مهاجرت تحصیلی لهستان

تحصیل در مقاطع مختلف لهستان

تحصیل در مقاطع مختلف لهستان

تحصیل در مقاطع مختلف لهستان برای دانشجویان خارجی فراهم می باشد و دانشجویان با ارائه مدارک لازم و پذیرش می توانند در مقاطع مختلف تحصیل کنند. لهستان پس از جنگ جهانی دوم با عملکردهای موفق توانسته است رشد مناسب داشته باشد و امروز جزء 10 کشور برتر اقتصادی در اروپا شناخته می شود.

این کشور همچنین به دلیل موقعیت جغرافیای خود در مرکز اروپا و دسترسی به کشورهای مختلف اروپایی یکی از کشورهای مورد توجه برای گردشگری و اقامت می باشد. جهت تحصیل در مقاطع مختلف در لهستان دانشجویان کشورهای ثالث بایستی با دریافت ویزای تحصیلی اجازه ورود به این کشور را دریافت کنند. در غالب این مقاله مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در لهستان را شرح داده اند.

اینفوگرافیک تحصیل در مقاطع مختلف در لهستان

پیش از آنکه مبحث تحصیل در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا مزایای تحصیل در لهستان را بررسی می نماییم:

ویژگی های مهم تحصیل در لهستان بدون مدرک زبان

تحصیل در مدارس لهستان

نظام آموزش و پرورش لهستان در سال 1999، آموزش را تا 18 سالگی اجباری معرفی کرد. تحصیل در مدارس دولتی لهستان رایگان است. با این حال، تمامی کتاب ها و موارد مشابه آن باید توسط والدین تهیه شود. کلیه مطالب باید توسط وزارت آموزش و پرورش تأیید شود. از سال 2007 لباس فرم در مدارس ابتدایی معرفی شد. یونیفرم اجباری است و بسته به مدرسه، طرح آن متفاوت است. سیستم آموزش لهستانی به 3 مرحله زیر تقسیم می شود:

  • 6 سال دبستان (Szkoła Podstawowa)
  • 3 سال ژیمناسیون (Gimnazjum)
  • 3 سال لیسوم (Liceum) یا 4 سال دانشکده فنی (تکنیکوم) یا 2 سال هنرستان (Szkola Zawodowa)

آموزش تمام وقت برای هر کودکی که از 7 ساله می شود اجباری است.6 سال مدرسه ابتدایی با گواهی تکمیل آموزش دبستان به پایان می رسد. پس از آن، کودکان مجبور به شرکت در 3 سال ژیمناسیوم (که شبیه یک دبیرستان خردسالان است) می باشند. این دوره با امتحانات به پایان می رسد که توانایی هر دانش آموز را برای ادامه تحصیل در دبیرستان مشخص می کند. پس از این امتیاز، دانش آموزان با توجه به پتانسیل و نمرات خود به مدارس مختلفی راهی می شوند.

تحصیل در لهستان، فرصتی ایده آل برای دانشجویان بین المللی با هزینه های مقرون به صرفه می باشد که توانسته استقبال خوبی در سال های متوالی در بین دانشجویان ایرانی داشته باشد.

تحصیل در مقطع متوسطه در لهستان

دانش آموزان پس از 9 سال تحصیل در مقطع ابتدایی و ژیمناسیون که معادل راهنمایی است برای مقطع دبیرستان می توانند به مدارس لیسوم (آموزش فنی) را برای 3 سال یا یک تکنیکوم به مدت 4 سال انتخاب کنند. از طرف دیگر، دانش آموزان می توانند در یک آموزشگاه فنی حرفه ای (Szkola Zawodowa) شرکت کنند که تمرکز خود را برای تهیه حرفه های دستی در زمینه های مختلف مانند لوله کشی، مکانیک یا برق انجام دهد. پس از اتمام تحصیلات در لیسوم یا تکنیکوم دانش آموزان می توانند امتحان (Matura) را برای گرفتن گواهی بگذرانند که به آنها امکان می دهد طبق آزمون مورد نظر خود امتحانات ورودی را به آموزش عالی بگذرانند. پس از آن دانشجویان می توانند وارد دانشگاه فنی، آکادمی پزشکی، آکادمی هنر و غیره شوند.

دانشجویان در یک رشته می توانند یک امتحان دیگر را نیز بدهند که یک عنوان حرفه ای در سطح فنی (تکنیک) به آنها ارائه می شود. پس از گذراندن این امتحان، آنها بسته به مشخصات فنی خود تکنسین رشته خود می شوند. جهت اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به لهستان ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف لهستان

لهستان یک مقصد محبوب نه تنها برای گردشگران بلکه برای دانشجویان است. بیش از 1.5 میلیون دانشجو در دوره های آموزش عالی در لهستان ثبت نام کرده اند. این کشور محل استقرار برخی از موسسات برتر آموزشی در جهان است. بنابراین این یک تجربه آموزشی فوق العاده را به دانشجویان ارائه می دهد. کراکوف و ورشو از جمله محبوب ترین شهرهای لهستان برای افرادی است که می خواهند در لهستان در مقاطع مختلف تحصیل کنند.

همه دانشگاه های لهستان از سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) استفاده می کنند و دانشجویان بین المللی راحت تر می توانند دانشگاه های خود را تغییر دهند، اما ساختار آن کمی متفاوت و تحصیل در دانشگاه های لهستان در مقاطع مختلف به صورت زیر است:

سطحمدرکمدت زمان تحصیلاعتبار
اولکارشناسی3 الی 4 سال180 – 240 ECTS
دومکارشناسی ارشد2 سال90 – 120 ECTS
اول و دوم یکپارچهکارشناسی ارشد پیوسته4.5 تا 6 سال270 – 360 ECTS
سومدکترا3 الی 4 سالپایان نامه و تز دکترا

تحصیل در مقاطع مختلف لهستان و دانشگاه ها

لهستان دارای دانشگاه های بسیار معتبر و قدیمی در اروپا است که در مقاطع مختلف تحصیلی برنامه های مختلفی را ارائه می دهد. در اینجا 3 دانشگاه معتبر کشور لهستان معرفی شده اند:

  • دانشگاه ورشو: بزرگترین دانشگاه لهستان، تاسیس شده در سال 1816، و در جنگ جهانی دوم این دانشگاه توسط نازی های اشغالگر به عنوان پادگان نظامی مورد استفاده قرار گرفت. شهریه بین المللی در حدود 3000€ (یورو) در سال است.
  • دانشگاه جاگلونیا: این دانشگاه تحقیقاتی واقع در شهر دانشجویی کراکوف، برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می دهد. دوره ها به زبان های لهستانی، انگلیسی و آلمانی تدریس می شود. این دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه لهستان در سال 2023 شناخته می شود.
  • دانشگاه وروکلاو: حقیقت و آزادی بیان دو عنصری هستند كه دانشگاه وروكلاو ادعا می كند كل برنامه درسی آنها بر اساس آن است. این گواهی است برای بسیاری از دانشگاه های دیگر لهستان، که همه آنها با رویکرد آزادانه تر به تحقیق و نوآوری بپردازند.

دلایل تحصیل در مقاطع مختلف لهستان

اکنون شهرهای لهستان در بین دانشجویان بین المللی به عنوان یک مقصد تحصیلی در محبوبیت پیدا کرده است. لهستان با یک فرهنگ پویا، امکانات مدرن و برنامه درسی پیشرفته تمام چیزهایی را که یک دانشجوی بین المللی به آن نیازمند است ارائه می دهد. از جمله موارد و دلایل تحصیل در مقاطع مختلف در لهستان عبارتند از:

  • لهستان بیش از 400 دانشگاه دارد و سالانه از بیش از 50000 دانشجوی بین المللی استقبال می کند.
  • هزینه تحصیل و زندگی در لهستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی به میزان قابل توجهی پایین است.
  • بورسیه های تحصیلی و برنامه های مشترک برای تحصیل در لهستان در دسترس است.
  • لهستان بخشی از منطقه شنگن است و از این رو دانشجویان از مزایای ویزای دانشجویی شنگن بهره مند خواهند شد.
  • لهستان یکی از در دسترس ترین کشورهای اروپایی است و دارای یک سنت طولانی در آموزش دانشگاهی است. فارغ التحصیلان معروف در لهستان عبارتند از ماری کوری، اولین زنی که موفق به دریافت جایزه نوبل شد و ستاره شناس مشهور، نیکولوس کوپرنیک می باشد.

دلایل تحصیل در مقاطع مختلف لهستان

تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد در لهستان

اخذ مدرک کارشناسی در لهستان به شما آموزش و مدارک لازم را برای شروع کار خود در رشته تحصیلی منتخب خود می دهد. همچنین امکان ادامه تحصیل خود را در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان را فراهم می کند. در حالی که کلیه موسسات برای متقاضیان بین المللی شرایط مختلفی دارند، به طور کلی شما باید دارای مدرک معادل دیپلم دبیرستان باشید. دانشگاه های لهستان بیش از 5000 دوره را در مقطع کارشناسی ارائه می دهند. چندین سازمان دولتی وجود دارند که دائما کیفیت کلیه دوره های تدریس شده در هر دانشگاهی در لهستان را ارزیابی می کنند.

مقطع کارشناسی ارشد در لهستان برای دارندگان مدرک لیسانس در دسترس است. بیش از 200 دوره به زبان انگلیسی تدریس می شود که لهستان را به یک مکان خارق العاده تبدیل می کند تا تحصیلات خود را ادامه دهید. ارزیابی نهایی قبل از اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود در لهستان معمولا شامل یک پایان نامه مستقل است که در آن شما باید به طور کامل تحقیق کنید و پروژه ای را به دلخواه خود ارائه دهید.

تحصیل مقطع دکترا در لهستان

لهستان طیف وسیعی از مدارک تحصیلات تکمیلی بین المللی را ارائه می کند که معمولا دانشجویان به طور تمام وقت بین 3 تا 4 سال تحصیل می کنند. برنامه های تحصیلی دکترا در لهستان کمی ساختار یافته تر از سایر کشورها است. یک ناظر آکادمیک که در زمینه تحصیلی آنها متخصص است به هر دانشجوی دکتری اختصاص می یابد. مشاور آکادمیک دانشجو را پیگیری می کند، مطالب تحقیق را تأیید یا رد می کند و به آمادگی برای رساله دکتری دانشجویی کمک می کند. هر دانشجوی دکتری باید در کلاس های اجباری شرکت کند. همچنین مجموعه کلاس های خاص خود را به دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد آموزش دهد. بدین ترتیب گزارش سالانه پیشرفت سالانه در مورد تحقیقات خود را ارائه کند. هر موسسه مجموعه متفاوتی از مقررات تحصیل دکترا دارد، هرچند هر دانشگاهی که دارای مدرک فوق دکترا است از نظر ساختار و شناخت بین المللی با فرآیند بولونیا مطابقت دارد.

بورسیه های تحصیلی در لهستان

بورسیه های تحصیلی لهستان  برای دانشجویان بین المللی باز است. همه دانشجویان بین المللی می توانند درخواست خود را برای تحصیل در لهستان ارسال کنند. کل برنامه های تحصیلی مانند دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه های برتر لهستانی توسط دولت لهستان پشتیبانی می شود. بورسیه های تحصیلی ناوا لهستان و بورسیه های دانشگاه ورشو از جمله بورسیه های معروف لهستان برای دانشجویان بین المللی هستند. لهستان یک کشور اروپایی است. لهستان کشوری باورنکردنی است. نه تنها از تحصیلات با کیفیت بالا لذت می برید بلکه می توانید به سایر کشورهای اروپایی نیز سفر کنید.

بورسیهErasmus+  یک بورسیه تحصیلی اتحادیه اروپا با بودجه کامل برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در کشورهای اروپایی است. شما می توانید برای بورسیه Erasmus Mundus درخواست دهید و دوره هایی را که در دانشگاه های لهستان ارائه می شود را انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید در لهستان تحت برنامه Erasmus Mundus تحصیل کنید. این برنامه بورس تحصیلی موجود ابتکار مشترک وزارت امور خارجه است. این بورسیه فقط برای دوره های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در دانشگاه های لهستان تحت نظارت وزیر آموزش و علوم در زمینه های مهندسی و علوم فنی، علوم کشاورزی، علوم دقیق و علوم زیستی است.

تبادل دانشجویی و تحصیل در مقاطع مختلف لهستان

دانشگاه های لهستان امکان تبادل دانشجویی را با توجه به ارتباطات دانشگاه با دیگر دانشگاه ها در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می کند. ممکن است شما برای ثبت نام در دانشگاهی که در یک کشور خارجی است ترجیح دهید فقط برای مدت کوتاهی در آنجا زندگی کنید. به هر دلیلی، فرصت های زیادی برای تحصیل در لهستان برای مدت کوتاهی قبل از عزیمت به خانه وجود دارد. محبوب ترین برنامه ای که در لهستان برای تبادل دانشجویی استفاده می شود Erasmus+ است. آنها کمیته ای هستند که در سال 1987 تأسیس شده و دانشجویان را به دانشگاه های خارجی در سراسر جهان متصل می کند. دانشگاه فعلی یا آینده خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا همکاری های موجود با دانشگاه های لهستان وجود دارد یا خیر.

جهت تحصیل در مقاطع مختلف در لهستان و یا هر کشور دیگری می توانید اطلاعات لازم و تکمیلی را از مشاورین مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جویا شوید. راه های ارتباط با ما هم به صورت تلفنی هم به صورت حضوری فراهم می باشد.

سوالات مهم در باب مقاطع مختلف تحصیلی در لهستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب مقاطع مختلف تحصیلی در لهستان می باشیم:

  • مقاطع مختلف تحصیلی در لهستان به چه صورت است؟ شامل 6 سال دبستان، 3 سال ژیمناسیون و 3 یا 4 سال لیسوم و تکنیکوم است که معادل همان دبیرستان است.
  • دلایل انتخاب لهستان برای تحصیل چیست؟ لهستان با یک فرهنگ پویا، امکانات مدرن و برنامه درسی پیشرفته تمام چیزهایی را که یک دانشجوی بین المللی به آن نیازمند است ارائه می دهد.
  • هزینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در لهستان چقدر است؟ به صورت متوسط هزینه تحصیل مقاطع مختلف در فنلاند سالیانه 4000€ الی 8000€ (یورو) است.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در مقاطع مختلف لهستان

  1. ابراهیم دارایی گفت:

    با عرض خسته نباشید. من هم برای خودم و هم برای بچه هام برای مقاطع دبستان و راهنمایی درباره تحصیل در لهستان میخواستم تحقیق کنم که با خوندن این مقاله شما تقریبا تسلط خوبی به اطلاعات عمومی و اولیه برای تحصیل در لهستان رسیدم.

    1. صادقی گفت:

      با سلام در خصوص مشاوره برای تحصیل در لهستان به محتوا لینک شده در متن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *