مهاجرت به کشور مجارستان

تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان

تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان

تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان از قوانین به خصوصی برخوردار می باشد که قبل از مهاجرت به این کشور بهتر است در این باب آگاهی یابید. مطالعه این مقاله برای افرادی که فرزند آنها در مجارستان متولد شده است اما قوانینی برای تابعیت پدر و مادر وجود دارد، بسیار مثمر ثمر خواهد بود. قصد داریم درخصوص تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان کمی درباره مردم مجارستان صحبت نماییم. ساکنین مجارستان به زبان رسمی مجاری صحبت می کنند. طبق آمارهای به دست آمده از بین 1.13 الی 7.14 میلیون نفر شهروند مجارستانی، تعداد 5.8 الی 8.9 میلیون نفر آن ها در حال حاضر ساکن کشور مجارستان هستند.

کشورهای همسایه مجارستان بدین شرح خواهند بود:

  • اسلواکی
  • صربستان
  • رومانی
  • اوکراین

در ضمن می توان گفت اکثریت مجارستانی ها در کشورهای انگلستان، کانادا، آلمان، آمریکا و شیلی ساکن هستند. جهت تکمیل اطلاعات خود در این خصوص مقاله پیش رو را مطالعه بفرمائید.

بررسی تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان

پیش از بیان هر مطلبی لازم است بدانید قانون خون برای تابعیت مجارستان در این کشور حاکم است. به عبارت دیگر چنانچه والدین (پدر و مادر) از اتباع مجاری باشد، فرزند شهروند مجارستان به شمار رفته و می‌ تواند شناسنامه مجاری داشته باشد. قوانین مربوط به اخذ تابعیت در کشور مجارستان در سال 1993 به تصویب رسید. در بازه زمانی 1957 الی 1993 اگر هر یک از والدین مجاری باشند، کودک تبعیت مجارستان را می گیرد. پیش از اول ماه اکتبر نیز قوانین به این گونه بود که تابعیت کودک متولد شده در مجارستان مشروط بر مجاری بودن پدر باشد.

کودک متولد شده در مجارستان هنگامی موفق به کسب تابعیت مجارستان می شود که پدرش شهروند مجاری باشد. در واقع اگر پدر کودک مجاری نبوده ولی مادرش مجاری باشد، تابعیت مجارستان به فرزند تعلق نمی گیرد. نکته ای که بایستی به آن توجه نمود این است که هر گاه فرزندی از یک مادر مجاری به دنیا آمده باشد و تبعیت پدر نامشخص باشد و همچنین پدر در زمان تولد حاضر نباشد، تابعیت مادر به فرزند منتقل می گردد. این موضوع تا زمانی قابل اجراست که تابعیت پدر نامشخص است. به محض این که تابعیت پدر مشخص گردد و پدر مجاری نباشد، کودک دیگر شهروند مجاری نخواهد بود.

ازدواج با شهروند مجارستانی

چنانچه فرد غیر مجاری با شخصی از اتباع مجارستان ازدواج کند، به طور خودکار تابعیت مجارستان به او اعطاء می گردد. برعکس این قضیه نیز در این کشور حاکم است. بدین معنی که اگر زن مجاری با فردی ازدواج نماید که او از شهروندان مجارستانی نیست. از این رو زن از تابعیت مجارستان خارج می شود. ضمنا در صورتی که فرد غیر مجاری با تبعه مجارستانی ازدواج کند، پس از 3 سال زندگی در این کشور مجاز به اخذ تابعیت مجارستان خواهد بود. قوانین مجارستان در خصوص تابعیت بسیار پیچیده است. همچنین می توانید با کمک موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به آگاهی های بیشتری درخصوص تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان دست یابید. در خصوص اطلاع از شرایط مهاجرت به مجارستان پیشنهاد می شود مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

قوانین اخذ تابعیت مجارستان از طریق تولد

همانطور که قبلا بیان نمودیم سیستم اعطاء تابعیت مجارستان از طریق تولد بر اصل خون می ­باشد و به فرزندانی که در مجارستان به دنیا می ­آید. از این رو تابعیت والدین وی اعطاء خواهد گردید. در گذشته قانون تابعیت در کشور مجارستان بدین گونه بود که تنها زمانی به طفل تابعیت مجارستانی داده می ­شد که والدین نوزاد هر کدام مجارستانی می ­بودند. همچنان طبق قوانین مجارستان در رابطه با موضوع تابعیت، فرزندانی که پدر آنها مجارستانی باشند تابعیت مجاری به وی داده خواهد شد. بدین معنا که اگر مادر مجارستانی باشد و پدر وی تابعیت کشور دیگری را داشته باشد فرزند تابعیت پدر خود را به ارث خواهد برد. بدین ترتیب دولت مجارستان به متقاضی تابعیت این کشور را نخواهد داد.

یکی دیگر از قوانین تابعیت مجارستان از طریق تولد بدین گونه است: در صورتیکه در هنگام تولد نوزاد پدر وی مشخص نباشد و مادر مجارستانی باشد، به نوزاد تابعیت مجارستانی داده خواهد شد. اما در صورتیکه پس از مدتی پدر نوزاد مشخص گردد و تابعیت مجارستان را نداشته باشد، تابعیت مجارستانی از نوازد نیز سلب خواهد گردید. طبق قوانین مجارستان زنانی که با مردان مجارستانی ازدواج می­ نمایند به طور خودکار تابعیت مجارستان به آنها داده خواهد شد. همچنان زنان مجارستانی که با مردان دیگر کشورها ازدواج می ­نمایند نیز به طور اتوماتیک تابعیت مجارستانی از آنها سلب خواهد گردید. اگرچه افراد می ­توانند اقامت مجارستان را از طریق ازدواج با اتباع مجارستانی دریافت نمایند، اما تابعیت این کشور شرایط دیگری را می ­طلبد.

قوانین تولد در کشور ایران و مجارستان

شاید بد نباشد که درخصوص تابعیت از طریق تولد ابتدا قوانین کلی نیز بدانیم. مطابق با ماده 976 قانون مدنی ایران درخصوص اخذ شهروندی و تابعیت ایران شرایط زیر حاکم است:

  • کلیه اشخاص به جزء اتباع خارجی که در ایران سکونت دارند.
  • کلیه افرادی که به واسطه پدر ایرانی ولی چه در ایران و چه در خارج از ایران متولد شده اند.
  • افرادی که در خاک کشور ایران متولد یافته اند اما والدین آن ها نامشخص و نامعلوم است.
  • کلیه اشخاصی که از در کشور ایران از پدر و مادر خارجی به دنیا آمده اند، مشروط بر این که یکی از والدین متولد ایران باشد.
  • کلیه اشخاصی که سن آنها 18 سال به بالا بوده و در ایران به دنیا آمده اند اما پدر آن ها از اتباع ایرانی نیست.
  • زنی از اتباع خارجی که با مرد ایرانی پیوند ازدواج بسته است.
  • افرادی که تابعیت ایران را دارند، در صورت بچه دار شدن، فرزند آنها هم تابعیت ایرانی دارد.
  • در خصوص بند 4 و 5 یک تبصره وجود دارد. این تبصره بدین صورت است که این 2 بند شامل وضعیت تابعیت دیپلمات های سیاسی نمی گردد.

جهت زندگی در این کشور و اطلاع از هزینه های مربوطه مقاله هزینه زندگی در مجارستان را مطالعه بفرمائید.

شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان

تابعیت از طریق تولد بر پایه قوانین و ضوابطی به کودکان یا خانواده اعطاء می گردد. برخی از این قوانین به شرح ذیل هستند:

  • فرزندی که در خاک مجارستان تولد یافته است، در صورتی که سن او به 5 سال برسد، می تواند تابعیت مجارستان را بگیرد.
  • کودکی که به فرزند خواندگی فرد مجارستانی در آمده است، پس از گذشت 3 سال مجاز به اخذ تابعیت مجارستان خواهد بود.
  • چنانچه والدین کودک مجاری تبار نباشند. اگر کودک در مجارستان به دنیا آمده باشد، کودک دارای شهروندی مجارستان خواهد بود.
  • در صورتی که فرد به مجارستان مهاجرت نموده باشد، پس از اقدام جهت اخذ تابعیت، بلافاصله پس از صدور کارت مهاجرت، مجارستانی محسوب می گردد.

جهت اطلاع از سایر روش های مهاجرتی به کشور مجارستان مقاله تحصیل درمجارستان را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان

شرایط تابعیت مجارستان

هر فردی در صورتی که یکی از شرایط ذیل را داشته باشد، می تواند به تابعیت کشور مجارستان دست یابد:

  • اتباع خارجی که به مدت 8 سال در این کشور زندگی می کنند.
  • اتباع خارجی که با اتباع مجارستانی ازدواج نموده و یا والدین یکی از شهروندان مجارستان می باشند.
  • افرادی که کمتر از 18 داشته و یا به فرزند خواندگی شهروندان مجاری در آمده اند.
  • افرادی که به قوانین پناهندگی در مجارستان روی آورده اند، پس از گذشت 3 سال اقامت مجاز به اخذ تابعیت این کشور هستند.
  • اقلیت‌ های قومی مجاری از دیگر کشورها صرفا به 1 سال زندگی در کشور نیاز دارند.

متقاضیان باید با شرایط اقامت دائم مجارستان و روش های قانونی آن آشنا شوند. کودکانی که در خاک و قلمروی مجارستان متولد می شوند، اساسا تابعیت مجارستانی را نخواهند داشت. در این صورت در قسمت تحت ملیت در گواهی تولد کودک، لغت «ناشناخته» یا «ملیت والدین» ثبت می گردد. اکنون با علم به این که قوانین تابعیت از طریق تولد در کشور مجارستان پیچیده است. لذا می توانید از راهنمایی های وکلا موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید. به راحتی تابعیت کودک خود را از کشور مجارستان اخذ نمایید. بنابراین به 2 روش مراجعه حضوری یا تماس تلفنی به صورت رایگان با ما در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *