مهاجرت کاری بلغارستان

کار در بلغارستان

کار در بلغارستان

مهاجرت از طریق کار در بلغارستان به دلیل بهبود شرایط کار و اقتصاد افزایش یافته است. متقاضیان باید قبل اقامت کاری از این موضوع مطلع باشند. قبل از مهاجرت کاری به کشور بلغارستان، تمام متقاضیان و مهاجران باید درباره شرایط، بازار کار، قوانین، ساعات کار، انواع کار و سایر موضوعات مرتبط اطلاعات کافی کسب کنند.

در این راهنما، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی دقیق شرایط و قوانین کار در بلغارستان که به عنوان یکی از بهترین مقاصد جهت مهاجرت کاری و اخذ ویزای کاری بلغارستان شناخته می شود، می پردازند.

اینفوگرافیک کار در بلغارستان

شرایط کار در بلغارستان در سال 2024

کار در بلغارستان برای شهروندان اروپایی و شهروندان کشورهای خارجی شرایط مختلفی دارد. به طور کلی، شهروندان تمام کشورهای عضو اتحایه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس می توانند بدون دریافت مجوز کار، مشغول به کار در زمینه های مختلف در کشور بلغارستان شوند. در مقابل، شهروندان سایر کشورهای دنیا که به عنوان شهروندان کشورهای ثالث یا کشورهای خارجی شناخته می شوند، در صورتی می توانند در این کشور کار کنند که دارای ویزای کار و مجوز کار قانونی باشند. علاوه بر این، یک کارمند خارجی برای دریافت ویزا و مجوز کار قانونی در بلغارستان نیاز به دریافت دعوت نامه کاری از طرف کارفرمای یک شرکت معتبر و مستقر در بلغارستان دارد.

براساس قوانین کار در کشور بلغارستان، حفظ سلامتی و رفاه باید به عنوان اولویت اصلی برای کارگران و کارفرمایان باشد. سلامتی سرمایه ای است که با کیفیت زندگی و طول عمر و همچنین توانایی کار فرد ارتباط تنگاتنگی دارد. اقتصاد سالم به نیروی کار سالم بستگی دارد و سازمان ها می توانند از دست دادن بهره وری از طریق سلامت کارگران خود را تجربه کنند.

 

شرایط مهاجرت به بلغارستان از طریق کار

واقع در جنوب شرقی اروپا، بلغارستان مقصد اصلی مهاجران زیادی برای مهاجرت به یک کشور خارجی برای کار می باشد. در واقع، این کشور به لطف شرایط اقتصادی مناسب و همچنین فرصت های شغلی بی شماری که ارائه می دهد. نرخ بیکاری پایین، تعداد زیادی از نیروی کار ماهر خارجی را جذب می کند. بسیاری از زمینه های کار در کشور بلغارستان نیاز به تخصص خارجی دارند که به صورت محلی در دسترس نیست. از این رو، متخصصان واجد شرایط خارجی اشتیاق به استخدام در یکی از شهرهای بزرگ بلغارستان را دارند. مهاجرت به بلغارستان از طریق کار در نخستین گام نیاز به کاریابی و دریافت دعوت نامه کاری معتبر از کارفرمای یک شرکت شناخته شده در بلغارستان دارد.

کارفرمایان بلغاری باید اثبات کنند که نیروی کار داخلی واجد شرایط (بلغاری و اروپایی) برای استخدام در پست مربوطه وجود ندارد. از این رو تا بتوانند برای متقاضی خارجی دعوت نامه کاری ارسال کنند. شایان ذکر است که کارفرمایان باید در روند دریافت مجوز کار در کشور بلغارستان کارمند خارجی خود را یاری و همراهی کنند.

مدارک لازم ویزای کار در بلغارستان برای ایرانیان

مدارکی وجود دارد که سفارت بلغارستان از هر متقاضی صرف نظر از دلایل درخواست می کند. وقتی فرم درخواست ویزای D خود را تحویل می دهید، مطمئن شوید که همه این اسناد را در دسترس دارید. مدارک لازم ویزای کار در بلغارستان برای ایرانیان به شرح زیر است:

  • فرم درخواست ویزا تکمیل شده
  • 2 قطعه عکس یکسان (اندازه استاندارد پاسپورت)
  • گذرنامه معتبر فعلی
  • شواهدی مبنی بر بودجه کافی برای حمایت از خود در هنگام اقامت در بلغارستان
  • گواهی بیمه پزشکی خصوصی
  • گواهی اقامت یا قرارداد اجاره
  • بررسی سوابق جنایی
  • هزینه ویزا پرداخت شده

همچنین باید یک ترجمه تایید شده از اسنادی که به زبان بلغاری نیستند ارائه دهید.

قوانین کار در کشور بلغارستان

قوانین بلغارستان در بخش کاری روابط کاری بین کارمند و کارفرما، روابط صنعتی، مشارکت ها و سایر موضوعات مرتبط را تنظیم می کند. با انجام تغییرات در سال 2014 در قانون کار، مقررات اداری قرارداد کارآموزی را شامل می شود که از انتقال از آموزش و آموزش به کار پشتیبانی می کند. در سال 2017، قانون کار مشخص کرده است که قرارداد کار در صورت واگذاری امتیاز، اجاره دادن شرکت برای اجاره یا اجاره فسخ نمی شود. در سال 2018 با تغییر در ماده 49 قانون کار، ثبت نام اجباری اتحادیه های صنفی و کارفرمایی به عنوان اشخاص حقوقی پیش بینی شده است. این ماده تأثیری بر سازمان های نماینده ملی فعلی ندارد.

شایان ذکر است که پس از تغییرات دموکراتیک در آغاز دهه 1990، روابط صنعتی در بلغارستان غیر متمرکز شد. شورای ملی همکاری 3 جانبه در سال 1993 تأسیس شد و شامل اعضای کلیه اتحادیه های کارگری و تشکل های کارفرمایی و همچنین نمایندگان دولت است. در سطح ملی، گفتگوی اجتماعی توسط شورای ملی همکاری 3 جانبه در شورای وزیران اجرا می شود. در سطح بخشی، گفتگوی اجتماعی توسط کمیته های بخشی برای همکاری سه جانبه حفظ می شود. در سطح شهرداری شوراهایی برای همکاری اجتماعی وجود دارد. نمایندگان مقامات محلی نیز در روند توافق مربوط به بخش عمومی شرکت می کنند.

این بخش شامل موارد زیر است:

  • آموزش
  • مراقبت های بهداشتی
  • فرهنگی
  • اداری

راه های اقامت از طریق کار در بلغارستان

3 راه بابت دریافت اقامت از طریق کار در این کشور وجود دارد:

  1. در روش اول به شما پیشنهاد شغلی از کشور های مورد نظر می شود. قوانین مربوط به خود را دارند. شخص یا شرکت که به شخص متقاضی پیشنهاد شغلی می دهد. کارفرما به مدت 2 ماه ابتدا در کشور بلغارستان آگهی کار می زند. از این رو اگر شخصی پیدا نشد، به مدت دو ماه در کل کشور های اتحادیه اروپا آگهی می زند و در صورت عدم دستیابی به کارمند مورد نظر و ثابت کردن آن به سفارت آن کشور می توانند شخص را به کار دعوت کنند.
  2. در روش دوم دریافت ویزای کار در این کشور و دریافت اقامت از طریق کار و دریافت پیشنهاد شغلی است که امروز فقط به تعداد کمی از کشور های این نوع ویزا را دارد. کشور ها قوانین معین مربوط به خود را دارند.
  3. در روش سوم بابت دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری، این امکان وجود دارد چند نفر با هم یک شرکت را تاسیس کنند و مشغول به کار می شوند. این روش یکی از روش های عاقلانه و قانونی می باشد که در نهایت منجر به اقامت دائم می شود. این کشور به دلیل این که به تازگی عضو کشور های شنگن شده است. بسیاری از مردم به فکر مهاجرت به این کشور می باشند که از این طریق به کشور های دیگر اروپایی مهاجرت کنند.

زمان کار در بلغارستان

قبل از اخذ اقامت از طریق کار در بلغارستان، آشنایی با ساعات کار در این کشور ضروری می باشد. قانون کار مدت زمان منظم و طولانی کار در بلغارستان را تعریف کرده است. در این کشور، افراد می توانند (طبق ماده 136 قانون کار) حداکثر 5 روز در هفته و حداکثر 40 ساعت کاری در هفته و 8 ساعت کاری در روز 5 روز در هفته (ماده 136 قانون کار) مشغول به کار شوند. اضافه کار به طور کلی طبق قانون کار ممنوع است.

فقط در موارد زیر به طور استثنایی (قانون کار، مواد 143 و 144) مجاز است:

  • انجام کار در ارتباط با دفاع از کشور
  • برای پیشگیری، کنترل و غلبه بر اثرات بلایا
  • برای انجام کارهای عمومی فوری لازم برای بازیابی آب، برق، گرمایش و بهداشت
  • حمل و نقل و ارتباطات و کمک های پزشکی
  • انجام کارهای تعمیراتی و ترمیم اضطراری در محل کار، ماشین آلات یا سایر تجهیزات
  • برای به اتمام رساندن کار آغاز شده که نمی تواند در ساعات کاری منظم انجام شود.
  • برای کارهای فصلی کشاورزی

مدت زمان اضافه کار در 1 سال تقویمی برای یک کارمند باید کمتر از 150 ساعت باشد.

همچنین مدت زمان اضافه کاری ممکن است از محدودیت های زیر فراتر نرود:

  • 3 ساعت در روز یا 2 ساعت در شب (طی 2 روز متوالی)
  • 3 ساعت در هر روز یا 4 ساعت در شب (در هر هفته)
  • 30 ساعت در روز یا 20 ساعت در شب (در هر ماه تقویم)

طبق ماده 262 قانون کار، اضافه کار در بلغارستان باید با حق بیمه توافق شده بین کارمند و کارفرما پرداخت شود.

زمان کار در بلغارستان

کار در بلغارستان به صورت نیمه وقت

کار نیمه وقت در بلغارستان توسط قانون کار تعریف شده است (ماده 138). کاهش حجم کار می تواند این فرصت را برای کارفرما ایجاد کند که پس از مشاوره قبلی با نمایندگان اتحادیه های کارگری یا نمایندگان کارمندان، حداکثر 3 ماه در 1 کار نیمه وقت در سال ایجاد کند. مقررات ویژه ای (دستورالعمل مربوط به انواع کارهایی که واجد شرایط کاهش ساعت کار هستند) در مورد مشاغلی وجود دارد که خطرات بهداشتی را برطرف می کند که نمی توان آنها را از بین برد، محدود کرد یا کاهش داد، اما کاهش ساعت کار (6 و 7 ساعت در روز) منجر به محدود کردن این خطرات برای کارمندان است. حقوق ماهیانه کار در بلغارستان با توجه به نوع اشتغال متقاضی بررسی می گردد.

به طور کلی، کار نیمه وقت نمی تواند کمتر از نیمی از ساعت کاری قانونی باشد. در محاسبه روزانه ساعات کار، طول روز کار پاره وقت ممکن است در 1 روز کاری 8 ساعته عادی کمتر از 4 ساعت نباشد. طبق داده ها، کار نیمه وقت در بلغارستان 1 عمل نسبتاً نادر است و در سال 2024 تنها 1.9% از کل افراد شاغل در بلغارستان مشغول به کار پاره وقت بوده اند. اما اکثر دانشجویانی که مشغول به تحصیل در بلغارستان هستند مشغول به کار پاره وقت می شوند.

تعداد افرادی که به صورت نیمه وقت در بلغارستان و اتحادیه اروپا کار می کنند (درصد کل اشتغال) به شرح زیر است:

آیتم202220232024
کل EU1918.918.5
کل بلغارستان2.41.91.9
زنان EU31.731.430.8
زنان بلغارستان2.72.22
مردان EU8.28.28
مردان بلغارستان2.21.71.6

فرصت های شغلی در بلغارستان مخصوص مهاجران

وقتی به بلغارستان مهاجرت می کنید، آمادگی خوبی داشته باشید، زیرا کار در این کشور کار آسانی نیست. اگرچه شما به عنوان یک خارجی، البته کمی از شما جلوتر هستید. در واقع، متوسط ​​اروپایی ها بسیار توسعه یافته تر هستند، بنابراین نسبتاً سریع شغل پیدا می کنند. اگر تحصیلات بالایی نداشتید و در حوزه تولید کار کردید، در این صورت، فرصت خوبی وجود دارد که یافتن شغل در بلغارستان بسیار دشوار خواهد بود. از این گذشته، بلغارها نیز برای انجام این وظایف در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند، به این معنی که آنها اغلب در چنین بخش هایی ترجیح داده می شوند. شما می توانید خود را در یک آژانس کاریابی بلغارستان ثبت نام کنید، اما این تنها زمانی عاقلانه است که به زبان تسلط داشته باشید. وقتی به دنبال کار در بلغارستان هستید، بهتر است روی اینترنت تمرکز کنید.

در بخش زیر شاهد برخی از زمینه های شغلی مناسب برای مهاجران در بلغارستان هستید:

فرصت های شغلی در بلغارستان مخصوص مهاجران

کاریابی در بلغارستان

تا زمانی که یک فرد توسط شرکت خود به بلغارستان منتقل نشود. به احتمال زیاد نیاز به مراجعه به موسسات معتبر کاریابی در بلغارستان خواهد داشت. در واقع، متقاضی می تواند پیشنهادات و فرصت های شغلی را در چندین وب سایت شغل عمومی و تخصصی و همچنین در شبکه های اجتماعی حرفه ای مرور کند. همچنین فرد می تواند در انجمن های خارج از کشور در مورد هر فرصت شغلی و نیاز بازار و روند کار پرس و جو کند. در صورت داشتن دوست و آشنا در کشور بلغارستان، شبکه سازی و تماس با آشنایان نیز ممکن است در روند کاریابی در این کشور موثر باشد. در حقیقت، بیش از نیمی از ساکنان بلغارستان از طریق این روش استخدام شده اند.

برخی از موسسات کاریابی در بلغارستان عبارتند از:

نام موسسه کاریابیسال شروع فعالیت
Bulcon Group2012
Evropa Konsult2003
OD&M Consulting1990
Balkanivest2009

اخذ ویزای کار در بلغارستان

اخیراً، بخش گردشگری و هتلداری در بلغارستان به شدت به کارگران غیر اتحادیه اروپا متکی شده است. مهاجران غیر اتحادیه اروپا که مایل به استخدام در بلغارستان هستند به مجوز کار نیاز دارند. برای درخواست یک، آنها باید قبلاً یک پیشنهاد شغلی داشته باشند، زیرا کارفرمای بلغاری در بیشتر موارد از روند درخواست مراقبت می کند. به طور کلی، مجوز کار فقط برای مهاجران با مهارت های تخصصی صادر می شود. اعتبار آنها 1 سال است و قابل تمدید هستند. برای اتباع اتحادیه اروپا، این روند بسیار ساده تر است. کسانی که می خواهند در بلغارستان کار کنند، فقط باید در اداره کار در منطقه خود ثبت نام کنند. اجازه اقامت طولانی مدت به دارنده اجازه می دهد تا به مدت 1 سال در بلغارستان زندگی کنند.

اینها به مهاجرانی اعطا می ‌شود که شرایط خاصی را دارند، از جمله کسانی که قبلاً مجوز کار را دریافت کرده ‌اند، کسب ‌و کاری را راه ‌اندازی می‌ کنند که تعداد معینی از افراد محلی را استخدام می‌کند، یا با یک شهروند بلغاری ازدواج کرده ‌اند. اجازه اقامت طولانی مدت را می توان سالانه تمدید کرد. پس از 5 سال اقامت مداوم، مهاجران می توانند برای وضعیت اقامت دائم درخواست دهند. تصمیم ویزای کار بلغارستان برای کارگران غیر اتحادیه اروپا اکنون در 15 روز تقویمی صادر خواهد شد. این برای کسانی است که قصد دارند به عنوان کارگران فصلی وارد بلغارستان شوند. این تصمیم از سوی کابینه بلغارستان اعلام شد. این برای درخواست ویزای طولانی مدت توسط کارگران غیر اتحادیه اروپا قابل اجرا است.

فرهنگ کار در بلغارستان

فرهنگ کار در بلغارستان

برای افرادی که به دنبال کار در بلغارستان هستند، غرق شدن در فرهنگ کار این کشور می تواند کمک های بسزایی را در مسیر شغلی به متقاضیان ارائه دهد. به طور کلی، مهاجرانی که در بلغارستان کار می کنند متوجه خواهند شد که تقویت و حفظ روابط عناصر کلیدی فرهنگ کار در بلغارستان است. علاوه بر این اعتماد در محیط های کاری این کشور اصل بسیار مهمی تلقی می شود. از سوی دیگر در فرهنگ کار در بلغارستان روابط ممکن است به آرامی شکل بگیرد زیرا بلغاری ها وقت خود را صرف آشنایی با همکاران جدید می کنند. اگرچه بلغاری ها تمایل دارند مستقیم همکار شوند، اما به سن و سابقه افراد نیز اهمیت بسیاری می دهند. علاوه بر این، عاملی که ممکن است برای بسیاری از متقاضیان گیج کننده باشد، معنای مخالف سر تکان دادن در این کشور است. در حالی که تکان دادن سر در فرهنگ کار بلغارستان به معنای بله است.

قرارداد کار در بلغارستان

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال کار در بلغارستان هستند، در قدم اول پس از ورود به این کشور باید قرارداد کار با کارفرمای خود منعقد کنند. به طور کلی قرارداد مربوط به روابط کاری بین کارفرمایان و کارمندان در بلغارستان در شرایط و قرارداد های کاری که به صورت اجباری منعقد می شود، گنجانده شده است. به این نکته مهم توجه فرمایید که، قرارداد کار در بغارستان باید قبل از انتصاب کارمندان به صورت کتبی منعقد شود. علاوه بر این، کارفرمایان در بلغارستان موظف هستند تا انعقاد قرارداد را به ریاست منطقه ای مربوط سازمان درآمد ملی در بلغارستان اطلاع دهند. همچنین کارفرمایان موظف هستند که تا حداکثر 3 روز پس از انعقاد قرارداد کار یک نسخه از قرارداد کار منعقد شده را که به امضای طرفین رسیده در اختیار کارمند قراردهد. همچنین محتوای قرارداد کار در بلغارستان باید شامل موارد زیر باشد:

محتوای قرارداد کار در بلغارستانعلاوه بر این، قرارداد کار در بلغارستان ممکن است برای مدت نامحدود یا معین منعقد شود. به طور مثال، قرارداد های کار با مدت معین زمانی به قرارداد نامحدود تبدیل می شوند که کار پس از انقضای مدت زمان معین به مدت 5 روز با بیشتر ادامه داشته باشد. همچنین در قرارداد کار معین، اعتراضی نباید از طرف کارفرما دریافت شود و موقعیت باید همچنان موجود باشد. از سوی دیگر اکثر قرارداد ها در بلغارستان شامل یک دوره آزمایشی حداکثر تا 6 ماه می باشند. در نهایت اینکه کارفرما باید حداکثر یک ماه پس از اعمال تغییرات، هر گونه تغییر در شرایط استخدام را به صورت کتبی به کارگر اطلاع دهد.

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نوشتار مهمترین اطلاعات درباره شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان را در اختیار شما گذاشتند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با همکاران ما تماس بگیرید و با مراجعه به دفتر موسسه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

سوالات متداول در باب کار در بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب کار در بلغارستان می باشیم:

  • شرایط کار در بلغارستان برای ایرانیان چیست؟ متقاضیان ایرانی که تمایل به کار در بلغارستان دارند بایخ 0ذستی از کارفرمایی در این کشور پیشنهاد کاری داشته باشند.
  • مزایا کار در بلغارستان چیست؟ فرصت های جدید کاری، نرخ بیکاری پائین، فرصت های نوآفرینی، ایجاد کسب و کار، ثبات سیاسی و ورود به بازار کار اروپا
4.8/5 - (57 امتیاز)

1 دیدگاه برای “کار در بلغارستان

  1. حمدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر مرسی از مقاله اتون که درباره کار در بلغارستان نگارش شده بود و تقریبا خوب و برای اطلاعات ابتدایی مناسب بود. دونستن قوانین کار در بلغارستان خیلی مهم بود برام. دوست داشتم بیشتر درباره فرصت های شغلی و مشاغل مورد نیاز بلغارستان هم بخونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *