مهاجرت تحصیلی آمریکا

تحصیل رایگان در آمریکا

تحصیل رایگان در آمریکا

تحصیل رایگان در آمریکا موضوعی پرمخاطب می باشد که هر ساله با استقبال افراد زیادی در خصوص تحصیل و زندگی در این کشور پهناور قرار گرفته است. این مقاله در باب تحصیل رایگان در آمریکا برای شما همراهان همیشگی سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

در این مقاله به کلیه سوالات شما در زمینه تحصیل در آمریکا و شرایط تحصیل رایگان در آمریکا پاسخ می دهد که این سوالات از قبیل:

  • آیا امکان تحصیل رایگان در آمریکا وجود دارد؟
  • شرایط تحصیل رایگان در آمریکا چیست؟
  • چگونه می توان برای تحصیل رایگان در آمریکا اقدام کرد؟
  • آیا تحصیل رایگان در آمریکا نیازمند معدل و نمره آیلتس بالایی است؟

شرایط تحصیل رایگان در آمریکا

دانشگاه ‌های زیادی در ایالات متحده آمریکا وجود دارند که برای پوشش هزینه ‌های تحصیلی و سایر هزینه‌ های دانشجویان خود، بورسیه‌ ها، کمک هزینه ‌ها و طرح ‌های تحصیل کار را ارائه می ‌دهند. برخی از این کمک هزینه ها برای دانشجویان نیازمند مالی و برخی برای دانشجویان با امتیاز بالا در دسترس است. برخی از دانشگاه ها به ویژه به دانشجویان بین المللی کمک مالی می کنند. برخی از دانشگاه ‌ها و کالج‌ ها کاملاً با کمک ‌های اهدایی و موقوفه اداره می ‌شوند، در حالی که بسیاری از آنها چنین هستند که شما را ملزم به کار می‌ کنند. با وجود شهریه رایگان، این دانشگاه ها آموزش با کیفیتی ارائه می دهند و همچنین دارای رتبه های معتبری هستند.

دانشگاه ها با هزینه تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی در ایالات متحده عبارتند از:

  • کالج بریا
  • دانشگاه سیتی نیویورک
  • موسسه موسیقی کورتیس
  • کالج دیپ اسپرینگز
  • آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده
  • دانشگاه ایالتی واشنگتن
  • کالج آلیس لوید
  • کالج اوزارک
  • کالج وارن ویلسون
  • کالج مهندسی فرانکلین دبلیو

نظام آموزشی آمریکا

ابتدا باید بیان شود که نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشورهای مختلف به 3 دسته تقسیم می شوند:

شاخصهکشور
کشورهایی با نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی رایگانآلمان، اتریش، فرانسه
کشورهایی با نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی نیمه رایگاناسپانیا، پرتغال، ایتالیا
کشورهایی با نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی غیر رایگانآمریکا، بریتانیا، کانادا

بررسی تحصیل رایگان در آمریکا

همانطور که ملاحظه می فرمایید این کشور در گروه سوم قرار گرفته است. جزء کشور هایی است که نظام تحصیلی در آن مشمول پرداخت هزینه و شهریه است. حتی افرادی که شهروند آمریکا هستند نیز برای تحصیل در این کشور شهریه پرداخت می نمایند. ابتدا به بررسی هزینه های تحصیل برای افراد خارجی (دانشجویان بین المللی)، و همین طور میزان هزینه ها برای افراد بومی (افراد تبعه آمریکا) می پردازیم و سپس به راهکارهایی اشاره می کنیم که می توان با توسل به انها هزینه های تحصیل در کشور آمریکا را کاهش داده و یا به طور کلی رایگان نمود. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در این کشور مقاله تحصیل در آمریکا را مطالعه بفرمائید.

 

دوره های پیش دانشگاهی در آمریکا

ابتدا باید بیان کنیم که تحصیل در این دوره حتی برای خود شهروندان آمریکا نیز مشمول هزینه است. البته این هزینه ها به 3 دسته تقسیم می شوند :

  • تحصیل در مدارس خصوصی
  • تحصیل در مدارس نیمه خصوصی
  • تحصیل در مدارس دولتی

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی در این کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • امکانات مدرسه
  • موقعیت شهری
  • ایالتی
  • همچنین اساتید مدرسه

میزان هزینه ها تحصیل به شرح زیر است:

آیتمهزینه ها به دلار
مدارس خصوصی$15000 الی 38000$
مدارس نیمه خصوصی$9000 الی 28000$
مدارس دولتی و یا ایالتی$4000 الی 17000$

دانش آموزان خارجی در آمریکا

این هزینه ها برای افراد غیر آمریکایی و دانش آموزان خارجی معمولا از حدود %50 تا 150% اضافه خواهد شد. البته افرادی که اقامت آمریکا (گرین کارت) را دارند. هزینه افراد خارجی را نمی پردازند. معمولا هزینه ای بین شهریه دانش آموزان محلی و دانش آموزان خارجی را می پردازند.

البته دانش آموزان زیر 18 سال بین المللی نمی توانند به تنهایی وارد مدارس روزانه کشور آمریکا بشوند. از این رو می باید در مدارس شبانه روزی این کشور تحصیل نمایند. بدین ترتیب یا به همراه پدر و یا مادر خود وارد کشور آمریکا شده باشند. یا اینکه یک قیم در آمریکا به دولت این کشور و مدرسه خود معرفی نمایند. یک دانش آموز می تواند از اعضاء فامیل دانش آموز و یا حتی یک فرد غیر فامیل باشد که تعهد نموده باشد. مسئولیت دانش آموز را در طول دوران تحصیل متقاضی در این کشور را به عهده بگیرد.

کاهش هزینه ها و تحصیل رایگان در آمریکا

کاهش هزینه ها و تحصیل رایگان در آمریکا

هر دانش آموز و یا دانشجو چه آمریکایی و چه غیرآمریکایی که در کشور آمریکا تحصیل کند، می تواند در پرداخت شهریه تحصیل خود از تخفیف بهره مند شود. اگر وضعیت تحصیلی یک دانش آموز در مقاطع قبلی تحصیلی خود خوب و یا عالی باشد. دانشگاه و یا مدرسه ای که به وی پذیرش می دهد. در شهریه فرد مورد نظر تخفیف قائل خواهد شد. این تخفیف در شهریه معمولا حداقل 2000$ (دلار) در سال و حد اکثر تا 80% شهریه سالانه متقاضی خواهد بود. این شهریه توسط انواع مدارس و دانشگاه ها اعم از دولتی و غیردولتی به متقاضیان ارائه می شود.

میزان تخفیفی که به متقاضی داده می شود به 2 مورد وابسته است: اول به سیاست دانشگاه و یا مدرسه ارائه دهنده تخفیف که با توجه به بودجه مالی خود تعیین می کند. در سال تحصیلی پیش رو چه میزان تخفیف قابل پرداخت است. دوم به رزومه خود دانشجو یا دانش اموز. رزومه یک دانش آموز را: سطح معدل، درصد موفقیت او در آزمون SAT (این آزمون مختص دانش آموزانی است که دوره تحصیلی پیش از دانشگاه خود را به اتمام رسانیده و خواهان ورود به دانشگاه هست انگیزه نامه دانشجو و یا دانش آموز برای دانشگاه مورد نظر می نویسد. ریز نمرات متقاضی، تعداد مقالات، کنفرانس ها، تالیف کتاب و مانند آن تعیین می نماید. اعزام دانشجو به آمریکا در مقاله مذکور به طور کامل شرح داده شده است.

بورس تحصیلی در آمریکا

این بورس ها که اکثرا کل هزینه تحصیل متقاضی را پوشش می دهند، معمولا هر ساله به تعداد محدود قابل ارائه هستند که هریک از آنها شرایط و ضوابط ویژه خود را دارند. اما دریافت آنها برای یک دانش آموز و یا دانشجو کوشا کار سختی نیست. نوعی دیگر از بورس ها، بورس استادی است. اکثرا ویژه دوره دکتری و گاهی نیز در دوره کارشناسی ارشد قابل ارائه می باشند. بدین ترتیب که تقریبا 80% دانشجویان مقطع دکتری و بالاتر و 20% دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از آن بهره مند هستند. این بورس های استادی معمولا علاوه بر اینکه تحصیل متقاضی را رایگان می نماید. به متقاضی حقوقی برای گذران زندگی نیز پرداخت می نمایند

دانشجو در دوره های تحصیلی بالا مانند تحصیل دکترا در آمریکا در کارهای پژوهشی و تحقیقی و همچنین تدریسی به استاد خود کمک کرده و عملا برای استاد کار می کند. استاد نیز با توجه به رزومه شخص و بودجه دانشگاه حقوق پرداخت می نماید. پس ملاحظه فرمودید که با اینکه نظام آموزش عالی و همچنین آموزش و پرورش این کشور حتی برای خود شهروندان آمریکا هم رایگان نیست. اما حتی یک دانش آموز بین المللی می تواند در این کشورهای به صورت رایگان تحصیل نماید.

در این مقاله به بررسی نظام آموزشی آمریکا و امکان تحصیل رایگان در آمریکا پرداختیم. چنانچه علاقمند به ادامه تحصیل در آمریکا هستید توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام به پرداخت با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته شود. از مشاوره رایگان تلفنی و راهنمایی و کمک وکلاء ارشد و کارشناسان این موسسه بهره مند شوید

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه برای “تحصیل رایگان در آمریکا

  1. کامران گفت:

    تحصیل رایگان در آمریکا برای مقطع دبیرستان هم وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *