مهاجرت به کشور اسلواکی

اقامت اسلواکی

اقامت اسلواکی

اخذ اقامت اسلواکی یکی از موارد حائز اهمیت در دنیای امروزه مهاجرت و اخذ اقامت می باشد که از شرایط مختص به خود برخوردار می باشد. افرادی که موفق به دریافت اقامت این کشور می­ شوند براحتی می ­توانند به تمامی کشورهای اروپایی بدون اخذ ویزا سفر نمایند. تحصیل، سرمایه گذاری، کار و اخذ بلوکارت اروپا از جمله روش های دریافت اقامت اسلواکی می­ باشد. ویزای این کشور به 2 صورت دائمی و موقت صادر می­ گردد. متقاضیان سفر به این کشور می­ توانند با راهنمایی مشاورین خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت براحتی به این کشور مراجعت نمایند. اسلواکی کشوری واقع در مرکز اروپاست که براتیسلاوا پایتخت این کشور است. این کشور از اقتصاد قدرتمند و رو به رشدی برخوردار می­ باشد که بر پایه سرمایه گذران خارجی است.

نرخ پایین مالیات، نیروی کاری ارزان و متخصص، هزینه های پایین زندگی و استقبال دولت اسلواکی از سرمایه گذران خارجی از مهمترین دلایل مراجعت سرمایه گذاران به این کشور است. هم اکنون نیز شرکت های بزرگ اروپایی و آمریکایی زیادی همچون سامسونگ، ال جی، فولکس واگن و سایر در این کشور سرمایه گذاری نموده اند که باعث ایجاد فرصت های شغلی زیادی در اسلواکی گردیده است. افراد زیادی با اخذ ویزاهای مختلف کشور اسلواکی به این کشور سفر می ­نمایند که پس از گذشت چند سال اقامت دائم اسلواکی و پس از آن تابعیت این کشور را دریافت خواهند نمود. تحصیل نیز از دیگر راه های اخذ اقامت این کشور به شمار می­ رود که دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در این کشور، امکان تبدیل نمودن ویزای تحصیلی و اخذ ویزای کاری اسلواکی را خواهند داشت.

اینفوگرافی اقامت اسلواکی

شرایط اخذ اقامت اسلواکی 2023

همانطور که در مقدمه بیان نمودیم با توجه به قوانین 2023، ویزای این کشور به صورت موقت و دائمی صادر می گردد. شهروندان کشورهای اروپایی بدون اخذ ویزا امکان سفر به این کشور را خواهند داشت. اما شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ابتدا بایستی ویزای موقت این کشور را دریافت نمایند و پس از کسب شرایط لازم امکان دریافت اقامت دائم این کشور را خواهند داشت.اقامت در اسلواکی می تواند منجر به بهره مندی متقاضیان از مزایای شهروندی اروپا شود. از این رو متقاضیان قادر خواهند بود تا با هر یک از روش های مهاجرت، به اهداف خود نزدیک شوند. البته انتخاب روش مهاجرت برای اقامت در اسلواکی اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

جدول زیر شرایط اخذ اقامت موقت اسلواکی را با توجه به اهداف مراجعت متقاضیان به این کشور نشان داده است:

انواع اقامتشرایطمدت اعتبارهزینه صدور اقامت به یورو
اقامت تحصیلیدریافت نامه پذیرش تحصیلی6 سال€100
اقامت کاریاخذ ویزای کاری اسلواکی5 سال€170
عقد قراردادکاری
اقامت سرمایه گذاریثبت نام در اداره بازرگانی3 سال€240
ارائه طرح تجاری مناسب و ثبت محضری
اقامت خانوادگیارائه گواهی ثبت ازدواج5 سال€135
پاسپورت و مدارک هویتی
اقامت نیروی متخصصعقد قراردادکاری4 سال€170
برخورداری از مدارک تحصیلات دانشگاهی

بررسی اقامت اروپا از طریق کشور اسلواکی

شرایط اقامت اروپا از طریق کشور اسلواکی به شرح زیر است:

  • در اتحادیه اروپا، هیچ کشوری در بدو ورود مهاجر به او اقامت کشور را نمیدهد.
  • مهاجران در کشور اسلواکی، در 5 سال اول مهاجرت دارای اقامت موقت می باشند.
  • بعد از مدت 5 سال با ارائه مدارک لازم می توانند برای اخذ اقامت دائم اقدامات لازم را انجام دهند.
  • با روش هایی مثل سرمایه گذاری، ثبت شرکت، خرید ملک می توان اقامت کشور اسلواکی را به دست آورد.

مزایا و معایب اقامت در اسلواکی

در چند سال گذشته، اسلواکی رشد اقتصادی کمی داشته است، اما سالانه بیش از 2% نیست. بر اساس آمار WGEO  (سازمان جهانی اقتصاد سبز)، این کشور بالاتر از لهستان و لیتوانی از نظر استاندارد زندگی در رتبه 36 قرار دارد. در عین حال، طی 10 سال گذشته، رفاه شهروندان این کشور کوچک افزایش چشمگیری داشته است. اقتصاد پایدار و قیمت های پایین به حفظ استاندارد زندگی مناسب در اسلواکی کمک می کند. اقلام اصلی درآمد بودجه دولت امروزه خدمات، گردشگری، مواد شیمیایی خانگی، کاغذ، الکترونیک و خودرو است.

بر اساس نظر کارشناسان، برداشت گردشگران و مهاجران می توان مزایا و معایب اقامت در اسلواکی را نام برد. مزایای بی چون و چرای زندگی در این کشور کوچک، دلپذیر و تمیز عبارتند از:

  • عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن
  • فرصت های تفریحی زیاد در داخل کشور: پارک های ملی، پایگاه های توریستی، چشمه های آب گرم، استراحتگاه های اسکی و دریاچه ها.
  • هزینه پایین زندگی در مقایسه با بقیه اروپا
  • فضای بسیار آرام و وضعیت سیاسی باثبات
  • قیمت پایین املاک و مستغلات
  • سطح فعلی ارتباطات، اینترنت و ارتباطات سیار

برخی از معایب اقامت در قلمرو جمهوری اسلواکی به شرح زیر است:

  • سطح بالای قیمت بنزین
  • دستمزد کم
  • امکانات رفاهی کم تر نسبت به کشورهای غرب اروپا
  • هزینه های بالا برای مخابرات و آب و برق
  • نبود بیمه درمانی رایگان

در نمودار زیر می توانید نمره کیفیت زندگی برخی از شهرهای دنیا در مقایسه با براتیسلاو پایتخت اسلواکی را مشاهده می کنید:

شاخص کیفیت برخی از شهرهای جهان

مدارک لازم جهت اخذ اقامت موقت کشور اسلواکی

متقاضیانی که قصد دریافت اقامت این کشور را دارند، ابتدا می باید به سایت سفارت این کشور مراجعه نموده و پس از تکمیل فرم درخواست ویزای این کشور با توجه به هدف سفر خود به این کشور، درخواست اخذ اقامت کشور مذکور را بنمایند. ناگفته نماند ارائه مدارک زیر به سفارت اسلواکی در موعد مقرر الزامی است:

  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس رنگی
  • ارائه رسید پرداخت هزینه ویزا
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • ارائه مدارکی که توانایی مالی فرد را برای مدت اقامت وی در این کشور بیان می ­نماید.

لازم بذکر است متقاضیان پس از دریافت ویزای اقامت موقت این کشور حداکثر پس از 180 روز می توانند وارد این کشور شوند. پس از ورود به این کشور بایستی در عرض 3 روز کاری خود را به پلیس مهاجرت معرفی نموده و نسبت به دریافت کارت اقامت این کشور اقدام نمایند. ارائه بیمه سلامت و گواهی پزشکی که نشان دهنده عدم بیماری های مسری و خطرناک می ­باشند، نیز امری ضروری است.

اخذ اقامت اسلواکی از طریق بلوکارت اروپا

با توجه به قوانین 2022 میلادی، از دیگر راه های مهاجرت به این کشور ثبت نام در طرح مهاجرتی نیروی متخصص اروپا است. اغلب کشورهای اروپایی با کمبود نیروی متخصص مواجه هستند که کشور مذکور نیز یکی از آن هاست. طرح بلوکارت اروپا بدین گونه است که کارفرمایان اروپایی با ارسال پیشنهاد کاری به اتباع خارج از اتحادیه اروپا از آنان برای انجام کار در این کشور دعوت می نمایند. دریافت بلوکارت اروپا با شرایطی همچون عقد قراردادکاری، تحصیلات دانشگاهی معتبر می باشد. از مهم ترین مزایای اخذ بلوکارت اروپا تردد میان کشورهای اروپایی می باشد. اعتبار این نوع اقامت بستگی به مدت زمان قرارداد کاری فرد با کارفرمای مربوطه در کشور اسلواکی دارد و از یک سال تا 4 سال تعیین گردیده است. اخذ ویزای کاری این کشور از دیگر راه های مهاجرت به اسلواکی به شمار می رود.

شرایط اصلی اخذ بلوکات این کشور به شرح زیر می باشد:

شرایط اصلی اخذ بلوکات اسلواکی

تحصیل در اسلواکی

برخی از دانشگاه های این کشور در زمره برترین دانشگاه های جهان قرار دارند و رنکینگ های بسیار بالایی را اخذ نموده اند. تدریس در دانشگاه های این کشور به زبان های انگلیسی و اسلواکی ارائه داده می ­شود. تحصیل به زبان اسلواکی در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان است، اما دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند بایستی شهریه هایی پرداخت نمایند. امکان یادگیری زبان این کشور برای متقاضیان تحصیل رایگان فراهم نموده است. به طوری که دانشجویان می توانند ابتدا دوره های زبان این کشور را بگذرانند و پس از آن جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. در این بخش می توانید مقاله کار بعد از تحصیل در اسلواکی را مطالعه فرمائید.

هزینه های تحصیل بدین صورت است:

آیتمهزینه ها به یورو
تحصیل به زبان انگلیسی€2200 الی 5500€
پزشکی و دندانپزشکی€10500 الی 11500€

دانشجویان برای دریافت اقامت تحصیلی این کشور می باید ابتدا درخواست پذیرش خود را به دانشگاه های این کشور ارسال نمایند. پس از تأیید مدارک تحصیلی به دانشجویان دعوتنامه ای مبنی بر پذیرش متقاضی ارسال خواهد شد.

به طور کلی 3 دانشگاه برتر اسلواکی عبارتست از:

3 دانشگاه برتر اسلواکی

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور عبارتند از :

  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی کشور مذکور
  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه های این کشور
  • ارائه مدارکی که تمکن مالی دانشجو را برای تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور بیان می نماید.
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از اساتید دوره های تحصیلی پیشین

اقامت سرمایه گذاری در اسلواکی

شرایط کسب اقامت اسلواکی از طریق تحصیل

کسب اقامت اسلواکی از طریق تحصیل تنها یکی از روش های کسب اقامت این کشور می باشد. اما به عنوان یک روش و مسیر امن و بی خطر برای زندگی و اقامت در اسلواکی به شمار می رود. افرادی که موفق به کسب اقامت اسلواکی از طریق تحصیل می شوند، می توانند به راحتی بعد از اتمام دوره های تحصیلی خود، مجوز اقامت بلند مدت کشور اسلواکی را کسب کنند که با مزایای بی شماری همراه می باشد. برای دریافت مجوز اقامت اسلواکی از طریق تحصیل، مهمترین و اصلی ترین موضوع، پذیرش تحصیلی در یکی از بهترین دانشگاه های این کشور می باشد. دانشجویانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل در اسلواکی مقیم این کشور شوند، حتما باید دعوت نامه تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود داشته باشند.

عوامل موثر بر اقامت تحصیلی در اسلواکی عبارتند از:

عوامل موثر بر اقامت تحصیلی در اسلواکی

اقامت سرمایه گذاری در اسلواکی

سرمایه گذاری در سال 2023 میلادی در این کشور، از دیگر راههای اخذ اقامت می باشد که به طرق مختلف از جمله خرید ملک، ثبت شرکت و خرید سهام انجام می گیرد. همانگونه که بیان نمودیم سرمایه گذاران خارجی نقش موثری در اقتصاد این کشور دارند. سرمایه گذاری در این کشور با مزایای زیر همراه خواهد بود:

  • عدم برخورداری از محدودیت سنی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی
  • امکان دریافت اقامت دائم اسلواکی و تردد در دیگر کشورهای اروپایی
  • پایین بودن هزینه های زندگی در اسلواکی
  • نرخ پایین مالیات در اسلواکی
  • پایین بودن میزان خطر و ریسک پذیری در سرمایه گذاری در اسلواکی

مزایای سرمایه گذاری در اسلواکی

سرمایه گذاری در اسلواکی برای متقاضیان این روش مزایای متعددی را حاصل می کند. از این رو سرمایه گذاران در این کشور با استفاده از ابزارهای درست می توانند سود خوبی به دست آورند. سرمایه گذاری در اسلواکی و مزایای آن زیرساخت های خوبی برای اقامت و زندگی در اروپا بشمار می روند. برخی از مزایای سرمایه گذاری در این کشور عبارتند از:

  • امکان اقامت در اسلواکی
  • بهره مندی از سود سرمایه گذاری
  • بهره مندی از امکانات رفاهی
  • بهره مندی از مزایای اجتماعی

اقامت اسلواکی بدون سرمایه گذاری

اقامت در اسلواکی بدون سرمایه گذاری شامل روش های متعددی می شود. مقتضیاان می توانند طبق روش های عنوان شده از طریق تحصیل، کار و پناهندگی اقامت این کشور را اخذ نمایند. اقامت در اسلواکی به متقاضیان امکان بهره مندی از مزایای متعددی را می دهد. لذا متقاضیان بایستی بسته به روش مهاجرت، خود را مستعد اقامت در این کشور کنند. برخی از عوامل موثر بر افزایش شانس اخذ اقامت اسلواکی بدون سرمایه گذاری عبارتند از:

عوامل موثر بر افزایش شانس اخذ اقامت اسلواکی

اقامت اسلواکی از طریق ثبت شرکت

یکی از دلایل اخذ اقامت اسلواکی اشتغال است. یک شرکت اسلواکی علاقه مند به کارمندی که خارجی است باید این موقعیت خالی را به اداره کار اسلواکی اطلاع دهد. تنها پس از 30 روز کاری (1.5 ماه) پس از چنین قرارگیری، یک کارمند می تواند برای اجازه اقامت درخواست دهد. هنگام استخدام متخصصان بسیار ماهر (کارت آبی)، اسناد مجوز اقامت را می توان 15 روز کاری پس از اطلاع اداره کار اسلواکی در مورد شغل خالی ارسال کرد. امروزه اخذ اقامت اسلواکی بر اساس ثبت شرکت معتبرترین و سریع ترین راه برای اخذ اقامت می باشد. رایج ترین شکل حقوقی شرکت، شرکت با مسئولیت محدود (S.R.O.) است. به طور مشروط می توان 3 مرحله را تشخیص داد که برای دریافت مجوز اقامت باید طی شود:

  • ثبت شرکت در اسلواکی هم از راه دور و هم به صورت فیزیکی امکان پذیر است. برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود با حضور شخصی، یک روز کاری در اسلواکی کافی است.
  • افتتاح حساب بانکی شرکت.
  • ارائه مدارک برای اجازه اقامت و اخذ کارت شناسایی اجازه اقامت.

برای تهیه و ارائه مدارک اخذ اقامت در پلیس مهاجرت 3 روز کاری در اسلواکی کافی است. همچنین می توانید مقاله حقوق ماهیانه کار در اوکراین را که جزء مقالات پر بازدید می باشد مطالعه بفرمائید.

اقامت اسلواکی همراه خانواده

اگر اقامت موقت یا دائم معتبر در اسلواکی دارید، اعضای خانواده شما می توانند برای الحاق مجدد خانواده درخواست اقامت موقت کنند. طبقات زیر از اتباع کشورهای ثالث به منظور الحاق خانواده مستحق اقامت موقت هستند:

  • اعضای خانواده دارندگان اقامت موقت یا دائم
  • بستگان در صف صعودی مستقیم فردی که کمتر از 18 سال به او پناهندگی داده شده
  • افراد وابسته طبق یک معاهده بین المللی

اعضای خانواده شما عبارتند از:

  • همسر شما حداقل 18 سال سن داشته باشد
  • فرزندان مجرد زیر 18 سال شما و همسرتان
  • فرزند مجرد شما کمتر از 18 سال
  • فرزند مجرد همسر شما کمتر از 18 سال سن
  • فرزند مجرد تحت تکفل شما بزرگتر از 18 سال یا فرزند مجرد وابسته بزرگتر از 18 سال همسر شما که به دلیل وضعیت نا مطلوب بهداشتی طولانی مدت نمی تواند خود را تامین کند.
  • والدین شما یا یکی از والدین همسرتان که به مراقبت شما وابسته هستند و حمایت خانواده مناسب در کشور مبدا ندارند.

اگر یکی از اعضای خانواده شما مشمول شرایط ویزا باشد، ممکن است برای ورود به اسلواکی نیاز به اخذ ویزای ورود داشته باشد. در نمودار زیر شاهد رشد تولد جمعیت در اسلواکی می باشیم:

رشد تولد جمعیت خارجی در اسلواکی

اخذ شهروندی کشور اسلواکی

افرادی که با اخذ یکی از ویزاهای کشور اسلواکی اقامت موقت این کشور را دریافت نموده اند، پس از گذشت 5 سال زندگی و انجام کار در این کشور می­توانند اقامت دائم اسلواکی را دریافت نمایند. مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم این کشور عبارتند از:

  • مدارک مبنی بر تمکن مالی برای زندگی در اسلواکی
  • تکمیل فرم درخواست اقامت دائم
  • مدارک سکونتی متقاضی در اسلواکی
  • گواهی عدم سابقه کیفری و محکومیت متقاضی
  • پاسپورت و یا مدارک معتبر اقامت قانونی فرد
  • 2 قطعه عکس

همانطور که در قسمت بالا مطالعه کردین برای ورود به اسلواکی و اخذ اقامت این کشور راه های زیادی وجود دارد که از معروف ترین آن ها اقامت از طریق تحصیل در اسلواکی، کار در اسلواکی و همچنین سرمایه گذاری در اسلواکی است که برای اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به اسلواکی متقاضیان عزیز با مراجعه به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می­توانند از مشاوره های مفید این مجموعه بهره­مند گردند.

سوالات پرتکرار در باب اقامت اسلواکی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب اقامت اسلواکی می باشیم:

  • چه دلایلی موجب جذب متقاضیان برای اقامت در اسلواکی می شود؟ به دلیل پایین بودن هزینه های زندگی نسبت به باقی کشورهای اروپایی همچنین پایین بودن نرخ مالیات و استقبال دولت اسلواکی از سرمایه گذاران خارجی و سرمایه گذاری شرکت های ابر قدرت در این کشور مهاجران این کشور را برای زندگی و اقامت انتخاب می کنند.
  • به چه طرقی می توان در کشور اسلواکی اقامت گرفت؟ به 4 طریق می توان در این کشور اقامت داشت: اقامت تحصیلی/ اقامت کاری/ اقامت سرمایه گذاری و اقامت نیروهای ماهرو متخصص
  • اگر فردی بخواهد با اقامت تحصیلی در اسلواکی زندگی کند هزینه های تحصیل به چه ترتیب خواهد بود؟ تحصیل به زبان اسلواکیایی در مقطع کارشناسی شامل هزینه نمی شود اما تحصیل به زبان انگلیسی حدود هزینه مابین 3000€ الی 4000€ (یورو) و رشته های پرطرفدار مثل پزشکی و دندانپزشکی 8000€ الی 11000€ (یورو) هزینه دارد.
  • اقامت دائم در کشور اسلواکی از چه طریق بدست می آید؟ افراد با یکی از برنامه های تحصیلی ذکر شده باید وارد این کشور بشوند و سپس بعد از گذشت 5 سال انجام کار و زندگی و دادن مالیات می توان اقامت دائم اسلواکی را دریافت کرد.
4.7/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اقامت اسلواکی

  1. نادیا گفت:

    من دوستم تو اسلواکی تحصیل کرده و خیلی تعریف میکنه امکان داره من هم با سن 25 سال برای ارشد روانشناسی بتونم پذیرش بگیرم؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام شرایط پذیرش در دانشگاه مقصد باید بررسی گردد. در خصوص ویزای تحصیلی اسلواکی می توانید مقاله مذکور را مطالعه کنید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *