مهاجرت تحصیلی لهستان

مقطع دکترا در لهستان

مقطع دکترا در لهستان

مقطع دکترا در لهستان بین بیش از 70% دانشجویان در این کشور رایج است و دانشجویان با دریافت مدرک کارشناسی ارشد سعی بر ادامه تحصیل دارند. تمامی مقاطع تحصیلی در کشور لهستان از جمله دکترا مطابق با روند بولونیا پیش می رود و کیفیت تحصیل در این کشور مطابق با کشورهای اروپایی است. خوشبختانه در اکثر شهرهای بزرگ لهستان دانشگاه های دولتی و خصوص با کیفیتی وجود دارد که امکان مقطع دکترا در لهستان را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند. مقطع دکترا در لهستان عمدتا در دو زبان انگلیسی و لهستانی ارائه می شود. همچنین در مقطع دکترا در لهستان بورسیه های تحصیلی متعددی ارائه می شود. با مطالعه این نگارش می توانید پاسخ سوالات خود را توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دریافت کنید.

  • مقطع دکترا در لهستان چند سال به طول می انجامد؟
  • شرایط مقطع دکترا در لهستان چگونه است؟
  • پذیرش دکترا در لهستان چگونه است؟
  • هزینه مقطع دکترا در لهستان چقدر است؟

تحصیل در کشور لهستان

مؤسسات آموزش عالی در کشور لهستان دوره های تمام وقت، فوق برنامه و بین المللی را برگزار می کنند. دوره های تمام وقت به عنوان نوع اصلی تحصیل در لهستان تعریف می شود. لهستان مطابق دستورالعمل های فرآیند بولونیا در آموزش عالی اروپا می باشد. سیستم واحد بندی مبتنی بر ساختار سه سطحی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا همراه با سیستم انتقال اعتبار و تجمع اعتبار اروپا (ECTS) پیاده سازی شده است. استاندارد اروپا در آموزش عالی لهستان باعث می شود دانشجویان شناخت در سایر کشورها به راحتی مدرک و صلاحیت خود را اثبات کنند.

هر ساله تقریبا نیم میلیون نفر تحصیلات خود را در دانشگاه ها و دانشکده های لهستان شروع می کنند. اگرچه زبان اصلی لهستانی است، اما دانشجویان برای تحصیل در لهستان نیازی به دانستن زبان لهستانی ندارند زیرا بیشتر دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی تدریس می شود.

در نمودار زیر می توانید مقاطع مختلف تحصیلی در لهستان را در مقطع عالی ببینید:

مقاطع مختلف تحصیلی در لهستان

مزایای مقطع دکترا در لهستان

لهستان یکی از کشورهای قدیمی جهت آموزش در قاره اروپا است و مقطع دکترا در لهستان در بهترین سطح به دانشجویان در دانشگاه های با کیفیت این کشور ارائه می شود. تحصیل در مقطع دکترا در لهستان امکان اقامت و اخذ ویزای شنگن را به دانشجویان خارجی می دهد. علاوه بر این دانشجویان می توانند در طول مقطع دکترا در لهستان به فعالیت کاری و نیمه وقت تا 30 ساعت در هفته بپردازند. مقطع دکترا در لهستان با توجه به اخذ مدرک معتبر و بالاترین مدرک تحصیلی در لهستان شانس شما را برای اقامت پس از تحصیل در لهستان دوچندان می کند. دانشجویان پس از مقطع دکترا در لهستان به راحتی می توانند وارد بازار کار اروپا شوند. در لیست زیر مزایای تحصیل دکترا در کشور لهستان شامل:

  • تحصیل دکترا در دانشگاه های با بیش از 650 سال سابقه
  • دریافت مدرک دکترا معتبر در کل اتحادیه اروپا
  • تحصیل دکترا در بیش از 500 برنامه متنوع در لهستان
  • تحصیل دکترا با هزینه ای مقرون به صرفه در لهستان
  • دریافت ویزای شنگن و اقامت موقت لهستان
  • اشتغال پس از تحصیل و دریافت ویزای کاری
  • تحصیل در کشوری پیشرفته و توسعه یافته از نظر اقتصادی

شرایط مقطع دکترا در لهستان

برنامه های دوره دکترا که به طور معمول 3 تا 5 سال است برای فارغ التحصیلان برنامه دوره کارشناسی ارشد قابل دسترسی که توسط موسسات دانشگاهی و همچنین برخی مؤسسات تحقیقاتی منجر به اخذ مدرک دکترا یا همان PHD می شود. مدرک دکترا به داوطلبانی اهدا می شود که از پایان نامه دکترای خود دفاع می کنند که با موفقیت همراه است و همچنین آزمون دکترا را با موفقیت می گذرانند. برنامه های دکترا در هر دو بخش عالی و مؤسسات تحقیقاتی به غیر از مراکز بین المللی بین 3 تا 4 سال طول می کشد، که مدل غالب یک برنامه 4 ساله است. مدت زمان دقیق یک دوره دکتری در آیین نامه ها به دانشگاه ها ارائه شده است. شرایط تحصیل در مقطع دکترا به صورت کلی:

  • داشتن مدرک مقطع کارشناسی ارشد در لهستان یا معادل آن
  • شرکت در برخی از آزمون های ورودی
  • ارائه مدرک زبان معتبر و یا شرکت در آزمون زبان ورودی دانشگاه
  • دریافت تایید از یک سوپروایزر یا استاد راهنما

برنامه های تحصیلی دکترا در لهستان

برنامه های تحصیلی دکترا در لهستان

برنامه درسی برای برنامه های دکترا توسط هیأت هایی از واحدهایی که چنین برنامه هایی را در هر دو بخش های عالی و مؤسسات تحقیقاتی و غیره ارائه می دهند، تهیه می شود و توسط مقامات یک موسسه معین تأیید می شود. برنامه های درسی در هر دو بخش ارشد و مؤسسات تحقیقاتی باید تعداد ساعات دروس اجباری را که باید در آن شرکت کنند دوره های تحصیلی را به اتمام رسانده و امتحانات در هر سال تحصیلی برگزار شود. علاوه بر این، دانشجویان دکترا در کلاس های دانشگاهی موظفند دوره هایی (حداکثر 90 ساعت) را به عنوان بخشی از آموزش عملی خود به دیگران آموزش دهند.

به صورت کلی برنامه های متنوعی برای مقطع دکترا در لهستان ارائه می شوند که در جدول زیر مشاهده می کنید:

گروهزیر مجموعه
علوم زیستیبیوشیمی، بیوفیزیک، زیست شناسی، بیوتکنولوژی، اکولوژی، میکروبیولوژی
علوم شیمیاییبیوتکنولوژی، شیمی، فناوری شیمیایی
علوم فیزیکینجوم، بیوفیزیک، فیزیک، ژئوفیزیک
علم اقتصاداقتصاد، مدیریت و تجارت
علوم انسانیباستان شناسی، علوم کتابخانه، مردم شناسی، فلسفه، تاریخ، تاریخ هنر، مطالعات زبان، مطالعات فرهنگی، مطالعات ادبیات، علوم سیاسی، علوم شناختی و ارتباطات اجتماعی، مطالعات هنری، مدیریت، آموزش، روانشناسی، مطالعات دینی و ​​جامعه شناسی
مهندسی و فناوریمعماری و شهرسازی، اتوماسیون و رباتیک، بیو سایبرنتیک و مهندسی زیست پزشکی، بیوتکنولوژی، ماشین سازی، مهندسی عمران، مهندسی الکترونیک، مهندسی برق، نقشه برداری، زمین شناسی معدن و مهندسی، علوم رایانه، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی محیط زیست، مهندسی مکانیک، متالورژی، فناوری شیمیایی، ارتباطات از راه دور و حمل و نقل
مطالعات موسیقیاجرا، مطالعات سازها، تئوری ترکیب و موسیقی، مهندسی صدا و مطالعات آواز
علوم پزشکیزیست شناسی پزشکی، پزشکی و دندانپزشکی
علوم زمینیژئوفیزیک، جغرافیا زمین شناسی، علوم دریایی

هزینه مقطع دکترا در لهستان

هزینه تحصیل دکترا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی پایین تر است. لهستان دارای دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی است که مجموعا تعداد آنها به بیش از 400 دانشگاه می رسد. هزینه تحصیل مقطع دکترا در لهستان به صورت کلی در حدود 2000€ الی 3000€ (یورو) در سال است. البته برخی از دوره های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی ممکن است گران تر باشند. دانشجویان دکترا می تواند در قالب کمک هزینه نگهداری، وام دانشجویی، کمک هزینه تحصیلی برای دستاوردهای یادگیری، کمک هزینه غذا، کمک هزینه اقامت یا کمک هزینه ویژه برای معلولان، کمک مالی دریافت کنند.

همچنین ممکن است دانشجویان دکتری تمام وقت بورسیه های دکترا را دریافت کنند که حداقل 60% کل هزینه ها را پوشش دهد. توجه داشته باشید که علاوه بر هزینه تحصیل هزینه زندگی در لهستان را در نظر بگیرید. در نمودار زیر هزینه زندگی در شهرهای بزرگ لهستان آورده شده است:

هزینه زندگی در شهرهای بزرگ لهستان

پذیرش دکترا در لهستان

دسترسی به برنامه های دکترا که توسط مراکز دانشگاهی (uczelnia akademicka) و موسسات تحقیقاتی ارائه می شود، برای متقاضیانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس هستند باز است. شرایط جزئی پذیرش توسط موسسه و دانشگاه مورد نظر تعیین می شود. شرایط پذیرش دقیقا توسط هیئت مدیره واحد سازمانی مجاز به تهیه برنامه های دکترا در یک موسسه معین تعریف شده است و باید حداکثر تا 31 می قبل از سال تحصیلی منتشر شود. تعهدات اساسی دانشجویان دکترا شامل پیروی از برنامه مطالعات دکتری و انجام تحقیقات و گزارش از پیشرفت آنها است. دانشجویان دکترا همچنین موظف هستند آموزش عملی را که شامل تدریس یا مشارکت در تدریس کلاسها باشد، انجام دهند. حداکثر تدریس برای دانشجوی دکتری سالانه 90 ساعت کلاس است.

دانشجویان دکترا در کل 8 هفته در سال مجاز به تعطیلات نیستند که آن هم نباید در دوره هایی که کلاس تشکیل می شود باشد. دانشجویان همچنین تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه درمانی قرار دارند. دانشگاه های لهستان دارای خوابگاه های دانشجویی هستند که به دانشجویان خارجی به صورت محدود ارائه می دهند. جهت بررسی شرایط بورسیه تحصیل در لهستان می توانید مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

ورود به مقطع دکترا در لهستان

خارجی ها می توانند در صورت پذیرش از دانشگاهی در لهستانی ادامه تحصیل و شرکت در طرح های علمی و تحقیقاتی و آموزشی را با همان شرایطی که شهروندان لهستان انجام می دهند شرکت کنند. اما این امکان فقط به شرطی امکان پذیر است که دانشجو یکی از وضعیت های زیر را داشته باشد:

  • داشتن اجازه اقامت
  • دارای وضعیت پناهندگی اعطا شده توسط رئیس جمهوری هستند
  • دارای اقامت موقت یا همان ویزای تحصیلی لهستان باشند.
  • کارگران مهاجر هستند که اقامت دائم لهستان را دارند.
  • شهروندان اتحادیه اروپا یا EEA

شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو پیمان منطقه اقتصادی اروپا و همچنین اعضای خانواده های آنهایی که از تمکن مالی کافی برای تأمین هزینه های زندگی خود در طول دوره تحصیل برخوردار هستند می توانند در لهستان تحصیل کنند. با این حال، آنها واجد شرایط دریافت بورسیه های مبتنی بر نیاز نیستند.

چنانچه علاقه مند و خواستار تحصیل در کشورهای اروپایی مانند تحصیل در هلند هستید می توانید با مشاوره وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شرایط آن باخبر شوید و به بهترین شکل و کم ترین هزینه ممکن به مقصد خود مهاجرت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *