مهاجرت تحصیلی فنلاند

مقطع دبیرستان در فنلاند

مقطع دبیرستان در فنلاند

مقطع دبیرستان در فنلاند در میان ایرانیان بسیار طرفدار دارد زیرا تحصیل در کشور فنلاند موفقیتی بزرگ برای محصلان محسوب می شود. این کشور از قوانین حاکم بر کشورهای اتحادیه اروپا تبعیت می ‌نماید. قوانین مهاجرت تحصیلی به فنلاند در سال 2023 و مقطع دبیرستان در فنلاند نیز تقریبا همانند سایر کشورهای اروپایی است. واحد پول این کشور به دلیل عضویت در شنگن، یورو است. در شمال اروپا و در منطقه اسکاندیناوی واقع شده است. پایتخت آن هلسنکی بوده و دارای 5 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت می ‌باشد. زبان فنلاندی، زبان رسمی این کشور است. در ادامه مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین گردیده است، در خصوص این مبحث به بررسی ‌های بیشتری می ‌پردازیم.

شرایط مقطع دبیرستان در فنلاند

تحصیل در مقطع دبیرستان و کالج ‌های فنلاند قوانینی دارد که موجب بازدهی بهتر تحصیل دانش ‌آموزان در این مقاطع می شوند. در ادامه مطلب به بررسی برخی از این قوانین در مدارس شهر هلسینکی می ‌پردازیم:

  • زمان تحصیل کمتر در مدرسه، استراحت بیشتر، این موضوع شعار مدارس شهر هلسینکی است.
  • ساعت ورود دانش ‌آموزان به مدرسه مابین 9:00 الی 9:45 صبح است.
  • هلسینکی معتقد است آموزش در مدارس نباید زودتر از ساعت 9 آغاز گردد.
  • زیرا براساس تحقیقات علمی، دانش ‌آموزان ‌بایستی خواب صبحگاهی لازم و کافی را داشته باشند.
  • زمان اتمام مدرسه ساعت 14 یا 14:45 می ‌باشد.
  • برنامه آموزشی در این مدارس به صورت 4 کلاس 75 دقیقه ‌ای است.
  • ضمن این که مابین کلاس ‌ها وقت استراحت برای دانش ‌آموزان در نظر گرفته شده است.
  • تجربه نشان داده است این نوع سیستم آموزشی برای شرایط یادگیری دانش‌ آموزان و آموزش معلمان مفید است.

ساعت آموزشی کمتر نیز برابر است با زمان برنامه‌ ریزی بیشتر. طبق این قانون، مدت زمان تدریس معلمان در مدرسه در طول روز، بسیار کم است. طبق OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) فنلاند، یک معلم فنلاندی به طور میانگین به مدت 600 ساعت در طول روز به تدریس می‌ پردازد. این برابر با آموزش 4 درس یا حتی کمتر در طول روز است.

بررسی تحصیل در مقطع دبیرستان و کالج های فنلاند

پس از اتمام مرحله آموزش پایه سیستم آموزشی فنلاند، به دانش آموزان اجازه داده می شود که بین ادامه تحصیلات عمومی و حرفه ای انتخاب کنند. آموزش عمومی معمولا 3 سال طول می کشد تا دانش آموزان را برای دنبال کردن حرفه یا شغل خاصی واجد شرایط کند. پس از اتمام دوره متوسطه عمومی، دانش آموزان باید در آزمون کارشناسی فنلاند شرکت کنند تا واجد شرایط تحصیل در دانشگاه های مختلف آموزشی یا دانشگاه های علمی کاربردی برای مقاطع کارشناسی باشند. به طور کلی شرایط تحصیل در فنلاند در مقاله مذکور شرح داده شده است.

راه دیگری که دانش ‌آموزان فنلاند می ‌توانند انتخاب کنند، آموزش و پرورش متوسطه حرفه ‌ای است که در آن دانش‌ آموزان مهارت ‌های اساسی مورد نیاز در رشته انتخابی خود را با اختصاص دادن آنها به محل کار از طریق یک قرارداد کارآموزی یا یک قرارداد آموزشی ارائه می ‌کنند. موسسه ای که برنامه را تسهیل می کند، برنامه توسعه توانایی شخصی را برای دانش آموزان خود تنظیم می کند، محتوا، برنامه و طرح های مطالعه را تهیه می کند. پس از اتمام این سطح، دانشجویان واجد شرایط برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها یا دانشگاه های علمی کاربردی برای ورود به مرحله آموزش عالی در سیستم آموزشی فنلاند هستند.

معلمان مقطع دبیرستان و کالج های فنلاند

تعداد معلمان کمتر، مساوی است با توجه بیشتر به دانش ‌آموزان. این بدان معنی است که:

  • در 6 سال اول آموزش، برای دانش ‌آموزان مقطع ابتدایی در فنلاند، یک نفر معلم در نظر گرفته می‌ شود.
  • تعداد دانش ‌آموزان معمولا بین 15 تا 20 نفر است.
  • در واقع معلم تا مدت 6 سال با همان تعداد دانش ‌آموزان به تدریس می‌ پردازد.
  • او از این طریق می ‌تواند به شناخت نسبی از دانش ‌آموز در زمینه یادگیری دست یابد.
  • در نتیجه با دنبال نمودن پیشرفت دانش ‌آموز، او را در رسیدن به اهدافش هدایت می‌ نماید.
  • برخی مدارس در فنلاند وجود دارند که تنها 3 سال اول آموزش را فقط یک معلم در نظر می ‌گیرند.
  • اما این مساله باعث نمی‌ گردد که اهداف آموزشی تغییر یابد.

پس پذیرش متقاضیان کمتر برابر است با معلمان کارآمد. دولت فنلاند ضوابط و قوانین سختی را جهت پذیرش معلم در مقطع ابتدایی اجرایی نموده است. زیرا باید به یقین رسید که در این زمینه هیچ معلمی بی‌ کفایت نیست. برای متقاضیان آموزش مقطع ابتدایی، رقابت بسیار بالاست. طبق آمارها، 10% از متقاضیان جهت آموزش ابتدایی پذیرش می ‌گردند. بهترین و ممتازترین دانشجو برای این امر در نظر گرفته می ‌شود. ناگفته نماند دانشجویان جهت پذیرش بایستی مصاحبه ‌ها و آزمون ‌های لازم را با موفقیت گذرانده و توانایی تدریس داشته باشند. شرایط اعزام دانشجو به فنلاند نیز به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

مزایا مقطع دبیرستان در فنلاند

تکلیف کمتر مساوی است با مشارکت بیشتر. طبق اظهارات OECD کمترین تکلیف مدرسه در دنیا به دانش ‌آموزان فنلاندی اختصاص دارد. آنها تنها نیم ساعت یا حتی کمتر به انجام تکالیف مدرسه می‌ پردازند. آنها حتی این امکان را دارند که تکالیف‌ شان را در مدرسه به صورت مشارکتی انجام دهند. در این صورت معلم نظارت کامل بر روند انجام تکالیف آنها دارد. در نتیجه به دانش کافی در مورد توانایی ‌های دانش‌ آموز دست می‌ یابد و روند پیشرفت او را می‌ بیند. پس واضح است که چنانچه تعداد دانش ‌آموزان یک کلاس کم باشد، معلمان توجه بیشتری به دانش ‌آموزان دارند. در واقع کلاس با تعداد دانش ‌آموزان کمتر بازدهی بیشتری دارد. یک معلم فنلاندی در طول روز به 60 تا 80 دانش ‌آموز آموزش می‌ دهد. این تعداد به صورت 3 تا 4 کلاس است که هر کلاس از 20 دانش ‌آموز تشکیل گردیده است.

به طور کلی تعداد دانش آموزان در موسسات مختلف در فنلاند به شرح زیر است:

روال مقطع دبیرستان در فنلاند

کودکان در کشور فنلاند در سن 7 سالگی مجاز به آغاز دوره تحصیلی مقطع ابتدایی هستند. مدرسه اجباری برای دانش ‌آموزان در فنلاند به مدت 9 سال است. در واقع پس از کلاس نهم، در خصوص ادامه تحصیل خود اختیار کامل دارند. در واقع زمانی که به سن 16 سالگی می‌ رسند، این امکان را دارند که یکی از گزینه‌ های به شرح ذیل را انتخاب نمایند:

پارامترشرح
دبیرستاندوره دبیرستان 3 ساله است. دانش‌ آموزان برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه آماده می‌ شوند. آنها براساس رشته و تخصص مورد علاقه‌ خود، دبیرستان موردنظر را انتخاب می‌ نمایند. طبق آمارها، 40% از دانش ‌آموزان به دبیرستان ورود پیدا می ‌کنند.
آموزش حرفه ایاین دوره، 3 ساله است و دانش ‌آموزان حرفه‌ و تخصص ‌های مختلفی را یاد می‌ گیرند. پس از پایان دوره آموزش، مجاز هستند از طریق شرکت در آزمون ورودی دانشگاه و کسب نمره قبولی وارد دانشگاه شوند. آن ها قادر هستند جهت آموزش ‌های بیشتر در حرفه خود، وارد کالج پلی‌ تکنیک شوند. طبق آمار آموزش حرفه ‌ای شامل 60% از دانش ‌آموزان است.
ورود به نیروی کاردانش ‌آموزان پس از پایان آموزش حرفه ‌ای می ‌توانند مرتبط با مهارت آموزشی و تخصصی خود وارد بازار کار در فنلاند شوند. کمتر از 5% دانش ‌آموزان گزینه ورود به نیروی کار، مسیر انتخابی آنها است.

زبان مقطع دبیرستان در فنلاند

متقاضیانی که دارای مدرک زبان فنلاندی هستند، می‌ توانند در مقاطع مختلف در این کشور ادامه تحصیل دهند. قانون پذیرش در مقطع دبیرستان می ‌گوید متقاضی‌ بایستی قبل از اخذ پذیرش، مدرک زبان فنلاندی خود را ارائه نماید. در غیر این صورت موفق به اخذ پذیرش نخواهد شد. چرا که مقطع دبیرستان در فنلاند، به زبان فنلاندی است. لازم به ذکر است متقاضی اجازه یادگیری زبان فنلاندی در کشور فنلاند را ندارد. در ایران مراکز معتبر آموزش زبان فنلاندی وجود ندارد. از این رو، افرادی که متقاضی تحصیل در این کشور هستند، با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می‌ کنند.

زبان مقطع دبیرستان در فنلاند

تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در فنلاند

متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی هستند، قادر خواهند بود در مقطع کارشناسی در فنلاند ادامه تحصیل دهند. شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

  • شرط پذیرش تحصیلی در این مقطع، کسب نمره قبولی در آزمون کنکور سراسری است.
  • می ‌توانند در همان رشته‌ ای که در آزمون کنکور سراسری قبول شده ‌اند، در دانشگاه ‌های فنلاند ادامه تحصیل دهند.
  • زبان آموزش تحصیلی در مقطع کارشناسی نیز زبان فنلاندی است.
  • زبان آموزش برخی رشته‌ ها، زبان سوئدی است.
  • متقاضی بایستی مدرک زبان سوئدی یا فنلاندی را قبل از پذیرش به دانشگاه تسلیم نماید. در غیر این صورت مدارک او ناقص بوده و پذیرش نخواهد شد.
  • دانشجوی مقطع لیسانس مانند دیگر کشورهای اروپایی حق کار ضمن تحصیل دارد. وی این امکان را دارد که به طور هفتگی، مدت 10 ساعت مشغول کار باشد.

شرط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دارا بودن مدرک کارشناسی است. زبان تحصیلی در این مقطع برخلاف مقاطع دیگر، زبان انگلیسی است. بنابراین متقاضی بایستی جهت اخذ پذیرش در این مقطع در دانشگاه‌ های فنلاند، مدرک آیلتس را ارائه کند. دانشجویان این مقطع نیز در کنار تحصیل خود، به مدت 20 ساعت در طول هفته، می‌ توانند به فعالیت شغلی بپردازند.

تحصیل در مقطع دکترا در فنلاند

شرط پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه‌ های فنلاند به شرح زیر است:

  • تاییدیه شرایط تحصیلی دانشجو توسط استاد راهنما نیاز است.
  • هرگاه دانشجو موفق به اخذ پذیرش گردد، می‌ تواند با مراجعه به سفارت نسبت به اخذ ویزا اقدام نماید.
  • پروسه اخذ پذیرش به طور مستقیم در مقطع دکترا، دشوار و زمان ‌بر می ‌باشد. زیرا اخذ موافقت استاد راهنما بسیار دشوار است.
  • جای خالی برای پذیرش دانشجویان بین‌ المللی در مقطع دکترا وجود ندارد.
  • متقاضیان بهتر است برای تحصیل در مقطع دکترا، ابتدا در مقطع فوق‌ لیسانس ثبت نام نمایند.
  • پس از فارغ ‌التحصیلی در این مقطع، مستقیما و به راحتی می‌ توانند وارد مقطع دکترا شوند.
  • زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی است.
  • زبان تدریس در تحصیل دکترا در فنلاند به صورت انگلیسی می باشد.
  • دانشجوی دکترا مجاز است جهت کار ضمن تحصیل، به مدت 30 ساعت در هفته مشغول کار شود.

در این مقاله شرایط تحصیل در مقطع دبیرستان و کالج ‌های فنلاند را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون می‌ توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ های مهاجرت به فنلاند و مهاجرت تحصیلی به فنلاند در مقاطع مختلف به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایید. با تماس تلفنی رایگان و یا مراجعه حضوری، از مشاوره‌ های بهترین وکلا و کارشناسان ما جهت دستیابی به اهدافتان بهره بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *