ضمن تحصیل رشته هنر در اسلواکی

کار ضمن تحصیل رشته هنر در اسلواکی

برخلاف کشورهایی مثل مکزیک، دانشجویان رشته هنر و سایر رشته ها، ضمن تحصیل در یکی از دانشگاه های اسلواکی به صورت تمام وقت، اجازه دارند تا کار پاره وقتی در این کشور داشته باشند. البته اجازه کار ضمن تحصیل دانشجویان در اسلواکی تا سقف 20 ساعت در هفته است، در حالی که پس از به اتمام رساندن تحصیلات خود می توانند مشغول به کاری تمام وقت شوند و ویزای تحصیلی اسلواکی را تبدیل به ویزای کاری این کشور کنند.

در اسلواکی حداقل درآمد هنرمندان بالاتر از حداقل درآمدی است که افراد به طور کلی در این کشور اخذ می نمایند. معمولا هنرمندان در اسلواکی با توجه به شهرت و حوزه کاری خود به طور متوسط 1730€ (یورو) ماهانه حقوق می گیرند و حداقل درآمد آن ها ماهی 830€ (یورو) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته هنر در اسلواکی و هزینه های آن توضیحاتی ارائه گردید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *