مهاجرت تحصیلی فنلاند

اقامت پس از تحصیل در فنلاند

اقامت پس از تحصیل در فنلاند

اخذ اقامت پس از تحصیل در فنلاند از این لحاظ حائز اهمیت است که به دانشجویان امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری را می دهد. کشور فنلاند در شمال قاره اروپا قرار دارد که با کشور های روسیه، نروژ و سوئد همسایه است. پایتخت فنلاند شهر هلسینکی می باشد. شهروندان این کشور به زبان های فنلاندی و سوئدی مسلط هستند. آب و هوای این کشور در تابستان ها گرم و در زمستان آب و هوای سرد و تاریکی دارد.

این کشور بعد از ایسلند، شمالی ترین کشور کره زمین می باشد.در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین گردیده است، به بررسی شرایط و قوانین اقامت پس از تحصیل در فنلاند در سال 2023 می پردازیم.

اینفوگرافیک اقامت پس از تحصیل در فنلاند

اقامت پس از تحصیل در فنلاند از طریق کار

فنلاند فرصت های کار نامحدود و منصفانه ای را برای دانشجویان خارجی که به عنوان بومی خود در فنلاند تحصیل کرده اند ارائه می دهد. در واقع، تقریبا نیمی از دانشجویان خارجی پس از تحصیل از فنلاند در آنجا شغل پیدا می کنند، به کار خود ادامه می دهند. اگر تصمیم گرفته اید پس از تحصیل در فنلاند به زندگی ادامه دهید، می توانید مجوز اقامت دانشجویی خود را برای 1 سال قبل از انقضای آن در شرایط زیر تمدید کنید:

  • اگر قرارداد کاری پیدا کرده اید و می خواهید بلافاصله پس از فارغ التحصیلی کار کنید یا اگر یک پیشنهاد شغلی دارید.
  • اگر می خواهید پس از فارغ التحصیلی به منظور جستجوی کار در فنلاند بمانید.

اگر یک قرارداد کاری یا یک پیشنهاد شغلی پیدا کرده اید، می توانید با پیوست کردن قرارداد کار، مدرک تحصیلی، گواهینامه ها و سایر مدارک، درخواستی برای تمدید مجوز اقامت ارائه دهید. اگر چندین سال پیش مدرک تحصیلی خود را از فنلاند به پایان رسانده اید، با وجود اینکه در این مدت در این کشور زندگی نکرده اید، همچنان می توانید در فنلاند کار کنید. شما می توانید به عنوان کاندیدایی که در فنلاند تحصیل کرده اید، برای اجازه اقامت برای اهداف کاری درخواست دهید. هیچ محدودیت زمانی و محدودیتی برای درخواست اجازه اقامت برای کار در فنلاند پس از تحصیل از آنجا وجود ندارد. اتباع خارجی که بر اساس کار اجازه اقامت دریافت می کنند، حقوق اولیه کارمندی را دارند که به اتباع فنلاند ارائه می شود. مجوز اقامت دانشجویی معتبر تنها در صورتی تمدید می شود که هنوز منقضی نشده باشد.

مجوز ماندن در فنلاند پس از فارغ التحصیلی

برای اقامت در کشور فنلاند 5 راه قانونی وجود دارد که از این 5 راه می توان به اقامت دائم دست پیدا کرد. کسانی که به دنبال اقامت فنلاند به صورت دائم بعد از فارغ التحصیل شدن در فنلاند هستند، می توانند برای راه های گفته شده ویزا خود را تمدید کنند. در این کشور باید بعد از فارغ التحصیل شدن مجوز 6 ماه اقامت را به شخص بدهند که با استفاده از راه های اقامتی ویزا دائم دریافت کنند.

مجوز اقامت در 5 نوع به شخص تعلق می گیرد:

  • روابط خانوادگی
  • فنلاندی تبار باشد.
  • مهاجرت به فنلاند به صورت مجدد
  • دلیل های انسانی
  • دلیل های خاص با در نظر گرفتن تحصیل و کاری

مجوز اقامت برای کسانی که در منطقه اسکاندیناوی می باشد، احتیاجی به مجوز کار نخواهد داشت و شما به آسانی می توانید برای کار ورود نمایید.

طرق مختلف اقامت دانشجویی در فنلاند

چند گزینه برای فارغ التحصیلان که تمایل به اقامت و کار در این کشور را دارند، وجود دارد. شما می توانید بعد از فارغ التحصیل شدن در این کشور از طریق کار، ازدواج، سرمایه گذاری، ثبت شرکت، کار آفرینی و سایر در این کشور پس از تحصیل نیز ماندگار شد. مهم ترین آن ویزا به نام پاس برای اشتغال وجود دارد. اشتغال موقت، رمز ورودی برای اقامت بعد از تحصیل در فنلاند می باشد.

مدت زمان این ویزا از 6 ماه تا 5 سال می باشد. اشخاص این امکان را دارند با دریافت این نوع ویزا اقامت دریافت کنند. حقوق و دستمزد این افراد به قرارداد کاری که بین خود و کارفرما منعقد می کنند، بستگی دارد. مدت زمان این اقامت به موضوع ویزای اقامت شما بستگی دارد که بعد از چند دوره تمدید می شود. اشخاصی که 4 سال به صورت متوالی اقامت این کشور را دارند، این امکان برایشان به وجود می آید که برای اقامت دائم اقدامات لازم را انجام دهند.

بررسی اقامت پس از تحصیل در فنلاند

ابتدا شخص باید اقامت بعد از تحصیل در این کشور را با یک شغل و یک شرکت در کشور فنلاند پیدا کند. اکنون در کشور فنلاند برای کسانی که تحصیل بین المللی و دانشجویان دوره تحصیل خود را به پایان رسانده اند این امر ساده نیست. البته دولت فنلاند بسیار مشتاق هستند که دانشجویان بین المللی در کشور فنلاند به کار مشغول شوند. قبل از این که به عنوان اشتغال زایی به کشور های دیگر سفر کند.

پس از گذشت مدتی از اقامت در این کشور، شخص مقیم می تواند برای اخذ تابعیت فنلاند نیز اقدام کند. البته برای اخذ تابعیت وجود شرایط زیر الزامی است:

  • داشتن سن حداقل 18 سال
  • یا مزدوج بودن قبل از سن 18 سالگی
  • حداقل 8 سال در این کشور اقامت داشته باشند.
  • شخص نباید جرم و جنایتی مرتکب شده باشد.
  • برای سفارت باید تمکن مالی خود را ثابت کند.
  • در مورد هزینه تحصیل و زندگی در فنلاند هیچ مشکلی نداشته باشد.
  • حتما باید به زبان سوئدی و فنلاندی مسلط باشید.
  • شخص برای اقامت پس از تحصیل در فنلاند برای هزینه های مالیاتی و زندگی و شهروندی مشکلی نداشته باشد.

اگر تمامی این موارد را داشته باشید این امکان را دارید برای تابعیت این کشور اقدام کنید.  اقامت و شهروندی در فنلاند می تواند مزایای متعددی را به ارمغان آورد. لذا متقاضیان زیادی برای آن اقدام می کنند. برخی از این مزایا ذیلا بیان شده است:

مزایای شهروندی در فنلاند

کار پس از تحصیل در فنلاند

در صورتی که دنبال کار بعد از تحصیل در فنلاند هستید و اگر پس از فارغ التحصیلی شغلی ندارید، می توانید برای اجازه اقامت دانشجویی تمدید شده برای جستجوی کار یا راه اندازی کسب و کار اقدام کنید. شما می توانید برای جستجوی کار یا راه اندازی یک کسب و کار، اجازه اقامت با مدت معین دریافت کنید. این مجوز برای جستجوی کار است و شما می توانید حداکثر 2 سال مجوز دریافت کنید و می توانید مجوز را در سه قسمت با محدودیت هایی دریافت کنید. هنگامی که شغلی پیدا کردید یا در حال حاضر پس از فارغ التحصیلی شغلی دارید ، قبل از انقضای مجوزی که برای جستجوی کار اعطا شده بود، برای یک اجازه اقامت جدید بر اساس کار درخواست دهید. اگر یک کسب و کار راه اندازی می کنید، برای یک کارآفرین اجازه اقامت جدید درخواست کنید.

در جدول زیر شاهد تعداد شاغلان در کشور فنلاند هستید:

سالتعداد شاغلان
20202562
20212779
20222636

اگر پس از فارغ التحصیلی شغلی ندارید، می توانید به عنوان یک جویای کار بیکار در خدمات استخدامی و بازرگانی عمومی خدمات TE ثبت نام کنید. فارغ التحصیلان برای کار بعد از تحصیل در فنلاند در اکثر موارد واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند. این مزایا از Kela موسسه بیمه اجتماعی فنلاند اعمال می شود، مشروط بر اینکه شما به عنوان جویای کار در خدمات TE ثبت نام کرده باشید و خدمات TE شما را واجد شرایط دریافت مزایا بداند. با عضویت در اتحادیه صنفی ، به خدمات و مزایایی که برای حرفه خود در نظر گرفته شده است دسترسی خواهید داشت. شما می توانید از قبل در طول تحصیل عضو شوید.

در نمودار زیر شاهد نرخ بیکاری در فنلاند هستید:

بررسی نرخ بیکاری در فنلاند

مراحل درخواست اقامت پس از تحصیل در فنلاند

شما می توانید فرم را از وب سایت به صورت آنلاین اخذ نمایید. اسناد مسافرتی شما و پاسپورت معتبر برای مجوز اقامت شخص مورد نیاز می باشد. بابت این فرم باید درخواست افرادی که می خواهند اقامت دائم در این کشور بگیرند باید یک فرم جدا تکمیل کنید. مراحل درخواست اقامت پس از تحصیل در فنلاند به شرح زیر است:

  • فرم تکمیلی مربوطه پر شود.
  • مراجعه به کنسولگری یا سفارت
  • بررسی و ارزیابی برای نوبت دهی کیس های مورد نظر
  • بررسی و ارزیابی مدارک شخص اقامت بعد از تحصیل در این کشور
  • تصمیم گیری برای مدارک متقاضی اقامت بعد از تحصیل در فنلاند

مراحل درخواست اقامت پس از تحصیل در فنلاند

تابعیت مضاعف فنلاند

روش های گوناگونی برای دریافت تابعیت فنلاند وجود دارد. از بین راه های دریافت تابعیت این امکان وجود دارد که به دریافت تابعیت از طریق پدر و مادر نیز اشاره نمایید. فرزندان با داشتن شرایطی مختلف که ذیلا به آن می پردازیم می توانند اقامت و تابعیت فنلاند را کسب کنند:

  • تولد در فنلاند، اگر پدر و ماد (والدین) فرزند شهروند فنلاندی باشد به صورت طبیعی فرزند تابعیت این کشور را دریافت می کند.
  • فرزند متولد شده در خارج از فنلاند به تابعیت پدر یا مادر بستگی دارد.
  • برای فرزندان بالای 12 سال در این کشور باید تابعیت این کسب کند.
  • محل تولد، اگر فرزندی در فنلاند متولد شده باشد و این امکان را ندارد تابعیت کشوری را دریافت کند.

اخذ اقامت دائم فنلاند

بعد از دریافت اقامت دائم این کشور، شما این امکان را دارید، بدون محدودیت به کشور فنلاند وارد و خارج شوید. مدت زمان اقامت شما بستگی به ویزای شما دارد که بعد از آن به چند دوره می توانید آن را تمدید کنید. شما در صورتی که 4 سال به صورت متوالی اقامت در فنلاند داشته باشید، این امکان را دارید که برای اقامت دائم اقدام لازم را انجام دهید. شما می توانید بعد از فارغ التحصیل شدن ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید و به کار مشغول شوید. سپس بعد از 4 سال برای اقامت دائم اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر علاقه مند به مهاجرت به فنلاند هستید و می خواهید اقامت پس از تحصیل در فنلاند را دریافت کنید، می توانید با وکلای ارشد ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره شوید. کارشناسان ارشد ما به صورت تلفنی به شما عزیزان به صورت رایگان مشاوره می دهند. نگران نباشید مشاوران و کارشناسان ارشد ما با توجه به شرایط شما بهترین راه مهاجرتی را پیشنهاد می کنند.

سوالات مهم در باب اقامت بعد از تحصیل در فنلاند

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات مهم در باب اقامت بعد از تحصیل در پرتغال می باشیم:

  • شرایط اقامت پس از تحصیل در فنلاند از طریق استارت آپ چیست؟ دانشجویان فارغ التحصیل در فنلاند با ارائه یک طرح تجاری به بیزینس فنلاند می توانند اقامت خود را تمدید کنند.
  • اقامت پس از تحصیل در فنلاند تا چه مدت اعتبار دارد؟ پس از فارغ التحصیلی در فنلاند دانشجویان تا 1 سال فرصت دارند تا در این کشور بمانند.
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در فنلاند از طریق کار به چه صورت است؟ اگر یک قرارداد کاری یا یک پیشنهاد شغلی پیدا کرده اید، می توانید با پیوست کردن قرارداد کار، مدرک تحصیلی، گواهینامه ها و سایر مدارک، درخواستی برای تمدید مجوز اقامت فنلاند ارائه دهید.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اقامت پس از تحصیل در فنلاند

  1. شیرآقایی گفت:

    یکی از دوستان من سال 95 در فنلاند تحصیل کرده بود و بعد به کشور دیگه ای رفت برای کار و زندگی. امروز که مقاله ی شما در مورد اقامت پس از تحصیل در فنلاند از طریق کار رو خوندم خیلی امیدوارم شدم به اینکه من هم به فلاند مهاجرت کنم و بتونم مجوز اخذ اقامت دائم رو بگیرم. برای شروع میخواستم بدونم که فرم هایی که نیاز هست برای اقامت پر کنم رو از کدوم قسمت سایت سفیران میتونم دانلود کنم؟ و اینکه میتونم از شما برای ارائه بررسی و ارزیابی مدارک اقامت بعد از تحصیلم کمک بگیرم چونکه نزدیک 7 سال از تحصیلم گذشته و احتمال اینکه خودم اشتباه کنم خیلی زیاده و یا اینکه تمام مدارکی که در حال حاضر دارم رو براتون ایمیل کنم و شما منو راهنمایی کنید که کم و کسری نباشه که درخواستم رد بشه. ممنون از سایت خوبتون

    1. صادقی گفت:

      با سلام خدمت شما. در خصوص مشاوره مهاجرت می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید. در خصوص اقامت فنلاند نیز توصیه میشه محتوا لینک شده در متن را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *