مهاجرت تحصیلی آذربایجان

تحصیل در آذربایجان

تحصیل در آذربایجان

تحصیل در آذربایجان برای متقاضیان ایرانی مناسب می باشد و هر ساله دانشجویان زیادی جهت ادامه تحصیل به دانشگاه های آذربایجان مهاجرت می کنند. تحصیل در آذربایجان هزینه ها و شرایط مطلوبی برای دانشجویان ایرانی دارد. این موضوع باعث جذب دانشجویان ایرانی شده است. لازم به ذکر است که هزینه های تحصیل در دانشگاه های کشور این کشور بسیار کم تر از هزینه های تحصیل در دانشگاه های سایر کشور های جهان می باشد.

در دانشگاه های کشور آذربایجان بیش از 1500 دانشجوی ایرانی در رشته ها و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل می باشند. جمهوری آذربایجان یکی از کشور های قاره اروپای می باشد که در بخش شرقی این قاره قرار گرفته است. بیش از 900000 نفر در این کشور زندگی می کنند. متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند تا شما را از شرایط تحصیل در این کشور مطلع سازند.

سطح علمی در آذربایجان

در دهه گذشته، سیستم آموزشی این کشور به طور چشمگیری پیشرفت کرده است. لازم به ذکر است که این کشور در زمینه های مختلف علمی و صنعتی نیز توسعه یافته است. پیشرفت و توسعه نظام و سیستم آموزشی و علمی کشور آذربایجان باعث شده است تا این کشور تبدیل به یکی از محبوب ترین مقصد های دانشجویان ایرانی جهت ادامه تحصیل در رشته ها و دوره های تحصیلی مختلف شود. هزینه های تحصیل در معتبر ترین دانشگاه ها و مراکز تحصیلی این کشور بسیار پایین تر از سایر کشور های اروپایی و همچنین کشور های آمریکایی می باشد. این موضوع باعث شده است تا تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه های معتبر این کشور افزایش یابد.

سطح علمی و آموزشی دانشگاه ها و سیستم آموزشی کشور آذربایجان در سطح متوسط می باشد. دوره تحصیلی ابتدایی در مدارس آذربایجان 9 ساله می باشد. دانش آموزان بعد از اتمام نخستین دوره تحصیلی می توانند وارد دوره متوسطه شوند. پس از سپری کردن 2 سال تحصیلی در مدرسه مورد نظر، مدرک دیپلم کسب کنند. بعد از دریافت مدرک دیپلم با نمرات بالا، متقاضیان و دانش آموزان قادرند با ارائه مدارک مورد نیاز و کسب قبولی در دانشگاه مورد نظر، وارد دوره تحصیلات عالی شوند. زبان تحصیل در آذربایجان و ارائه برنامه های درسی در دانشگاه های معتبر این کشور به زبان روسی، آذری و در برخی از موارد انگلیسی نیز می باشد. با ما همراه باشید تا از شرایط تحصیل در دانشگاه های آذربایجان به صورت کامل مطلع شوید.

مزایای تحصیل در آذربایجان

سیستم آموزشی در آذربایجان مدارک تحصیلی را در سه سطح ارائه می دهد. کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشابه سیستمی است که در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا و اروپا استفاده می شود. مدارک تحصیلی آذربایجان در بیش از 50 کشور بین المللی شناخته شده است. با توجه به کیفیت بالای آموزشی که در آذربایجان ارائه می شود، دانشجویانی که از این موسسات عالی فارغ التحصیل شده اند می توانند نه تنها در کشور بلکه در کل جهان استخدام شوند. هر ساله بیش از 5500 دانشجوی بین المللی برای تحصیل به آذربایجان سفر می کنند و فضای متنوع فرهنگی این کشور را تجربه می کنند.

آذربایجان یکی از امن ترین کشورها در جهان است و میزان جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است. تحصیل در آذربایجان می تواند روشی مقرون به صرفه برای دریافت مدارک با کیفیت بالا به زبان انگلیسی باشد. در حالی که هزینه های تحصیل و زندگی به طور قابل توجهی پایین تر از بسیاری از مقاصد آموزشی در جهان است. آذربایجان به دلیل مهمان نوازی، محیط عالی و سبک زندگی در این کشور شناخته شده است.

از جمله مزایای تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان:

  • اخذ اقامت آذربایجان
  • دریافت مدرک معتبر
  • تحصیل با هزینه مناسب
  • زندگی در کشور آذربایجان
  • امکان اقامت پس از تحصیل
  • کار در حین تحصیل
  • نزدیک به ایران

دوره های تحصیل در آذربایجان

تحصیل در دانشگاه های کشور آذربایجان همانند اکثر دانشگاه های کشورهای مختلف جهان در 3 دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر می باشد. در نخستین دوره تحصیلی در دانشگاه های کشور آذربایجان که دوره کارشناسی می باشد، حداقل 4 سال طول می کشد. تحصیل در دوره کارشناسی در رشته های مختلف امکان پذیر می باشد. دانشجویان می توانند بعد از اتمام دوره های تحصیلی خود مدرک کارشناسی کسب کنند. دانشجویان برای تحصیل در این مقطع نیاز به مدرک دیپلم، مدرک زبان و یا مدرک پیش دانشگاهی دارند. به یاد داشته باشید که یک سال تحصیلی در دانشگاه های کشور آذربایجان به 2 ترم تقسیم می شود.

دومین دوره تحصیل در آذربایجان دوره کارشناسی ارشد می باشد که حداقل 2 سال به طول می انجامد. دانشجویان در این دوره به کارشناسی ارشد صورت دقیق تر و کامل تر تحصیلات خود را در رشته مورد نظر ادامه می دهند. پس از اتمام این دوره می توانند با کسب مدرک وارد دوره دکترا شوند. تحصیل در این دوره با ارائه مدرک کارشناسی معتبر، مدرک زبان و سایر مدارک ممکن می باشد. بعد از تمام شدن دوره های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجویان می توانند با ارائه مدرک کارشناسی ارشد معتبر در دوره های تحصیلی دکترا شرکت کنند. دوره تحصیلی دکترا شامل پروژه های تحقیقاتی، سمینارها و کنفرانس ها می باشد. دانشجویان باید جهت کسب مدرک این دوره از پروژه های خود دفاع کنند.

دوره های تحصیل در آذربایجان

سیستم آموزشی در کشور آذربایجان

دانشگاه های کشور آذربایجان به 2 بخش خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. دانشجویان می توانند برای تحصیل در آذربایجان و این دانشگاه ها و مرکز تحصیلی یکی از زبان های روسی و آذری را انتخاب کنند. در برخی از موارد دانشجویان می توانند تحصیلات خود را به زبان انگلیسی نیز ادامه دهند. جهت اثبات توانایی های زبان، دانشجویان باید در آزمون تعیین سطح شرکت کنند و یا مدرک معتبر زبان ارائه دهند. دانشجویان متقاضیانی که توانایی کافی در زبان ندارند، می توانند قبل از ورود به دانشگاه، در دوره زبان یک ساله شرکت کنند. به صورت کامل زبان مورد نظر خود را یاد بگیرند. مدرک زبان انگلیسی دانشجویان تافل با نمره 500 و یا آیلتس با نمره 6 و یا بالاتر باید باشد.

دانشجویان جهت تحصیل در دانشگاه های کشور آذربایجان باید مدارک و شرایط زیر را دارا باشند:

  • مدرک زبان
  • مدارک تحصیلی
  • مجوز اقامت
  • کسب پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • 2 الی 4 قطعه عکس
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • ارائه مدارک شناسایی
  • ارائه مدارک پزشکی
  • توان مالی کافی
  • سپری کردن دوره مقدماتی (در صورت نیاز)

تحصیل در کشور آذربایجان شرایط بسیار مناسبی برای دانشجویان ایرانی دارد. هموطنان عزیزی که قصد دارند مدرک تحصیلی معتبری کسب کنند می توانند وارد دانشگاه های کشور روسیه شوند. کسب اطلاعات درباره شرایط تحصیل و هزینه تحصیل و زندگی در روسیه قبل از مهاجرت به این کشور امری ضروری محسوب می شود. متقاضیان حتما باید از شرایط ورود به دانشگاه های این کشور اطلاعات کاملی داشته باشند.

اخذ اقامت آذربایجان از طریق تحصیل

در جمهوری آذربایجان، دسترسی به آموزش عالی برای هر کسی که سطح تحصیلات متوسطه را در مدرسه به پایان رسانده باشد چه برای دانشجویان داخلی چه برای دانشجویان خارجی آزاد است. البته دانشجویان خارجی در صورت ثبت نام طرف 10 روز از مهاجرت به آذربایجان می بایست خود را معرفی کرده و برای اخذ اقامت آذربایجان از طریق تحصیل اقدام کند. آذربایجان با پیوستن به فرایند بولونیا در سال 2005 و سپس تصویب قانون جدید آموزش در سال 2009، اصلاحات در سیستم آموزش عالی خود را آغاز کرد. این قانون سیستم انتقال اعتبار اروپا، سیستم 3 دوره تحصیل و مکمل دیپلم را به طور رسمی معرفی کرد. در نتیجه از سال تحصیلی 2009-2010 کلیه دانشجویان تازه پذیرفته شده تحت برنامه های مطالعاتی اصلاح شده در کلیه موسسات آموزش عالی تحصیل کرده اند.

استراتژی توسعه آموزش در آذربایجان تا سال 2025 که در سال 2013 تصویب شده است، همچنین سند مهمی برای شناسایی اهداف، جهت ها، ابزارها و سازوکارهای توسعه سیستم آموزش در جمهوری آذربایجان است. به عبارت دیگر، این استراتژی برای شکل دادن به توسعه این سیستم به بهترین شکل ممکن در نظر گرفته شده است. به همین دلیل در سال های اخیر میزان مهاجرت تحصیلی به آذربایجان افزایش پیدا کرده است چرا که کیفیت آموزش بسیار بهتر شده است. یکی از موارد مهم برای اقامت آذربایجان از طریق تحصیل برای دانشجویان خارجی اخذ ویزای دانشجویی آذربایجان است.

نام ویزانوع اقامتمدت زمان اقامتقابلیت تمدید
ویزای دانشجوییموقتتا اتمام تحصیلدارد

هزینه تحصیل در آذربایجان در سال 2023

در آذربایجان حدود 170 موسسه آموزش عالی وجود دارد و حدود 75 موسسه خصوصی و بقیه دانشگاه های دولتی هستند. نزدیک به 26000 دانشجوی بین المللی و 5000 دانشجو تحت برنامه اراسموس در آذربایجان تحصیل می کنند. از نظر تحصیلات دانشگاهی برای دانشجویان خارجی، آذربایجان در حال تبدیل شدن به یکی از جذاب ترین کشورهای منطقه است. در حال حاضر آذربایجان دارای 13 دانشگاه خصوصی دارد که بدون دخالت دولت فعالیت می کنند. بودجه موسسات آموزش عالی خصوصی تا حدی مستقل از دولت است. منبع اصلی درآمد اکثر موسسات آموزش عالی خصوصی، شهریه است.

بعضی از دانشجویان عالی خصوصی که دارای عملکرد عالی برای پذیرش هستند، توسط دولت تأمین می شود. انتظار می رود که کلیه دانشجویان در مراکز عالی خصوصی شهریه هایی را بپردازند که کمی گران تر از دانشگاه های دولتی باشد. بیشترین سهم درآمد از طریق شهریه است که در هر سال تحصیلی متغیر است. بالاترین شهریه نزد دانشگاه های خصوصی می باشد. برنامه های آموزشی در آذربایجان به سه زبان، آذربایجانی ارائه می شود. اکثر دانشجویان حدود 89% در برنامه های زبان آذربایجانی و 11% برنامه های زبان روسی و انگلیسی را انتخاب کردند. اکثر دانشگاه های دولتی و چند دانشگاه خصوصی برنامه هایی را به زبان روسی و انگلیس ارائه می دهند.

هزینه میانگین تحصیل در آذربایجان در دانشگاه های آذربایجان در سال 2023 به شرح زیر است:

نوع دانشگاههزینه سالیانه به دلار
دانشگاه های دولتی1700$ الی 3500$
دانشگاه های خصوصی3000$ الی 6000$

شرایط تحصیل در آذربایجان

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های کشور آذربایجان را دارند و می خواهند اقدام به کسب قبولی در این دانشگاه ها کنند، حتما باید به یکی از 2 زبان روسی و یا آذری مسلط باشند. متقاضیانی که نیاز به یادگیری زبان های روسی و آذری دارند، می توانند قبل از ورود به دانشگاه مورد نظر، در دوره های یادگیری زبان شرکت کنند. هزینه شرکت در این دوره 500$ (دلار) در 1 سال می باشد. متقاضیان می توانند در 2 بخش آن را پرداخت کنند. تحصیلات عالی در دانشگاه های کشور آذربایجان در 3 دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر می باشد. در برخی از رشته های دانشگاه های کشور آذربایجان متقاضیان می توانند به زبان انگلیسی نیز مشغول به تحصیل شوند. هزینه خوابگاه در دانشگاه های کشور آذربایجان به طور متوسط 150$ (دلار) در ماه می باشد.

میانگین شهریه های تحصیل در دانشگاه های کشور آذربایجان به صورت زیر می باشد:

مقطع تحصیلیشهریه به دلار برای یک ترم
کارشناسی$500 الی 1200$
کارشناسی ارشد$1000 الی 1500$
دکترا$1600 الی 2800$

دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در کشور آذربایجان را دارند باید در نظر داشته باشند که تمامی دانشگاه های این کشور توسط وزارت علوم کشور ایران مورد تایید قرار نگرفته اند. همچنین دانشجویانی که قصد دارند در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کشور آذربایجان مشغول به تحصیل شوند باید در نظر داشته باشند که دانشگاه مورد نظر توسط وزارت بهداشت کشور ایران نیز مورد تایید قرار گرفته باشد.

مدت زمان اقامت در آذربایجان از طریق تحصیل بسته به مقطع تحصیلی همانطور که در نمودار زیر می بینید دارد:

مدت زمان اقامت در آذربایجان

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد و دکتری در آذربایجان

مقطع کارشناسی ارشد در آذربایجان کوتاه ترین مقطع تمام وقت برای تحصیلات عالی است که حدود 1.5 تا 2 سال به طول می انجامد. تحصیل در این مقطع پس از اخذ مدرک کارشناسی امکان پذیر است. کارشناسی ارشد در کشور آذربایجان نیز معادل مدرک فوق لیسانس است و زمینه ای برای ورود به مقطع دکترا می باشد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی آذربایجان 3000$ (دلار) و در دانشگاه های خصوصی آذربایجان حدود 5000$ (دلار) می باشد. هزینه تحصیل دکترا نیز بسته به رشته متفاوت است و از 3000$ الی 6000$ (دلار) در سال متغیر است. لازم به ذکر است دوره های انگلیسی زبان در کشور آذربایجان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بیشتر ارائه می گردند و تنوع بیشتری دارند.

هزینه تحصیل در آذربایجان در مقطع کارشناسی

اولین سطح تحصیلی در دانشگاه های خصوصی و دولتی آذربایجان مقطع تحصیلی کارشناسی است که در همه دانشگاه های آذربایجان ارائه می شود. مقطع کارشناسی در آذربایجان شامل طیف وسیعی از رشته هاست و رشته هایی از جمله مهندسی، علوم زندگی، زبان و ادبیات، فلسفه، حقوق، اقتصاد و بازرگانی و علوم پزشکی ارائه می شود. البته تحصیل پزشکی در آذربایجان در سطح اول به صورت ترکیب کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. جهت تحصیل در این مقطع دانشجویان باید دارای دیپلم متوسطه باشند و معدل بالای 60% در دروس اصلی را دریافت کرده باشند. همچنین آزمون NEET نیز معیاری برای ورود می باشد. هزینه تحصیل در آذربایجان در مقطع کارشناسی بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است.

در نمودار زیر میزان ECTS در هر مقطع در کشور آذربایجان آورده شده است:

میزان ECTS در هر مقطع در کشور آذربایجان

هزینه تحصیل در این مقطع در دانشگاه های دولتی در حدود 1000$ الی 2000$ (دلار) است و این هزینه برای دانشگاه های خصوصی در حدود 3000$ (دلار) است. هزینه تحصیل در آذربایجان در دوره های آمادگی و پیش نیاز نیز در حدود 600$ الی 2000$ (دلار) می باشد. نحوه محاسبه شهریه در کشور آذربایجان نیز بر اساس تعداد واحد است که به نام ECTS شناخته می شود و در مقطع کارشناسی در آذربایجان شامل اخذ 240 ECTS می شود. هموطنان گرامی اگر قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارید و به فکر تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان هستید، می توانید برای مطلع شدن از شرایط و هزینه های مهاجرت به پیشرفته ترین کشورهای جهان با کارشناسان و متخصصان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

5/5 - (5 امتیاز)

4 دیدگاه برای “تحصیل در آذربایجان

  1. کسری گفت:

    سلام خسته نباشید من برای تحصیل در آذربایجان در رشته پزشکی میخوام اقدام کنم و میخوام برای ادامه تحصیل به کشور دیگه برم مثل آلمان. برای این روند و این هدف میشه کمی منو راهنمایی کنید من نمیخوام هزینه های کارشناسی خیلی بالا باشه و میخوام کشوری که هستم برای کارشناسی خیلی دور نباشه.

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. مسلمی گفت:

    با سلام و درود برای ادامه تحصیل در دوره دکتری ، بنده چندین سال قبل اقدام کردم ولی نیمه تمام رها کردم . فوق لیسانس مدیریت اجرایی دارم و می خواهم در دکترای مدیریت استراتژیک شرکت کنم .
    لطفا با توجه به دوره کرونا و آنلاین بودن تدریس ، الان پذیرش دانشجو چگونه است .

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. در خصوص بررسی شرایط با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *