مهاجرت سرمایه گذاری در اندونزی

سرمایه گذاری در اندونزی

اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در اندونزی یکی از روش های مهاجرتی به این کشور پر جمعیت واقع در جنوب شرقی آسیا است. البته باید توجه داشته باشید که این کشور ویزای طلائی سرمایه گذاری ندارد و شما نمی توانید با سرمایه گذاری در این کشور مستقیما اقامت و یا شهروندی اندونزی را اخذ کنید. اما با انجام سرمایه گذاری و ایجاد یک کسب و کار می توانید با تزریق سرمایه به این کشور ویزای سرمایه گذاری و اقامت 1 تا 2 سال را دریافت کنید. این اقامت قابل تمدید است و شما با داشتن اقامت مستمر 5 ساله قادر به دریافت اقامت دائم و یا حتی تابعیت اندونزی خواهید بود.

اندونزی به دلیل داشتن نیروی کار جوان و جمعیت زیاد بعلاوه هزینه پایین مورد توجه سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران چینی قرار گرفته است. در ادامه با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بیشتر درباره سرمایه گذاری در اندونزی بدانید.

عوامل سرمایه گذاری در اندونزی به شرح زیر می باشد:

عوامل سرمایه گذاری در اندونزی

مجوز سرمایه گذاری در اندونزی

متقاضیان سرمایه گذاری در اندونزی می توانند با رعایت شرایط یکی از مجوز های اقامت سرمایه گذاری کیتاس (نوع 313 و 314) را با راه اندازی یک شرکت PMA در اندونزی دریافت کنند. مجوز اقامت از طریق سرمایه گذاری KITAS از مزایای زیادی برخوردار است که سودآوری آن شامل سهولت در استفاده و چشم پوشی از هزینه اجازه کار است. اگر تمام شرایط سرمایه گذاری را برآورده کنید، لازم به پرداخت هزینه ویزا $1200 (دلار) در سال نخواهید بود. علاوه بر این، سرمایه گذاران خارجی پس از معرفی سرمایه گذاری های اولیه خود نیازی به انتظار طولانی برای شروع کار ندارند.

در اندونزی، می توانید دو نوع سرمایه گذاری و مجوز اقامت KITAS را بدست آورید که شامل:

نوع مجوز اقامتاعتبار
نوع 3131 سال
نوع 3142 سال

سرمایه گذاری در اندونزی برای افراد خارجی

افراد خارجی بسیاری علاقه مند به تجارت و کسب و کار قانونی در این کشور می باشند. افراد خارجی که از طریق سرمایه کم و بدون دانش کافی در این زمینه برای سرمایه گذاری به این کشور مهاجرت می کنند، می باید در این زمینه اطلاعات کافی کسب کنند. در این کشور به افراد خارجی اجازه2 نوع سرمایه گذاری داده می شود، نوع اول سرمایه گذاری در یک شرکت اندونزیایی با مسئولیت محدود سرمایه گذاری خارجی (PT PMP) و نوع دوم سرمایه گذاری در دفاتر نمایندگی (KPPA) است. در این دو نوع سرمایه گزاری معایب و فوایدی وجود دارد .

در این بخش معایب و مزایای این2 نوع سرمایه گذاری را بررسی می کنیم:

نوع سرمایه گذاریمزایامعایب
سرمایه گذاری خارجی با مسئولیت محدوددر طبقه بندی مشاغل فعالیت داردنیاز به سرمایه زیاد
سرمایه گذاری از طریق دفتر نمایندگیبدون سرمایه اولیه در مدت زمان کمی ایجاد می شود5 سال اعتبار دارد اما اجازه فعالیت در فعالیت های تجاری را ندارد.

شرایط سرمایه گذاری در اندونزی

هر دو نوع این امکان را به سرمایه گذاران می دهد تا در زمان اعتبار ویزا بارها و بارها به اندونزی وارد و از آن خارج شوند. برای به دست آوردن ویزای سرمایه گذاری کیتاس 1 ساله یا 2 ساله باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • سرمایه گذار باید حداقل 1 میلیارد IDR (روپیه) در سهام سرمایه گذاری شده داشته باشد.
  • سرمایه شرکت باید حداقل 10 میلیارد IDR (روپیه) باشد.
  • این شرکت حداقل 25% سرمایه پرداخت شده را داشته باشد.

شرکت حامی می تواند پس از دریافت شماره ثبت تجارت (NIB) و مجوزهای تجاری (Ijin Usaha) گزارش تحقق سرمایه گذاری شرکت خارجی (LKPM، این گزارش باید هر 3 ماه یکبار انجام شود)، اسناد شرکت، کارت شناسایی و شماره مالیات نماینده شرکت را ارائه کند.

در نمودار زیر می توانید رتبه اندونزی در پارامترهای مهم سرمایه گذاری را در جهان مشاهده کنید:

رتبه اندونزی درعوامل مهم سرمایه گذاری

مراحل سرمایه گذاری در اندونزی

روش دریافت ویزای سرمایه گذار KITAS (انواع 313 و 314) شامل 3 مرحله اصلی است که کلا 2 ماه طول خواهد کشید. اولین قدم برای دریافت ویزای سرمایه گذاری KITAS اخذ توصیه نامه از هیئت سرمایه گذاری در جاکارتا به نام TELEX است. تلکس برای سفارت یا کنسولگری خاصی از اندونزی در خارج از کشور که قصد دارید ویزا خود را دریافت کنید درخواست می شود و باید توسط دفتر مرکزی اداره مهاجرت اندونزی در جاکارتا تأیید شود، روند کار حدود 10 روز کاری طول می کشد. اسناد مورد نیاز شرکت یا حامی مالی برای صدور تلکس شامل:

  • فرمانی از طرف وزارت برای قانونی شدن اساسنامه شرکت
  • اساسنامه شرکت و آخرین اصلاحات سند
  • شماره شناسه تجاری (NIB )
  • مجوز عملیاتی (Izin Usaha)
  • شماره مالیات شرکت (NPWP) و مالیات فردی (KSWP)
  • نامه شرکت (SKTU)
  • گزارش اخیر LKPM (گزارش فعالیت کسب و کار 3 ماهه)
  • گذرنامه و ITAS مدیر یا KTP مدیر
  • شناسه مالیاتی (NPWP) و نامه وضعیت مالیاتی (KSWP) مدیر

مراحل بعدی شامل اخذ ویزا و سپس ثبت نام پس از ورود می باشند.

اخذ ویزای سرمایه گذاری در اندونزی

پس از دریافت تلکس فرد می تواند برای دریافت ویزای سرمایه گذاری اقدام کند. ویزا برای KITAS یک ساله حداقل 20 ماه و برای KITAS 2 ساله بیش از 34 ماه اعتبار دارد.

از جمله مدارک لازم برای دریافت ویزای سرمایه گذاری اندونزی:

  • صورت حساب بانکی با حداقل وجوه $1500 (دلار)
  • 2 عکس دیجیتال 6 در 4
  • شماره مالیات شخصی و KSWP
  • تلکس
  • پرداخت هزینه ویزا
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کپی از گذرنامه

ویزایی که متقاضی در مرحله اول دریافت خواهد کرد VITAS نام دارد، پس از مهاجرت به اندونزی، VITAS به ITAS در اداره مهاجرت محلی تبدیل می شود، متقاضی باید MERP (چند بار اجازه ورود) و کارت KITAS را دریافت کند. پس از دریافت VITAS و آمدن به اندونزی، متقاضی باید حداکثر 7 روز پس از تاریخ ورود به دفتر مهاجرت برای ثبت ویزا و دریافت اجازه ورود مجدد (اجباری) مراجعه کند. روند ثبت نام ویزا حدود 14 روز کاری طول می کشد. پس از اتمام مراحل، گذرنامه شما بازگردانده می شود و KITAS برای شما ارسال می شود.

اخذ ویزای سرمایه گذاری در اندونزی

مزایای سرمایه گذاری در اندونزی

اندونزی با توجه به جایگاه خود به عنوان بزرگترین اقتصاد در ASEAN، یک نیروی کار جوان و یک طبقه متوسط ​​به سرعت در حال رشد، فرصتی بزرگ برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند. از زمان عبور از بحران مالی آسیا در سال 1998، اندونزی به یک اقتصاد پر جنب و جوش تبدیل شده است، قادر است رشد تولید ناخالص داخلی را به طور مداوم در 5% حفظ کند. بعلاوه، نرخ بهره نیز پایین مانده و مصرف داخلی نیز افزایش یافته است که %60 تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. دولت فعلی مشتاق تصویب سیاست های اقتصادی کلان و اصلاحات محتاطانه برای بهبود فضای سرمایه گذاری در اندونزی بوده است. این شامل ایجاد سیستم های آنلاین برای مدیریت مراحل مختلف اداری، مانند پرونده های مالیاتی، درخواست مجوزهای تجاری و اسناد گمرکی است.

این کشور که اکنون عضوی از گروه G20 است، بهترین امتیازات را برای سرمایه گذاران خارجی که به دنبال تعهدات بلند مدت هستند به سرمایه گذاران خارجی ارائه می دهد. اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت جهان با جمعیت جمعیتی جوان با میانگین سنی 30 سال است. این باعث می شود بزرگترین بازار کار ASEAN اندونزی با بیش از 130 میلیون کارگر باشد. با وجود بازار کار گسترده آن، فقط 55 میلیون کارگر “ماهر” شناخته می شوند و بهره وری نسبت به همتایان خود در ASEAN نسبتاً کم است. دولت پیش بینی می کند که اندونزی تا سال 2030 به 100 میلیون کارگر ماهر نیاز دارد زیرا هدف آن تبدیل شدن به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید است. دولت برای تشویق به توسعه سرمایه انسانی، مشوق های مالیاتی را برای کسانی که دوره های کارآموزی یا برنامه های آموزشی ایجاد می کنند، ارائه می دهد.

سرمایه گذاری طلا و فلز گرانبها در اندونزی

یکی از مهم ترین سرمایه گذاری ها در این کشور، سرمایه گذاری در بخش طلا و فازهای گران قیمت می باشد. از گذشته تا کنون این نوع سرمایه گذاری در میان عموم مردم محبوب بوده است. تجربه مردم در این نوع سرمایه گذاری نشان داده است که ارزش طلا روز به روز افزایش می یابد. در مواردی پیش می آید که قیمت طلا رو به پایین افت کند اما از ارزش این ماده طلایی کاسته نمی شود. در این کشور این نوع سرمایه گذاری از طریق تبادل خرید و ذخیره طلا و فلز در میان عموم مردم و مکان های مورد اطمینان انجام می شود. این نوع از سرمایه گذاری پر طرفدارترین نوع سرمایه گذاری در این کشور می باشد. در این نوع سرمایه گذاری، متقاضی حق فروش سود سهام شرکت را دارد.

مالیات در اندونزی

برای سال مالی 2020-2021، اندونزی نرخ مالیات بر درآمد شرکت (CIT) خود را از %25 به %22 کاهش داده و در سال 2022 این نرخ به 20% کاهش می یابد. سایر نرخ های CIT قابل استفاده عبارتند از:

  • شرکت های دولتی که حداقل نیاز %40 کل سرمایه سهام را ارائه می دهند، با کاهش 5% مالیات از نرخ استاندارد مواجه می شوند و به آنها اجازه می دهد %20 CIT پرداخت کنند.
  • شرکت هایی که گردش مالی سالانه آنها 50 میلیارد IDR (روپیه) است، مجاز به کاهش %50 مالیات از نرخ استاندارد هستند.
  • شرکت هایی که گردش مالی ناخالص آنها کم تر از 4.8 میلیارد IDR (روپیه) است، %0.5 مالیات از کل گردش مالیات ارائه می دهند.

در طول سال گذشته، دولت انگیزه های مالیاتی متنوعی برای تشویق بیشتر سرمایه گذاری های خارجی صادر کرده است. در مارس 2019 ، دولت PMK-32 را صادر كرد كه لیست خدمات صادراتی واجد شرایط مالیات بر ارزش افزوده با ارزش صفر (مالیات بر ارزش افزوده) را گسترش داد. خدمات صادراتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر شامل:

  • تعمیر و نگهداری
  • خدمات حمل و نقل کالا برای کالاهای صادرات محور
  • خدمات مشاوره ساخت
  • خدمات فناوری اطلاعات
  • خدمات تحقیق و توسعه
  • هواپیما یا کشتی برای پروازهای بین المللی یا خدمات حمل و نقل
  • مشاوره و مدیریت تجارت
  • مشاوره حقوقی
  • مشاوره معماری و طراحی داخلی
  • مشاوره منابع انسانی
  • بازاریابی
  • مهندسی
  • حسابداری یا دفترداری
  • حسابرسی های مالی
  • خدمات تجاری برای یافتن تأمین کنندگان اندونزی برای اهداف صادراتی
  • ارائه دهندگان ماهواره و یا ارتباطات و اتصال داده ها

تجارت الکترونیک در اندونزی

در جنوب شرقی آسیا، اندونزی به عنوان یکی از کشورهای قوی اقتصادی شناخته می شود. این کشور حتی در رده شانزدهم بزرگترین اقتصاد جهان قرار دارد! در 10 سال گذشته، اندونزی رشد مداوم %5.8 تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده است. اغراق نیست اگر بگوییم پیش بینی می شود اندونزی تا سال 2030 به هفتمین اقتصاد قدرتمند جهان تبدیل شود. جای تعجب نیست که بسیاری از افراد به دنبال فرصت های تجاری در اندونزی هستند. حتی بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در تلاشند تجارت خود را به این کشور گسترش دهند. صحنه تجارت الکترونیکی اندونزی کاملاً هیجان انگیز است. سال گذشته، با حجم فروش به 2.7 میلیارد $ (دلار)، معاملات بازار آنلاین این کشور بالاترین میزان در جنوب شرقی آسیا بود.

پیش بینی شده است که بازار تجارت الکترونیکی اندونزی در پشت سر چین قرار گیرد. به همین دلیل تجارت الکترونیکی به یکی از فرصت های امیدوار کننده تجارت در اندونزی تبدیل شده است. برای بررسی حقوق ماهیانه کار در اندونزی مقاله روبرو را مطالعه کنید. جهت کسب مشاوره نیز می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید و بیانات خود را مطرح کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *