مهاجرت به کشور سوئد

تولد در سوئد

اخذ تابعیت تولد در سوئد رویایی می باشد که والدین در خصوص تولد فرزندان خود در سایر کشورهای جهان از جمله سوئد در سر دارند. در این میان می باید سیستم تابعیت سوئد مورد بررسی قرار گیرد. در این خصوص 2 نوع سیستم خاک و خون وجود دارد که قوانین تابعیتی کشورها را از یکدیگر متمایز می سازد. در حال حاضر در کشور سوئد، قانون تابعیتی خون وجود دارد.

سوالات رایج در باب تابعیت کشور سوئد از طریق تولد

  • آیا پاسپورت سوئد پاسپورت معتبری است؟ پاسپورت سوئد از لحاظ اعتبار، جایگاه 3 را به خود اختصاص داده و دارنده این پاسپورت بدون اخذ ویزا می تواند به 127 کشور جهان سفر کند.
  • بهترین طرق مهاجرت به سوئد در سال 2023 چیست؟ مهاجرت از طریق تحصیل در دانشگاه های سوئد یکی از برترین طرق مهاجرتی به این کشور شناخته شده است.

اگر والدین تصمیم بگیرند کودک خود را در این کشور به دنیا آورده و تابعیت سوئدی را برای او بخواهند، این موضوع به صورت اتوماتیک وار غیر ممکن است. مگر این که برای تابعیت کودک اعلام تقاضاء نمایند. چنانچه تمایل دارید از قوانین و شرایط تابعیت کشور سوئد مطلع شوید. با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط گرفته و از مشاوره های رایگان این موسسه بهره مند گردید.

معرفی کشور سوئد

سوئد یک کشور اروپایی است که در شمال این قاره واقع شده با کشور دانمارک مرز مشترک دارد. آب و هوایی سرد بر این کشور حاکم است. شهر استکهلم به عنوان پایتخت سوئد شناخته شده است. زبان اصلی و رسمی مردمان این کشور، سوئدی است. اما برخی از اهالی سوئد به زبان انگلیسی نیز تکلم می کنند. ارزش پول سوئد با واحد پول کرون محاسبه می گردد. معضل بیکاری در این کشور وجود ندارد. در پایین ترین نرخ جای دارد.

کیفیت زندگی در سوئد بالاست. به طوری که در سال 2018 میلادی توانست رتبه نهم را از آن خود کند. در حال حاضر شرایط تولد و تابعیت از طریق تولد بر اساس سیستم خون پایه گذاری شده است. بدین معنا که چنانچه یک کودک در خاک سوئد متولد شود، اما والدین او سوئدی نباشند. برای اخذ تابعیت سوئدی برای کودک، بایستی درخواست خود را ارائه دهند. برای شفافیت موضوع به بخش های بعدی مقاله توجه نمایید.

درخواست مهاجرت به سوئد از طریق تولد

اگر شما شهروند یک کشور خارج از اتحادیه اروپا هستید و دارای تابعیت سوئد نیز نیستید. از این رو باید برای دریافت اجازه اقامت و مهاجرت از طریق تولد درخواست دهید. اگر والدین دارای اقامت این کشور باشند و هر کدام از والدین درخواست پناهندگی خود را تقدیم کرده باشد، قادر به ارسال درخواست اجازه اقامت برای فرزند خواهند بود. اگر کودک نیاز به پناهندگی داشته باشد، می توانید برای کودک درخواست پناهندگی کنید. شما می توانید برای اجازه اقامت برای کودک درخواست آنلاین پر کنید. در اغلب موارد این امر شامل پرداخت هزینه می شود.

سیستم خون و خاک در سوئد

اعطاء تابعیت در کشورهای مختلف یا از طریق خون صورت می گیرد و یا از طریق خاک. سیستم خون بدین صورت است که کودک تازه تولد یافته بدون در نظر گرفتن این موضوع که در خاک چه کشوری به دنیا آمده است. تابعیت والدین خود را به ارث می برد. در واقع تابعیت نوزاد از لحاظ نسبی به او منتقل می گردد. تابعیت ارضی یا همان سیستم خاک در مقابل سیستم نسبی یا تابعیت خون قرار گرفته است. در این نوع تابعیت، محل تولد کودک، تابعیت او را مشخص می نماید.

در بررسی موضوع تولد در سوئد، لازم است از درجه اعتبار پاسپورت سوئد در سطح جهان آگاهی یابیم. طبق رتبه بندی های جهانی ، پاسپورت سوئد از لحاظ اعتبار، جایگاه 3 را به خود اختصاص داد. فردی که پاسپورت سوئد را داشته باشد، بدون اخذ ویزا می تواند به 127 کشور جهان سفر کرده و رفت و آمد داشته باشد. این کشور یکی از اعضاء کشورهای اتحادیه اروپا بوده و پاسپورت آن با پاسپورت کشورهایی نظیر هلند، آمریکا، دانمارک برابری دارد، هم رتبه است. ویزای شنگن برای این کشور تعریف شده است. بنابراین روش هایی که در مهاجرت به سوئد انتخاب می نمایید. اگر با هدف اخذ تابعیت این کشور باشد، موفقیت بزرگی برای شما محسوب می گردد.

اخذ تولد در سوئد

همان طور که گفته شد اعطاء تولد در سوئد به روش سیستم خون انجام خواهد پذیرفت. مگر این که قوانین جدیدی در این کشور به تصویب برسد و سیستم خون را حذف نمایند. به عبارت دیگر نوزادی که در خاک و قلمروی سوئد متولد شود. پس از تولد تابعیت والدین برای کودک ثبت گردیده و انتقال می یابد. این موضوع با صرف نظر از این که کودک در خاک کشور سوئد تولد یافته است، صورت می پذیرد. جهت کار و زندگی در این کشور مقاله ویزای کار سوئد را مطالعه بفرمائید.

چنانچه کودک از 1 آوریل 2015 میلادی به بعد چشم به جهان گشوده باشد، ضمن این که پدر یا مادر او از شهروندان سوئدی محسوب گردند، سیستم خون برای کودک در نظر گرفته می شود. او با چشم پوشی از این که در خاک این کشور به دنیا آمده است، تابعیت والدین را به ارث برده و شهروند سوئدی محسوب می گردد.

امکان پذیری تابعیت مضاعف در سوئد

کودکی که تابعیت سوئدی مادر و یا پدرش را در زمان تولد اخذ می کند می تواند تابعیت مضاعف داشته باشد.

این موضوع قابل اعمال تحت شرایط زیر است:

  • کودک متولد کشوری باشد که مطابق قانون آن کودکان متولد شده به طور خودکار تابعیت کشور محل تولد را اخذ خواهند کرد.
  • کودک در هنگام تولد، شهروندی مادر یا پدر را به صورت خودکار دریافت می کند.

شرایط تولد در سوئد

اگر کودک تازه تولد یافته، یکی از شرایط ذیل را دارا باشد، می تواند به تولد در سوئد دست یابد:

  • چنانچه مادر نوزاد از اتباع سوئدی بوده باشد. در این صورت حتی اگر نوزاد در کشور دیگری به دنیا آمده باشد، باز هم تابعیت مادر برای او ثبت می گردد.
  • چنانچه یک مرد از شهروندان سوئدی با یک زن خارجی که از اتباع دیگر کشورهاست، ازدواج کند، فرزند آنها سوئدی محسوب می شود. این در حالی است که شاید فرزند آنها در خاک کشور دیگری تولد یابد که این موضوع چشم پوشی می شود.
  • چنانچه پدر و مادر فرزند تا قبل از 18 سالگی او، رسما ازدواج نکرده باشند. پدر سوئدی و مادر تبعه سایر کشورها باشد. اگر فرزند در کشوری غیر از سوئد متولد شده باشد، تابعیت سوئدی به فرزند تعلق می گیرد.

چنانچه تمایل به تحصیل در این کشور را دارید مقاله ویزای تحصیلی سوئد را مطالعه بفرمائید.

قوانین تابعیت سوئد در بدو تولد

تابعیتی که کودک در بدو تولد می گیرد به تابعیت والدین بستگی دارد. کودکی که پس از یک آوریل 2015 متولد شود، بدون توجه به محل تولد فرزند، اگر یکی از والدین شهروند سوئد باشد، به طور خودکار شهروند سوئد می شود. کودکی که قبل از یک آوریل 2015 در کشور دیگری غیر از سوئد متولد شود، با پدر سوئدی و مادر خارجی که با یکدیگر ازدواج نکرده اند، به طور خودکار تابعیت سوئد نمی شود. برای اینکه کودک شهروند سوئد شود، پدر کودک باید یک اطلاعیه تابعیت سوئدی برای کودک ارسال کند.

 در صورتی که والدین بعدا با یکدیگر ازدواج کنند و کودک زیر 18 سال و مجرد باشد، کودک نیز می تواند شهروند سوئد شود. از سال 2001 سوئد یک قانون نسبتاً لیبرال در مورد شهروندی دارد. این بر هر 2 عنصر حق ملیت مبتنی بر والدین و اصل شهروندی حق تولد تأکید دارد. بر اساس اصل والدین، این تابعیت والدین است که تعیین کننده این است که کدام تابعیت به کودک در بدو تولد اعطاء می شود. اگر یک زن سوئدی فرزندی به دنیا بیاورد، آن کودک به طور خودکار تابعیت سوئدی را دریافت می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله هزینه زندگی در سوئد را مطالعه بفرمائید.

در بخش زیر شاهد مزایای تولد فرزند در سوئد می باشید:

مزایای تولد فرزند در سوئد

قانون تابعیت مضاعف در سوئد

دو تابعیتی یا تابعیت مضاعف بدین معنا است که یک فرد خارجی علاوه بر تابعیت کشور خود، از شهروندان کشور دیگری نیز محسوب گردد. در واقع دارای 2 پاسپورت باشد. برای مثال ممکن است یک تبعه ایرانی مهاجرت کاری به سوئد داشته باشد. پس از گذشت 5 سال زندگی و اشتغال در این‌ کشور موفق به اخذ شهروندی سوئد شده است. در این صورت او هم جزء شهروندان ایرانی محسوب می‌ گردد. در سال 2001 قانونی در کشور سوئد به تصویب رسید که در آن تابعیت مضاعف یا دو تابعیتی را برای افراد خارجی بلامانع اعلام گردید. در نگاه اول، دو تابعیتی امری ایده‌ آل به نظر می‌ رسد. اما در واقعیت می‌ تواند مضراتی از لحاظ روحی و شخصیتی برای فرد خارجی به همراه داشته باشد که ریشه در مسائل اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و غیره دارد.

در مجموع جهت اخذ تولد در سوئد، کلیه جوانب را باید مورد بررسی قرار داد. البته روش‌ های دیگری برای دریافت شهروندی سوئد وجود دارند که یکی از آنها مهاجرت کاری به سوئد است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بررسی کلیه گزینه‌ های مهاجرتی و ضمن در نظر گرفتن شرایط مهاجرت به سوئد و هزینه زندگی در سوئد، مناسب‌ ترین گزینه را جهت تابعیت و اقامت دائم پیش روی متقاضیان قرار می‌ دهد.

سوالات رایج در باب تولد در سوئد

در این بخش از مبحث قصد داریم تا در زمینه کسب تابعیت از طریق تولد سوالات رایج شما را پاسخ دهیم:

  • سیستم تابعیت کشور سوئد چیست؟ از طریق خون است و تابعیت این کشور به کودکانی که والدین آن ها تابعیت سوئد را دارند اعطا می شود.
  • آیا با تولد فرزند در سوئد او تابعیت سوئد را اخذ می کند؟ به صورت اتوماتیکی خیر. باید برای او درخواست تابعیت کنید.
  • آیا کشور سوئد برای پرورش کودک کشور مناسبی است؟ بله سوئد یکی از کشورها مرفه و با امکانات در اروپا است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *