مهاجرت به کشور اسلواکی

تولد فرزند در اسلواکی

تولد فرزند در اسلواکی

تولد فرزند در اسلواکی، می­ تواند به اخذ شهروندی این کشور اروپایی بیانجامد. اسلواکی، همچون دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، متقاضیان اقامت و تابعیت بسیاری دارد. تولد فرزند از جمله روش های اخذ تابعیت یا شهروندی است که قوانین آن در کشورهای مختلف، متفاوت است. اعطا شهروندی یا تابعیت براساس تولد فرزند در اسلواکی نیز، شرایط خاص خود را دارد. در ادامه شرایط کلی اعطا تابعیت در کشورهای مختلف بر اساس تولد فرزند بررسی خواهد شد. اما رویکرد اصلی این نوشتار بررسی شرایط تولد فرزند در اسلواکی است. سعی شده نکات مطرح شده در این مقاله پاسخگوی سوالات علاقمندان باشد. با این حال، چنانچه مخاطبین محترم نیازمند اطلاعات بیشتری باشند، مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در خدمت ایشان هستند.

معرفی کشور اسلواکی

اسلواکی یک کشور کم جمعیت در مرکز اروپا است. جمعیت این کشور در حدود 5.4 میلیون نفر است که طی سال های اخیر تقریباً ثابت مانده است. پایتخت اسلواکی براتیسلاوا و زبان رسمی آن، اسلواک است. این کشور در سال 2004 به اتحادیه اروپا و در سال 2009، به منطقه اقتصادی اروپا، پیوسته است. اسلواکی یک کشور کوهستانی است و آب و هوای آن نیز متأثر از همین طبیعت است. این کشور محصور شده در خشکی است و هیچ ساحلی ندارد. انتخاب دین در این کشور کاملاً آزاد است و مردم اسلواکی اغلب مسیحی هستند. اسلواکی از اقتصاد پویایی برخوردار است.

مهاجرت و کسب تابعیت اسلواکی

کشور اسلواکی یکی از بهترین کشورهای اروپای مرکزی برای ادامه تحصیل، کار، ازدواج، سرمایه گذاری و غیره می باشد و به یک مقصد محبوب مهاجرت تبدیل شده است (به خصوص در 2 دهه اخیر). هزینه های مناسب اقامت و زندگی در اسلواکی، ثبات اقتصادی و اجتماعی و امنیت بالا در این کشور موجب جذب مهاجران زیادی از کشورهای مختلف دنیا شده است. برای مهاجرت به کشور اسلواکی، متقاضیان می توانند از روش های مختلفی اقدام کنند.

این روش ها عبارتند از:

ردیفروش های مهاجرت و کسب تابعیت
1مهاجرت تحصیل به اسلواکی
2مهاجرت کاری به اسلواکی
3مهاجرت برای کارآفرینی در اسلواکی
4مهاجرت برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اسلواکی
5مهاجرت برای ازدواج به یک شهروند اسلواکی

قانون تابعیت و شهروندی اسلواکی در سال 2023

قانون تابعیت اسلواکی قانونی است که حاکم بر کسب، انتقال و از دست دادن تابعیت اسلواکی است. قانون تابعیت، قانونی است که در پی انحلال چکسلواکی، توسط شورای ملی اسلواکی در رابطه با قانون ملیت تصویب شده است. در سال 2010، اصلاحات جنجالی صورت گرفت و موجب از دست رفتن تابعیت اسلواکی به دلیل اخذ تابعیت کشور دیگر شد. گفته می شود این انتخابات تا حدی تأثیر داشته است.

پیش از سال 1993، جمهوری اسلواکی بخشی از چکسلواکی بود. در 19 ژانویه 1993، پس از تبدیل شدن جمهوری اسلواکی به یک کشور جداگانه، شورای ملی جمهوری اسلواکی یک قانون تابعیت را تصویب کرد که موجب تغییر شرایط کسب و از دست دادن تابعیت اسلواکی شد. این قانون یک روز پس از انتشار آن در 16 فوریه به اجرا درآمد. به یاد داشته باشید که قوانین اخذ تابعیت اسلواکی برای اتباع اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث متفاوت نیست.

شرایط اساسی برای واجد شرایط بودن برای دریافت تابعیت اسلواکی عبارتند از:

  • متقاضی حداقل 8 سال اقامت دائم در اسلواکی داشته باشد.
  • متقاضی در 5 سال قبل از درخواست به طور قانونی محکوم به جرم عمدی نشده باشد.
  • متقاضی از اسلواکی اخراج نشده باشد.
  • متقاضی تحت پیگرد قانونی قرار نداشته باشد.
  • متقاضی تحت تعقیب بازداشت اروپا نباشد.
  • متقاضی موضوعی در رابطه با اخراج اداری از کشور نداشته باشد.
  • متقاضی وضعیت پناهندگی خود را به دلایل امنیتی از دست نداده باشد.
  • متقاضی باید بتواند دانش خود را در مورد اسلواکی به صورت گفتاری و کتبی و دانش عمومی در مورد جمهوری اسلواکی اثبات کند.
  • متقاضی باید وظایف یک فرد خارجی را که در اسلواکی زندگی می کند مانند رعایت قوانین، پرداخت بیمه های درمانی و اجتماعی، مالیات ها، مالیات حقوق و دستمزد، کارمزد و غیره را به عهده بگیرد.

تابعیت کشورهای مختلف بر اساس تولد

عموما اعطاء تابعیت در کشورهای مختلف بر اساس 2 اصل خون یا خاک است. در اصل خون، تابعیت پدر و مادر بر شرایط تابعیت فرزند اثرگذار است. کشورهایی که از این اصل برای اعطاء تابعیت استفاده می­ کنند، ممکن است شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند. اینکه تابعیت فرزند چه نسبتی با تابعیت پدر و مادر خود خواهد داشت، در کشورهای مختلف متفاوت است. و اما در اصل خاک، سرزمینی که فرزند در آن متولد می­ شود، تابعیت وی را معین می ­کند.

کشورهایی که به دنبال افزایش جمعیت خود هستند معمولا از این اصل پیروی می­ کنند. در گذشته کشورهای بیشتری از اصل خاک پیروی می­ کردند. مواردی همچون جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی باعث تغییر قوانین تابعیت این کشورها به سمت اصل خون شد. فرزندانی که تابعیت والدین آنها محرز نشود معمولاً بر اساس اصل خاک تابعیت می­ گیرند. گاهی فرزندان بنا به دلایل مختلف نمی ­توانند تابعیت والدین خود را اخذ کنند. در صورت معتبر بودن این دلایل، تابعیت این فرزندان بر اساس اصل خاک اعطا می­ شود. در کل در اغلب کشورها یکی از این دو اصل قاعده حاکم و دیگری به عنوان اصل فرعی است.

تفاوت ملیت و شهروندی

برای افراد عادی، اصطلاح ملیت و شهروندی تفاوتی ندارند. در واقعیت اما، بین این دو تفاوت وجود دارد. ملیت فرد، مکان تولد او و جایی که او متعلق به آن است را نشان می­دهد. در واقع ملیت، وابستگی یک شخص را به یک ملت خاص تعریف می کند. شهروندی به وسیله حکومت یک کشور به یک فرد اعطا می شود. آنچه که وجاهت قانونی دارد و در قوانین بین المللی، تعریف می­ شود، شهروندی است. در این مقاله تولد فرزند و اخذ شهروندی کشور اسلواکی بر اساس آن بررسی خواهد شد. ویژگی های ملیت و شهروندی ذیلا بررسی شده است:

ویژگی های ملیت و شهروندی

تابعیت و شهروندی بر اساس تولد فرزند در اسلواکی

برای اخذ شهروندی جمهوری اسلواکی سه روش کلی وجود دارد:

  • تولد که در این مقاله به تفصیل بیشتر تشریح خواهد شد.
  • اخذ شهروندی بر اساس فرزند خواندگی.
  • اعطاء شهروندی به فرد که خود شامل شرایط متعددی است و روش های مختلفی را در بر می­ گیرد. بررسی شرایط این روش، خارج از موضوع این مقاله است.

جهت اطلاع از شرایط تحصیل در اسلواکی ابتدا مقاله مذکور ا مطالعه بفرمائید.

شرایط تولد فرزند در اسلواکی

در اسلواکی قاعده حاکم، اصل خون است. به عبارتی فرزندانی که از والدین شهروند اسلواکی متولد می ­شوند به صورت خودکار شهروندی این کشور را اخذ خواهند کرد. این اصل شامل کودکانی که خارج از خاک اسلواکی متولد شوند نیز می­ شود. تحت شرایط خاصی می­ تواند اصل خاک جایگزین خون شود. به طور کلی، شرایط زیر نیز باعث خواهند شد شهروندی اسلواکی، اعطا شود:

  • فرزندانی که حد اقل یکی از والدین آنها شهروند اسلواکی باشد.
  • فرزندانی که در اسلواکی متولد می ­شوند و والدین آنها تابعیت هیچ کشوری را ندارند.
  • گاهی فرزندان شهروندان غیر اسلواکی منع قانونی برای پذیرش تابعیت والدین خود را دارند. این فرزندان به شرط تولد در خاک اسلواکی می­ توانند شهروندی این کشور را اخذ کنند.
  • کودکی که یکی از والدین او شهروند اسلواکی باشد، شهروندی این کشور را اخذ خواهد کرد. حتی اگر بعداً اثبات شود والد اسلواکیایی او واقعاً والدش نبوده است، شهروندی او منتفی نخواهد شد.

شرایط تولد فرزند در اسلواکی

مزایا تولد کودک در اسلواکی

مزایا در هنگام تولد به مزایای یکباره اشاره دارد که در حال حاضر به مبلغ 82986€ (یورو) در صورت تولد فرزند اول تا سوم پرداخت می شود که 28 روز و 15137€ (یورو) در صورت تولد فرزند چهارم و بیشتر پرداخت می شود. اگر بیش از یک فرزند همزمان متولد شود، هر فرزند مشمول این مزایا خواهد بود. مبلغ سود در صورت تولد همزمان 2 یا چند فرزند که 28 روز زنده مانده اند 7569€ (یورو) افزایش می یابد. در درجه اول مادر کودک حق دارد از این حق استفاده کند. پدر فقط در مواردی که توسط قانون مشخص شده است مستحق خواهد بود، یعنی اگر مادر کودک فوت کرده باشد، توسط پلیس تحت تعقیب قرار گرفته باشد یا اینکه کودک تحت مراقبت پدر باشد.

شرایط استحقاق:

  • تولد کودک
  • آدرس دائمی متقاضی در قلمرو این کشور

اگر کودکی در خارج از این کشور متولد شده باشد، گواهی تولد کودک از دفتر ثبت ویژه تولد ضروری نیست. ترجمه سند تولد کودک صادر شده در کشور محل تولد کافی خواهد بود. اگر کودکی در کشور غیر اتحادیه اروپا متولد شده باشد، مادر باید ثابت کند که حداقل برای 12 ماه متوالی قبل از زایمان در طرح بیمه عمومی اجباری یا طرح بیمه درمانی داوطلبانه در این کشور شرکت کرده است. استحقاق دریافت کمک هزینه تولد کودک و پرداخت اضافی برای کمک باید ظرف 6 ماه پس از تولد کودک مطالبه شود. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به اسلواکی ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مدارک لازم برای درخواست تولد فرزند در اسلواکی

مدارکی که والدین باید برای درخواست شهروندی و اقامت اسلواکی برای فرزند خود ارائه دهند عبارتند از:

  • گواهی تولد فرزند
  • سند اقامت کودک در اسلواکی (کارت اقامت)
  • گواهی محل اقامت کودک در اسلواکی که به تأیید دپارتمان پلیس خارجی رسیده باشد.
  • تأیید پرداخت بیمه درمانی عمومی و دوره پوشش بیمه بهداشت عمومی، که توسط شرکت بیمه صادر شده است.

در این مقاله سعی شد شرایط تولد فرزند در اسلواکی بررسی شود. رویکرد مقاله بررسی شرایط شهروندی اسلواکی بر اساس تولد فرزند بود. علیرغم تلاش این نوشتار برای توضیح کامل موضوع، ممکن است سوالاتی برای مخاطبان بی پاسخ مانده باشد. کارشناسان و متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، پاسخگوی سوالات علاقمندان به موضوع تولد فرزند در اسلواکی، خواهند بود. توجه شود، راهنمایی کامل مخاطبان، با اطلاع از شرایط شخصی و رزومه ایشان امکان پذیر است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، یکی از موسسات حقوقی مجرب و پر سابقه در ایران است. ارائه خدمات در زمینه مهاجرت به اسلواکی، اخذ ویزا و اطلاع از هزینه زندگی در اسلواکی، مشاوره و سایر بخشی از خدمات این موسسه است. متخصصان و کارشناسان این موسسه، با مشاوره تلفنی (رایگان) و حضوری آماده خدمت به تمامی متقاضیان و علاقه مندان، هستند.

سوالات پرتکرار در خصوص تولد فرزند در اسلواکی

در این قسمت از مطلب سعی کرده ایم تا سوالات شما در خصوص تولد فرزند در اسلواکی را پاسخ دهیم:

  • سیستم تابعیت برای تولد فرزند در اسلواکی خاک است یا خون؟ در اسلواکی قاعده حاکم، اصل خون است. به عبارتی فرزندانی که از والدین شهروند اسلواکی متولد می شوند به صورت خودکار شهروندی این کشور را اخذ خواهند کرد. این اصل شامل کودکانی که خارج از خاک اسلواکی متولد شوند نیز می شود. تحت شرایط خاصی می تواند اصل خاک جایگزین خون شود.
  • شرایط اخذ شهروندی اسلواکی برای فرزند به چه نحوی است؟ فرزندانی که حد اقل یکی از والدین آنها شهروند اسلواکی باشد. فرزندانی که در اسلواکی متولد می ­شوند و والدین آنها تابعیت هیچ کشوری را ندارند. گاهی فرزندان شهروندان غیر اسلواکی منع قانونی برای پذیرش تابعیت والدین خود را دارند. این فرزندان به شرط تولد در خاک اسلواکی می توانند شهروندی این کشور را اخذ کنند. کودکی که یکی از والدین او شهروند اسلواکی باشد، شهروندی این کشور را اخذ خواهد کرد. حتی اگر بعداً اثبات شود والد اسلواکیایی او واقعاً والدش نبوده است، شهروندی او منتفی نخواهد شد.
  • مزایا تولد فرزند در اسلواکی چیست؟ در حال حاضر به مبلغ 82986€ (یورو) در صورت تولد فرزند اول تا سوم پرداخت می شود که 28 روز و 15137€ (یورو) در صورت تولد فرزند چهارم و بیشتر پرداخت می شود. اگر بیش از یک فرزند همزمان متولد شود، هر فرزند مشمول این مزایا خواهد بود. مبلغ سود در صورت تولد همزمان 2 یا چند فرزند که 28 روز زنده مانده اند 7569€ (یورو) افزایش می یابد. در درجه اول مادر کودک حق دارد از این حق استفاده کند.
  • مدارک لازم برای اخذ شهروندی فرزند در اسلواکی چیست؟ گواهی تولد فرزند-سند اقامت کودک در اسلواکی (کارت اقامت)-گواهی محل اقامت کودک در اسلواکی که به تأیید دپارتمان پلیس خارجی رسیده باشد.-تأیید پرداخت بیمه درمانی عمومی و دوره پوشش بیمه بهداشت عمومی، که توسط شرکت بیمه صادر شده است.
5/5 - (22 امتیاز)

13 دیدگاه برای “تولد فرزند در اسلواکی

  1. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب خوبتون تشکر میکنم اگه امکانش هست در مورد تولد در کشور بلاروس هم مطلب بذارید

  2. sohrab گفت:

    پس اقامت نمیشه گرفت با تولد فرزند

  3. سمن گفت:

    چقدر هزینه داره؟

  4. Arezoo گفت:

    Mamnon kheili mofid bood.

  5. سعید گفت:

    پس با اصل خون که در این کشور برقراره، شانسی برای تابعیت فرزند تو این کشور نداریم!

  6. لیدا بهرامی گفت:

    اطلاعاتتون خیلی جامع بود ممنون

  7. حسین گفت:

    ممنون از اطلاعاتتون

  8. سیروان گفت:

    البته این کشور خیلی پیشرفته نیست…

  9. ترانه گفت:

    tashakor az maghalaton

  10. asal گفت:

    با سلام
    آیا همراه با خانواده همزمان میشه اقدام کرد ؟

  11. hiva گفت:

    با سلام و احترام امکانش هست در مورد هزینه های اجاره و خرید خانه در این کشور منو راهنمایی کنید؟

  12. اصغر گفت:

    اگه قرار به تولد فرزند و تابعیت باشه کانادا که بهتره

  13. رها گفت:

    خیلی مفید بود مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *