مهاجرت سرمایه گذاری در تایلند

استارت آپ تایلند

استارت آپ تایلند

استارت آپ تایلند یکی از مراکز استارت آپ در جنوب شرقی آسیاست. محیط استارت این کشور در مقایسه با سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی در حال رشد است. تایلند از طریق انقلاب چهارم صنعتی تلاش می کند اقتصاد خود را کاملاً دیجیتالی کند و سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در برنامه اقتصادی شرقی خود جلب کند. علاوه بر این، تقریبا 70 میلیون پایگاه مصرف کننده تایلند و پیوندهای تدارکاتی با سایر اعضای ASEAN منجر به فرصت های قابل توجهی برای کارآفرینان در تجارت الکترونیکی، فناوری مالی، فناوری لجستیک و پرداخت الکترونیکی شده است. همچنین دولت این کشور یک نوع ویزای استارت آپ 4 ساله را برای کارآفرینان و نوآوران ارائه کرده است که در ادامه این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شرایط آن را شرح داده اند.

اقتصاد تایلند

تایلند از نظر استراتژیک در جنوب شرقی آسیا واقع شده است و با تولید ناخالص داخلی 505.2 میلیارد $ (دلار) در سال 2018 دومین اقتصاد ASEAN است. اقتصاد این کشور به شدت در تجارت جهانی ادغام شده است و انتظار می رود به رشد خود ادامه دهد. علاوه بر این، تایلند دارای ارز ثابت و تورم کم است. این کشور همچنین دارای یک نیروی کار نسبتاً ماهر است، همراه با پایین تر بودن هزینه های زندگی در مقایسه با مراکز استارت آپ مانند سنگاپور یا هنگ کنگ است.

  • تایلند که تقریباً 50% از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، یک بازار مصرف به سرعت در حال توسعه است.
  • در سال گذشته خانوارهای تایلندی بیش از 220 میلیارد $ (دلار) مصرف کردند.
  • علاوه بر این، نزدیک به 70 میلیون بازار نوظهور دیجیتالی است.
  • با 82%، نفوذ اینترنت در تایلند به طور قابل توجهی بالاتر از متوسط ​​جنوب شرقی آسیا که 58 % است.
  • علاوه بر این، تایلند دارای 124.8 میلیون اشتراک تلفن همراه (180% از جمعیت) و 8.2 میلیون اشتراک ثابت باند پهن، یا 12 در 100 نفر است.
  • به طور متوسط​، مصرف کنندگان تایلندی 9 ساعت و 38 دقیقه در روز را در اینترنت می گذرانند، که بالاترین میزان مصرف اینترنت است.

در نمودار زیر رتبه تایلند در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می کند:

رتبه تایلند در عوامل مهم تجارت و سرمایه گذاری

بررسی استارت آپ تایلند

محیط استارت آپی تایلند به سرعت در حال توسعه است که منجر به رشد چشمگیر معاملات موفق و میزان وجوه جمع آوری شده شده است. از سال 2011، شرکت های نوپای تایلندی به طور تجمعی 337 میلیون $ (دلار) جذب کرده اند که 61 میلیون $ (دلار) آن در سال 2018 جمع آوری شده است. علاوه بر این، از سال 2011، 167 معامله بین استارت آپ های تایلندی و سرمایه گذاران انجام شده است که 35 معامله در سال 2018 به پایان رسیده است. از بسیاری جهات، تایلند بیشتر از بسیاری از جنوب شرقی آسیا توسعه یافته و از لحاظ تجاری با غرب گره خورده است. همچنین تعداد زیادی گردشگری ورودی وجود دارد که فرصت های جدیدی ایجاد می کند، به ویژه از چین و اروپا. با این حال، این پیشرفت به طور کامل به جامعه استارت آپ تایلند ملحق نشده است.

کارآفرینان تایلندی توسط بسیاری از چالش های مشابه سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا (به عنوان مثال، کمبود کانال های رسمی سرمایه گذاری، کمبود بنیانگذاران باتجربه) محدود می شوند. تا سال 2018، 102 استارت آپ تایلندی با بودجه تأمین شده اند. تایلند به دلیل جمعیت باهوش فناوری و رشد اخیر در صنایع نوظهوری مانند فناوری مالی، همچنان یک بازار جذاب است. علاوه بر این، در سال گذشته با افزایش سرمایه قابل توجهی از گروه های شرکت های مرحله رشد (سری B) شتاب بیشتری دیده شده است. که این نشانگر روشی است که علی رغم چالش ها، استارت آپ های تایلندی بیشتر و بیشتر قابل کاوش هستند.

ویژگی ها و چالش های استارت آپ تایلند

تایلند از نظر استارت آپ در سطح جهانی در جایگاه مناسبی است و شهر بانکوک در رده 90 جهانی قرار دارد. البته استارت آپ تایلند دارای چالش ها و امتیازاتی می باد. برای عبور از چالش های تأمین مالی و جذب سرمایه گذاران خارجی، تایلند نیاز به ایجاد یک استارت آپی با حداقل 1 میلیارد $ (دلار) ارزش دارد تا داستان های موفقیت قابل توجه را به نمایش بگذارد. در جدول زیر می توانید از جمله چالش ها و ویژگی های استارت آپ تایلند را مشاهده کنید:

چالش هاویژگی ها
مقررات محدود کننده دولتمقرون به صرفه بودن برای زندگی و اداره یک تجارت
عدم سرمایه گذاری در تایلند توسط افراد خارجیاینترنت یا جمعیت فعال اجتماعی
رقابت بالا برای استعدادهای باتجربهیک ترکیب خوب بین مهاجران و مردم محلی
رقابت با استارت آپ های خارجی که به شدت با نفوذ در بازار همراه هستند.دارای جامعه نوپا

فرهنگ استارت آپ در تایلند

سنت ها و سلسله مراتب اجتماعی تایلند تمام جنبه های زندگی روزمره، از جمله تجارت را لمس می کند. فرهنگ سازمانی تایلند رویکرد سنتی از بالا به پایین در مدیریت و نوآوری را پشتیبانی می کند. کارآفرینان و استارت آپ های تایلندی نسبتاً کمی وجود دارند، زیرا تفکر محافظه کارانه و انزجار از خطر، همراه با فشارهای اجتماعی برای تأمین درآمد ثابت، به معنای بسیاری از استعدادهایی است که انتظار می رود در دنیای دیگر در صنعت تایلند شروع به کار کنند. تا سال 2017، حدود 600 استارت آپ در تایلند وجود داشته است که تقریباً برابر با یک استارت آپ در هر 113000 نفر است. برای مرجع، تراکم استارت آپ (استارت آپ به جمعیت) در ایالات متحده و سنگاپور از یک استارت آپ به ازای هر 2000 تا 3000 نفر متغیر است.

خبر خوب این است که دولت تایلند به صراحت حمایت و سرمایه خود را برای افزایش سرمایه گذاری در فناوری و کارآفرینی متذکر شده است. مقررات دولت باید مطابق با تمرکز جدید بر فناوری پیشرفت کنند. مهمترین این قانون، قانون تجارت خارجی است که سهام خارجی تجارت های تایلندی را در صنایع خاص محدود می کند. علی رغم فشارهای فرهنگی، تغییر بزرگی در ذهنیت در میان فارغ التحصیلان وجود دارد. این روزها شاهد روندهای مثبت فعال شدن نسل جوان در تایلند در صحنه استارت آپ محلی هستیم. دانشگاه های سراسر کشور شروع به اجرای برنامه های کارآفرینی در تایلند کرده اند. از سال 2019، کار در یک شرکت نوپا به عنوان یک گزینه خطرناک اما جذاب تلقی می شود. علاوه بر این، تعدادی از تایلندی هایی که در خارج از کشور تحصیل می کنند تحت تأثیر روحیه کارآفرینی در کشورهای دیگر قرار گرفته اند.

فرصت های استارت آپ در تایلند

فرصت های موجود در محیط استارت آپ تایلند که به سرعت در حال توسعه است، می تواند در 4 بخش:

  • تجارت الکترونیکی
  • فناوری مالی
  • فناوری لجستیک
  • پرداخت الکترونیکی

در جدول زیر به صورت مختصر آنها شرح داده شده اند:

بخششرح
تجارت الکترونیکی%27 از استارت آپ های تأمین اعتبار شده در تایلند در بخش تجارت الکترونیکی بودند. بازار تجارت الکترونیکی تایلند توسط 57 میلیون کاربر فعال اینترنت تایلند هدایت می شود و ارزش آن در سال 2018 به 3.5 میلیارد $ (دلار) رسیده است. انتظار می رود این بازار پررونق سالانه 13% رشد کند.
فناوری مالیاز سال 2015 شروع به جلب توجه سرمایه گذاران کرد. در سال 2018، %12.5 از کل استارت آپ های تأمین شده مالی در Fintech بودند. تمرکز در این بخش عمدتا بر روی بازار داخلی تایلند است.
فناوری لجستیکحدود %8 از کل استارت آپ های تأمین اعتبار شده در سال 2017 در فناوری لجستیک بوده اند. این بخش بسیار متمرکز است و شرکت ها عمدتا بر بازار داخلی تایلند تمرکز دارند. نمونه های قابل توجه aCommerce و GIZTX است. GIZTX، یک بازار آنلاین برای تدارکات و خدمات حمل و نقل برای جنوب شرقی آسیا، یک نمونه کامل از ظهور یک استارت آپ تایلندی است.
پرداخت الکترونیکیبخش پرداخت الکترونیکی ، ارتباط نزدیک با فناوری مالی، تجارت الکترونیکی و دولت ها برای دیجیتالی شدن به طور کلی و برنامه ریزی برای تبدیل تایلند به یک جامعه بدون پول نقد به طور خاص دارد. این بخش، شامل 8% از کل استارت آپ های بودجه ای در سال 2017 است. خش پرداخت الکترونیکی محدود به تایلند نیست بلکه بیشتر در منطقه جنوب شرقی آسیا متمرکز است.

فرصت های استارت آپ در تایلند

ویزای هوشمند تایلند

با هدف جذب استعدادهای بین المللی که تخصص آنها می تواند نقش مهمی در هدایت استارت آپ های دیجیتال و فناوری و سایر صنایع هدفمند به سمت استفاده از فن آوری های مدرن هوشمند داشته باشد، هیئت سرمایه گذاری تایلند “ویزای هوشمند” خود را به متخصصان واجد شرایط اعطا می کند. از سال 2018، به متخصصان و اعضای خانواده آنها که ارزیابی های تعیین شده توسط BOI و آژانس ملی نوآوری (NIA) را قبول می کنند، مجاز به اقامت تایلند حداکثر تا 4 سال است که با معافیت از نیاز به تحصیل در تایلند و اجازه کار روبروست. متخصصانی که در 13 صنعت زیر کار می کنند واجد شرایط برنامه Smart Visa هستند:

  • نسل جدید خودرو
  • الکترونیک هوشمند
  • گردشگری، پزشکی و سلامتی
  • کشاورزی و بیوتکنولوژی
  • غذا برای آینده
  • اتوماسیون و رباتیک
  • هواپیمایی و تدارکات
  • سوخت های زیستی و بیوشیمیایی
  • دیجیتال
  • قطب پزشکی
  • حل اختلاف جایگزین
  • توسعه منابع انسانی در علم و فناوری
  • مدیریت محیط زیست و انرژی های تجدیدپذیر

افراد حرفه ای در این صنایع می توانند برای هر یک از 5 دسته برنامه Smart Visa درخواست کنند:

  • T برای استعدادها
  • I برای سرمایه گذاران
  • E برای مدیران
  • S برای استارت آپ
  • و O برای همسران و فرزندان دارندگان ویزای هوشمند

ویزای استارت آپ تایلند

متقاضیان واجد شرایط ویزای هوشمند دسته استارت آپ باید یکی از 3 معیار زیر را داشته باشند:

ردیفمعیار
1استارتاپی را در تایلند تاسیس کنند که از فناوری یا نوآوری استفاده می کند و توسط NIA یا آژانس توسعه اقتصاد دیجیتال (DEPA) تأیید می شود یا استارت آپ مورد تأیید NIA یا DEPA و حداقل 25٪ از سرمایه ثبت شده شرکت را در اختیار داشته یا سمت مدیر را در شرکت داشته باشید.
2در برنامه شتاب دهنده یا برنامه مشابهی که توسط NIA ، DEPA یا آژانس های مربوطه تأیید شده است، شرکت کنید.
3برنامه ای برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تایلند در یکی از صنایع مورد هدف با استارت آپ مورد تأیید NIA یا فعالیتی با هدف ارتقا شرکت های نوپا داشته باشید و توسط BOI ، NIA یا سازمان های دولتی مرتبط تأیید شود.

حمایت دولت برای کارآفرینی در تایلند

از جمله سرمایه گذاری محلی، شرکت های بزرگ چینی و دولت تایلند، تعهد سرمایه خود و سرمایه گذاری در زمینه نوآوری را آغاز کرده اند. اما طول می کشد تا این تعهد اجرایی شود. هنوز بین الزامات شرکت ها یا دولت و راه حل های استارت آپ عدم تطابق وجود دارد که اجرای برنامه های جدید ترویج نوآوری را دشوار می کند. در مورد طرف دولت، بسیاری به دنبال مقررات جدید هستند، به ویژه در فضای فناوری مالی. همچنین چندین بورس دولتی برای شرکت های نوپا در زمینه های:

  • فناوری کشاورزی
  • شهر هوشمند
  • جهانگردی
  • فناوری غذایی
  • و سایر موارد موجود است که برای اقتصاد محلی مهم تلقی می شوند.

برای جذب استعدادهای خارجی، دولت همچنین یک برنامه ویزای هوشمند را آغاز کرد. با این حال تحول در مقیاس ملی به بیش از چند سال زمان نیاز دارد. در این میان نگرانی این است که تنظیم کننده ها درک کاملی از فن آوری های جدید و پیامدهای آن ندارند، بنابراین گاهی اوقات آنها قادر به ارزیابی فن آوری یا ایجاد سیاستی برای تحول واقعی نیستند و در عین حال خطر را به حداقل می رسانند. در حالت ایده آل، متخصصان با استارت آپ باتجربه در فرآیند سیاست گذاری نقش دارند. از طرف دولت، در صورت تصویب مقررات جدید، انتظار می رود که نوآوری بیشتری در مقیاس وسیع اجرا شود، که به گسترش و ایجاد فرصت های جدید به استارت آپ های تایلندی کمک می کند.

برای اخذ اقامت از طریق کارآفرینی در تایلند کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطلبی جدا در این زمینه ارائه کرده اند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *