مهاجرت تحصیلی اسپانیا

تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

تحصیل در دبیرستان های اسپانیا در سال 2024 رویا دانشجویان زیادی می باشد که تمایل به برخورداری از سیستم آموزشی پیشرفته و به روزی را دارند. سیستم آموزش در اسپانیا تحت نظر وزارت آموزش و پروش در این کشور می باشد. اگرچه اسپانیا دارای 17 منطقه خودمختار است و بسیاری از تصمیم های آموزشی در آنجا متفاوت است اما کلیتات آن یکی می باشد. به طور کلی در اسپانیا تحصیل در مدارس برای همه اجباری است که شامل مقطع ابتدایی و متوسط می شود.

دبیرستان های این کشور شامل دبیرستان های دولتی و بین المللی هستند. تحصیل در مدارس این کشور به زبان اسپانیی صورت می گیرد البته در مدارس بین المللی به صورت دو زبانه نیز می باشد. در ادامه این مقاله همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سعی کرده اند تا موضوع تحصیل در دبیرستان های اسپانیا را به صورت دقیق بررسی کنند.

درباره تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

مقطع تحصیلی دبیرستان یکی از مقاطع اجباری در مدارس است. با توجه به قانون تصویب شده در سال 1990 تمامی شهروندان بایستی از سن 6 تا 16 سالگی در مدارس به صورت اجباری تحصیل کنند تا سطح سواد جامعه افزایش یابد. تحصیل در دبیرستان های اسپانیا پس از اتمام دوره تحصیل در مقطع ابتدایی از سن 12 تا 16 سالگی می باشد. سیستم آموزش در دبیرستان ها در سال های اخیر شاهد تغییرات اساسی بوده است.

این مدل از الگوی آموزش سنتی فاصله گرفته است و اکنون بیشتر شبیه سیستم آموزش کشور انگلیس شده است. آموزش در دبیرستان ها به 2 دوره تقسیم می شود، که در هر 2 دوره دروس اجباری و اختیاری به دانش آموزان ارائه می شود. دروس اجباری در 2 سال اول دبیرستان های اسپانیا شامل زبان و ادبیات اسپانیایی و یا زبان و ادبیات مناطق خودمختار، ریاضیات، جغرافیا، تاریخ، زبان خارجی و تربیت بدنی می باشد.

در حالیکه دروس اختیاری در دبیرستان ها شامل هنر و موسیقی، علوم رایانه، مطالعات اجتماعی و زبان خارجی می باشد. پس از پایان 2 سال اول، در 2 سال پایانی دروس اصلی بسیار مشابه به دروس اصلی پیشین اما پیشرفته تر می باشد و دروس اختیاری شامل علوم طبیعی و اجتماعی، موسیقی ، علوم کامپیوتر، هنرهای تجسمی و آموزش دینی است. چنانچه دانش آموزی نتواند نمره لازم را در یک سال تحصیلی کسب کند بایستی مجددا آن سال را تکرار کنند. درنظر داشته باشید که تکرار 2 سال تحصیلی در دبیرستان ها مجاز نیست و فقط یک فرصت برای تکرار وجود دارد. پس از اتمام 4 سال تحصیلی در دبیرستان دانش آموزان مدرک تحصیلات متوسطه را دریافت می کنند و برای ورود به دانشگاه در مقطع پیش دانشگاهی برای کسب مدرک bachillerato تحصیل می کنند. آموزش در دبیرستان های دولتی مانند مقطع ابتدایی کاملا رایگان می باشد.

تحصیل در دبیرستان های مختلف اسپانیا

به صورت کلی دبیرستان های این کشور، ایالتی نیمه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. مدارس خارجی و بین المللی که در آن تحصیل به 2 زبان صورت می گیرد جزء مدارس کاملا خصوصی و مستقل می باشند که شامل شهریه و هزینه تحصیل می باشند. همان طور که اشاره شد تحصیل در دبیرستان های دولتی اسپانیا رایگان است اما ممکن است برای برخی از دوره های کمک آموزشی و به اصطلاح فوق برنامه و همچنین خرید کتاب ها و دیگر لوازم متحمل هزینه شوید. دبیرستان های ایالتی نیمه دولتی که از دولت کمک هزینه هایی دریافت می کنند نیز با توجه به شرایط دانش آموز کمک هزینه هایی را اختصاص می دهند. در مناطق خودمختار اسپانیا مانند گالیسیا (Galicia)، کاتالونیا (Catalonia)، والنسیا (Valencia) و باسک برخی از مدارس به زبان محلی تدریس می کنند و از نکات مورد توجه برای مهاجرین می باشد.

مدارس و دبیرستان های دولتی که همان مدارس عمومی نیز خوانده می شوند میزبان بسیاری از شهروندان اسپانیایی است و اکثر دانش آموزان در این مدارس تحصیل می کنند چرا که رایگان می باشد و از نظر تعداد کافی می باشند. نزدیکی محل تحصیل به محل زندگی یکی از موارد مهم برای بسیاری از شهروندان است و از این رو از نظر تعداد مدارس جایی برای نگرانی وجود ندارد. همچنین در برخی از مدارس دولتی که در آن مناطق مانند کاستا بلانکا (Costa Blanca) یا کاستا دلسول (Costa Del Sol) تعداد مهاجرین زیاد می باشد کلاس های آموزش زبان اسپانیایی نیز ارائه می شود. این کلاس ها به دانش آموزان کمک می کند تا با یادگیری سریع زبان اسپانیایی هم جهت با دانش آموزان اسپانیایی به تحصیل بپردازند.

تفاوت تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

تحصیل در مدارس دولتی رایگان است و افرادی که به مدت طولانی و یا به صورت دائم مهاجرت می کنند تحصیل در این مدارس گزینه خوبی می باشد. چون علاوه بر رایگان بودن، فرصت تحصیل در کنار دیگر دانش آموزان اسپانیایی را فراهم می کند و به یادگیری زبان و شناخت فرهنگ مردم اسپانیا کمک می کند و موجب می شود سازگاری با محیط سریع تر حاصل گردد. البته ممکن است در ابتدا کمی این سازگاری مشکل باشد و فشار زیادی را بر دانش آموز اعمال کند.

لذا بدین جهت برخی از مدارس دولتی و ایالتی در اسپانیا وجود دارد که به 2 زبان تحصیل را فراهم کرده اند. البته تعداد آنها بسیار کم می باشد. در کنار این مزایا یکی از معایب تحصیل در مدارس دولتی عدم ارائه فعالیت های خارج درسی مانند فعالیت های ورزشی، هنر و موسیقی و دیگر موارد می باشد و والدین بایستی به صورت شخصی اقدام کنند.

علاوه بر این کلاس های مدارس دولتی بزرگ می باشد و گنجایش حدود 30 نفری را دارد و این ممکن است کمی دانش آموزان خارجی را دچار مشکل کند. مدارس بین المللی و خصوصی نیز یکی دیگر از گزینه های تحصیل برای افراد مهاجر که برای مدت کوتاه خواهان تحصیل در اسپانیا هستند مفید است. همچنین افرادی که برای تحصیل به زبان اسپانیایی دچار مشکل هستند می توانند در این مدارس به زبان های دیگر مشغول به تحصیل شوند. کلاس های مدارس خصوصی معمولا کلاس های کوچکی هستند و به صورت فردی و خصوصی تر به دانش آموزان آموزش می دهند. تحصیل در این مدارس با انتخاب گسترده ای از موضوعات و فعالیتهای درسی و غیر آکادمیک انجام می شود و نتایج عالی را به همراه دارد. با این وجود، همه این موارد با هزینه انجام می شود و هزینه ها نیز می توانند زیاد باشند.

مدارک لازم جهت تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

پس از پذیرش در دبیرستان های اسپانیا، اخذ ویزای دانشجویی در اسپانیا معمولا یک فرآیند ساده است. کنسولگری ها و سفارت های اسپانیا در کشور شما می توانند به شما در گرفتن ویزای طولانی مدت برای تحصیل در اسپانیا کمک کنند. با این حال، اینها تنها دلایل برای تحصیل در اسپانیا دبیرستان های بین المللی، نیستند. انگیزه های زیادی وجود دارد که چرا دانش آموزان بین المللی تصمیم می گیرند به اسپانیا و به طور خاص به مادرید مهاجرت کنند، مانند زندگی شبانه پر جنب و جوشی که پایتخت اسپانیا ارائه می دهد. برای مقاصد پذیرش در دبیرستان های اسپانیا، باید مدارک پشتیبان را در درخواست پذیرش خود ضمیمه کنید. مدارک مورد نیاز با مدرسه ای که انتخاب می کنید متفاوت است.

در زیر برخی از اسناد رایجی که در طول فرآیند درخواست خود به آنها نیاز خواهید داشت آورده شده است:

  • کپی پاسپورت
  • رزومه به روز شده
  • مدارک تحصیلی دوازدهم به بعد (نشان ‌گذاری برگه ‌ها یا رونوشت‌ ها)
  • سایر مدارک یا گواهینامه ها (در صورت وجود)
  • بیانیه هدف
  • دو توصیه نامه
  • مدرک مهارت زبان (انگلیسی/اسپانیایی)
  • عکس اندازه پاسپورت
  • فرم درخواست پر شده (در صورت وجود)
  • مدارک سابقه کار

در این بخش شاهد راه هایی هستید که بدون مدرک زبان در اسپانیا می توانید تحصیل کنید:

راه های تحصیل بدون مدرک زبان در اسپانیا

پذیرش در دبیرستان های اسپانیا

مسلما مانند بسیاری از مدارس در دنیا مدارس و دبیرستان ها دارای ظرفیت محدودی برای پذیرش می باشند. لذا قبل از اتمام ظرفیت و زمان ثبت نام بایستی برای پذیرش در مدارس اقدام کنید. تاریخ ثبت نام مدارس اسپانیا و دبیرستان های آن با توجه به منطقه و شهر آن متفاوت می باشد اما به طوری کلی اکثر ثبت نام ها در بین ماه های فوریه و می انجام می شود. افراد خارجی و مهاجرین به دلیل مراحل اداری بیشتر بایستی در اسرع وقت و زودتر برای ثبت نام اقدام کنند چون این مراحل بیشتر به طول می انجامد. قبل از ثبت نام در مدارس دولتی بایستی افراد فرم ثبت نام و گواهی پزشکی را ارائه کنند. علاوه بر اینها برای تحصیل در دبیرستان ها باید مدارک تحصیلی شما توسط وزارت آموزش و پروش این کشور تایید شده باشد.

به صورت کلی مدارک زیر برای پذیرش مورد نیاز می باشد.

  • شناسنامه ترجمه شده
  • گذرنامه و صفحات آن
  • اثبات اقامت در اسپانیا
  • ارائه مدارک تحصیلی و نمرات
  • گواهی پزشکی
  • 2 قطعه عکس مناسب پاسپورت
  • فرم های مربوط به ثبت نام و غیره

ساعات تحصیل در مقطع دبیرستان در اسپانیا معمولا از 8 صبح تا 5:30 می باشد، که شامل استراحت و وقت ناهار نیز می باشد. پس از اتمام این دوره و تحصیل در کالج و یا مقطع پیش دانشگاهی امکان شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها فراهم می شود. تحصیل در اسپانیا با دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا یکی از راه های کم هزینه مهاجرت می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی و دیگر روش ها به کشورهای اروپایی و آمریکایی می توانید به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و از مشاوره کارشناسان این مجموعه بهره مند شوید.

سوالات متداول در خصوص تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

در این قسمت از مقاله به سوالات متداول شما در خصوص تحصیل در دبیرستان های اسپانیا پاسخ داده ایم:

  • شرایط تحصیل در دبیرستان های اسپانیا چیست؟ ساعات تحصیل در مقطع دبیرستان در اسپانیا معمولا از 8 صبح تا 5:30 می باشد، که شامل استراحت و وقت ناهار نیز می باشد. پس از اتمام این دوره و تحصیل در کالج و یا مقطع پیش دانشگاهی امکان شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها فراهم می شود.
  • انواع دبیرستان ها در اسپانیا کدامند؟ به صورت کلی دبیرستان های این کشور، ایالتی نیمه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. مدارس خارجی و بین المللی که در آن تحصیل به 2 زبان صورت می گیرد جزء مدارس کاملا خصوصی و مستقل می باشند که شامل شهریه و هزینه تحصیل می باشند. همان طور که اشاره شد تحصیل در دبیرستان های دولتی اسپانیا رایگان است اما ممکن است برای برخی از دوره های کمک آموزشی و به اصطلاح فوق برنامه و همچنین خرید کتاب ها و دیگر لوازم متحمل هزینه شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *