مهاجرت تحصیلی بلژیک

بازار کار رشته کامپیوتر در بلژیک

بازار کار رشته کامپیوتر در بلژیک

بلژیک یکی از کشورهای غربی اروپا و از اعضاء اصلی ناتو بشمار می رود، ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در بلژیک در سال 2023 با قوانینی همراه است. این کشور از شرایط بسیار مناسب اقتصادی برخوردار است. افراد زیادی هر ساله برای انجام کار در این کشور اقدام می نمایند. زبان رسمی این کشور هلندی، فرانسوی است. از همین رو برخورداری از مهارت یکی از زبان های فوق از ملزومات ورود به بازار کار است. اقتصاد این کشور بر پایه خدمات، تولید، تکنولوژی و حمل نقل است. این کشور به عنوان محلی برای تجارت کشورهای اروپایی شناخته می شود.

علاقمندان به موضوع مهاجرت کاری به این کشور می توانند با توجه به مهارت ها و مشاغل خود در زمینه شرایط بازارهای کاری بلژیک از تجارب مفید کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند گردید. این کشور در گذشته یکی از مستعمرات کشورهای فرانسه و اسپانیا بشمار می رفت. همین امر یکی از دلایل پیشرفت و رشد این کشور در زمینه های مختلف می باشد. اما در حال حاضر به صورت مستقل و به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی ایفای نقش می نماید.

بررسی شرایط بازار کار رشته کامپیوتر در بلژیک

بطور معمول افراد برای ورود به بازارهای کاری کشورهای مختلف باید از مهارت زبان رایج در آن کشور برخوردار باشند. این قاعده در مورد این کشور نیز صادق است. متقاضیان انجام کار می باید به یکی از زبان های هلندی یا فرانسوی مهارت داشته باشند. مهندسین حوزه کامپیوتر برای کسب درآمد در بازار کار رشته کامپیوتر در بلژیک ابتدا باید برای اخذ پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایان در این کشور اقدام نمایند. البته این پروسه تقریبا زمانبر است. اما علاقمندان به انجام کار در بازار کار این رشته با مراجعه به سایت های کاریابی می توانند به جستجوی شغل مورد نظر خود بپردازند. در صورت توافق با کارفرمایان در این کشور دعوتنامه کاری دریافت نمایند. از دیگر راه های کاریابی در این حوزه می توان به روزنامه ها و مجله های محلی اشاره نمود.

اگر چه اکثر روزنامه ها فرصت های شغلی عمومی و غیر تخصصی را معرفی می نمایند. اما اکثراً فرصت های شغلی در زمینه مهارت های تخصصی کامپیوتر نیز در روزنامه ها و مجله های این کشور منتشر می گردد. آژانس کاریابی EURES یکی از موسسات کاریابی در اتحادیه اروپا است ک مشاغل مورد نیاز کارفرمایان در کشورهای اروپای را معرفی می نمایند.

درآمد مهندسان در بازار کار رشته کامپیوتر در بلژیک

با توجه به شرایط بازار کار رشته کامپیوتر، متخصصان این حوزه می توانند درآمدهای مناسبی را دریافت نمایند. البته میزان درآمد دریافتی متخصصین کامپیوتر با توجه به تخصص و سوابق کاری آنها متغیر است. بطور مثال حقوق و درآمد مهندسین رشته های فناوری اطلاعات و مهندسی نرم فزار به طور متوسط 6725€ (یورو) در ماه است. همچنین آن دسته از مهندسانی که دارای مدرک مهندسی کامپیوتر بوده و از مهارت های مهندسی الکترونیک برخوردارند. این گروه می توانند 4630€ (یورو) در ماه در بازار کار این رشته کسب درآمد نمایند.

حداقل درآمد متخصصین این رشته مربوط به مهندسان تازه وارد است که 3890€ (یورو) تخمین زده شده است. ناگفته نماند افراد با انجام کار در این کشور ملزم به پرداخت مالیات نیز می باشند. دولت به صورت خودکار از حساب بانکی آنها ماهانه مبلغی را به عنوان مالیات کسر می نماید. آن دسته از افرادی که تمایلی به انجام کار در شرکت های کامپیوتری را ندارند، امکان ثبت شرکت در این کشور را دارند. همچنین می توانند به عنوان کارفرما خود به ایجاد کسب و کار در این کشور بپردازند. این افراد به عنوان سرمایه گذار در این کشور شناخته می شوند. باید با توجه به قوانین سرمایه گذاری در این کشور نسبت به ثبت شرکت در این کشور اقدام نمایند.

درآمد مهندسان در بازار کار رشته کامپیوتر در بلژیک

اخذ ویزای کاری بلژیک

قوانین انجام کار در این کشور و اخذ ویزای کاری بلژیک مشابه با دیگر کشورهای اروپایی است. کارفرمایانی که قصد استخدام نیروهای خارجی را دارند، می باید آگهی استخدام خود را حداقل به مدت 6 ماه در بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی منتشر نموده باشد. در صورت عدم یافتن نیروی مورد نظر خود امکان ارسال دعوتنامه کاری به نیروهای خارج از اتحادیه اروپا را خواهند داشت. از آنجا که پروسه فوق بسادگی امان پذیر نیست. اکثراً دانشجویان با توجه به شرایط مناسب زندگی در این کشور نسبت به تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری اقدام می نمایند.

به طور کلی برای اخذ ویزای کاری این کشور ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
  • مدارک تحصیلی مرتبط با شغل متقاضی
  • ارائه مدارک زبان هلندی یا فرانسوی
  • دعوتنامه کاری از کارفرمایان بلژیکی
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • گواهی پزشکی مبنی بر سلامت متقاضی

ویزای کاری این کشور در زمره ویزاهای موقتی این کشور قرار دارد. در ابتدا دارای 6 ماه اعتبار است. افراد در صورت تمایل امکان تمدید اعتبار این ویزا را خواهند داشت. دارندگان ویزای کاری این کشور در صورتی که در طی 3 سال به صورت مداوم در در این کشور زندگی نموده است. مالیات های مربوط به این کشور را پرداخت نمایند. اقامت دائم این کشور را دریافت خواهند نمود. با توجه به رشد روز افزون صنعت کامپیوتر در جهان، بازار کار رشته کامپیوتر در این کشور نیز به بازاری فعال و پویا مبدل گردیده است.

انواع ویزای کاری بلژیک

دولت این کشور به متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا که قصد انجام کار در این کشور را دارند. 3 نوع ویزای کاری صادر می نمایند. این ویزاها به قرار زیر هستند:

انواع ویزای کاری بلژیکتوضیحات
ویزای کاری نوع Aاین ویزا متعلق به آن دسته از افرادی است که دارای حداقل 4 سال سابقه کار در این کشور هستند. این ویزا یکی از سخت ترین ویزاهای کاری این کشور است. اما افراد با اخذ این ویزا می توانند برای همیشه به انجام کار در این کشور بپردازند.
ویزای کاری نوع B این ویزا دارای اعتباری 1 ساله است. امکان تمدید در صورت تمایل افراد را دارا می باشد. ناگفته نماند دارندگان این ویزا پس از ورود به این کشور می باید در عرض مدت 8 روز نسبت به اخذ مجوز اقامت اقدام نمایند.
ویزای کاری نوع Cاین ویزا یکی از ویزاهای موقتی است. اخذ این ویزا به سادگی امکان پذیر است. برای افرادی که قصد انجام کارهای فصلی (کشاورزی و غیره) را دارند، صادر می گردد.

اقامت کاری در بلژیک ممکن است به دریافت پاسپورت بلژیک منجر شود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کادری با تجربه علاقمندان مهاجرت به بلژیک را راهنمایی نموده و از چگونگی اخذ ویزای جستجوی کار بلژیک و شرایط اخذ اقامت و تابعیت این کشور آنان را مطلع می نمایند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *