مهاجرت به کشور سوئیس

تابعیت سوئیس

تابعیت سوئیس

در حال حاضر افرادی که به سوئیس مهاجرت می کنند، می توانند با شرایطی خاص تابعیت سوئیس را اخذ کنند. سوئیس از جمله کشورهای شناخته شده قاره اروپا است. این کشور یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان را دارد که به دلایل مزایای آن بسیاری خواهان اخذ آن هستند. علاوه بر این، این کشور به دلیل موقعیت اجتماعی و همچنین مزایای زندگی مورد توجه بسیاری از مهاجرین قرار گرفته است. سوئیس همچنین از نظر امنیت یکی از بهترین کشورهای جهان است. آمار جرم و جنایت در این کشور بسیار کم است. همچنین شهرهایی مانند زوریخ و ژنو همواره جزء با کیفیت ترین شهرهای جهان جهت زندگی در سال های اخیر معرفی شده اند. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مقاله به بررسی نحوه دریافت تابعیت سوئیس و راه های مختلف آن با توجه به آخرین تغییرات انجام گرفته شده در سوئیس پرداخته اند.

شرایط عمومی تبدیل اقامت به تابعیت در سوئیس

کشور سوئیس دارای 26 کانتون است. همچنین دارای کمون یا همان شهرداری محل است. برای تبدیل اقامت به تابعیت علاوه بر شرایط عمومی شرایط این مناطقی که افراد در آن زندگی می کنند برآورده شود. اما شرایط عموم برای تبدیل اقامت به تابعیت به صورت زیر می باشد.

  • در وهله اول فرد بایستی دارای اقامت 10 ساله باشد یعنی اقامت خود را به اقامت دائم تبدیل کرده باشد.
  • فرد متقاضی بایستی به قوانین کشور آشنا باشد. متعهد با انجام آنها باشد.
  • فرد بایستی هیچ گونه خطر و یا تهدیدی برعلیه امنیت کشور نداشته باشد.
  • فرد هیچ گونه بدهی به دولت نداشته باشد. مالیات های خود را پرداخت کرده باشد.
  • فرد هیچ گونه سابقه کیفری نداشته باشد.
  • افراد بین 8 تا 18 سال 6 سال در سوئیس اقامت داشته باشند.
  • فرد با آداب و سنت های زندگی آشنا و سازگار باشد.
  • فرد به یکی از زبان های ملی سویس تسلط داشته باشد و در بخش گفتار مدرک حداقل B1 و در بخش نوشتار حداقل مدرک A2 را داشته باشد.

مزایای اخذ تابعیت سوئیس

سوئیس کشوری در جنوب مرکز اروپا در میان رشته کوه های زیبای آلپ و طبیعتی بی نظیر واقع شده است. از این رو با کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، ایتالیا و لیختن اشتاین همسایه است. مردم این کشور به 4 زبان مختلف صحبت می کنند که زبان آلمانی سوئیسی پراستفاده ترین زبان در این کشور می باشد. تابعیت این کشور در حال حاضر طبق قوانین وضع شده که به افراد خارجی حتی افراد غیر عضو اتحادیه اروپا در صورت رعایت شرایط و داشتن موارد تعیین شده ارائه می شود. لذا بسیاری برای اخذ این تابعیت خواستار اجرای این شرایط هستند.

اما افرادی که تابعیت سوئیس را دریافت می کنند چه مزایایی را به همراه خواهند داشت؟

  • دریافت پاسپورت معتبر سوئیس و سفر به بیش از 150 کشور بدون ویزا
  • امکان داشتن حق رای و نظر در قوانین سوئیس
  • زندگی و کار در هر نقطه دلخواه در سوئیس
  • داشتن تابعیت دوگانه
  • زندگی و کار در یکی از بهترین کشورهای اروپا و جهان
  • استفاده از امکانات ارائه شده به شهروندان سوئیس
  • امکان ورود به جایگاه های دولتی و دیپلماتیک در سوئیس
  • حق اقامت در سوئیس در صورت دوری طولانی مدت از این کشور

بررسی تبدیل اقامت به تابعیت در سوئیس

همانطور که اشاره شد هر نوع اقامتی قابلیت تبدیل به تابعیت را ندارد. فقط دارندگان اقامت های زیر می توانند تابعیت را درخواست کنند.

  • دارندگان اقامت C: دارندگان این اقامت فقط با درخواست و رعایت شرایط عمومی می توانند تابعیت سوئیس را اخذ کنند.
  • دارندگان اقامت نوع B: دارندگان این نوع اقامت بایستی اقامت خود را تمدید کنند. تا 10 سال در سوئیس زندگی کنند تا بتوانند اقامت خود را به تابعیت سوئیس تبدیل کنند.
  • دارندگان اقامت F: دارندگان این نوع اقامت در صورت اقامت 20 سال در سوئیس می توانند اقامت خود را به تابعیت سوئیس تبدیل کنند. 20 سال به این دلیل است که هر سال اقامت با داشتن اقامت F نصف در نظر گرفته می شود.
  • دارندگان اقامت Ci: افرادی که عضو خانواده شامل همسر و فرزند زیر 25 سال کارکنان و سازمان های دولتی و تایید شده از سوی دولت فدرال هستند می توانند این نوع اقامت را دریافت کنند و آن را تمدید کنند و در صورت اقامت 10 ساله می توانند تابعیت سوئیس را درخواست کنند.

دریافت تابعیت سوئیس

دریافت تابعیت با توجه به ملیت فرد درخواست کننده و همچنین کانتون مورد نظر کمی متفاوت است. برای مثال افرادی که عضو اتحادیه اروپا هستند و یا شهروند آمریکا یا کانادا هستند می توانند در مدت زمان کم تری نسبت به دیگر افراد، تابعیت را دریافت کنند. به طوری کلی در حال حاضر به صورت های زیر می توان تابعیت را دریافت کرد.

  • دریافت تابعیت سوئیس از طریق ازدواج
  • اخذ تابعیت سوئیس از راه تولد
  • دریافت تابعیت سوئیس از طریق اقامت
  • تابعیت سوئیس از راه پناهندگی

چهت زندگی در این کشور می توانید ابتدا مقاله هزینه زندگی در این کشور را از طریق نمودار زیر بررسی بفرمائید:

هزینه زندگی در کشور سوئیس

تابعیت سوئیس از راه ازدواج

ازدواج با یک تبعه سوئیس سریع ترین راه دریافت تابعیت سوئیس می باشد. لذا چنانچه با یک تبعه سوئیسی ازدواج کنید می توانید برای اخذ تابعیت سوئیس پس از 5 سال زندگی در سوئیس اقدام کنید. علاوه بر این همچنین بایستی 3 سال از ازدواج شما گذشته باشد. توجه داشته باشید که برای درخواست تابعیت از طریق ازدواج شما بایستی به قوانین واقف باشید و مطیع آن باشید. همچنین با توجه به اینکه 5 سال در این کشور اقامت داشته اید با توجه زندگی در سوئیس سازگار شده باشید. اینکه طی این 5 سال قوانین را اجرا کرده باشید. تهدیدی برای امنیت داخلی و خارجی سوئیس به حساب نیامده باشید.  جهت کار در این کشور مقاله ویزای کاری سوئیس را مطالعه بفرمائید.

در نظر داشته باشید در صورتی که شریک زندگی شما درگذشته باشد، نمی توانید به عنوان همسر متقاضی درخواست تابعیت کنید. علاوه بر این 2 فرد حتما بایستی زن و شوهر بوده و شریک زندگی بدون ازدواج برای اخذ تابعیت کافی نمی باشد. روش های صدور تابعیت ممکن است بین کانتون ها و مجامع متفاوت باشد. اگرچه به صورت کلی آنقدرها هم مهم نیست چرا که به طور عمده مراحل در سطح فدرال اداره می شوند. توجه داشته باشید این درخواست و صدور آن حدود 12 الی 18 ماه به طول می انجامد حدود 900CHF (فرانک سوئیس) هزینه در پی دارد.

تابعیت سوئیس از راه تولد

یکی دیگر از راه های دریافت تابعیت از طریق تولد می باشد. البته باید توجه داشته باشید که این کشور فقط بر اساس قانون خون عمل می کند. برخلاف کشور آمریکا صرفا تولد در خاک کشور برای اخذ تابعیت کافی نمی باشد. لذا برای دریافت تابعیت از راه تولد یکی از موارد زیر را بایستی داشته باشید.

  • پدر فرد متقاضی تبعه این کشور باشد.
  • مادر فرد متقاضی بایستی تبعه این کشور باشد.
  • فردی که تا سن 22 سالگی ملیت پدر و مادر آن مشخص نشده باشد. 5 سال در این کشور زندگی کرده است. از جمله 1 سال قبل از درخواست در سوئیس زندگی کرده باشد.
  • فرزند والدینی که تابعیت سوئیس خود را از دست داده اما آن فرزند روابط نزدیکی با سوئیس و تعلق خاطر به این کشور دارد و می تواند آن را اثبات کند.
  • کودکی که در خارج از کشور متولد شده و تابعیت دیگری دارد. حداقل یکی از والدین سوئیسی پس از رسیدن به سن 25 سالگی، تابعیت این کشور خود را از دست می دهد. مگر اینکه به یک مقام چه در خانه و چه در خارج از کشور اطلاع دهند که مایل است تابعیت خود را حفظ کند.
  • در صورتی که فرزند متولد شده بدون تابعیت باشد.

جهت زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در سوئیس را مطالعه بفرمائید.

تابعیت سوئیس از راه اقامت

تابعیت سوئیس از راه اقامت

یکی از محبوب ترین راه ها که بسیاری می توانند از طریق آن تابعیت را اخذ کنند، اقامت در سوئیس می باشد. لذا افرادی که دارای اقامت C در سوئیس هستند می توانند برای تابعیت سوئیس درخواست دهند. اقامت C معمولا به افرادی داده می شود که حدود 10 الی 12 سال را در این کشور زندگی کرده باشند. این اقامت از طرق مختلف مانند کار در سوئیس و یا تحصیل در این کشور و یا حتی اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری کسب کرده باشند.

اقامت C در واقع همان اقامت دائم است. شهروندان اتحادیه اروپا و EFTA با 5 سال اقامت و دیگر اتباع خارجی با 10 سال اقامت می توانند این نوع اقامت را دریافت کنند. توجه داشته باشید سال های زندگی برای افراد 8 تا 18 سال 2 برابر محسوب می شود. لذا این افراد می توانند با 5 سال اقامت تابعیت را دریافت کنند.

توجه داشته باشید که برای روند درخواست، هزینه و زمان پردازش در کانتون ها و مجامع سوئیس متفاوت است. به طور معمول بیش از 1 سال طول می کشد. می تواند بیش از 1000CHF (فرانک سوئیس) باشد. این به دلیل فرایند چند مرحله ای است. همچنین شما باید درخواست خود را از طریق کانتون یا کمون محلی انجام دهید. روند دقیق به قوانین داخل کانتون بستگی دارد.

از جمله موارد لازم برای رعایت در زیر آمده است.

  • طبق قوانین وضع شده در سال 2018 تسلط به صحبت به زبان ملی این کشور در سطح B1 و نوشتار در سطح A2 واجب است.
  • همچنین نباید در طول 3 سال گذشته مبلغی را برای دریافت مزایای رفاه اجتماعی دریافت کرده باشید. مگر اینکه مبلغ دریافت شده را پس بدهید.

شهروندی سوئیس از راه پناهندگی

سوئیس نیز طبق کنواسیون ژنو پناهندگان به این کشور را که شرایط پناهندگی را دارند را پذیرا می باشد. به برخی از آنها اقامت S یا F صادر می کند. اقامت F اقامت کوتاه مدت است. اقامت S اقامت پناهندگان با حق کار در این کشور است. هر 2 گروه نام برده شده می توانند برای تابعیت این کشور اقدام کنند. توجه داشته باشید. افرادی که اقامت موقت F دارند هر سالی که در سوئیس اقامت دارند نصف به حساب می آید. پس برای دریافت تابعیت این کشور بایستی 20 سال در سوئیس اقامت داشته باشند، پناهندگان پذیرفته شده دائم نیز در صورت اقامت 10 سال می توانند برای تابعیت اقدام کنند. توجه داشته باشید که پناهندگی خطرات جانی و مالی بسیاری دارد. شرایط نامعلوم آن آینده ای مبهم را برای شما به همراه خواهد داشت. لذا این راه توسط این موسسه پیشنهاد نمی گردد.

دریافت شهروندی سوئیس و استثنائات

پس از رای گیری و تصویب در مورد مهاجرین نسل سوم به این کشور برخی از استثنائات زیر نیز می توانند شهروندی این کشور را درخواست کنند.

  • افرادی که حداقل یک والدین داشته باشند که اجازه اقامت داشته و 10 سال در این کشور بوده است.
  • افرادی که در سوئیس متولد شده و دارای مجوز اقامت “C” هستند.
  • افرادی که حداقل یک مادربزرگ یا پدربزرگ داشته باشند که در این کشور به دنیا آمده یا حق اقامت دارند.
  • افرادی که حداقل 5 سال در مدرسه اجباری در این کشور تحصیل کرده اند.
  • افرادی که زیر 40 سال سن دارند و سایر الزامات مربوط به زبان، احترام به نظم عمومی و غیره را برآورده سازند.

در نظر داشته باشید که در این کشور تابعیت دوگانه پذیرفته شده است. لذا افرادی که کشور اول آنها در مورد تابعیت دوگانه مشکلی نداشته باشند می توانند با دریافت تابعیت این کشور، تابعیت دوگانه داشته باشند. توجه داشته باشید با تحصیل در سوئیس، کار در این کشور و روش های دیگر می توانید اقامت اولیه در این کشور را بدست آورید. طبق شرایط خاص تا 10 سال آن را تمدید کنید و در نهایت پاسپورت سوئیسی را کسب کنید. روند صدور پاسپورت این کشور حدود 1 سال به طول می انجامد. علاوه بر این برای دریافت اطلاعات در زمینه مهاجرت به این کشور و دیگر کشورهای اروپایی می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید. اطلاعات لازم را از مشاورین و کارشناسان این مجموعه کسب کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *