دسته بندی نشده

اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد

اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد

با پیشرفت کشور کره، اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد و از طرق دیگر در سال 2021 افزایش یافته و متقاضیان بسیاری خواهان دریافت آن شده اند. از آنجا که کشور کره در سال 1948 تأسیس شد. تا اواخر دهه 1990، ابزار اصلی اخذ تابعیت کره براساس اصل و نسب پدرانه بود. هر کودکی که از پدر کره ای متولد شود تابعیت دریافت می کرد.

این سنت براساس اصل « حق خون از پدر» بنا شده است. در سال 1997، اصلاحیه قانون تابعیت جمهوری کره، صلاحیت های تابعیت کره را تمدید کرد تا هر کودکی که از پدر یا مادر کره ای متولد شود، بدون توجه به جنسیت والدین، ​​بتواند تابعیت کره جنوبی را هنگام تولد بدست آورد.

این اصلاحیه سعی داشت تا به مسئله نابرابری جنسیتی در قانون ملی تابعیت قبلی بپردازد. امتیازی که دولت کیم یانگ سام برای رسیدن به برابری با استانداردهای بین المللی و تقویت روابط فراملی در نظر داشت. در ادامه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارد تا درباره اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد، و مدارک آن اطلاعات مفیدی را بازگو نماید. سوالاتی که در این مقاله درباره اخذ تابعیت کره پاسخ داده خواهد شد:

  • آیا اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد امکان پذیر است؟
  • آیا تابعیت دوگانه از طریق تولد در کره امکان پذیر است؟

درباره اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد

اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد و ار روش های دیگر تا سال 2000 بسیار نادر بود. متوسط ​​تعداد خارجیانی که از سال 1948 تابعیت دریافت می کنند 34 نفر در سال است. از آن زمان به بعد، این میزان به شدت افزایش یافته است. تعداد تجمعی شهروندان تابعیت یافته در سال 2011، به 100000 نفر و در سال 2019، به 200000 نفر رسیده است.

قبل از سال 1998، ملیت ROK با تبار به فرزندان پدران کره جنوبی (اما نه مادران) قابل انتقال بود. افرادی که فقط می توانند اصل و نسب کره خود را از طریق خط مادر قبل از امسال ردیابی کنند، شهروندان ROK در بدو تولد نیستند. افرادی که از 13 ژوئن 1978 تا 13 ژوئن 1998 از مادران کره و پدران ملیت خارجی به دنیا آمده اند می توانند تا 31 دسامبر 2004 بدون هیچگونه شرایط اقامت برای تابعیت کره اقدام کنند.

بررسی اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد

افراد اگر حداقل یکی از والدین تبعه كره باشد، خواه در کشور جمهوری کره و یا در خارج از کشور متولد شوند، مشمول شرایط اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد می شوند. در نمودار زیر تعداد سال هایی که فرد باید در کره اقامت داشته باشد تا بتواند تابعیت را دریافت نماید، آمده است.

ساکنان دائمی خارجی بالای 20 سال ممکن است پس از اقامت بیش از 5 سال در کره و اثبات مهارت در زبان کره ای، به عنوان شهروند ROK طبیعی شوند. شرایط اقامت برای افراد دارای والدین کره که قبلا شهروند ROK نبوده اند، به 3 سال کاهش می یابد. و برای متقاضیانی که خواهان اخذ اقامت کره جنوبی از طریق ازدواج دارند، به 2 سال کاهش یافته است. این بیشتر برای متقاضیانی که بیش از 3 سال با کره ازدواج کرده اند به 1 سال کاهش می یابد.

کودکان خردسال نمی توانند به طور مستقل طبیعت گردی کنند. اما ممکن است با والدین خارجی که در حال طبیعی سازی نیز هستند اقدام کنند. متقاضیان موفق به اخذ تابعیت معمولا باید ظرف 1 سال از تابعیت قبلی خود چشم پوشی کنند. مگر اینکه از طریق ازدواج طبیعی شوند. افرادی که به دلیل توانایی استثنایی شغلی یا مشارکت های وارد شده به کشور از طرف وزارت دادگستری تابعیت اعطاء می شوند نیز از این شرط مستثنی هستند. افراد معاف شده باید متقاضی عدم استفاده از تابعیت خارجی خود در کره باشند.

تعداد سال های اقامت جهت دریافت تابعیت کره جنوبی

مدارک لازم جهت اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد

مدارک لازم جهت اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد، در جدول زیر آمده است:

مدارکتوضیحات
فرم درخواستتکمیل و امضاء شده
گواهی تولداصل
گواهی شخصی ثبت نام خانواده کره ایکپی
گواهی خویشاوندی ثبت نام خانواده کره ایکپی

بیانیه یا مصوبه تغییر نام اصلی که توسط دادگاه صادر شده است. اگر نام موجود در گواهی تابعیت از ثبت خانواده کره به دلیل ازدواج، فرزندخواندگی یا تغییر قانونی متفاوت باشد.

مدارک لازم جهت اخذ تابعیت کره جنوبی از طریق تولد

تابعیت کره جنوبی

شهروندان کره مقیم خارج از کشور که داوطلبانه تابعیت خارجی به دست می آورند تابعیت ROK خود را به طور خودکار لغو می کنند. آن ها موظفند این تغییر وضعیت را به وزارت دادگستری گزارش دهند. اتباع ROK همچنین ممکن است تابعیت کره را از طریق ازدواج، فرزندخواندگی یا به رسمیت شناختن قانونی فرزندپروری به طور غیر مستقیم یا غیر ارادی دریافت کنند. این افراد یک دوره 6 ماهه دارند تا اعلامیه رسمی خود را در مورد حفظ تابعیت کره جنوبی اعلام کنند.

ملیت ROK همچنین می تواند با درخواست به وزارت دادگستری سلب شود. شهروندان زن که از بدو تولد نیز تبعه خارجی هستند باید قبل از 22 سالگی قصد خود را برای حفظ یا انصراف از تابعیت ROK اعلام کنند. شهروندان ذکور که از بدو تولد تابعیت خارجی را به دست آورده اند باید این اظهارنامه را قبل از 31 مارس سالی که به سن 18 سالگی رسیده اند اعلام کنند. آن ها خدمت سربازی خود را به پایان رسانده اند.

متعاقبا اتباع کره ممکن است تقاضای بازگرداندن تابعیت را داشته باشند، منوط به انصراف از تابعیت قبلی خود. با این حال، اتباع سابق که پس از رسیدن به سن 65 سالگی به قصد اقامت دائم در کره تابعیت ROK را بدست می آورند از این شرط معاف هستند.

تابعیت دوگانه در کره جنوبی

هنگامی که کودکی در کشوری متولد می شود که به اصل jus soli (تابعیت از طریق به دنیا آمدن در خاک) پایبند باشد. والدین آن ها تبعه کشور با اصل jus sanguinis (تابعیت از طریق روابط خونی) باشند، کودک هر 2 تابعیت را در تولد بدست آورد. به عنوان مثال، اگر کودکی در ایالات متحده به دنیا آمد (اصل jus soli) به والدینی که شهروند کره ای هستند (اصل jus sanguinis)، پس کودک به طور خودکار شهروند هر دو کشور است.

کودکی که قبل از 13 ژوئن 1998 متولد شد و پدرش هنگام تولدش تابعیت کره را دارد، تابعیت کره جنوبی محسوب می شود. کودکی که پس از 13 ژوئن 1998 متولد شد و پدر وی یا مادر وی هنگام تولد شهروند کره بود، شهروند کره محسوب می شود. چنانچه تمایل به مهاجرت به کره جنوبی دارید، می توانید سایر مقالات را در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطالعه نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *