مهاجرت تحصیلی بلژیک

تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک از ابتدایی تا دانشگاه 2023

تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک

دانشگاه های بلژیک از اعتبار بالایی در میان کشورهای جهان برخوردارند. تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک متقاضیان زیادی از سراسر جهان دارد. سیستم آموزشی دانشگاه های این کشور از متدهای آموزشی کشور انگلستان پیروی می نماید. همانطور که می دانید سیستم آموزشی انگلستان یکی از برترین سیستم های آموزشی در جهان است. در کشور بلژیک دانشگاه های به صورت خصوصی و دولتی فعالیت می نمایند. دانشجویان امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی را ندارند. زیرا تمامی برنامه های آموزشی به زبان های هلندی و یا فرانسوی ارائه می گردد.

اما دانشگاه های خصوصی این کشور با ارائه دروس به زبان انگلیسی موجب جذب دانشجویان بین المللی بسیاری شده اند. دانشجویان عزیز می توانید از تجارب کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت تحصیل در کشورهای اروپایی بهره مند گردید. این مجموعه مفتخر به سال ها همراهی دانشجویان عزیز می باشد. تحصیل در مقاطع مختلف برای آن دسته از دانشجویانی که قصد یادگیری زبان های فرانسوی و هلندی را دارند، گزینه بسیار مناسبی است. زیرا با اخذ مدرک از دانشگاه های بلژیک دانشجویان امکان انجام کار در سایر کشورها جهان را خواهند داشت.

اینفوگرافیک تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک

این کشور مقر سازمان های بین المللی بسیاری همچون ناتو است. دانشجویان با تحصیل در دانشگاه های معروف و معتبر این کشور می توانند شانس کاریابی خود را در کشورهای مختلف افزایش دهند. سیستم آموزشی این کشور از ساختار آموزشی مشابه به کشور انگلستان پیروی می نماید. سیستم آموزشی این کشور به 2 دسته هلندی و فرانسوی تقسیم می گردد. این 2 سیستم دارای ساختاری کاملا مشابه هستند. با این تفاوت که تدریس به زبان های هلندی و فرانسوی ارائه می گردد. دانشگاه ها و کالج ها برنامه های آموزشی متعددی را برای تحصیل در مقاطع مختلف برای دانشجویان فراهم آورده است. البته کالج ها مجاز به ارائه برنامه های مقطع دکترا نیستند.

از معروفترین دانشگاه های این کشور در جامعه هلندی زبان این کشور عبارتند از:

  • KU Leuven
  • Universiteit Antwerpen
  • Universiteit Gent
  • Universiteit Hasselt

دانشگاه های فرانسوی زبان در این کشور که تحصیل در مقاطع مختلف را امکان پذیر نموده اند به قرار زیر است:

  • Universite Catholique de Louvain
  • Universite Saint-Louise,Bruxelles
  • Universite de Namur
  • Universite de Mons
  • Universite de Liege

دلایل تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک

5 دانشگاه فلاندری زبان، 6 دانشگاه فرانسوی زبان وجود دارد و همگی مؤسسات بزرگی هستند که بسیاری از کالج‌ های دانشگاهی مرتبط دارند. به دلیل احساس بین ‌المللی بروکسل، بسیاری از دانشجویان بین ‌المللی به راحتی می ‌توانند در بلژیک زندگی کنند.  دولت بلژیک و سایر سازمان ها در بلژیک به دانشجویان بین المللی و همچنین دانشجویان داخلی بورسیه و کمک مالی ارائه می دهند. دولت‌های محلی مختلف در بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی نیز بورس تحصیلی ارائه می ‌کنند، به ‌ویژه کسانی که زبان مشترکی با آن بخش از بلژیک دارند. دولت فلاندر 45 بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی از سراسر جهان ارائه می دهد.

بلژیک دارای سه زبان رسمی هلندی، فرانسوی و آلمانی است و بنابراین یادگیری یک زبان جدید آسان است زیرا می توانید به زبان مادری در سراسر کشور دسترسی داشته باشید. بسیاری از دانشگاه‌ های بلژیک دوره ‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می ‌دهند، اغلب در سطح کارشناسی ارشد و تعداد زیادی از جمعیت نیز انگلیسی صحبت می ‌کنند. دانشگاه گنت تعداد   زیادی دوره تحصیلات تکمیلی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد، مهم نیست که زبان مادری شما چیست، در حین تحصیل در بلژیک، می توانید زبان جدیدی را یاد بگیرید. بروکسل خانه اتحادیه اروپا و ناتو است. این بدان معناست که جمعیت زیادی از دانشجویان به عنوان کارآموز در بروکسل کار می کنند و فرصت های زیادی برای تجربه کار در این سازمان ها یا سایر سازمان های مرتبط با اتحادیه اروپا و ناتو وجود دارد که از بروکسل به عنوان پایگاه خود استفاده می کنند.

در نمودار زیر شاهد نرخ پذیرش در دانشگاه های کشور بلژیک می باشید:

نرخ پذیرش در دانشگاه های کشور بلژیک

تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک قبل از دانشگاه

تحصیل از سن 6 تا 18 سالگی در بلژیک همانند سایر کشورهای اروپایی اجباری است. دانش آموزان از سن 6 سالگی وارد مدارس این کشور شده و شروع به تحصیل در مقطع ابتدایی می نمایند. طول دوره تحصیل در مقطع ابتدایی 6 سال است. دانش آموزان از سن 12 سالگی وارد مقطع متوسطه خواهند شد. دوره متوسطه در این کشور به 4 دسته زیر تقسیم شده است. جهت اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به بلژیک می توانید مقاله لینک شده را مطالعه بفرمائید.

دانش آموزان با توجه به علایق خود می توانند در یکی از دوره ها تحصیلات متوسطه خود را به پایان برسانند:

نام دورهتوضیحات
آموزش عمومیمبنای آموزش در دبیرستان های این کشور است. دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه های این کشور آماده می نماید.
آموزش های فنی (TSO)در این دوره آموزش ها به صورت فنی ارائه می گردد. این دوره به 2 بخش TTk و STK تقسیم شده اند. دوره TTK دانش آموزان بر روی مباحث فنی و در دوره STK بر روی مباحث عملی تمرکز دارند.
آموزش های هنری (KSO)در این دوره دانش آموزان می توانند آموزش های عمومی خود را به فعالیت های هنری پیوند دهند.
آموزش فنی و حرفه ای (BSO)در این دوره دانش آموزان تحت آموزش های تخصصی و شغلی برای ورود به بازار کار این کشور قرار می گیرند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در بلژیک

در مبحث تحصیل در مقاطع مختلف باید بیان نمود که مقطع کارشناسی در این کشور نیز به 2 دسته آکادمیک و حرفه ای دسته بندی می شود. در دوره های کارشناسی حرفه ای دانشجویان آموزش های تخصصی را متناسب با نیاز بازارهای جهانی فرا می گیرند. اما در کارشناسی آکادمیک دانشجویان برای تحصیل در مقاطع بالاتر آماده خواهند شد. تدریس در هر 2 دوره به زبان های فرانسوی و هلندی است.

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دوره های فوق را به زبان انگلیسی دارند، می توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی این امر را محقق سازند. تحصیل در این کشور رایگان نیست. دانشجویان در این مقطع می توانند با انجام کار ضمن تحصیل بخشی از هزینه های زندگی را پوشش دهی نمایند. جهت اطلاع از شرایط کار در بلژیک می توانید مشخص شده را بررسی بفرمائید.

تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک و کارشناسی ارشد

تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک و کارشناسی ارشد

تحصیل در مقاطع مختلف طرفداران زیادی دارد. از طرفی دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور را دارند. هر ساله دانشجویان با اخذ ویزای تحصیلی به این کشور مراجعت می نمایند. برنامه های متعدد و متنوعی در رشته های مختلف در این دوره به دانشجویان ارائه می گردد. دانشجویان با اتمام تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد از شانس بیشتری برای ورود به بازارهای کاری این کشور برخوردار خواهند شد.

دانشجویان در این مقطع نیز همانند مقطع کارشناسی مجاز به انجام کارهای پاره وقت دانشجویی هستند. همچنین بورسیه های متعددی از سوی دولت و سازمان های خصوصی در این دوره به دانشجویان ارائه می گردد. لازم بذکر است کارشناسی ارشد در بلژیک نیز به 2 گروه کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد پیشرفته تقسیم شده است. دانشجویان پس از اتمام دوره نخست می توانند برای تحصیل در دوره پیشرفته اقدام نمایند. این دوره عملا به مدت 2 سال طول خواهد کشید. اکثر برنامه ها به صورت ترکیبی از تحقیق و آموزش است. علاوه بر این دانشجویان عزیز می توانند برای اخذ اقامت پس از تحصیل در بلژیک نیز اقدام نمایند.

چالش های دانشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی در بلژیک

دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در بلژیک هستند، علاوه بر مزایای بی شمار دانشگاه های بلژیک با چالش هایی نیز در این حوزه مواجه خواهند شد. از مهمترین چالش های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در بلژیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چالش های دانشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی در بلژیکتوضیحات
مقطع کارشناسییکی از اصلی ترین چالش های در مقطع کارشناسی در دانشگاه های بلژیک، وجود آزمون های ورودی زبان می باشد که اغلب دانشجویان از این موضوع ناراضی هستند. علاوه بر این باید مدارکی را دال بر مهارت های زبانی حین ثبت نام به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند.
مقطع کارشناسی ارشدهزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در اغلب دانشگاه های بلژیک بسیار بالا است. بنابراین دانشجویان کم بضاغت قادر به پرداخت هزینه های تحصیل در این دوره نیستند.
دکترایکی از اصلی ترین چالش های تحصیل در مقطع دکترا در بلژیک، نبود چشم انداز شغلی پس از فارغ التحصیلی در این مقطع تحصیلی می باشد. اغلب دانشجویان به ویژه دانشجویان بین المللی به دلیل نبود چسم انداز شغلی مناسب، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور از بلژیک خارج می شوند.

تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک و کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع دکتری در بلژیک

با توجه به این که بورسیه تحصیلی بلژیک در بیشتر دانشگاه ها، شامل دانشجویان مقطع دکترا می گردد. دانشجویان زیادی متقاضی تحصیل در این دوره هستند. می توان گفت پذیرش در این مقطع کاملاً رقابتی و محدود است. اکثر بورسیه های این دوره دارای ارزشی برابر با 2000€ (یورو) در سال هستند. دانشجویان در این دوره تمرکز بیشتری بر روی پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دارند.

مدارک لازم جهت اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع عبارتند از:

  • ارائه مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر جهان
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6.5
  • جلب نظر یکی از اساتید دانشگاه
  • برخورداری از مقالات و تألیفات بین المللی

پست دکترا در بلژیک

محققانی که دارای مدرک دکترا هستند، می توانند برای دوره پست دکترا در بلژیک درخواست دهند. تحقیقات در حال انجام در موسسه های ارائه کننده پست دکنرا در بلژیک در سایت این موسسات ارائه شده است. از داوطلبان انتظار می‌رود که برای ارزیابی مدل، موقعیت ‌ها و فرصت ‌های مالی، با سرپرست بخش این موسسات میزبان تماس بگیرند. برترین شرکت هایی که اکنون برای فوق دکترا استخدام می کنند:

  • دانشگاه آنتورپ
  • Instituut voor Tropische Geneeskunde
  • IMEC Inc
  • BIRA
  • VIB-KU Leuven Center for Cancer Biology
  • دانشگاه لئوون
  • دانشگاه مونس

اقامت تحصیلی با شرایطی می تواند به اخذ پاسپورت بلژیک هم منجر شود. دانشجویان عزیز مشاورین و کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه راهنمایی های لازم در زمینه شرایط تحصیل رایگان در کشورهای مختلف سعی در یاری رساندن متقاضیان عزیز را دارند.

سوالات مهم در باب مقاطع مختلف تحصیلی در کشور بلژیک

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب مقاطع مختلف تحصیلی در کشور بلژیک می باشیم:

  • مقاطع مختلف تحصیلی در بلژیک به چه صورت است؟ 12 سال مقطع تحصیل در مدرسه است که شامل 6 سال ابتدایی و 6 سال متوسطه است. سپس آموزش عالی در دانشگاه های بلژیک دنبال می شود.
  • مدارس بین المللی در بلژیک به چه شکلی هستند؟ این مدارس از مقطع پیش دبستانی تا آماده سازی ورود به دانشگاه را شامل می شوند و زبان تحصیل در مدارس بین المللی در بلژیک به زبان های هلندی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی می باشد.
  • محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک به چه صورت است؟ مطلوب ترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک شامل اقتصاد، علوم سیاسی، تجارت بین الملل، زیست شناسی و روابط بین الملل می باشد.
5/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک از ابتدایی تا دانشگاه 2023

  1. فرهود گفت:

    فکر میکنم یکی از دلایلی که تحصیل در مقاطع مختلف بلژیک رو جذاب میکنه استفاده این کشور از متدهای آموزشی کشور انگلستان هست فقط ای کاش دانشگاه های دولتی بلژیک به جای زبان هلندی و فرانسوی از همون زبان انگلیسی استفاده میکردند اینکه ادم باید برای تحصیل تو دانشگاه دولتی زبان دیگه ای جز انگلیسی یاد بگیره اذیت کننده است

    1. صادقی گفت:

      با سلام در خصوص بررسی شرایط تحصیل در بلژیک می توانید به لینک مذکور در سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *