مهاجرت تحصیلی بلژیک

اعزام دانشجو به بلژیک

اعزام دانشجو به بلژیک

تحصیل و اعزام دانشجو به بلژیک به صورت رایگان نیست، اما شهریه تحصیلی در این کشور نسبت به سایر کشور اروپایی در سال 2023 مقرون به صرفه تر است. برای تحصیل و اعزام دانشجو به این کشور راه های گوناگونی وجود دارد. این کشور کشوری اروپایی که با کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و لوکزامبورگ هم مرز می باشد. این کشور از اصلی ترین موسسه های اتحادیه اروپایی می باشد. پایتخت این کشور شهر بروکسل است. دانشجویان بلژیک از مزایا و حقوق شهروندی این کشور بهره مند می شوند. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله کوشیده است ظرایف و جزئیات مربوط به اعزام دانشجو به بلژیک در سال 2023 را تبیین کند.

  • شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به این کشور چگونه است؟
  • تحصیل در مقاطع مختلف این کشور به چه صورت می باشد؟

پس از دریافت اقامت تحصیلی و دریافت پذیرش در این کشور به دریافت تابعیت یا شهروندی در این کشور می توانند اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از کشور های اروپایی است که با داشتن ثبات و تعادل سیاسی و اقتصادی که دارد و حدودا سیستم مالیاتی خوبی را دارد. کسانی که قصد دارند از روش سرمایه گذاری و ثبت شرکت اقامت این کشور را دریافت کند و بعد از 3 سال این امکان را دارند که برای ویزای دائم اقدام کنند. کسانی اقامت دائم کشور این کشور را دارند می تواند به کشورهای عضو شنگن هستند بدون ویزا سفر کنند.

اینفوگرافی اعزام دانشجو به بلژیک

راهنمای دانشجویان بین المللی در بلژیک

کشور بلژیک که به عنوان دفتر مرکزی اتحادیه اروپا شناخته می شود. این کشور مدتها با عنوان قلب اروپای غربی قلمداد می شود. میراث این کشور کوچک غنی از زیبایی و فرهنگ، در برخی از زیباترین و قصه های افسانه ای اروپا ارائه می شود. بلژیک برای همه جشن های فرهنگی رایگان است و یکی از بهترین مقاصد آموزشی ارائه شده در اروپا است. در جدول زیر به جزئیات بیشتری در این خصوص می پردازیم:

پارامترشرح
پایتختبروکسل
جمیعت11.35 میلیون نفر
زبانفنلاندی (هلندی)، فرانسوی، آامانی
سال تحصیلیسپتامبر – ژوئن
تعداد دانشجویان بین المللی44.978
وسعت منطقه30.528 کیلومتر مربع
واحد پول€ (یورو)
کد تماس32+
منطقه زمانی2 + GMT

دانشگاه های برتر بلژیک در سال 2023

دانشگاه های این کشور جایگاه قابل قبولی را در میان دانشگاه های معتبر جهان در سال 2023 دارند. دانش آموختگان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این کشور خواهند توانست در تمام کشورهای جهان موقعیت کاری شاخصی را به دست بیاورند. شرایط ورود به دانشگاه های ذکر شده متفاوت می باشد، هر کدام از دانشگاه ها نیاز به مدارک و شهریه معینی دارند. اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور به عنوان دانشجویان بین المللی متفاوت تر از دانشجویان اروپایی خواهد بود.

از جمله دانشگاه های معتبر این کشور می توان به این موارد اشاره کرد:

نام دانشگاهرتبه در Qs
دانشگاه آزاد بروکسل189
دانشگاه Ghent خنت بلژیک143
دانشگاه لیژ521
دانشگاه وریج بروکسل251

اعزام دانشجو به بلژیک در دوره کارشناسی

طول دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی در این کشور به میزان 3 الی 4 سال است. زبان تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور به 3 زبان فرانسوی، آلمانی و بلژیکی می باشد. شایان ذکر است که دانشجویان خارجی می توانند در دانشگاه های خصوصی این کشور در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی تحصیل کنند. یکی از مهمترین دوره های تحصیلی در مقطع کارشناسی در این کشور می باشد که امکان تحصیل در این دوره در مقاطع مختلف میسر خواهد بود.

در این بخش نموداری در خصوص شرح تعداد دانشجویانی که در سال های اخیر جهت تحصیل به این کشور مهاجرت نموده اند بیان شده است:

میانگین تعداد دانشجویان بین المللی در کشور بلژیکتعدادی از رشته های پر طرفدار در مقطع کارشناسی در این کشور در جدول زیر بیان شده است:

نام رشته تحصیلیتعداد دوره های کارشناسی
هنر و معماری5
فناوری اطلاعات13
آموزش5
علوم اجتماعی11
حقوق1
سلامت و پزشکی5

کار ضمن تحصیل در دوره کارشناسی کشور بلژیک

دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در دوره کارشناسی را دارند می توانند در کشور بلژیک 10 ساعت در 1 هفته کار کنند که به ازای هر یک هفته مبلغ 80€ تا 100€ (یورو) دریافت می کنند که هزینه های زندگی و تحصیل کمک می کند. دانشجویان این امکان را دارند که بعد از فارغ التحصیل شدن در دوره کارشناسی به دنبال کار کردن باشند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید و بعد از مدت 3 سال اقامت خود را اخذ کنید. برای نمونه دانشگاه Ghent خنت بلژیک یکی از معتبرترین دانشگاه های این کشور است.

همچنین می توان در رشته های متعددی از این قبیل وارد دانشگاه شد:

  • علوم پایه
  • معماری و برنامه ریزی شهری
  • هنر و علوم طراحی
  • زبان ها، نامه ها و مطالعات ترجمه
  • زیست پزشکی و داروسازی
  • اقتصاد و مدیریت مهندسی و تکنولوژی
  • حقوق
  • تاریخ هنر و باستان شناسی
  • اطلاعات و ارتباطات
  • کشاورزی و مهندسی زیستی
  • فلسفه
  • پلاستیک، هنرهای تصویری و فضایی
  • علوم سیاسی و اجتماعی
  • روانشناسی و آموزش
  • علوم دامپزشکی

اعزام دانشجو به بلژیک در دوره کارشناسی ارشد

طول دوره کارشناسی ارشد در این کشور در سال 2023 میلادی، 2 ساله است. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع برای دانشجویان خارجی امکان پذیر است. شایان ذکر است که طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی در این کشور در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می گردد. دانشجویان در این دوره حتما باید مدرک کارشناسی را داشته باشید. مجوز کار کردن در هر هفته 20 ساعت را دارند که به ازای هر هفته مبلغ 160€ تا 200€ (یورو) دریافت می کنند که بعد از فارغ التحصیل شدن در این دوره این امکان را دارند که با پرداخت بیمه و مالیات بعد از 3 سال ویزای کاری این کشور را به دست آورند و در نهایت به ویزای دائم برسند.

شرایط اعزام دانشجو به مدارس بلژیک

نظام آموزشی این کشور از 3 بخش آموزشی به زبان های فنلاندی، فرانسوی و آلمانی شکل گرفته شده است. مدارس این کشور به 3 دسته تقسیم شده است:

  • مدارس دولتی این کشور که تحت نظارت شهرداری و استان ها می باشند.
  • مدارس رایگان این کشور که تحت نظارت سازمان های وابسته به کلیساهای این کشور است.
  • مدارس خصوصی که شامل هزینه های نسبتا بالایی است.

آموزش و تحصیلات از ابتدایی تا دیپلم از سن 6 سالگی تا 8 سالگی می باشد و دانش آموزان می باید  12 سال تا دیپلم را در مدارس حضور داشته باشند.

اعزام دانشجو به بلژیک در دوره دکترا

در این کشور به بیشتر دانشجویان دوره دکترا بورسیه تحصیلی داده می شوند که می توانند این دوره تحصیلی را به صورت رایگان ادامه می دهند. دانشجویان دکترا ماهی به مبلغ 2000€ (یورو) بابت حقوق ماهانه دریافت می کنند. در ضمن دانشجویان دکترا باید رزومه حرفه ای و قوی داشته باشند یعنی مقالات بین المللی، تحقیقات علمی و سایر را دارا باشند که بتوانند بورسیه تحصیلی بلژیک دریافت کنند. بعد از گذشت 3 سال این امکان را دارند که با پرداخت هزینه بیمه و مالیات ویزای کاری دریافت کند و در نهایت ویزای کاری خود را به ویزای دائم تبدیل کنند.

چند نمونه از بورسیه های تحصیلی مربوط به دوره دکترا در این کشور به شرح زیر می باشد:

نمونه ای از بورسیه های تحصیلی در بلژیک

معرفی بهترین دانشگاه های بلژیک در سال 2023

تحصیل در بهترین دانشگاه های بلژیک در سال 2023 موضوعی پر استقبال می باشد. در این بخش از مقاله به بررسی 3 دانشگاه در این کشور می پردازیم:

نام دانشگاهشرح
دانشگاه Vrije بروکسلنام اختصاری این دانشگاه VUB می باشد. زبان آموزش این دانشگاه انگلیسی می باشد. شهرت این دانشگاه به دلیل فعالیت های تحقیقی بسیار عالی، بسیاری از اصول بنیادی و تحقیقاتی کاربردی در این دانشگاه تدریس داده می شود.
دانشگاه Libre de بروکسلنام اختصاری این دانشگاه ULB می باشد. این دانشگاه برنده 3 جایزه نوبل مانند wolf، ماری کوری، فیلدز را دریافت کرد. این دانشگاه جزء یکی از بهترین دانشگاه های جهان می باشد.
دانشگاه کاتولیکی Leuenاعزام دانشجو به بلژیک در این دانشگاه که یکی از بهترین دانشگاه های لوون می باشد. ترجمه اسم این دانشگاه به زبان انگلیسی دانشگاه کاتولیکی لوون می باشد. این دانشگاه در سال 1425 تاسیس شد و در سال 2014، 2015 نزدیک به 55 هزار نفر دانشجو در حال ادامه تحصیل بودند.

سایر دانشگاه های این کشور عبارتند از:

  • دانشگاه کاتولیک لوون
  • دانشگاه آزاد بروکسل
  • دانشگاه آنتورپ
  • دانشگاه مونس

اعزام دانشجو به بلژیک با بورسیه دانشجویان خارجی

این کشور بابت حمایت از دانش آموزان بورسیه های تحصیلی ارائه می دهد و هزینه تحصیلی به دانشجویان از 18 کشور که با این کشور که با این کشور همکاری می کنند. همکاری شامل: کار آموزی، تورهای تحصیلی، سفرهای تحصیلی، کمک هزینه های تحصیلی و سایر می باشد.

در حال حاضر اخذ بورسیه های متعددی برای دانشجویان بین المللی در این کشور امکان پذیر است. اخذ بورس تحصیلی VLIR برای دانشجویان کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین امکان پذیر است که هزینه های زندگی و تحصیل را پوشش می دهد. بورس های دیگری نیز در همین راستا به دانشجویان اعطاء می گردد که با توجه به شرایط دانشجویان متغیر است.

بورسیه کارشناسی ارشد به کشورهای در حال توسعه آسیایی و آفریقایی و غیره بابت کمک به دانشجویان بورسیه تحصیلی اعطاء می کنند. بورسیه های تحصیلی هزینه های مانند: مسکن، کمک هزینه زندگی، سفر و غیره را تامین می کند. این بورسیه تحصیل به افرادی تعلق می گیرد که سابقه تحصیلی بسیار درخشانی داشته باشند.

اعزام دانشجو به بلژیک با بورسیه دانشجویان خارجی

بورسیه دانشگاه خنت بلژیک

کسانی که در دانشگاه خنت یا مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد را دریافت کردند بورسیه تحصیلی می دهند تا به هزینه های تحصیل این دانشجویان کمک کنند. بورسیه تحصیلی شامل: بیمه، هزینه های زندگی به مبلغ 1000€ (یورو) در هر یک ماه، 500€ (یورو) هزینه شهریه و وام دانشجویی به مدت یک سال با حداکثر 105€ (یورو) می باشد. دانشگاه های معتبر زیادی در این کشور وجود دارد که از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی دارند. زبان آموزش در دانشگاه های بلژیکی به 3 زبان می باشد. شمال کشور بلژیک مردم به زبان هلندی صحبت می کنند و در جنوب کشور بلژیک مردم به زبان فرانسوی صحبت می کنند در سمت جنوب این کشور مردم به زبان آلمانی حرف می زنند.

شرایط و مدارک لازم بابت اخذ پذیرش تحصیلی بلژیک

به منظور دریافت پذیرش تحصیلی مدارکی لازم است که باید با جزئیات آن آشنا شوید. شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی بلژیک به این ترتیب است:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر که به مدت 12 ماه وقت داشته باشد.
  • 2 صفحه از پاسپورت باید خالی باشد.
  • ارائه تمکن مالی
  • ارائه گواهی پزشکی و سلامت جسمی و روحی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک ثبت نام و پذیرش تحصیلی
  • اصل و کپی مدارک دیپلم و ریز نمرات تحصیلی در سال آخر
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی بعد از دوره دیپلم و دبیرستان
  • گواهی پرداخت هزینه ویزای تحصیلی این کشور
  • ارائه رسید پرداخت ثبت نام اولیه جهت پذیرش از دانشگاه مورد نظر

دلایل اعزام دانشجو به بلژیک

همواره کشورهای مختلف جهان با دلایل گوناگونی، اعزام دانشجو به بلژیک را برای آینده تحصیلی دانشجویان خود انتخاب می کنند. اکثر نظرات دانشجویان اعزامی در مورد تحصیل در بلژیک بر موضوع زندگی شهری و فرهنگ در این کشور متمرکز است. که این مورد در بلژیک بسیار مثبت دیده می شود. علاوه بر این زندگی اجتماعی و فضای بین المللی تحت حمایت 3 زبان ملی فرانسه، آلمانی، هلندی و انگلیسی نقش بسیار مهمی در رضایت دانشجویان اعزامی دارد. از سوی دیگر جمعیت پذیرنده و قابل تحمل یکی از دلایل اصلی است که تعداد زیادی کشورها اعزام دانشجو به بلژیک را برای بالا بردن سطح تحصیلات کشور خود انتخاب می کنند. شهرهای بلژیک نیز جاذبه های فرهنگی و همچنین مکان های تفریحی و زندگی شبانه پر جنب و جوش را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد.

از دیگر دلایل اعزام دانشجو به بلژیک برای تحصیل در این کشور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دلایل اعزام دانشجو به بلژیکتوضیحات
زندگی دانشجویی مطلوبدر بلژیک به ندرت در زمینه زندگی دانشجویی کمبودی وجود دارد. زیرا دانشگاه های بلژیک انجمن ها و باشگاه هایی را برای دانشجویان اعزامی سازماندهی می کنند.
هزینه زندگی و تحصیلهزینه زندگی مقرون به صرفه یکی از دلایل اصلی اعزام دانشجو به بلژیک می باشد. به طور مثال دانشگاه های دولتی بلژیک هزینه شهریه بسیار پایینی را از دانشجویان دریافت می کنند. علاوه بر شهریه دانشگاه هزینه مسکن نیز در بلژیک نسبت به اغلب کشورهای اروپایی مدرن بسیار مقرون به صرفه است.
ارتباط خوب با سایر کشورهایکی دیگر از دلایلی که دانشجویان این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند، این است که بلژیک به خوبی با بقیه اروپا ارتباط برقرار می کند. زیرا بروکسل قطارهای مستقیمی را به پایتخت های کشورهای دیگر مانند لندن، آمستردام و پاریس دارد.

آشنایی با کشور بلژیک قبل از اعزام دانشجو به بلژیک

لازم به ذکر است که، آشنایی با کشور بلژیک قبل از اعزام دانشجو به این کشور کمک های بسیاری را در این مسیر به متقاضیان خواهد کرد. پادشاهی بلژیک یک کشور کوچک اروپای غربی است که در قبل قاره اروپا واقع شده است. اگر در بلژیک تحصیل کنید این شانس را خواهید داشت که بیشتر پایتخت های اروپا را کشف کنید. طی سالهای اخیر، پادشاهی بلژیک برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه زیادی را در سطح علمی به دانشجویان اعزامی ارائه کرده است. علاوه بر این، پایتخت بلژیک شهر بروکسل در بین 40 شهر برتر دانشجویی جهان قرار گرفته است.

از دیگر شهرهای بلژیک که از دانشجویان بسیاری از کشورهای مختلف جهان پذیرایی می کند عبارت اند از:

شهرهای دانشجویی بلژیک

ویزای تحصیلی بلژیک در سال 2023

افرادی که قصد دریافت ویزای تحصیلی بلژیک را دارند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، باید مدارک ذیل را آماده کنند و با مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی بلژیک آشنا شوند:

  • درخواست ویزا و کپی از آن
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت یا گذرنامه شما به مدت 3 ماه بیشتر اعتبار داشته باشد.
  • ارائه اصل شناسنامه و ترجمه آن
  • در مورد زمان و مکان سفر دلیل منطقی داشته باشید.
  • €95 (یورو) بابت رزرو هتل بابت یک روز اقامت
  • رزرو هتل برای تمامی مدت سفر
  • رزرو بیلط هواپیما با سفر
  • ارائه بیمه معتبر مسافرتی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی*

*ارائه مدرک زبان انگلیسی در مقاطع مختلف تحصیلی متغیر و به شرح زیر است:

مقطع تحصیلیمدرک زبان آیلتس (IELTS)
کارشناسی6
کارشناسی ارشد6.5
دکتری7

در میان رشته های تحصیلی در این کشور رشته اقتصاد در بلژیک از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. لازم به توضیح می باشد که در زمینه اعزام دانشجو به بلژیک می توانید با کارشناسان ارشد و حرفه ای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به صورت رایگان مشاوره تلفنی شوید. کارشناسان ارشد و حرفه ای ما با توجه به شرایط شما بهترین راه مهاجرت را پیشنهاد می کنند و از ابتدا تا انتها در کنار شما عزیزان خواهند بود.

سوالات پرتکرار در باب اعزام دانشجو به بلژیک

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب اعزام دانشجو به بلژیک می باشیم:

  • دانشگاه های برتر بلژیک در سال 2023 کدام دانشگاه ها هستند؟ دانشگاه آزاد بروکسل با رتبه بندی 189/ دانشگاه خنت بلژیک 125/ دانشگاه لیژ 391
  • دوره کارشناسی در کشور بلژیک چند ساله است و شرایط به چه صورت است؟ طول این دوره 3 الی 4 ساله است و به 3 زبان فرانسوی ،آلمانی بلژیکی می شود تحصیل کرد و در مقطع کارشناسی می شود به زبان انگلیسی هم تحصیل کرد.
  • دانشجویان در مقطع کارشناسی در کشور بلژیک چند ساعت می توانند به کار مشغول شوند؟ هر دانشجو به صورت قانونی می تواند 10 ساعت در هفته شروع به کار داشته باشد و به ازای هر هفته به صورت حدودی مبلغ 80€ تا 100€ (یورو) درآمد داشته باشد.
  • رشته های پر متقاضی در کشور بلژیک چه رشته هایی هستند؟ علوم پایه/ معماری و برنامه ریزی شهری/ هنر و علوم طراحی/ زبان ها، نامه ها و مطالعات ترجمه/ زیست پزشکی و داروسازی/ اقتصاد و مدیریت مهندسی و تکنولوژی/ حقوق/ تاریخ هنر و باستان شناسی/ اطلاعات و ارتباطات
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به بلژیک

  1. امیرحسین گفت:

    سلام برای تحصیل تو بلژیک چه شرایطی لازمه به طور دقیق و اینکه برای اعزام دانشجو به بلژیک ویزای همراه هم داره؟
    اعزام دانشجو به بلژیک برای ایرانیا راحته شرایطش؟

    1. صادقی گفت:

      سلام. در خصوص ویزای همراه بلژیک باید گفت که به صورت همزمان این امکان وجود ندارد. در خصوص شرایط اعزام دانشجو به بلژیک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *