مهاجرت سرمایه گذاری در بلغارستان

استارت آپ بلغارستان

استارت آپ بلغارستان

با استفاده از استارت آپ بلغارستان می توانید در این کشور شرکت نوپای خود را ایجاد کنید. بلغارستان یکی از کشورهای شرق اروپا است. در ابن در زمینه فناوری بسیار در حال رشد و ظهور استارت آپ های موفق است. با توجه به مقرون به صرفه بودن هزینه و همچنین مزایای مالیاتی و مشوق های کارآفرینی، بلغارستان یکی از کشورهای ایده آل در شرق اروپاست. با ایجاد استارت آپ بلغارستان می توانید مجوز اقامت در این کشور را بدست آورده و حتی خانواده خود را نیز به همراه خود ببرید. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در راستای مهاجرت و اقامت بلغارستان مطمئن و آسوده در تلاش است تا شرایط راحت تری را برای موکلین خود ایجاد کند.

بررسی استارت آپ بلغارستان

بلغارستان هنوز دارای استارت آپ یونیکورن و غول نیست، اما این بدان معنی نیست که نباید از اکوسیستم آن غافل شد. در طول دهه گذشته، محیط استارت آپ بلغارستان به خصوص صوفیا شکوفا شده است. حتی اگر به طور قابل توجهی در بسیاری از رتبه های فناوری از موقعیت های برتر غایب باشد. با توجه به توسعه این کشور پیش بینی می شود طی 10 سال دیگر، صوفیا برای کسب 3 جایگاه برتر اروپا رقابت کند. براساس سرمایه گذاری صوفیا، که به شرکت ها و کارآفرینان خارجی در راه اندازی این شهر کمک می کند، بلغارستان از سال 2013 تا 2018 حدود 2000 شرکت تازه تاسیس ایجاد کرده است. افزایش کارآفرینی در بلغارستان با توجه به انتقال طولانی مدت بلغارستان از کمونیسم به سرمایه داری بسیار قابل توجه است.

نابودی کمونیسم در اروپای شرقی در سال 1989 زمینه را برای تغییرات اقتصادی و سیاسی بسیار ضروری فراهم کرد، اما زمان برد تا کشورهایی مانند بلغارستان با معاصران خود پیش روند. خوشبختانه، در سال 2007، وقتی بلغارستان به اتحادیه اروپا پیوست، پیشرفت های بیشتری حاصل شد. در نتیجه، مشاغل چند ملیتی دفاتر خود را در کشور گشودند و مشاغلی ایجاد کردند که به جذب و حفظ استعداد کشور کمک می کند. نرخ مالیات بسیار پایین بلغارستان نیز ممکن است در جذب مشاغل و افراد مختلف نقش داشته باشد. شركت های فناوری، از جمله مشاغل خانگی، رقابت های سنگینی را آغاز كردند حتی برخی از آن ها آكادمی های آموزش خود را ایجاد كردند.

در نمودار زیر رتبه بلغارستان در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده کنید:

رتبه بلغارستان در عوامل مهم تجارت و سرمایه گذاری

مزایای ایجاد استارت آپ بلغارستان

بلغارستان به دلیل سواحل عالی در دریای سیاه، تنوع طبیعی و مهمان نوازی مشهور است. در کنار زیبایی طبیعی، اکوسیستم دیجیتال و نوآوری بلغارستان به رشد خود ادامه می دهد و صوفیا در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین مکان ها برای ساخت یک استارت آپ با منابع مختلف فناوری محلی در دسترس است. استارت آپ های بلغاری در زمینه ساخت سیستم عامل، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، یادگیری ماشین، اتوماسیون و فناوری مالی تخصص دارند. در واقع، گرایش این شهر به فناوری مالی به قدری چشمگیر است که پایتخت کشور به عنوان مقرون به صرفه ترین شهر فناوری مالی در سراسر جهان پس از شکست دادن شهرهایی مانند ویلنیوس و بخارست شناخته شد.

از مزایای ایجاد استارت آپ در بلغارستان:

  • هزینه مقرون به صرفه
  • مکانی جدید برای کارآفرینی
  • کشوری عضو اتحادیه اروپا
  • قدرتمند در بخش فناوری
  • دسترسی به همه بخش ها
  • اخذ اقامت از طریق کار آفرینی در بلغارستان

دیجیتال و نوآوری در بلغارستان

اکوسیستم دیجیتال و نوآوری بلغارستان همچنان در ساخت سیستم عامل و فن آوری های مربوط به تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، یادگیری ماشین و اتوماسیون ادامه دارد، که می تواند به عنوان نشانه ظهور صلاحیت فن آوری شناخته شود. شرکت های فناوری راه حل های خود را بیشتر به سایر مشاغل فناوری یا بخش مالی ارائه می دهند. مشاغل ارائه راه حل برای رفاه اجتماعی در حال افزایش است. شرکت های نوپای بلغاری دارای ظرفیت فناوری و مشارکت موضعی برای ایجاد تغییر در اقتصاد بلغارستان و قرار دادن آن به عنوان یکی از قطب های اصلی نوآوری در اروپا و جهان هستند. با وجود این هنوز شرکت هایی که در زمینه هایی مانند امنیت اطلاعات، بیومتری، موقعیت جغرافیایی و VR فناوری های مهمی را توسعه می دهند، بسیار نادر هستند.

مروری بر تخصص شرکت ها و فناوری های ترجیحی مورد استفاده در بررسی های نشان می دهد که گرچه هنوز علاقه زیادی به دسته های اصلی وجود دارد، اما برخی از انواع تخصص محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. شرکت ها بیشتر در موارد زیر مشغول به فعالیت شده اند:

  • ساخت سیستم عامل (42%)
  • تجزیه و تحلیل داده های بزرگ (28%)
  • یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (32%)
  • محاسبات ابری (25%)
  • سیستم های اتوماسیون (25%)

پیشنهادات واقعیت مجازی و امنیت اطلاعات کمتر مورد توجه قرار می گیرند. کمترین تعداد شرکت ها علاقه مند به ارائه پیشنهاداتی در زمینه بیومتری هستند، که بسیار تخصصی است و نیاز به دانش تخصصی در زمینه های مختلف دارد. بلغارستان برای توسعه شایستگی و تخصص در فناوری های پیشرفته به مراکز تحقیق و توسعه بزرگ و زیرساخت های قابل توجه نیاز دارد.

ایجاد کسب و کار در شهرهای بلغارستان

بر اساس داده های چهارمین گزارش سالانه InnovationShip شرکت های نوپای بلغاری در حال توسعه راه حل هایی مطابق با آخرین روند فناوری جهانی هستند و تقریباً نیمی از آنها (47%) نوآوری در کلاس جهانی را ارائه می دهند. در مقایسه با نظرسنجی سال قبل، 18% افزایش در شرکت هایی که معتقدند در سطح جهانی نوآور هستند در شهرهای اصلی بلغارستان وجود دارد. همچنین تقریبا 60% از شرکت های نوپا کسب و کار خود را از نظر اجتماعی قابل توجه و کمک کننده می دانند. تخصص شرکت های بلغاری در شهرهای پیشرو در زمینه سیستم های اتوماسیون، فناوری بلاکچین و اینترنت اشیا به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

در مطالعه بر روی 233 شرکت نوآورانه خرد، کوچک، متوسط ​​و تازه تاسیس، آنها عمدتا بر موارد زیر تمرکز می کنند:

  • ساخت پلتفرم
  • تجزیه و تحلیل داده های بزرگ
  • یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  • رایانش ابری
  • سیستم های اتوماسیون
  • ادغام بلاکچین
  • اتصال یا اینترنت اشیا

در آخرین رتبه بندی برترین شهرهای استارت آپی در کشور بلغارستان، صوفیا پایتخت این کشور در صدر شهرهای بلغارستان و در رده 86 جهان قرار دارد. در جدول زیر می توانید رتبه بهترین شهرهای بلغارستان از نظر استارت آپ را مشاهده کنید:

نام شهررتبه جهانیامتیاز کمیتامتیاز کیفیت
صوفیا861.570.55
وارنا4300.060.04
پلودیف7840.020.01
بورگاس9840.010.01

کارآفرینی فناوری در بلغارستان

کارآفرینی فناوری در بلغارستان

وزارت اقتصاد بلغارستان نقش نوآوری را به عنوان عنصر کلیدی در توسعه بلغارستان تعریف می کند. بنابراین، استراتژی نوآوری بلغارستان برای تخصصی سازی هوشمند 4 بخش اصلی اقتصادی را تعریف می کند:

  • مکاترونیک و فناوری پاک
  • انفورماتیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • زندگی سالم و بیوتکنولوژی
  • و فناوری های جدید در صنایع خلاق و تفریحی.

شهرداری صوفیا اولین شهرداری بلغارستان با استراتژی خاص خود برای تخصص که بار دیگر بر اهمیت 2 بخش انفورماتیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری های نوین در صنایع خلاق و تفریحی از 4 بخش را برای توسعه صوفیا تأکید می کند. در سال های گذشته صوفیا توانسته استعدادهای برتر را از همه کشورهای همسایه جذب کند و به یکی از مراکز کارآفرینی در بالکان تبدیل شود. در سال 2015، مجله Forbes صوفیا را در میان 10 شهر برتر جهان برای راه اندازی یک شرکت نوپا قرار داد. بر اساس شاخص نوآوری جهانی 2017 و جنوب شرقی اروپا در سال 2017 بلغارستان به عنوان دومین کشور مبتکر با درآمد متوسط ​​و ​​بالا در جهان، کارآمدترین کشور در زمینه نوآوری و بهترین نوآور در جنوب شرقی اروپا (SEE) تبدیل شد.

 

استارت آپ های نوین در بلغارستان

در جدول زیر برخی از استارت آپ های فناوری آینده دار در کشور بلغارستان معرفی شده اند:

نام استارت آپشرح
Nasekomoاین استارت آپ کشاورزی بیوتکنولوژی که در سال 2017 راه اندازی شده است ، با تولید خوراک حیوانات از پسماندهای آلی با استفاده از حشرات بی کانورتور، انقلابی در زنجیره غذایی انسان ایجاد می کند. Nasekomo با هدف کاهش ضایعات مواد غذایی، انتشار گازهای گلخانه ای و تخلیه منابع مانند آب، زمین های قابل کشت و ذخایر حیات دریایی، حشرات را به چرخه حیات غذایی معرفی می کند تا از پتانسیل مفید آنها برای دنیای پایدار فردا استفاده کند.
Payhawkدر سال 2018 تاسیس شد، هزینه های مشاغل ارائه دهنده کارت شرکتی بدون کاغذ را ساده می کند. پلتفرم منحصر به فرد این شرکت نوپا، صاحبان مشاغل را قادر می سازد تا کل چرخه عمر خود را مدیریت کنند، از جمله بارگیری کارت های کارمندان شرکت ها با وجوه، پرداخت و جمع آوری فاکتورها، آشتی دادن تمام معاملات در نرم افزار حسابداری شرکت و در آخر تهیه گزارش و مدیریت هزینه
Evedoبرنده بهترین استارت آپ بلاکچین از بلغارستان در آخرین دوره جوایز استارت آپ اروپای مرکزی در سال 2019، یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که تمام مشاغل و شرکت کنندگان در سازماندهی رویدادها را متحد می کند.
Phosاین شرکت تازه تاسیس مستقر در انگلستان و بلغارستان اولین نرم افزار PoS را ایجاد کرد که به بازرگانان اجازه می دهد پرداخت های مستقیم را از طریق تلفن خود بدون سخت افزار اضافی بپذیرند.

کارآفرینی در صوفیا بلغارستان

صوفیا یکی از پیشرفته ترین اکوسیستم های نوپای اروپای مرکزی و شرقی را در خود جای داده است و مرکز استارت آپ بالکان است. صوفیا، با 1.3 میلیون نفر ساکن، دارای شهرت جهانی در مرکز فناوری است و دسترسی آسان به صندوق های سرمایه گذاری اتحادیه اروپا و بازار مصرف 550 میلیون اروپایی را فراهم می کند. صوفیه دارای یکی از فعال ترین اکوسیستم های نوپا و کارآفرینانه در اروپای مرکزی و شرقی است. توسعه تاریخی بخش فناوری در بلغارستان از دهه 1930 تاکنون از دیگر دلایل توسعه اکوسیستم نوپا است. تجمع تجربیات، دانش و مهارت توسط شرکت های کوچک و متوسط ​​و تازه تاسیس بلغارستان، دسترسی آسان به دانش فنی بین المللی، بهبود اطلاعات و تبادل دانش بین شرکت ها و کارآفرینان، از جمله دلایل دیگر است.

 حدود 2000 شرکت نوپا بین سال های 2013-2018 در این کشور ایجاد شده است و طبق داده های وزارت اقتصاد بلغارستان، حدود نیمی از شرکت های نوپایی که بودجه دریافت کرده اند امروز نیز وجود دارند. درصد قریب به اتفاق از شرکت های نوپا در صوفیا ایجاد شده است. از مزایای ایجاد کسب و کار در صوفیا:

  • کمترین مالیات شرکت ها در اتحادیه اروپا 10% ثابت
  • کمترین مالیات بر درآمد شخصی در اتحادیه اروپا 10% ثابت
  • یکی از مقرون به صرفه ترین قیمت ها در اتحادیه اروپا برای شروع کار
  • ثبت شرکت فقط 3 روز طول می کشد و هزینه ثبت نام مورد نیاز €1 (یورو) است.
  • هزینه زندگی نسبت به پایتخت های اتحادیه اروپا و سایر شهرهای بزرگ کمتر است.

درباره اقتصاد بلغارستان

وضعیت اقتصادی بلغارستان در برابر جمعیت آن، این کشور را به یکی از مکان‌های عالی برای استانداردهای زندگی ارزان، املاک و مستغلات و تجارت، گردشگری و ماجراجویی تبدیل کرده است. بر اساس برآورد سال 2019، اخیراً بلغارستان دارای تولید ناخالص داخلی $170655  میلیارد دلاری و درآمد سرانه 24485$ دلاری است. بلغارستان از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا رونق اقتصادی را تجربه کرده است که شاهد افتتاح موسسات و مشاغل خصوصی بیشتری در این کشور بوده است. حدود %70 از تولید ناخالص داخلی بلغارستان از بخش خصوصی است. اقتصاد بلغارستان به بخش کشاورزی با %5، صنعت با %27 و بخش خدمات با %67 تقسیم شده است. صنعت، بزرگترین بخش اقتصادی بلغارستان به دلیل زیرساخت های منسوخ دوران کمونیستی به شدت مدرن شده است و اکنون بسیار مولدتر و موثرتر است.

صنایعی مانند منسوجات و فرآوری تنباکو همچنان بخش ‌های مهم صنعتی هستند. صنایع سنگینی که بر بخش صنعتی تسلط دارند عبارتند از ماشین آلات، مواد شیمیایی، الکترونیک، تجهیزات پزشکی، فولاد و تجهیزات حمل و نقل. این محصولات برخی از محصولات صنعتی اصلی تولید شده توسط شرکت های داخلی را تشکیل می دهند. سایر صنایع مانند پالایش نفت و تسلیحات تحت سلطه شرکت های خارجی، به ویژه آنهایی که متعلق به روسیه هستند، هستند. صوفیه، پلوودیو، وارنا و بلاگووگراد از شهرهای صنعتی اصلی این کشور هستند. بخش کشاورزی بلغارستان اکنون بیشتر خصوصی شده است و از زمین های حاصلخیز و آب و هوای خوب سود می برد. عمده محصولات کشاورزی اقتصادی، محصولات غذایی مانند ذرت، گندم، جو، میوه هایی مانند سیب، انگور و تمشک و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و فلفل هستند که عمده ترین محصولات صادراتی هستند.

ویزای استارت آپ بلغارستان

به دنبال آخرین اصلاحات قانون بلغارستان، موسسان شرکت های نوآور خارج از اتحادیه اروپا (EU) می توانند طبق روال سریع اجازه اقامت را دریافت کنند. این ابتکاری است که بیش از 2 سال توسط انجمن استارت آپ بلغارستان حمایت می شود. ویزا به ویژه برای کارآفرینان در مراحل اولیه جذاب خواهد بود زیرا آنها کسانی هستند که بلغارستان را به عنوان یک مقصد شروع خوب برای ورود به بازار بزرگتر اروپا می دانند. برنامه های ویزای استارت آپ با هدف جذب دانش و مشاغل جدید در اقتصاد محلی توسط بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده است. این ویزا همچنین به شرکت های سرمایه گذاری محلی امکان می دهد تا هدف خود را از جذب بیشتر شرکت های نوپا از جنوب شرقی اروپا و کمک به مارک تجاری بلغارستان به عنوان کشوری که برای نوآوری از سراسر جهان باز است کمک کنند.

نوع جدید اجازه اقامت بیشتر مورد توجه کارآفرینان کشورهای همسایه مانند آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مولداوی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، صربستان و اوکراین قرار گرفته است. پس از Brexit بلغارستان توانسته برخی از سرمایه های جوان را از انگلستان نیز جذب کند. با توجه به استعداد فنی، موقعیت استراتژیک و مقرون به صرفه بودن بلغارستان، ممکن است انتظار داشته باشیم که استارت آپ های آینده دار از مناطق دیگر نیز سفر خود را به بلغارستان آغاز کنند

اکوسیستم استارت آپ در بلغارستان

بلغارستان بازار نسبتاً کوچکی دارد، اما چندین ویژگی خوب برای یک اکوسیستم استارت ‌آپ را دارد مانند زیرساخت دیجیتال قوی، برنامه‌ های پشتیبانی متنوع، و استعدادهای برتر فناوری. بلغارستان تاکنون یک محیط حمایتی قوی از استارتاپ ها با تعدادی شتاب دهنده و انکوباتور موفق ایجاد کرده است. اکوسیستم استارت آپ در بلغارستان، به یک نقطه عطف بزرگ در سال 2022 دست یافته است. این داستان موفقیت، نفس جدیدی به اکوسیستم آورده است، زیرا بلغارستان توجه استارت آپ های آمریکا و اروپای غربی را به خود جلب کرده است. صحنه استارت ‌آپ بلغارستان، کانونی برای کارآفرینان اروپایی و عشایر دیجیتال است که توسط هزینه ‌های پایین زندگی و مزایای مالیاتی توسط بخش دولتی جذب شده ‌اند. بلغارستان دارای یکی از پایین ترین نرخ های مالیات شخصی و شرکتی در اتحادیه اروپا است که به جذب سرمایه گذاران خارجی و استعدادهای فنی کمک می کند.

از طرف دیگر، بلغارستان فاقد منابع لازم برای حمایت از اکوسیستم استارتاپی خود است و به شدت به بودجه اتحادیه اروپا متکی است. این بودجه برای شروع سریع اکوسیستم بسیار مهم است، اما ممکن است رشد بیشتر را کاهش دهد. مکانیسم‌ های فعلی مانند صندوق وجوه، می ‌توانند رشد طبیعی اکوسیستم استارت آپ را مخدوش کرده و آن را به سمت مدیریت عدم تمرکز بازار و سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی سوق دهند. اکوسیستم بلغارستان می ‌تواند از مدیریت کمتر و زیرساخت‌ های بیشتری برای ارتقا و استراتژی خود استفاده کند. یکی از بزرگ ‌ترین چالش‌ های اکوسیستم، متقاعد کردن کارآفرینان بالقوه‌ برای ایجاد کسب و کار نو و خلاقانه در بلغارستان است.

در بخش زیر شاهد معایب اکوسیستم استارت آپ در بلغارستان هستید:

معایب اکوسیستم استارت آپ در بلغارستان

.جهت بهترین سرمایه گذاری در بلغارستان می توانید از کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره بگیرید.

سوالات پرتکرار در مورد استارت آپ بلغارستان

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به چند سوال شما در مورد استارت آپ بلغارستان پاسخ دهیم:

  • شرایط راه اندازی استارت آپ در بلغارستان چگونه است؟ با توجه به توسعه این کشور پیش بینی می شود طی 10 سال دیگر، صوفیا برای کسب 3 جایگاه برتر اروپا رقابت کند. براساس سرمایه گذاری صوفیا، که به شرکت ها و کارآفرینان خارجی در راه اندازی این شهر کمک می کند، بلغارستان از سال 2013 تا 2018 حدود 2000 شرکت تازه تاسیس ایجاد کرده است. افزایش کارآفرینی در بلغارستان با توجه به انتقال طولانی مدت بلغارستان از کمونیسم به سرمایه داری بسیار قابل توجه است.
  • امتیازات راه اندازی استارت آپ چیست؟ مشاغل چند ملیتی دفاتر خود را در کشور گشودند و مشاغلی ایجاد کردند که به جذب و حفظ استعداد کشور کمک می کند. نرخ مالیات بسیار پایین بلغارستان نیز ممکن است در جذب مشاغل و افراد مختلف نقش داشته باشد. شركت های فناوری، از جمله مشاغل خانگی، رقابت های سنگینی را آغاز كردند حتی برخی از آن ها آكادمی های آموزش خود را ایجاد كردند.
  • چه نوع استارت آپ هایی در بلغارستان وجود دارند؟ اکوسیستم دیجیتال و نوآوری بلغارستان همچنان در ساخت سیستم عامل و فن آوری های مربوط به تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، یادگیری ماشین و اتوماسیون ادامه دارد، که می تواند به عنوان نشانه ظهور صلاحیت فن آوری شناخته شود. شرکت های فناوری راه حل های خود را بیشتر به سایر مشاغل فناوری یا بخش مالی ارائه می دهند. مشاغل ارائه راه حل برای رفاه اجتماعی در حال افزایش است.
  • چه زمینه هایی در استارت آپ بلغارستان مورد توجه قرار می گیرد؟ ساخت پلتفرم-تجزیه و تحلیل داده های بزرگ-یادگیری ماشین و هوش مصنوعی-رایانش ابری-سیستم های اتوماسیون-ادغام بلاکچین-اتصال یا اینترنت اشیا
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *