مهاجرت به کشور آذربایجان

اخذ تابعیت کشور آذربایجان

اخذ تابعیت کشور آذربایجان

یکی از سریعترین و در عین حال راحت ترین روش برای اخذ تابعیت کشور آذربایجان ، روش اخذ تابعیت آذربایجان از طریق ازدواج می باشد. شهروندان خارجی که مایل به ازدواج با اتباع آذربایجانی هستند، می توانند پس از ثبت ازدواج خود در اداره ثبت آذربایجان(ZAGS) ابتداء نسبت به دریافت اقامت آذربایجان اقدام نموده و پس از گذشت حداقل 5 سال از زندگی مشترک خود در آذربایجان به راحتی تابعیت آذربایجانی خود را دریافت نمایند. متقاضیان می توانند از این طریق علاوه بر کسب پاسپورت آذربایجانی و مسافرت معاف از ویزا به اکثر کشورهای جهان، از مزایای دیگری شامل بهرمندی از خدمات دولتی رایگان و حق تحصیل، کار و زندگی در هر نقطه ای از کشور آذربایجان نیز برخوردار شوند.

در طی سال های اخیر، همانند اکثر کشورهای جهان قوانین مهاجرتی کشور آذربایجان دچار تغییر و تحولاتی شده است. این امر اطلاع قبلی از آخرین وضعیت قوانین مهاجرتی را برای متقاضیان مهاجرت به این کشور ضرورت می بخشد. اخذ تابعیت یکی از این قوانین مهاجرتی می باشد. روش های مختلفی برای دریافت تابعیت آذربایجانی وجود دارد. یکی از این روش ها، اخذ تابعیت آذربایجان از طریق ازدواج می باشد که ما در این مقاله به شرح مفصلی پیرامون آن می پردازیم. جهت ارزیابی شرایط خود و نیز دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمائید.

قانون تابعیت آذربایجان بر پایه اصل خون

برای درک کلی موضوع، در ابتداء لازم است یک بررسی اجمالی از قانون تایعیت آذربایجان داشته باشیم. قانون تابعیت آذربایجان قانونی است که تابعیت آذربایجانی را بر مبنای اصل خون تعیین می کند. قانون تابعیت فعلی آذربایجان با عنوان قانون تابعیت آذربایجانی جمهوری آذربایجان در 30 سپتامبر سال 1998 به تصویب پارلمان آذربایجان رسیده است. بر طبق تعریف تابعیت توسط قانون مذکور، شخصی شهروند آذربایجان محسوب می شود. دارای رابطه سیاسی و قضایی با جمهوری آذربایجان باشد. همچنین به موجب این قانون، تبعه آذربایجان دارای حقوق و مسئولیت های متقابلی می باشد.

انواع اخذ تابعیت کشور آذربایجان

تابعیت آذربایجانی به صورت اتوماتیکی به کودکان آذری بر پایه اصل خون (والدین آذری) و نه بر مبنای اصل خاک (محل تولد) اعطاء می شود. با این حال، تابعیت آذری توسط شهروندی و نه توسط ارث تعریف می شود. بر این اساس تابعیت آذربایجانی به فردی تعلق می گیرد که حداقل یکی از والدینش تبعه آذربایجان باشد. متقاضیان همچنین می توانند تابعیت آذربایجانی را از طریق سرمایه گذاری در این کشور کسب نمایند، اما چگونه؟

شهروندان خارجی می توانند با سرمایه گذاری در حدود AZN100,000 (مانات) معادل $59000 (دلار) در جمهوری آذربایجان ابتدا اقامت موقتی خود را اخذ می نمایند. پس از گذشت 2 سال از اقامت خود، اقامت دائمی آذربایجان و در ادامه پس از گذشت 5 سال، تابعیت آذربایجانی خود را اخذ نمایند. اطلاع از هزینه زندگی در آذربایجان نیز الزامی است. روش دیگر برای اخذ تابعیت کشور آذربایجان، اخذ تابعیت آذربایجان از طریق ازدواج می باشد. در این روش نیز ابتدا متقاضیان اقامت آذربایجانی خود را دریافت نموده است. پس از گذشت حدود 5 سال مجاز به درخواست تابعیت آذربایجانی می باشند.

  • اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد ( برپایه اصل خون)
  • اخذ تابعیت آذربایجان از طریق سرمایه گذاری ( با سرمایه گذاری در بخش املاک، ثبت شرکت و غیره)
  • اخذ تابعیت آذربایجان از طریق ازدواج ( پس از اقامت 5 ساله با همسر آذربایجانی)

انواع اخذ تابعیت کشور آذربایجان

شرایط و ضوابط ازدواج در آذربایجان

بر اساس قوانین مهاجرتی آذربایجان، افراد مایل به ازدواج در جمهوری آذربایجان هیچ گونه محدودیتی ندارند. در ضمن دارای حقوق و امتیازاتی از جمله اقامت و کار در آذربایجان نیز هستند. اخذ تابعیت آذربایجان از طریق ازدواج مشروط به ارائه گواهی ثبت ازدواج می باشد. بنابراین، از شرایط اخذ تابعیت آذربایجان از طریق ازدواج این است که شهروندان خارجی برای ازدواج با اتباع آذری بایستی با در دست داشتن پاسپورت و ویزای معتبری، ازدواج خود را به صورت محضری ثبت نمایند.

سن ازدواج در جمهوری آذربایجان برای مردان 18 سال و برای زنان 17 سال است. متولی ثبت رسمی ازدواج در جمهوری آذربایجان نیز اداره کل ثبت آذربایجان (ZAGS) می باشد. لازم به یادآوری است که مدارک زیر بایستی جهت تایید و صدور گواهی ازدواج به اداره ZAGS تحویل داده شود. مدت رسیدگی به درخواست ثبت ازدواج نیز بستگی به صحت داده ها و اطلاعات متقاضیان دارد. پس از ثبت رسمی و محضری ازدواج در اداره ZAGS و با گذشت 5 سال از اقامت در جمهوری آذربایجان، متقاضیان حق درخواست تابعیت آذریجان را کسب می کنند.

  • ویزای مسافرتی معتبر به آذربایجان
  • پاسپورت/ کارت شناسایی
  • فرم درخواست تکمیلی
  • گواهی طلاق محضری برای افرادی که ازدواج قبلی دااشته اند.
  • شناسنامه یا گواهی تولد معتبر زوجین
  • رسید پرداخت هزینه دولتی ثبت ازدواج AZN 5 (مانات)

امتیازات اخذ تابعیت آذربایجان از طریق ازدواج

شهروندان خارجی که برای مهاجرت به آذربایجان با اخذ تابعیت آذربایجان از طریق ازدواج می توانند پاسپورت آذری خود را دریافت نموده و از مزایا و امتیازات آن برخوردار شوند. آذربایجان همواره یکی از مقاصد جذاب تحصیلی برای دانشجویان رشته مهندسی نفت و گاز می باشد. دارای برنامه های تحصیلی با کیفیت بالا در این حوزه ها می باشد. بنابراین، اتباع آذری بدون هیچ محدودیتی می توانند از تحصیل رایگان در این رشته ها برخوردار شوند. پاسپورت آذری یکی از پاسپورت های مسافرتی خوب دنیا است. دارندگان این پاسپورت می توانند معاف از ویزا به کشورهایی مثل ایران، ترکیه و روسیه مسافرت نمایند. حق رای از دیگر مزایای اصلی برخورداری از پاسپورت آذربایجانی است.

دانشجویان دارای تابعیت آذربایجانی در زمینه پذیرش تحصیلی در موسسات آموزش عالی خارجی گزینه های زیادی در دست دارند. علاوه بر بهره مندی از برنامه های نقل و انتقال دانشجو در سطح اروپا و آمریکا همانند Erasmus+ ،بسیاری از دانشگاه های معتبر غربی همانند دانشگاه هاروارد سهمیه های خاصی برای دانشجویان آذربایجانی نیز دارند. همچنین تحصیل در بهترین دانشگاه های انگلستان نیز با برنامه نقل و انتقال مذکور بسیار آسان می باشد. اگر شما نیز علاقه مند اخذ اقامت و تابعیت آذربایجانی و بهره مندی از امتیازات آن می باشید، مشاوره تخصصی و ارزیابی شرایط شما توسط کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند راه گشای پروسه مهاجرتی شما باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *