مهاجرت به کشور آذربایجان

اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان

اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان

اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان جزء روش های مهاجرتی و از جمله راه های پر خطری است که افراد برای دریافت اقامت این کشور استفاده می نمایند. در سال 1951 قانونی در زمینه پناهندگان میان کشورها در ژنو به تصویب رسید. طبق این معاهده کشورهای عضو این پیمان متعهد شدند از پناهندگانی که به دلیل فقر و عدم امنیت و آزار و اذیت به دیگر کشورها پناه می ­آورند حمایت نمایند. کشور آذربایجان نیز یکی از کشورها عضو کنوانسیون زنو می ­باشد. از همین رو این کشور نیز به افرادی که به دلایلی همچون تعصبات نژادی و مذهبی و یا جنگ و عدم امنیت به این کشور پناه آورده اند.

مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بر این عقیده اند که افراد با مهاجرت از طریق راه های قانونی به راحتی و در مدت زمان کمتری می ­توانند اقامت دیگر کشورها را اخذ بنمایند. زیرا عبور از راه ها و مسیرهای قاچاقی بسیار خطرناک است. در بسیاری از موارد افراد جان خود را از دست خواهند داد. ناگفته نماند دولت آذربایجان با تمامی درخواست های پناهندگی مهاجران موافقت نخواهد نمود. این کشور نیز همانند دیگر کشورها درخواست های پناهندگی افراد را بررسی و ارزیابی می ­نماید.

اصول و قوانین پناهندگی در آذربایجان

اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان موضوعی است که بسیاری از افراد از این طریق به این کشور مهاجرت می ­نمایند. درخواست پناهندگی را به دولت آذربایجان ارائه می ­نمایند. دولت آذربایجان برای پذیرش پناهجویان قوانینی را قرار داده است که برخی از این قوانین عبارتند از:

  •  با درخواست پناهندگی افرادی که در مقابل بشریت مرتکب جرم و جنایاتی شده اند، موافقت نخواهد نمود.
  • افرادی که در کشور مبدأ خود و یا دیگر کشورها مرتکب جرم و جنایات عمومی و غیر سیاسی شده اند.
  • افرادی که مرتکب جرم و جنایاتی مخالف اصول و قوانین پناهندگی در سازمان ملل شده اند
  • دولت آذربایجان به سایر افرادی که از طریق راه های قانونی وارد کشور آذربایجان شده اند، مطابق با قانون اساسی این کشور با درخواست پناهندگی آنان موافقت خواهد نمود. اما در صورتیکه افراد از طریق راه های غیر قانونی به این کشور مهاجرت نموده باشند، این دولت درخواست انان را نخواهد پذیرفت.

شرایط اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان

طبق کنوانسیون ژنو دولت آذربایجان با پناهندگانی که به صورت قانونی وارد این کشور شده اند، همانند سایر شهروندان آذربایجانی برخورد خواهد نمود. این حقوق عبارتند از:

  • پناهجویان می ­توانند به مدت 3 ماه از اقامتگاه های پناهندگی به صورت رایگان استفاده نمایند. در این مدت فرد پناهجو بایستی برای خود اقامتگاه و شغل بیابد.
  • تردد بدون محدودیت در تمامی کشور آذربایجان
  • استفاده از خدمات درمانی رایگان در آذربایجان
  • استفاده از خدمات آموزشی رایگان
  • امکان مراقبت و نگهداری از سالمندان پناهجو
  • استفاده از کمک های بشر دوستانه دولتی و بین المللی در آذربایجان

در صورتیکه پناهجو توانایی مالی برای پرداخت هزینه های زندگی خود را نداشته باشد. دولت آذربایجان بصورت روزانه کالاها و خدماتی را در اختیار پناهجو قرار می ­دهد. پناهجویان در این کشور در این مدت از تمامی خدمات تا زمان اخذ اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان بهره ­مند خواهند بود. مهاجرت قاچاقی به اتریش از دشوارترین راه های ورود به اتریش می­ باشد.

حقوق پناهندگان و اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان

پس از آنکه دولت آذربایجان با اقامت از طریق پناهندگی افراد موافقت نمود، این افراد از حق و حقوق دیگری همچون موارد زیر نیز برخوردار خواهند گردید:

  • اجازه کار موقت
  • استفاده از خدمات پزشکی
  • حق ادای مراسم مذهبی
  • اجازه ارتباط با مسئول سازمان ملل در امور پناهندگان
  • اجازه اخذ تابعیت آذربایجان
  • معافیت از پرداخت عوارض ثبت سند
  • معافیت از پرداخت مالیات و عوارض در این کشور

جهت مهاجرت به آذربایجان و اخذ اطلاعات بیشتر، مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

حقوق پناهندگان و اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان

وظایف پناهجویان در آذربایجان

پناندگانی که درخواست پناهندگی در کشور آذربایجان را دارند، در مقابل حقوقی که در این کشور برخوردار هستند. این وظایف عبارتند از:

  • ارائه اطلاعات صحیح و کامل به مسئول مربوطه
  • ارائه وضعیت اسکان فعلی پناهجو
  • معرفی نمودن خود به مراکز بهداشتی و اخذ گواهی سلامت

در صورتیکه پناهجویان اطلاعات دروغین و نامعتبر به مسئولین در این کشور ارائه دهند درخواست پناهندگی آنان رد خواهد شد. نتیجه درخواست پناهجویان در مدت 3 ماه مشخص می ­گردد. در صورت موافقت با درخواست وی، کارت پناهندگی به آنان اعطاء خواهد شد. توسط این کارت پناهجو می ­تواند به تمامی کشورها به راحتی سفر نماید. همچنین در صورتیکه با درخواست پناهجو موافقت نگردد، متقاضی می­ تواند در عرض 5 روز اعتراض خود را به دادگاه این کشور اعلام نموده و درخواست تجدید نظر نماید. در باب اطلاع از شرایط و هزینه های زندگی در آذربایجان مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

عوامل لغو پناهندگی در آذربایجان

از مهمترین عواملی که دولت آذربایجان اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان پناهجویان را لغو می­ نماید، عبارتند از:

  1. درخواست داوطلبانه پناهجویان برای لغو پناهندگی در این کشور
  2. کسب تابعیت کشور آذربایجان و یا دیگر کشورها
  3. خروج پناهجو از کشور آذربایجان و عدم بازگشت دوباره به این کشور

در صورتیکه فرد بنا به دلایل مذهبی و نژادی درخواست پناهندگی نموده باشد. هم اکنون این قوانین در کشور مبدأ پناهجو تغییر پیدا کرده باشد، متقاضی بایستی به کشور مبدأ خود بازگردد.

عوامل محرومیت پناهجو جهت اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان

دولت آذربایجان با تمامی درخواست های پناهجویان موافقت نخواهد نمود. در برخی موارد ممکن است درخواست پناهندگی پناهجویان در این کشور رد گردد. از مهمترین عواملی که باعث رد درخواست پناهندگی پناهجویان و عدم اقامت از طریق پناهندگی در آذربایجان می­ گردد عبارتند از:

  1. حضور پناهجو در آذربایجان تهدیدی برای امنیت عمومی در این کشور گردد.
  2. جعلی و دروغین بودن دلایل و مدارک پناهجو
  3. ارتکاب جرم پناهجو از نظر دادگاه این کشور

ناگفته نماند تصمیم نهایی برای پناهجویان از طریق دادگاه این کشور صادر می­ گردد. دولت آذربایجان در مقابل نظر دادگاه هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. دوستان عزیز می­ توانند در زمینه مهاجرت به آذربایجان و دیگر کشورها و اخذ ویزای کار آلمان با کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایند.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *