مهاجرت به کشور اندونزی

تولد در اندونزی

تولد در اندونزی

آگاهی از قوانین تولد در اندونزی برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند ضروری است. در این مقاله شرایط تابعیت را بررسی می کنیم. این مقاله به قلم کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به نگارش درآمده است. هنگام مهاجرت به این کشور از طریق تولد سوالاتی پیش روی متقاضی قرار می گیرد.

این سوالات عبارت است از:

  • آیا این کشور تابعیت از طریق تولد می دهد؟
  • قوانین اقامت و تابعیت این کشور چگونه است؟
  • اخذ تابعیت این کشور چه مزایایی دارید؟
  • روش های اخذ اقامت این کشور از چه طریقی است؟

شرایط ثبت تولد در اندونزی

افراد خارجی که در این کشور صاحب فرزند می شوند می باید برای فرزند خود ، گواهی تولد معتبری نشان دهند که این فرزند در خاک این کشور متولد شده است . سپس اقدامات لازم جهت درخواست ویزای موقت ITAS VISA صورت می گیرد. اگر فرزند از زوجین مختلفی باشد، پدر یا مادر مقیم اندونزی باشد و طرف دیگر زوجه یک فرد خارجی باشد. زوجین باید مدارکی جهت اخذ حق تابعیت فرزند خود فراهم کنند.

این مدارک عبارت است از:

  • ارائه گذرنامه معتبر والدین کودک
  • ارائه شناسنامه معتبر والدین کودک
  • گواهی ازدواج والدین ترجیحا به زبان اندونزی ترجمه شده باشد.
  • اجازه موقت اقامت والدین خارجی ITAS/برای افراد مقیم اندونزی اجازه KTP

هزینه این پروسه به اداره مهاجرت و سفارتی که برای اخذ تابعیت اقدام می کنید بستگی دارد. بیشترین هزینه ای که برای این فرآیند در نظر گرفته می شود، هزینه ثبت تولد و اخذ پاسپورت این کشور می باشد. به محض تولد فرزند، با در دست داشتن مدارک معتبر منوط به تولد فرزند در این کشور، در طول 14 روز آینده برای ثبت اطلاعات به اداره مهاجرت مراجعه صورت گیرد. در صورتی که مراجعه در تاریخ مذکور صورت نپدیرد، جریمه حدود 25$ (دلار) در روز شامل حال متقاضی می شود.

پروسه کلی اخذ اقامت از طریق تابعیت به شرح زیر می باشد:

قوانین اخذ ملیت در اندونزی

قانون اخذ ملیت در این کشور، قانونی است که برگرفته از قانون پارلمانی می باشد. برای اخذ قانونی شهروندی این کشور می باید شرایط و مدارک قابل استنادی فراهم شود. قانون شهروندی این کشور بر اساس قانون jus sanginius و jus soil می باشد. این کشور در گذشته قانون 2 تابعیتی را می پذیرفت اما در سال های اخیر این قانون را لغو کرده است. شهروندان اندونزی جهت تابعیت از طریق تولد در این کشور می باید شرایط زیر را داشته باشند.

چند نمونه از این شرایط به شرح زیر می باشد:

تابعیت از طریق تولدشرح
1از طریق ازدواج قانونی پدر و مادر هردو دارای تابعیت اندونزی
2از طریق ازدواج قانونی مادر مقیم اندونزی و پدر فرد خارجی
3فرزندی که به تازگی متولد شده است ولی هویت پدر و مادر نامعلوم است.

بررسی شناسنامه کشور اندونزی

مدرک اصلی برای تشخیص هویت در این کشور اخذ شناسنامه این کشور می باشد. شناسنامه اندونزیایی Kartu Tanda Penduduk که به اختصار KTP نامیده می شود، با وجود این مدرک می توان افراد مقیم و خارجی را از یک دیگر مجزا دانست. در صورتی که متقاضی بالای سن 17سال باشد با در دست داشتن سایر مدارک معتبر می تواند برای اخذ شناسنامه این کشور اقدام کند. برای افراد مقیم این کشور اعتبار شناسنامه 5 سال می باشد و برای افراد خارجی با توجه به مدت اعتبار اقامت انقضای شناسنامه قابل تمدید است. در سال 2011 میلادی شناسنامه به شکل کارت اعتباری در آمده است که E-KTP نامیده می شود.

تاریخچه قانون شهروندی اندونزی

اولین قانون شهروندی اندونزی در 17 آگوست 1945 پس از استقلال خود اعلام شد. قانون اساسی اندونزی (معروف به قانون اساسی 1945) لازم الاجرا شد و موارد مربوط به تابعیت با ماده 26 تنظیم شد، که می گوید:

  • شهروندان از مردم بومی اندونزی و اشخاصی با منشا خارجی تشکیل شده اند و مطابق با قانون به عنوان شهروندان شناخته می شوند.
  • امور مربوط به شهروندان و ساکنان توسط قانون تنظیم می شود.

اگرچه هر دو قانون اساسی و توضیح قانون اساسی 1945 در مورد معنای “مردم بومی اندونزی” مشخص نبود اما این عبارت به طور گسترده ای برای افرادی که در طول استعمار هلند به عنوان pribumi شناخته می شدند، درک می شد. این تمایز بین گروه های قومی مختلف نه تنها منجر به برخورد قانونی متفاوتی شد، بلکه و به ویژه برای مردم بومی اندونزی منجر به تعدادی از رفتارهای تبعیض آمیز در تمام جنبه های زندگی آنها در طول استعمار شد.

در سال 1946، قانون جدیدی در مورد تابعیت، معروف به قانون شماره 3 سال 1946، که تا روز استقلال دارای اثر بازگشت پذیر بود، به منظور تنظیم بیشتر امور مربوط به تابعیت طبق دستور قانون اساسی، تصویب شد. این قانون اصولاً از اصل ius soli استفاده می کند به این معنا که همه ساکنان اندونزی منفعلانه تابعیت می گیرند. با این حال، آنها حق داشتند از تابعیت اندونزی صرف نظر کنند، که می تواند با اعلامیه کتبی انجام شود و از طریق دادگاه بدوی به وزیر دادگستری ارجاع شود.

شرایط پذیرش دو تابعیتی و تولد در اندونزی

شرایط پذیرش دو تابعیتی و تولد در اندونزی

طبق قانونی که اخیرا در این کشور به ثبت رسیده است، افرادی که تابعیت این کشور را دارند نمی توانند تابعیت کشور دیگری را داشته باشند. به طور کلی قانون دو تابعینی در این کشور اعطاء نمی شود. متقاضیانی که یکی از والدین آنها اندونزیایی و دیگری خارجی می باشد از شرایط اعطای تابعیت متفاوتی برخوردار می شوند. افرادی که تا قبل از رسیدن به سن 18 سالگی دو تابعیت دارند، می باید قبل از رسیدن به سن 18 سالگی یکی از تابعیت های خود را لغو کنند. در این کشور قانون دو تابعیتی برای بزرگسالان منع شده است.

متقاضیانی که از طریق ازدواج اقدام می کنند هم باید دارای1 تابعیت باشند، اگر طرفین ازدواج دو تابعیت داشته باشند، می باید قبل از ازدواج رسمی یکی از تابعیت های خود را لغو کنند. ازدواج زوجه می باید در سازمان ثبت مدنی این کشور به رسمیت شناخته شده باشد. همچنین متقاضی برای کسب اقامت و تابعیت این کشور می باید به مدت 5 یا 10 سال امکان حضور در این کشور را داشته باشد، این حضور لزومی به اقامت به طور پیوسته نمی باشد، تنها مدت زمان اقامت مهم است.

شرایط اخذ تابعیت اندونزی

با در دست داشتن ویزای این کشور، طبق قانون تصویب شده در سال 2018 میلادی، متقاضی امکان سفر به 70 کشور دیگر را دارد. پاسپورت این کشور رتبه شصت و نهمین پاسپورت معتبر جهان را به خود اختصاص داده است. متقاضیان خارجی که قصد اخذ اقامت این کشور را دارند می باید مدارک و شرایط لازم برای تابعیت این کشور را فراهم کنند.

شرایط و مدارک مربوطه برای اخذ تابعیت به شرح زیر می باشد:

  • سن متقاضی باید 18 سال کامل
  • شرایط لازم برای زندگی به مدت 5 تا 10 سال در این کشور
  • متقاضی باید از شرایط ذهنی و جسمی سلامت کامل برخوردار باشد.
  • توانایی مکالمه به زبان اندونزیایی
  • عدم سابقه سوء پیشینه
  • ارائه فیش حقوقی یا درآمد ثابت

انصراف از تابعیت اندونزی

یک شهروند اندونزیایی به دلیل موارد زیر تابعیت خود را از دست می دهد:

  • شهروندی دیگری را داوطلبانه بدست آورد.
  • هنگامی که فرصت این کار را داشته باشد از تابعیت دیگر خودداری نکند.
  • رئیس جمهور بنا به درخواست داوطلبانه خود تابعیت وی را سلب کند.
  • بدون تصویب قبلی رئیس جمهور وارد خدمت سربازی خارجی شود.
  • به طور داوطلبانه در موقعیتی فعالیت کرده است که طبق قانون، چنین موقعیتی در اندونزی فقط مختص شهروندان جمهوری اندونزی باشد
  • داوطلبانه اعلام بیعت با یک کشور خارجی یا بخشی از کشور خارجی مذکور کرده است.
  • دارای گذرنامه یا سند مسافرتی معادل پاسپورت از یک کشور خارجی یا نامه ای است که ممکن است به عنوان یک هویت تابعیت معتبر از یک کشور دیگر به نام وی تفسیر شود.
  • زندگی در خارج از سرزمین های جمهوری اندونزی به مدت 5 سال متوالی برای اهداف غیر رسمی، بدون دلیل قانونی و به عمد

در این مقاله اطلاعاتی نوین در باب موضوع تولد در اندونزی در اختیار شما قرار داده است. تمامی مطالبی که ذکر شده است، توسط کارشناسان ما موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است. در نظر داشته باشید که جهت مهاجرت به این کشور قوانین تابعیت و اقامت را بررسی کنید. تمامی کشورهای مهاجرت پذیر قوانین خاص خود را دارند. در خصوص اطلاعات بیشتر جهت اخذ تابعیت سایر کشور ها از طریق تولد می توانید سایر مقالات ما از جمله مقاله تولد در سنگاپور از طریق لینک مربوطه در سایت ما مطالعه فرمائید و نظرات خود را در دیدگاه مقاله بیان فرمائید. هم چنین جهت مشاوره تلفنی و حضوری با مشاورین ما امکان تماس و تعیین وقت از طریق شماره های زیر امکان پذیر می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *