مهاجرت تحصیلی سوئیس

تحصیل رایگان در سوئیس

تحصیل رایگان در سوئیس

با توجه به اینکه کشورسوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و هر ساله متقاضیان بین المللی بسیاری جهت تحصیل در رشته های متفاوت از سراسر دنیا این کشور را برای تحصیل رایگان در سوئیس انتخاب می نمایند. از این رو هزینه زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی مناسب است. در حال حاضر تحصیل رایگان فقط در شرایطی خاص آن هم با استفاده از کمک هزینه های تحصیلی یا بورس های تحصیلی امکان پذیر است. البته استفاده از این نوع بورس های تحصیلی برای دانشجویان برجسته آن هم اکثرا در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود.

البته به طور کلی هزینه تحصیل در سوئیس و شهریه های آن به خصوص در مقطع دکتری بسیار مقرون به صرفه و پایین است. دانشگاه های سوئیس از زمره برترین دانشگاه های جهان به حساب می آیند. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله تحصیل رایگان در سوئیس را بررسی کرده اند.

شرایط تحصیل رایگان در سوئیس

تحصیل رایگان فقط در شرایطی خاص آن هم با استفاده از بورس های دولتی و یا نهادهای دیگر قابل انجام است. در مقطع کارشناسی معمولا تحصیل رایگان بسیار امری نادر است. کمک هزینه های تحصیلی در سوئیس عمدتا در مقطع کارشناسی ارشد و مقطع دکتری امکان پذیر است. البته اجازه کار حین تحصیل به صورت موقت نیز داده شده است. دانشجویان می توانند برای کاهش هزینه های تحصیل تقریبا رایگان استفاده کنند. در مقطع دکتری نیز حتی برخی با حقوق تا 2000CHF (فرانک سوئیس) مواجه می شوند.

به صورت کلی در صورت داشتن شرایط زیر تحصیل رایگان در سوئیس امکان پذیر است.

  • افرادی که رزومه تحصیلی بسیار قوی دارند و نمرات بسیار بالایی را کسب کرده اند.
  • افرادی که ایده های نو و جدیدی را مطرح کرده اند و مخترع به حساب می آیند.
  • افرادی که توانسته اند با پروژه های تحقیقاتی خود و موضوعات پر اهمیت و جدید نظر اساتید راهنما را جلب کنند.

بورس های تحصیلی در سوئیس

در حال حاضر بورس ها و کمک هزینه های تحصیلی مختلفی وجود دارد. دانشجویان برتر خارجی را تشویق به تحصیل در این کشور می کند. در لیست زیر انواع بورس ها و کمک هزینه ها به صورت کلی معرفی شده اند.

  • بورس های تحصیل دولتی در سوئیس: دانشجویان بین المللی می توانند براساس مشارکت های ایجاد شده با چندین کشور توسط دولت، بورسیه های ارائه شده را دریافت کنند. بیشتر این بورس های تحصیلی به نامزدها و محققان تحصیلات تکمیلی اعطاء می شود. آنهایی که شرایط گفته شده را دارند.
  • کمک هزینه های دانشگاه های سوئیس: سوئیس در حال حاضر دارای 2 دانشگاه فدرال و 12 دانشگاه دولتی است. همچنین دانشگاه های علوم کاربردی زیاد دارد. همواره بورس های تحصیلی و کمک هزینه های تحصیلی 9200€ الی 13700€ (یورو) شامل می شود. البته توجه داشته باشید این کمک هزینه ها مشروط هستند. پس از رسیدن به هدف های درخواستی از دانشجو در سال اول در سال های بعد تمدید می شود. برای دریافت اطلاعات از این بورس ها به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید.
  • وام های دانشجویی: این گزینه نیز یکی دیگر از موارد ارائه شده به دانشجوبان خارجی است که می توانند هزینه های تحصیلی بسیار پایینی داشته باشند. این وام ها بدون بهر هستند. بدین ترتیب حداکثر 11000€ (یورو) می باشند. همچنین می توانند تا 40% هزینه تحصیل و زندگی را پوشش دهند.

از این رو تعداد متقاضیان تحصیلی این کشور طی سال های اخیر در نمودار زیر بیان شده است:

تعداد متقاضیان تحصیلی در کشور سوئیس

تحصیل رایگان در سوئیس و بورس های دولتی

کنفدراسیون هر ساله برای ارتقاء همکاری های بین المللی و تحقیقاتی بین سوئیس و بیش از 180 کشور دیگر، بورس های دولتی را به دانشجویان جهت تحصیل رایگان اعطاء می کند. دریافت کنندگان این کمک هزینه ها توسط هیئت اعطاء کننده کمسیون فدرال بورس تحصیلی دانشجویان خارجی (FCS) انتخاب می شوند. بورس های تحصیلی عالی دولت سوئیس با هدف جذب پژوهشگران جوان از خارج از کشور است. از این رو دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری و یا هنرمندان خارجی که دارای مدرک کارشناسی هستند، اعطاء می شوند. از این رو هزینه زندگی در این کشور در مقاله هزینه زندگی در سوئیس به طور کامل شرح داده شده است.

به صورت کلی بورس های دولتی به 2 صورت زیر می باشند.

  • بورسیه های تحصیلات تکمیلی: این بورس تحصیلی برای محصلان تحصیلات تکمیلی در هر رشته که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. قصد دارند برای تحقیق به سوئیس بیایند. از این رو مطالعات بیشتری در مقطع دکتری در این کشور داشته باشند می توانند از آن استفاده کنند. بورسیه های پژوهشی برای تحقیق یا تحصیل در تمام دانشگاه های کانتون، دانشگاه های علوم کاربردی و 2 انستیتوی فدرال فناوری اعطاء می شوند. فقط نامزدهای معرفی شده از یکی از این دانشگاه ها توسط هیئت کمیسیون فدرال بررسی می شود.
  • بورسیه هنر: بورسیه های هنری برای دانشجویان هنر که مایل به اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند، ارائه می شود. بورسیه های هنری برای تحصیل در هر هنرستان یا دانشگاه هنر اهدا می شود.

تحصیل رایگان در سوئیس و بورس های دولتی

تحصیل کم هزینه در دانشگاه ژنو سوئیس

دانشگاه ژنو سوئیس یکی از دانشگاه های برتر این کشور می باشد. دانشکده علوم دانشگاه ژنو یک موسسه تحقیقاتی برجسته بین المللی است. تحقیقات برجسته خود طیف گسترده ای از رشته های علمی را در نجوم، زیست شناسی، شیمی و بیوشیمی، علوم رایانه، ریاضیات و محیط زیست شامل می شود. دانشکده علوم با پشتیبانی شرکای خارجی، یک برنامه کمک هزینه تحصیلی عالی و رایگان برای دانشجویان ایجاد کرده است. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از رشته های تحت پوشش دانشکده هستند. انتخاب کاندیداها براساس برتری آنها است. کمک هزینه های این دانشگاه از مبلغ  10000CHF(فرانک سوئیس) شروع می شود. صورت کسب موفقیت علمی تا 4 ترم قابل تمدید است. جهت تحصیل در این کشور ابتدا می باید ویزای تحصیلی سوئیس را دریافت نمائید.

تحصیل رایگان در دانشگاه های سوئیس

در حالت معمول هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی سوئیس حدود 1000€ الی 1700€ (یورو) در سال می باشد. اما کمک هزینه ها و بورس های تحصیل جهت تحصیل تقریبا رایگان به دانشجویان خارجی و برجسته ارائه می شود که برخی از آن ها معرفی شده اند:

نام دانشگاهبورس و کمک هزینه ها جهت تحصیل رایگان در سوئیس
دانشگاه زوریخاین دانشگاه که از دانشگاه های برجسته سوئیس و جهان است. 2 کمک هزینه تحصیلی را به دانشجویان کارشناسی ارشد ارائه می کند. یکی از این کمک هزینه ها به نام ESOP ها امکان تحصیل رایگان و حتی هزینه زندگی دانشجو را تامین می کند. دیگری به نام MSP است. بخشی از هزینه ها را تقبل می کند.
دانشگاه پلی تکنیک لوزاناین دانشگاه نیز محدودی بورس تحصیلی را در سطح کارشناسی ارشد به دانشجویان دارای سوابق تحصیلی برجسته ارائه می دهد. برای متقاضیان خارجی، هر بورس تحصیلی شامل یک بسته مالی به ارزش 16000 CHF (فرانک سوئیس) است. در هر سال تحصیلی به علاوه رزرو اتاق در خوابگاه دانشجویان می باشد.
دانشگاه لوزاندانشگاه لوزان بورس های تحصیلی را به دانشجویان بین المللی که مایل به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در این دانشگاه هستند. از طریق کمک هزینه های کارشناسی ارشد که مبلغ 1600CHF (فرانک سوئیس) کمک هزینه برای هر ماه از 15 سپتامبر تا 15 ژوئن است.

دانشجویان با اتمام تحصیل می توانند اقامت پس از تحصیل در کشور سوئیس را بدست بیاورند. در صورت زندگی 10 ساله در این کشور دانشجویان می توانند اقامت دائم را اخذ کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه تحصیل و زندگی در سوئیس می توانید به مقالات تهیه شده توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *