مهاجرت کاری لهستان

اخذ ویزای کار در کشور لهستان

اخذ ویزای کار در کشور لهستان

علاقه مندان به کار در کشور لهستان و مهاجرت از طریق کار در ابتدا بایستی برای اخذ ویزای کار در کشور لهستان اقدام و سپس نسبت به اخذ روادید اقدام کنند. علاوه بر این نیز یکی از موارد مهم در رابطه با اخذ ویزای کاری لهستان، اخذ مجوز کار در لهستان برای افراد و شهروندان غیر عضو اتحادیه اروپا است. این مجوز از طریق کارفرما پیشگیری می شود و در صورت صدور این مجوز شهروندان خارجی می توانند با ارائه مدارک دیگر برای کار در کشور لهستان ویزا اخذ کنند. علاوه بر این شهروندان خارجی که اقامت بلند مدت لهستان را دریافت کرده اند می توانند برای مهاجرت همسر و فرزند مجرد خود به لهستان با استفاده از ویزای همراه اقدام کنند. در ادامه مقاله مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درباره اخذ ویزای کار در کشور لهستان توضیحات لازم را داده اند.

انواع ویزای کار در کشور لهستان

با توجه به اهداف متقاضیان کار در کشور لهستان، مقامات این کشور ویزاهای مختلفی را صادر می کنند که هر کدام شرایط مربوط به خود را دارد. لازم به ذکر است شهروندان خارجی برای اخذ این نوع ویزاها می بایست مجوز کار را دریافت کنند. علاوه بر این نیز جهت اخذ این نوع ویزاها متقاضیان بایستی روند صدور و دریافت را از طریق کنسولگری های لهستان در کشور خود پیگیری کنند. در جدول زیر انواع ویزا کار در لهستان معرفی شده است:

انواع ویزای کار لهستانشرح
ویزای نوع Aدر صورتی که بر اساس قرارداد کار یا قرارداد مدنی توسط یک کارفرما یا یک دفتر ثبت شده در لهستان استخدام شوید. این محبوب ترین نوع مجوز کار است.
ویزای نوع Bاگر شما عضو هیئت مدیره هستید و در کل برای 6 ماه در طی 12 ماه در لهستان کار دارید این ویزا صادر می شود.
ویزای نوع Cدر صورتی که توسط یک کارفرمای خارجی برای یک دوره بیشتر از 30 روز در یک سال تقویمی به لهستان اعزام شوید تا برای شرکت تابعه یا شعبه خارجی کار کنید.
ویزای نوع Dدر صورتی که از طرف یک کارفرمای خارجی به کار در بخش خاصی بصورت موقت محول شده باشد. این مهم است که کارفرمای خارجی شعبه یا شرکت تابعه ای در لهستان نداشته باشد.
ویزای نوع Eاگر شما کاری را انجام می دهید که در هیچ یک از 4 دسته فوق قرار نمی گیرد. این همانطور که تصور می کنید نادرترین نوع اجازه کار است.
ویزای نوع Sبرای کارهای فصلی و به صورت موقت صادر می شود.

اخذ ویزای کار در کشور لهستان برای شهروندان اتحادیه اروپا

سناریوهای مختلف زیادی برای افرادی که مایل به کار در لهستان هستند وجود دارد. شهروندان اتحادیه اروپا به علاوه نروژ، لیختن اشتاین و ایسلند علاوه بر عدم نیاز به ویزای کاری لهستان همچنین موظف به دریافت مجوز کار نیستند. این همچنین در مورد افرادی که دارای کارت اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا هستند که توسط مقامات لهستانی صادر شده است، صدق می کند. علاوه بر این، اگر دارای مجوز اقامت دائم هستید، می توانید مطمئن باشید که به هیچ مجوز کاری احتیاج نخواهید داشت. وقتی صحبت از اجازه اقامت موقت می شود، شرایط تا زمانی که در سند شما مشخص شده است می توانید کار قانونی را در لهستان شروع کنید، مشابه است.

بسیاری از همسایگان شرقی لهستان یعنی شهروندان ارمنستان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، روسیه و اوکراین که مایل به کار در لهستان برای مدت زمانی کوتاه و کم تر از 6 ماه هستند نیز نیاز به مجوز کار نخواهند داشت. البته به منظور استخدام یک خارجی، کارفرمای لهستانی باید در یک دفتر کار (urząd pracy) یک بیانیه ویژه در مورد قصد استخدام فرد خارجی ثبت کند.

شرایط اخذ ویزای کار در کشور لهستان

هرکدام از اتباع خارجی غیر عضو اتحادیه اروپا که خواهان مهاجرت کاری به لهستان هستند می توانند شرایط اقامت برنامه ریزی شده در لهستان را با اخذ ویزای کاری لهستان با ارائه مدارک زیر برقرار کنند:

  • گذرنامه: معتبر برای حداقل 3 ماه فراتر از مدت اقامت برنامه ریزی شده، صادر شده در 10 سال گذشته و داشتن حداقل 2 صفحه خالی
  • سند بیمه درمانی: اثبات بیمه درمانی برای کل اقامت برنامه ریزی شده در لهستان لازم است. می تواند تحت پوشش قرارداد کاری یا قرارداد دیگر باشد. اگر تحت پوشش کارفرما نباشد، می تواند یک بیمه درمانی مسافرتی (حداقل €30،000 یورو) باشد.
  • منابع مالی: منابع مالی کافی برای سفر، اقامت و بازگشت برنامه ریزی شده از طریق قانونی اثبات شود. مبلغ مورد نیاز به نوع ویزا بستگی دارد.
  • اجازه کار: همانطور که اشاره کردیم برای استخدام در یک شرکت، کارفرما نیاز به دریافت مجوز کار دارد. برخی از افراد همانند دانشجویان دکترا از این امر معاف هستند.

مجوز کار برای اخذ ویزای کار در کشور لهستان

این کارفرماست که مجبور به درخواست اجازه کار برای استخدام فرد خارجی می باشد. مجوزهای کاری توسط یک دفتر منطقه ای Voivodship مربوط به منطقه محل کارفرما صادر می شود. اجازه کار به خارجی اجازه می دهد تا فقط برای این کارفرمای خاص که در پروانه کار مشخص شده است، کار کند. برای انجام کار برای یک کارفرمای دیگر، مجوز کار جدید لازم است. این مجوز شامل نام کارفرما، سمت یا نوع کار، حداقل حقوق مورد نیاز قانونی، حالت (تمام وقت یا پاره وقت) و تاریخ اعتبار مجوز است. مجوز کار سندی است که به یک خارجی اجازه می دهد تا به طور قانونی در لهستان کار کند.

این مجوز نشان دهنده شرکتی است که اجرای کار را به شخص بیگانه واگذار می کند و موقعیت یا نوع کاری را که بیگانه می تواند انجام دهد. بنابراین کار فقط در صورتی قانونی انجام می شود که بیگانه کار مشخص شده در مجوز را انجام دهد. اجازه کار به لهستان بدان معناست که اگر خارجی بخواهد شغل خود را تغییر دهد که در آن اشتغال دارد، مجبور است مجوز جدیدی بدست آورد.

  • مجوز برای دوره ای که برای آن صادر شده معتبر است. مدت اعتبار پروانه در سند مشخص شده است.
  • مجوز کار هم برای اشتغال هم بر اساس قرارداد کار و هم در قراردادهای حقوق مدنی لازم است.
  • مجوز توسط Voivode برای محل یا منطقه سکونت کارفرما صادر می شود.

شرایط اخذ ویزای کار در کشور لهستان

دعوتنامه کاری در لهستان

اگر شخصی بخواهد به طور قانونی در جمهوری لهستان اقامت و کار کند، به ویزای کاری لهستان نیاز دارد. یکی از این اسناد، ویزای سالانه اشتغال ملی با دعوت نامه voivodeship است. دعوت نامه اشتراکی به این معنی است که مالک دعوتنامه رسمی تایید شده را برای اشتغال در لهستان را دارد. افرادی که دعوت نامه را دارند از مزایای زیر برخوردار خواهند بود:

  • حق قانونی برای زندگی و کار در لهستان را دارند.
  • صاحب این ویزا حق قانونی برای اقامت در کشورهای منطقه شنگن را دارد به مدت 90 روز در هر 6 ماه را دارد. (کنترل اقامت در این کشورها تقریبا واقعی نیست، زیرا هیچ ملاک مشخصی وجود ندارد)
  • صاحب دعوتنامه از هزینه کنسول معاف است. این ویزا، ویزاهای شنگن و لهستان را قبلا صادر شده است را، لغو می کند. برای این منظور، هنگام ارسال اسناد، باید بیانیه انحلال نوشته شود.

استخدام نیروی کار خارجی در لهستان توسط کارفرما

جهت استخدام نیروی کار خارجی و اخذ ویزای کار در کشور لهستان کارفرمایان در ابتدا بایستی پست مورد نظر خود را به مدت 3 ماه در لهستان آگهی کنند. در صورت نبود نیروی عضو اتحادیه اروپا و لهستانی می توانند برای دریافت اجازه کار و استخدام نیروی کار اقدام نمایند. کارفرمایان زیر در لهستان می توانند برای استخدام نیروی خارجی دعوتنامه بفرستند:

  • سازمان، شرکت، بنگاه اقتصادی که به خدمات شهروندان خارجی نیاز دارند.
  • شهروندان از قلمرو اتحادیه اروپا، لهستان، که در کشور زندگی می کنند.
  • خارجیانی که بیش از 5 سال در جمهوری لهستان زندگی می کنند.

کارفرما همچنین باید به طور رسمی شواهدی ارائه دهد مبنی بر اینکه می تواند با حداقل دستمزد مربوطه، محل اقامت مناسب با کلیه امکانات، بیمه، کارگر خارجی را تامین کند. مجوز کار برای مدت زمانی معین صادر می شود، اما بیشتر از 3 سال نیست. در مورد اتباع خارجی که به عنوان اعضای هیئت مدیره شرکتهایی که بیش از 25 نفر در زمان درخواست مجوز فعالیت دارند، ممکن است مجوز برای مدت زمان بیشتر از 5 سال صادر شود. برخی از مزایای کار در لهستان برای اتباع خارجی عبارتند از:

مزایای کار در لهستان

کار و مالیات در لهستان

اگر در لهستان شاغل هستید، باید مالیات بر درآمد (PIT) پرداخت کنید. مالیات بر درآمد شما مستقیما از حقوق شما کسر می شود و توسط شرکتی که برای آن کار می کنید پرداخت می شود. تنها کاری که شما به عنوان کارمند باید انجام دهید این است که با توجه به داده های دریافت شده از کارفرمای خود، اظهارنامه را به اداره امور مالیاتی (Urzad Skarbowy) ارسال کنید. البته معافیت مالیاتی نیز وجود دارد. شما می توانید در مورد آنها از اداره امور مالیاتی سؤال کنید زیرا هر ساله تغییر می کنند. مهم است که تمام صورت حساب های خود را که به شما امکان استفاده از معافیت مالیاتی را به مدت 5 سال می دهد، نگه دارید چرا که در هر زمان از شما خواسته می شود که آنها را نشان دهید.

می توانید در اداره امور مالیاتی محلی خود شماره مالیات (NIP) درخواست کنید. در آنجا باید یک فرم را پر کنید و کارت پاسپورت و کارت ثبت نام خود را ارائه دهید. اگر برای یک شرکت به شماره NIP احتیاج دارید یا خود اشتغالی دارید، باید مستندات دیگری را ارائه دهید. جهت اخذ ویزاهای دیگر این کشور مانند ویزای تحصیلی لهستان می توانید به مقاله ارائه شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *