مهاجرت سرمایه گذاری در اندونزی

استارت آپ اندونزی

استارت آپ اندونزی

مجمع الجزایر اندونزی یکی از کشورهای برتر از نظر رشد اقتصادی است و استارت آپ اندونزی در حال توسعه است که در این مقاله بررسی می گردد. البته از نظر استارت آپ از کشورهای همسایه مانند سنگاپور و فیلیپین عقب مانده است. با این حال در این کشور پرجمعیت فرصت های زیادی برای ایجاد استارت آپ مهیاست. مردم اندونزی یکی از بیشترین مصرف کنندگان موبایل در جهان هستند و استارت آپ های فناوری می توانند از این موضوع بسیار استفاده کنند. البته بروکراسی و سختی دریافت مجوزهای تجاری برای ثبت شرکت و استارت آپ در اندونزی یک مانع برای توسعه این بخش است.

با این وجود توجه به این نکته مهم است که فرهنگ استارت آپ در اندونزی نسبت به سایر نقاط جهان هنوز نسبتاً جدید است و این کشور نشان داده است که آماده حمایت از نوآوری است. به لطف توجه بیشتر سرمایه گذاران خارجی و طغیان سازمان های نوپا، همراه با استعدادهای درخشان متشکل از بنیانگذاران و کارمندان بالقوه این کشور این فرصت را دارد که به عنوان یک نقطه اصلی در نقشه استارت آپ جهانی برای سال های آتی باشد. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه جزئیات این موضوع را شرح داده اند.

اقتصاد اندونزی

به این دلیل حضور پر قدرت سنگاپور در استارت آپ جنوب شرقی آسیا، اندونزی به عنوان قطب در این منطقه شناخته نمی شود. با این حال، اندونزی به سرعت به عنوان یک اقتصاد متنوع ظاهر می شود که سرمایه گذاران را به خود جذب می کند. علی رغم چالش های ناشی از زندگی در بزرگترین جمعیت جنوب شرقی آسیا با 269 میلیون نفر پراکنده شده در 15000 جزیره تشکیل دهنده مجمع الجزایر، این کشور طی 20 سال گذشته رشد چشمگیری داشته و از نظر اقتصادی انعطاف پذیری نشان داده است. اندونزی به طور متوسط ​​رشد 5% تولید ناخالص داخلی در سال را تجربه می کند و اکنون بزرگترین اقتصاد در جنوب شرقی آسیا است و عضوی از گروه G20 است که پس از هند و چین سومین کشور با رشد سریع است. اندونزی به وضوح بازار عظیمی دارد که توانایی بالایی برای کارآفرینان دارد.

در نمودار زیر رتبه اندونزی در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می کند:

رتبه اندونزی در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری

بررسی استارت آپ اندونزی

براساس آژانس اقتصاد خلاق، اندونزی میزبان تعداد روزافزونی استارت آپ است که در سال آینده افزایش می یابد. همچنین دارای چندین استارت آپ یونیکورن (با ارزش بیش از 1 میلیارد $ (دلار)) از جمله استارت آپ:

  • GO-JEKبا ارزش 9.5 میلیارد $ (دلار)
  • شرکت رزرواسیون مسافرتی Traveloka، با ارزش بیش از 2 میلیارد $ (دلار)
  • و بازار آنلاین Tokopedia، با ارزش 7 میلیارد $ (دلار)

در حقیقت پیش بینی می شود این بخش تا سال 2025 به 100 میلیارد $ (دلار) برسد. ممکن است به لطف بروکراسی و ترافیک مزمن، آسانترین مکان برای تجارت نباشد، با این حال پایتخت این کشور، جاکارتا، به یکی از مهیج ترین مراکز تازه تاسیس آسیای جنوب شرقی تبدیل شده است. کلانشهر شلوغ اندونزی در لیست 500 شهر برتر استارت آپ ها قرار دارد و میزبان تعداد نوآوری ها و فعالیت های کارآفرینی است. شهرهای دیگری مانند باندونگ، سورابایا، دنپاسار و همچنین شهرهایی در مرکز عشایر دیجیتال بالی نیز فعال هستند. مانند بسیاری دیگر از اقتصادهای در حال توسعه، بسیاری از این فعالیت های نوپا به منظور حل مشکلات محلی مانند جمعیت زیاد اندونزی بوجود آمده است. تعدادی از استارت آپ های fintech برای کمک به اندونزیایی ها در مبارزه با این چالش ظهور کرده اند.

مراحل ایجاد استارت آپ اندونزی

اندونزی با جذب سریع سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل در سرتاسر جهان به کشوری با رشد سریع اقتصادی تبدیل شده است. با در اختیار داشتن مشاغل و استارت آپ های متعدد تجاری، امکان ایجاد مشاغل شخصی در اندونزی برای هر کسی وجود دارد. برای راه اندازی یک شرکت قانونی، الزامات مختلفی وجود دارد که باید رعایت شود. اگر قصد ثبت شرکت در اندونزی را دارید این مراحل را دنبال کنید که می تواند به شما در برآورده سازی شرایط کمک کند:

مراحلشرح
1از لیست سرمایه گذاری منفی اطمینان حاصل کنید.
2بنیاد حقوقی درست را تأسیس کنید.
3بروکراسی اداری را انجام بدهید.
4محل شرکت را انتخاب کنید.
5منابع مالی را بررسی کنید.
6شرکت را ثبت کرده و کار را آغاز کنید.

لیست منفی و مثبت کارآفرینی در اندونزی

برای راه اندازی یک شرکت سرمایه گذاری مستقیم خارجی، که در اندونزی به آن PT PMA گفته می شود، ابتدا باید تصمیم بگیرید که در کدام بخش یا بخش تجاری می خواهید مطابق با طبقه بندی استاندارد تجارت اندونزی یا (KBLI) سرمایه گذاری کنید. سپس، براساس آیین نامه ریاست جمهوری که در فهرست سرمایه گذاری منفی وجود دارد، باید تعیین کنید که آیا بخش تجارت با شرایط برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی مهیا است یا خیر. لذا باید اطمینان حاص کنید که بخش مورد نظر شما در لیست منفی قرار نداشته باشد.

اگر بخش تجاری مورد علاقه شما در لیست منفی نباشد و هیچ محدودیت دیگری از طرف وزارتخانه ها وجود نداشته باشد، 100٪ برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی راه باز است. تعدادی از صنایع ممکن است به طور کامل به مالکیت خارجی باز شوند. این لیست می تواند در تعیین نیاز شما به یک شریک محلی کمک کند. علاوه بر این دولت در نظر دارد برای رونق تعدادی از صنایع که هم برای سرمایه گذاری خارجی و هم داخلی باز هستند، یک لیست سرمایه گذاری “مثبت” ایجاد کند. اندونزی به جای اینکه خارجی ها را از داشتن مشاغل خاص منع کند در آینده با یک لیست اولویت از سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی استقبال خواهد کرد.

ثبت شرکت استارت آپ اندونزی

ثبت شرکت استارت آپ اندونزی

پس از بررسی لیست سرمایه گذاری منفی، یک قدم به تشکیل یک شرکت جدید در اندونزی نزدیک هستید. گام بعدی این است که تصمیم بگیرید کدام نوع شرکت خارجی می تواند تاسیس کند. اولین قدم تشکیل PT PMA است.

  • برای راه اندازی PT PMA حداقل 2 سهام دار لازم است.
  • اشخاص خارجی یا داخلی یا ترکیبی از هر 2 می توانند در PT PMA سهام دار شوند.
  • حداقل سرمایه مجاز مورد نیاز برای شروع 10 میلیارد IDR (روپیه اندونزی) است.
  • در حالی که سرمایه مورد نیاز پرداختی 2.5 میلیارد IDR (روپیه اندونزی) برای هر سهام دار مورد نیاز است.

ثانیا، یک سرمایه گذار خارجی می تواند دفتر نمایندگی خود را برای انجام تحقیقات بازار کار در اندونزی افتتاح کند. یک شرکت خارج از کشور می تواند دفتر نمایندگی یا (KPPA) را برای نمایندگی شرکت خود در اندونزی تأسیس کند. دفاتر نمایندگی خارجی معمولاً در انجام فعالیت های عملیاتی مانند امضای قرارداد، صدور فاکتور رسمی، دریافت پرداخت از مشتری و سایر فعالیت های سودآوری محدود می شوند.

مدارک لازم برای ایجاد استارت آپ اندونزی

برای تأسیس شرکت و سرمایه گذاری در اندونزی، ابتدا یک سرمایه گذار باید سند ثبت شرکت یا اساسنامه را بدست آورد و از طریق یک دفتر اسناد رسمی عمومی شرکت را قانونا ثبت کند. کلیه معاملات بانکی (مانند تزریق سرمایه، مدیریت وام، پرداخت تجهیزات سرمایه ای، مواد اولیه و غیره) یک PT PMA تازه تاسیس باید از طریق حساب بانکی شرکت انجام شود. اساساً الزامات راه اندازی یک شرکت تجاری در اندونزی به شرح زیر است:

  • اساسنامه شرکت
  • تصویب از وزارت دادگستری و حقوق بشر (SK HAM)
  • شماره شناسایی مالیات شرکت (NPWP)
  • مجوز تجارت (Izin Usaha)
  • شماره شناسه تجاری واحد (NIB)
  • مجوز تجاری یا عملیاتی که همه آنها را می توان از طریق Online Single Submission یا OSS دریافت کرد.

به غیر از مجوزهای بخش مالی، معدن (نفت و گاز، مواد معدنی و ذغال سنگ و زمین گرمایی) و املاک و مستغلات، بیشتر پروانه های کسب و کار می توانند از طریق OSS بصورت آنلاین دریافت شوند. مجوزهای این بخشها را می توان از مرکز خدمات BKPM دریافت کرد. خارجیانی که مایل به کار و اقامت در اندونزی هستند نیاز به درخواست KITAS دارند. متقاضیان باید یک شرکت حامی مالی در اندونزی داشته باشند تا واجد شرایط ویزای KITAS شوند. درخواست باید توسط شرکت حامی مالی به اداره کل مهاجرت ارسال شود. اگر یک سرمایه گذار هستید، شرکت شما می تواند شما را حمایت مالی کند و KITAS را دریافت کنید.

توسعه استارت آپ اندونزی

اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است. این کشور با 4 استارت آپ غول خود (توکوپدیا، بوکالاپاک، گو-جک و تراودوکا) کشوری است که بیشترین استارت آپ یونیکورن را در جنوب شرقی آسیا دارد. در حال حاضر، اندونزی نزدیک به 147 میلیون کاربر اینترنت (55% از کل جمعیت آنها) دارد. رشد پررونق دیجیتال، پایه و اساس اندونزی را برای استفاده از منافع اقتصادی قابل توجه ایجاد می کند. فروش تجارت الکترونیکی تنها %5 از کل فروش خرده فروشی اندونزی را تشکیل می دهد. پیش بینی می شود در 5 سال آینده این آمار بین %17 تا %30 افزایش یابد. برای سرمایه گذاران و استارت آپ هایی که قصد ورود به این بازار را دارند 2 خبر خوب وجود دارد:

  • بسیاری از بازیگران موفق موجود، نهادهای خارجی هستند که نشان می دهد دولت مشتاق است از همه مناطق کمک بگیرد.
  • مقامات در حال انجام اقدامات برای اطمینان از الزامات نظارتی برای افزایش اعتماد خارجی هاست.

جهت اخذ اقامت از طریق کارآفرینی در اندونزی به مقاله ارائه شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *