مهاجرت تحصیلی روسیه

اقامت پس از تحصیل در روسیه با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد

اقامت پس از تحصیل در روسیه

با برخورداری از اقامت پس از تحصیل در روسیه دانشجویان می توانند به درآمدی به میزان 12729 RUB (روبل روسیه) دست پیدا کنند و در این کشور اقامت یابند. بسیاری از افراد به امید یافتن یک فرصت شغلی مناسب برای تحصیل به روسیه سفر می کنند. یکی از دغدغه های دانشجویان نحوه اقامت بعد از تحصیل در روسیه است.

  • آیا با کار در روسیه می توان هزینه های زندگی دانشجویی را پوشش داد؟
  • آیا شرایط کاری برای زندگی دانشجویی در روسیه مهیا است؟

در صورتی که قصد بازگشت به کشور خود را دارید یا تمایل دارید بعد از تحصیل در روسیه به کشور دیگری مهاجرت کنید. قطعا فرصت های شغلی روسیه برای شما جذابیت نخواهد داشت. با این وجود بسیاری ترجیح می دهند تا پس از تحصیل در روسیه برای ادامه زندگی در همین کشور شغل مورد نظر خود را نیز بیابند. متخصصان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کسب تجربه های موفق در خصوص اعزام دانشجو به این کشور این مقاله را در اختیار شما قرار داده اند.

اینفوگرافیک اقامت پس از تحصیل در روسیه

پیش از آنکه به بررسی شرایط اقامت پس از تحصیل در روسیه بپردازیم ابتدا به اطلاعات تصویر زیر توجه فرمائید:

اطلاعات در مورد روسیه

شرایط تحصیل در روسیه

امروزه و در پی تمایل روسیه به جذب نخبگان سایر کشورهای جهان، امکان تحصیل برای دانشجویان بین المللی در روسیه به خوبی فراهم شده است. کشور روسیه در تلاش است تا بهترین دانشجویان خارجی را به سمت کشور خود جذب کرده است. شرایط زندگی آن ها را فراهم آورد. هزینه تحصیل در کشور روسیه نسبت به سایر نقاط اروپا ناچیز به نظر می رسد.

از طرفی هزینه زندگی در روسیه نیز بسیار اقتصادی تر و قابل پرداخت تر است. از آنجا که کشور روسیه چند دانشگاه بسیار معتبر در سطح جهان را در خود جای داده است، بسیاری از دانشجویان سراسر جهان به همین دلیل راهی روسیه می شوند. هزینه تحصیل در روسیه متغیر است اما می توان گفت که در هزینه تحصیل و زندگی شما در کشور روسیه معمولا از 8500€ (یورو) در سال تجاوز نمی کند. البته شما می توانید از بورسیه های دولتی روسیه نیز استفاده کنید.

شرایط اقامت پس از تحصیل در روسیه

اقامت در روسیه با ویزای تحصیلی که در طول دوره تحصیل معتبر است تضمین شده است. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه روسیه، فارغ التحصیلان نمی توانند در روسیه بمانند مگر در صورتی که ویزای کار یا مجوز کار را دریافت کرده باشند. برای اقامت پس از تحصیل در روسیه به ویزای کار یا مجوز کار نیاز دارید. لیست مدارک مورد نیاز برای اقامت قانونی در روسیه پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در وبسایت اداره کل امور مهاجرت وزارت کشور روسیه موجود است. همچنین، می توانید همزمان با تحصیل در دانشگاه کار کنید و با بازار کار روسیه آشنا شوید. مدیران دانشگاه های روسیه معمولا فضا را برای استخدام پس از تحصیل دانشجویان در روسیه آماده می کنند.

پس از ورود به بازار کار در روسیه پس از تحصیل ویزای کاری به فرد ارائه می شود. ویزای کاری معمولا به 2 صورت است:

  • ویزای کاری استاندارد روسیه: اعتبار 3 ماه برای درآمد کمتر از 2 میلیون RUB (روبل) در سال
  • ویزای کاری متخصصین: اعتبار 3 ساله و درآمد بیش از 2 میلیونRUB (روبل) در سال

فرصت های کار بعد از تحصیل در روسیه

راه های تدریس و آموزش زبان یکی دیگر از مسیرهای فوق العاده برای دانشجویان برای کسب درآمد در حین تمرکز در روسیه است. اگر با زبان های روسی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی یا آلمانی آشنایی دارید، می توانید شرایط را از طریق وب، از جمله سایت های رسانه آنلاین، به عنوان مثال، فیس بوک، جستجو کنید و درآمد قابل توجهی کسب کنید. مشاغل آهنگسازی مستقل در روسیه بسیار رایج است، به ویژه برای افرادی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند. درهای باز کافی در وب وجود دارد و می توان در حین کار از اتاق یا کتابخانه خود پول خوبی به دست آورد. وبلاگ نویسی توسط دانشجویان برای کمک به حسابرسی اقامت آنها در روسیه. روسیه یک کشور بزرگ است و فرصت های خوبی برای تحقیق ارائه می دهد.

مناطق شهری، فرهنگ، غذا، فضاهای مشترک، و به طور قابل توجهی با تجربه تر، و به اشتراک گذاری حساب ها و اطلاعات خود از طریق مراحل رسانه ای مبتنی بر وب به سایر تحقیقات در خارج از کشور کمک می کند و همچنین فرصت فوق العاده ای برای کسب درآمد آنلاین در روسیه ایجاد می کند. موقعیت ‌های بی‌ صلاحیت، برای مثال، کار در یک مرکز خرید، کافه، نمایشگاه و غیره، می ‌توانند به ‌همین صورت بدون صرف زمان زیادی در هر روز، منبع درآمد منصفانه ‌ای باشند. راه رسیدن به موقعیت ‌های کاری اسان نیست است زیرا اکثر انها در روسیه برای صحبت با مخاطبان به صحبت کردن و درک زبان روسی نیاز دارند و انگلیسی به طور گسترده صحبت نمی ‌شود. در هر صورت، کالج‌ های پزشکی روسیه، زبان روسی ابتدایی را به تک تک دانشجویان جهانی نشان می ‌دهند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه

دانشجویانی که قصد تحصیل در روسیه را دارند می توانند از بورسیه تحصیلی روسیه نیز استفاده کنند. دولت روسیه این اماکن را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داده است. سالیانه بیش از 15000 بورسیه تحصیلی را در اختیار آنها قرار می دهد. دانشجویانی که از بورسیه تحصیلی بهره مند شوند. نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه نخواهند داشت. از طرف دیگر یک کمک هزینه مالی نیز به آن ها پرداخت می شود. در صورتی که در خوابگاه دانشجویی ساکن باشند، نیازی به پرداخت هزینه اقامت نیز نخواهند داشت. بنابراین می توان گفت که هزینه زندگی آنها در طول یک سال 3000€ الی 42000€ (یورو) در سال خواهد بود. این میزان قابل قیاس با هزینه های سالیانه در سایر کشور ها نیست.

بدین ترتیب تعداد دانشجویان بین ‌المللی در روسیه  رو به افزایش بوده است که در نمودار زیر بیان شده است:

ملیت دانشجویان بین المللی در روسیه

کار بعد از تحصیل در روسیه

دانشجویان فقط می توانند بر اساس حرفه مشخص شده در مجوز و در منطقه ای که دانشگاه آنها در آن واقع شده است کار کنند. جواز کار برای دانشجویان فارغ التحصیل در کشور روسیه برای 1 سال صادر می شود و پس از آن باید به صورت تخصصی بررسی و تمدید شود. اگر دانشجویان دوره خود را ترک کنند، مجوز لغو می شود. اگر دانشجویی قبل از پایان مدت مجوز فعلی شغل خود را تغییر دهد، ممکن است تحت این سند در محل کار بعدی خود کار کند، اما باید اداره کل امور مهاجرت وزارت کشور روسیه را از چنین تغییراتی مطلع کند. از سال 2014، تنظیم مجوز کار برای دانشجویان بین المللی آسان تر شده است.

در جدول زیر شاهد نرخ اشتغال در روسیه می باشید:

نرخ اشتغالسال
58%2020
60%2021
60%2022

ممکن است فکر کنید که اگر روسی صحبت نکنید، کار زیادی نمی توانید انجام دهید، اما اگر مدرسه شما دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد، احتمال زیادی وجود دارد که آنها نیز استخدام شوند. اگر تجربه قبلی به عنوان دستیار تدریس دارید و علاقه خاصی به دوره خاصی دارید، بهتر است از قبل با استاد تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا به دنبال دستیار هستند یا خیر. این شغل بیشتر شامل واسطه بین دانش آموزان و معلم و کمک به آماده سازی مواد برای کلاس است. شما دستمزد زیادی دریافت نخواهید کرد، اما هنوز هم یک راه خوب و نسبتا آسان برای به دست آوردن مقداری پول در جیب است.

در نمودار زیر شاهد تعداد افراد شاغل در روسیه بر اساس میلیون نفر می باشید:

تعداد افراد شاغل در روسیه بر اساس میلیون نفر

بررسی اقامت پس از تحصیل در روسیه

باید صادقانه گفت که کسب اقامت پس از تحصیل در روسیه آسان نبوده و بسیار دشوار است. برای دانشجویان بین المللی اقامت قانونی در ضمن تحصیل در روسیه به کمک ویزای دانشجویی فراهم شده است. بر اساس قوانین کشور روسیه، دانشجویان بین المللی در صورتی که اجازه یا ویزای کاری در دست نداشته باشند، اجازه اقامت در روسیه و یا ایجاد یک شغل جدید در این کشور را نخواهند داشت. بنابراین شما باید راه حل های دیگری را برای اقامت پس از تحصیل در این کشور را بیابید. جهت اطلاع از شرایط اقامت روسیه ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

طرق اخذ اقامت دائم کشور روسیه

برای به دست آوردن اقامت این کشور راه های متفاوتی وجود دارد. زمانی که شما در کشور روسیه تحصیل می کنید، اجازه اقامت موقت در این کشور را خواهید داشت. این مجوز تنها تا پایان دوره تحصیل شما در این کشور اعتبار دارد. بنابراین اگر قصد ماندن در این کشور را دارید باید راهی برای خود بیابید. از جمله راه های بدست آوردن اقامت دائم روسیه می توان به اشتغال، ازدواج با شهروندان روسیه، پناهندگی و سرمایه گذاری در این کشور خواهد بود. در این بخش به صورت مختصر در ارتباط با هر یک توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

در خصوص اخذ اقامت این کشور بهتر است از هزینه اجاره آپارتمان در روسیه نیز اطلاع یابید:

هزینه اجاره آپارتمان در روسیه

اقامت بعد از تحصیل در روسیه از طریق ویزای کار و ازدواج

برای کسانی که در روسیه تحصیل می کنند، امکان کار در حین تحصیل فراهم شده است. دانشجویان می توانند با استفاده از چنین فرصتی، پیش از فراغت از تحصیل، شغل مورد نظر را یافته و در مناسب ترین زمان برای دریافت ویزای کاری اقدام کنند. در این صورت می توانند در یک بازه زمانی کوتاه، ویزای کاری خود را بدست آورند. به مهاجرانی که ویزای کاری این کشور را در دست دارند، یک سال اجازه اقامت موقت داده خواهد شد. اجازه اقامت موقت شما در روسیه تنها یک ساله خواهد بود. شما باید قبل از پایان این موعد، برای اقامت دائم خود اقدام کنید. شما می توانید، در صورتی که مدارک کافی ارائه کنید، اقامت 5 ساله و دائم کشور روسیه را بدست آورید. شرایط کار در روسیه به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

یکی دیگر از راه های کسب اقامت دائم روسیه ازدواج با شهروندان این کشور است. تمام کسانی که با یکی از شهروندان روسیه ازدواج می کنند، اقامت موقت این کشور را بدست خواهند آورد. در صورتی که مدارک کافی ارائه دهند که برای 3 سال در کنار یکدیگر زندگی مشترک خود را سپری کرده اند و زندگی جداگانه نداشته اند. می توانند از اقامت دائم این کشور استفاده کنند. علاوه بر این امکان تغییر تابعیت نیز تنها پس از گذشت 3 سال از تاریخ ازدواج برای شهروندان خارجی وجود خواهد داشت.

اقامت پس از تحصیل در روسیه از طریق سرمایه گذاری

مدارک لازم جهت اخذ اقامت روسیه

2 نوع اقامت در این کشور وجود دارد که در نمودار زیر مشاهده می کنید:

انواع اقامت پگس از تحصیل در روسیه

ویزای اقامت موقت به یک شهروند خارجی مانند سایر شهروندان روسیه حقوق اجتماعی می دهد. اجازه اقامت موقت برای یک دوره 3 ساله صادر می شود. اما باید هر سال مجددا تأیید شود. ممکن است این گزینه برای دانشجویان به عنوان بخشی از گزینه های ویزای کار پس از تحصیل در این کشور باشد.

برای درخواست، باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • فرم درخواست
  • 4 عکس پاسپورت
  • پاسپورت معتبر
  • اثبات درآمد
  • گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلای متقاضی به بیماری مسری

اجازه اقامت دائم اولین قدم برای اخذ تابعیت این کشور است. اجازه اقامت دائم این کشور را می توان پس از 2 سال داشتن ویزای اقامت موقت دریافت کرد. مجوز اقامت دائم این کشور دارای یک دوره اعتبار 5 ساله است و بدون هیچ محدودیتی قابل تمدید است. با این حال، مانند ویزای اقامت موقت، باید سالانه احراز هویت شود. شهروندان خارجی دارای ویزای اقامت دائم این کشور می توانند بدون درخواست ویزاهای دیگر کشور را ترک کنند. دارندگان اجازه اقامت دائم می توانند بدون مجوز کار، در این کشور کار کنند.

برای درخواست، باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • فرم درخواست
  • 4 عکس مانند عکس پاسپورت
  • پاسپورت معتبر
  • اثبات درآمد (صورت حساب بانکی)
  • اجازه اقامت فعلی
  • گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلای متقاضی به بیماری مسری

پناهندگی در روسیه

از دیگر راه های دریافت اقامت دائم این روسیه، اقامت از طریق اعلام پناهندگی است. با توجه به دشواری دریافت پناهندگی، ما پناهندگی روسیه را به شما توصیه نخواهیم کرد. مطالبی که در اختیار شما قرار گرفت، توضیحات مختصری در ارتباط با نحوه دریافت اقامت روسیه بوده است. در این مقاله توضیح دادیم که اخذ اقامت بعد از تحصیل در روسیه دشوار است. باید از راه های دیگری برای اقامت روسیه اقدام کرد. برای آشنایی بیشتر با شرایط مهاجرت به کشور روسیه می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات مهم در باب اقامت بعد از تحصیل در روسیه

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات مهم در باب اقامت بعد از تحصیل در روسیه می باشیم:

  • قوانین روسیه برای اقامت پس از تحصیل در روسیه چگونه است؟ بر اساس قوانین روسیه، دانشجویان بین المللی در صورتی که اجازه یا ویزای کاری در دست نداشته باشند، اجازه اقامت در روسیه و یا ایجاد یک شغل جدید در این کشور را نخواهند داشت.
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در روسیه از طریق کار چگونه است؟ دانشجویان با بستن قراداد کاری رسمی در روسیه می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در روسیه از طریق ازدواج چیست؟ چنانچه پس از تحصیل با یک تبعه روسی ازدواج کنید به شما یک سال اجازه اقامت موقت داده خواهد شد. اجازه اقامت موقت شما در روسیه تنها 1 ساله خواهد بود.
4.8/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اقامت پس از تحصیل در روسیه با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد

  1. شاهامی گفت:

    درباره اجاره آپارتمان ها هزینه ها هم به نظر بازم بالاست همچنان… اینجوری که متوجه شدم باید بعد اینکه درسم تموم شد برم ویزای کاری روسیه رو بگیرم که اونم شرایط و مراحل داره بعد اون 1 سال اقامت موقته بعد باید تمدید کنم که بشه 5 سال یا خود به خود بعد 1 سال ویزای کاری رو میشه تبدیل به اقامت 5 ساله کرد؟ بعد هر 5 سال باید تمدید شه؟ ازدواج هم گفتید که یکی از راه هاشه ولی میشه که بعد از اتمام تحصیل از طریق ازدواج اقامت گرفت؟ بعد اقامتی که با ازدواج باشه اونم اولش 1 ساله و 5 ساله است؟ یا دائمیه؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام خدمت شما . ممنون از مطالعه شما در خصوص تحصیل در روسیه و شرایط اخذ اقامت بعد از تحصیل در روسیه می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *