مهاجرت تحصیلی سریلانکا

تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا

تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا

امکان تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا برای دانشجویان خارجی مهیا می باشد و افرادمی توانند با بررسی شرایط تحصیل اقدام کنند. به طور کلی سیستم آموزش در کشور سریلانکا برگرفته از سیستم آموزش در انگلیس است. دانش آموزان پس از اتمام تحصیل در مدرسه وارد کالج می شوند و پس از تحصیل به مدت 2 سال در دوره مورد نظر و شرکت در آزمون GCE وارد دانشگاه می شوند. دانشجویان خارجی نیز با پذیرش دانشگاهی و کسب ویزای تحصیلی می توانند تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا را تجربه کنند. برای کسب اطلاعات دقیق تر همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

درباره تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا

دوره استعمار انگلیس از 1796 تا 1948 به طول انجامید و رشد آموزش سریلانکا را شکل داد. به عنوان مثال تا دهه 1960 کلیه آموزش های دانشگاه به زبان انگلیسی انجام می شد. و تا این روز، امتحانات مدرسه و محتوای برنامه درسی از آزمون های انگلیسی به همین نام  GCE O-Levels و A-Levels باقی مانده است. کودکان در سریلانکا برای اولین بار در سن 5 سالگی مدرسه را شروع می کنند و باید تا 16 سالگی بمانند. زبان های آموزشی شامل سینهالی، تامیل و انگلیسی است. طی 70 سال گذشته، سیستم آموزشی کشور تحت چندین اصلاحات قرار گرفته است. طبق وزارت آموزش و پرورش، سریلانکا اصلاحات جامع آموزش و پرورش را در سال 1947، 1960، 1972، 1981، 1997 و 2006 تصویب کرد. بیشتر اصلاحات در زیر خلاصه می شود:

  • مقدمه آموزش رایگان از کودکستان به دانشگاه
  • اداره دولتی مدارس فرقه ای برای ایجاد یک سیستم ملی آموزش
  • تلاش برای استفاده بیشتر از محتوای آموزش متوسطه با افزودن دوره اجباری پیش حرفه ای در دوره متوسطه اول
  • اصلاحات برای تمرکز زدایی مدیریت آموزشی و ایجاد مدارس خوشه ای برای همسان سازی مدارس کم منابع با مدارس دارای منابع بیشتر
  • تأسیس موسسه ملی آموزش
  • تأسیس دانشکده های ملی آموزش
  • واگذاری قدرت به شوراهای استانی
  • تأسیس کمیسیون آموزش ملی برای تربیت معلم
  • استراتژی چهار جانبه برای نوسازی برنامه های درسی و کتب درسی، روش تدریس، توزیع بودجه برای بهبود امکانات مدرسه و ارائه آموزش مدیریت به مدیران مدارس
  • تصویب مقررات آموزش اجباری
  • چارچوب و بخش توسعه بخش آموزش

در جدول زیر به طول خلاصه تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا آورده شده است:

مقطع تحصیلیمدت زمان
مدارس12 سال
کالج2 سال
کارشناسی4 سال
تحصیلات تکمیلی2 الی 5 سال

تحصیل در مدارس سریلانکا

براساس گزارش وزارت آموزش و پرورش،  9931 مدرسه دولتی وجود دارد که در سریلانکا آموزش رایگان ارائه می دهند و همچنین 98 مدرسه خصوصی شناخته شده وجود دارد که بسیاری از آنها مدارس بین المللی مبتنی بر هزینه هستند. سریلانکا همچنین دارای 560 مرکز بودایی است که عمدتاً بر مطالعات دینی تمرکز دارند. در سال 2019، بیش از 1.7 میلیون کودک دبستانی در یک مدرسه دولتی ثبت نام کردند. تقریباً %27 از جمعیت زیر 18 سال را تشکیل می دهد. سریلانکا تقریبا در مدارس ابتدایی، نرخ خوب باسوادی جوانان و برابری جنسیتی را در مدارس بدست آورده است. بیشتر مدارس دولتی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در یک مکان انجام می دهند. فقط 4% مدارس سریلانکا منحصرا موسسات آموزش متوسطه هستند.

در سطح متوسطه، دولت كتاب های درسی و لباس فرم را به دانش آموزان ارائه می دهد و همچنین سایر مزایای رفاهی مانند حمل و نقل یارانه ای و خدمات بهداشتی را برای كمک به دانش آموزان از خانواده های محروم ارائه می دهد. هزینه های تحصیلات سریلانکا 2.1% تولید ناخالص داخلی در سال بوده و 7.3% کل هزینه های دولت را شامل می شود. این کمتر از سطح هزینه در سایر کشورهای با درآمد متوسط ​​پایین آسیای جنوبی مانند هند و پاکستان است، جایی که هزینه های آموزش به ترتیب %3.84 و %2.5 تولید ناخالص داخلی در سال بوده است. نگرانی های مربوط به کیفیت، و همچنین ازدحام بیش از حد در مدارس رقابتی شهری اخیرا نیز باعث افزایش تقاضا برای مدارس خصوصی در سریلانکا شده است.

مزایای تحصیل در مقاطع مختلف در سریلانکا

مزایای تحصیل در مقاطع مختلف در سریلانکا

دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند، طرز تفکر آگاهانه و دیدگاه گسترده تری نسبت به فرهنگ ها و مردم دیگر دارند. این که آیا شما در حال تحصیل علوم، سیاست یا امور مالی هستی ، قادر به فکر کردن از یک منظر چند ملیتی به شما کمک می کند با چالش های مدرن روبرو شوید و راه حل های ابتکاری ارائه دهید. شما با مجموعه ای از تجربیات غنی تر فارغ التحصیل خواهید شد که به شما اجازه می دهد بازتر و خلاقانه تر فکر کنید. همانطور که یاد می گیرید دنیا را از دریچه های مختلف مشاهده کنید، همچنین چیزهای جدیدی درباره کشور و فرهنگ کشور سریلانکا خواهید آموخت.

از جمله مزایای تحصیل در مقاطع مختلف در سریلانکا شامل:

  • تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا به زبان انگلیسی
  • امکان دریافت اقامت سریلانکا
  • تحصیل با هزینه کم
  • تجربه زندگی و تحصیل در سریلانکا
  • اخذ مدرک معتبر در جنوب آسیا

تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا و کارشناسی

موسسات سریلانکا طیف وسیعی از برنامه های کارشناسی را ارائه می دهند که در چارچوب صلاحیت های سریلانکا (SLQF) تعریف شده اند. مدارک کارشناسی عمومی مانند لیسانس هنر (BA) یا لیسانس علوم (BSc)، در سطح 5 SLQF متصل هستند و پس از سطح A به حداقل 3 سال مطالعه تمام وقت (90 اعتبار) نیاز دارند. از طرف دیگر، مدارک عالی 4 ساله، که به عنوان درجه های ویژه نیز شناخته می شوند، در سطح 6 SLQF متصل شده و به 4 سال تحصیل (120 اعتبار) نیاز دارند. حداقل 1 سال تحصیل (30 واحد) باید در سطح پیشرفته تکمیل شود و سال چهارم اغلب شامل تحقیق یا پایان نامه است. فارغ التحصیلان با معدل بالا ممکن است تحت شرایط خاص واجد شرایط پذیرش در دوره های دکترا باشند.

مدارکی مانند BA  (افتخاری) و BSc  (افتخاری) را نیز می توان از طریق برنامه های یک ساله و پس از یک مدرک عمومی 3 ساله دریافت کرد. همچنین در سطح کارشناسی طیف وسیعی از برنامه های دیپلم، از جمله برنامه های یک ساله دیپلم ملی (SLQF سطح 3) و برنامه های 2 ساله دیپلم ملی بالاتر (سطح 4) ارائه می شود. این برنامه ها معمولاً تمرکز کاربردی تری دارند، اما بسته به برنامه ممکن است به برنامه های کارشناسی منتقل شوند.

در نمودار زیر می توانید به خوبی شرایط تحصیل در سریلانکا در دانشگاه های سریلانکا را ببینید:

زمان تحصیل در مقاطع مختلف در سریلانکا

تحصیل در مقاطع مختلف سریلانکا و تحصیلات تکمیلی

انواع مختلفی از مدارک کارشناسی ارشد و دکترا در سریلانکا ارائه می شود. برنامه های مبتنی بر کار دوره ای با مدت زمان یک سال (30 واحد، سطح SLQF 9) معمولاً به یک مولفه تحقیقاتی فراتر از برخی از اعتبارات مربوط به تحصیل مستقل نیاز ندارند. از طرف دیگر، دوره های کارشناسی ارشد دو ساله (سطح 10)، معمولاً حداقل 15 واحد در تحقیق مستقل را شامل می شوند و علاوه بر سایر دوره های درسی، دوره های تحقیقاتی را نیز شامل می شوند. شرایط پذیرش برای برنامه های سطح 8 سخت تر از برنامه های سطح 7 است. ممکن است نیاز به مدرک لیسانس با حداقل معدل 3.0 داشته باشد. مدرک کارشناسی ارشد فلسفه (سطح 11) درجات تحقیقاتی با مدت 2 سال است که نیازی به کار دوره ای ندارد. پذیرش معمولاً بر اساس مدرک لیسانس عالی (یا دیپلم تحصیلات تکمیلی) انجام می شود.

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد فلسفه و همچنین دارندگان مدرک کارشناسی ارشد سطح 10 می توانند حداقل در دوره های دکترا با مدت 3 سال ثبت نام کنند. معمولاً مدرک اعطاء شده دکترای فلسفه است، یک مدرک تحقیقاتی که با تحقیق و پایان نامه به دست می آید اگرچه برخی از برنامه ها نیز به دوره های آموزشی نیاز دارند. علاوه بر مدارک کارشناسی ارشد و دکترا، دانشگاه ها همچنین مدارک تحصیلات تکمیلی دیگر، از جمله گواهینامه های تحصیلات تکمیلی (حداقل 20 واحد ، سطح SLQF 7) و مدرک تحصیلات تکمیلی (حداقل 25 اعتبار، سطح 8 SLQF) را اعطاء می کنند. این برنامه ها معمولاً برای ارائه تخصص بیشتر در رشته های حرفه ای طراحی می شوند.

پذیرش تحصیلی در سریلانکا

روند پذیرش دانشگاه سریلانکا بسیار رقابتی است. در سال اخیر، حدود 60% دانشجویان در امتحانات سطح A در GCE قبول شدند. طبق این UGC، از این گروه، تنها حدود 17% در یک موسسه در سطح دانشگاه پذیرفته شده اند. حداقل شرایط پذیرش در دانشگاه ها شامل حداقل نمره 30% در مقاله عمومی و همچنین نمره قبولی در هر 3 موضوع مرتبط با زمینه در آزمون است. دانشجویان براساس نتایج آزمون A-Level خود مطابق با یک سیستم نمره گذاری استاندارد رتبه بندی و پذیرفته می شوند. برای معدود دانشجویانی که به دانشگاه های سریلانکا راه می یابند، وزارت آموزش عالی فرصت های مختلف اخذ بورسیه تحصیلی در سریلانکا را برای جبران هزینه های مربوطه ارائه می دهد.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی درباره مهاجرت به کشورهای مختلف جهان می توانید از کارشناسان و متخصصین مجموعه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *