مهاجرت به کشور مالتا

پناهندگی در مالتا

پذیرش پناهندگی در مالتا براساس آخرین قوانین 2023 شاید برای بسیاری از متقاضیان مورد سوال باشد. در این محتوا به بررسی این طرق خواهیم پرداخت. همواره پناهندگی یکی از طرقی است که پیش روی افراد قرار دارد. روش پناهندگی علاوه بر مخاطرات بسیار اگر همراه با مدرک مستدل نباشد غیر قانونی ست  در سال های اخیر افراد بسیاری در سرتاسر جهان تلاش داشته اند تا از حق استثنایی پناهندگی بهره جویند. اما تعداد بسیار اندکی از این درخواست ها به اخذ اقامت به وسیله پناهندگی منجر می شوند.

پناهندگی در مالتا نیز از جمله مسائلی است که در همین حوزه جا می گیرد. در واقع فرد باید شرایط لازم برای اخذ حق پناهندگی را دارا باشد. از آنجایی که مالتا کشوری جزیره ای می باشد افراد اغلب با قایق خود را به این کشور می رسانند که خود دارای مخاطرات بسیاری است. در این گفتار تلاش شده است با بررسی روش پناهندگی در مالتا تمام زیر و بم آن بررسی گردد. در صورت هرگونه سوال در مورد روش های قانونی مهاجرت با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

بررسی پناهندگی در مالتا

برای مهاجرت به اروپا می توان از طریق پناهندگی در مالتا اقدام نمود. اما هر کشوری شرایط و قوانین مخصوص به خود را در اعطای پناهندگی به افراد پناهجو دارد. بنابراین اشخاص متقاضی که تصمیم به مهاجرت از طریق پناهندگی در مالتا را دارند، باید به قوانین و مقرراتی که این کشور برای پناهجویان وضع نموده، آشنایی داشته و احترام بگذارند. پس ضرورت دارد که قبل از هر گونه اقدامی، کلیه جوانب و قوانین حاکم بر این کشور را مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام کنند.

مالتا عضو کشورهای حوزه شنگن است و از معاهده دوبلین پیرو می کند. به همین دلیل برای رسیدن به این کشور و پذیرفته شدن پناهندگی در آن نیاز است فرد ابتدا خود را به این کشور برساند. چرا که اگر پیش از این در کشوری دیگر انگشت نگاری شده باشد درخواست او پذیرفته نمی شود. از سویی به دلیل جزیره ای بودن فرد باید خود را به وسیله قایق یا مسافر قاچاق به این کشور برساند. همه این موارد پناهندگی به مالتا را جزو روش های مخاطره آمیز می کند.

اقدام برای اخذ اقامت مالتا از طریق پناهندگی

زمانی که شما قصد دارید از طریق پناهندگی وارد کشوری شوید، باید ریسک های ممکن در این مسیر را نیز بپذیرید. هرگز نمی توان اطمینان حاصل کرد که شما به صورت قطعی بتوانید موفق به اخذ اقامت مالتا از طریق پناهندگی شوید. اولین قدمی که شما باید در این مسیر بردارید، ورود به کشور مالتا است. شما باید خود را از طرق قانونی یا غیرقانونی به کشور مالتا برسانید. باتوجه به تعداد کثیر پناهجویان در سال های اخیر معمولا اولویت با کسانی ست که جانشان در خطر جدی قرار دارد. تابعان کشورهایی که در حال حاضر در وضعیت جنگی قرار دارند در اولویت هستند.

برخی از عوامل موثر بر پذیرش پناهنده عبارتند از:

عوامل موثر بر پذیرش پناهنده در مالتا

دلایل پناهندگی در مالتا

کشور مالتا در زمینه توریسم و گردشگری در بین مردم دنیا از محبوبیت خاصی برخوردار است. به طور قطع دلایل زیر از جمله علت های مسافرت و مهاجرت به این کشور می باشد:

  • موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی را از لحاظ آب و هوا و جاذبه های گردشگری دارا است.
  • در قسمتی از اروپا واقع گردیده که از لحاظ تجارت و اقتصاد می تواند بهترین موقعیت سرمایه گذاری و کسب و کار باشد.
  • زبان انگلیسی، زبان رایج مردم مالتا است.
  • مالتا در حوزه شنگن قرار گرفته و از جمله کشورهای اتحادیه اروپاست. بنابراین کلیه قوانینی که در اروپا حاکم است، در این کشور نیز وجود داشته و مشترک است.

طرق مهاجرت به مالتا

همان طور که مستحضرید کشور مالتا نیز مانند سایر کشورهای اروپایی برای مهاجرین روش های مختلفی را جهت اخذ اقامت و تابعیت قرار داده است. این روش ها عبارتند از:

  • مهاجرت به مالتا از طریق تحصیلی و دریافت ویزای دانشجویی
  • مهاجرت به مالتا از طریق کسب و کار و تجارت
  • مهاجرت به مالتا و اخذ اقامت از روش تمکن مالی
  • مهاجرت به مالتا از روش سرمایه گذاری و خرید ملک در اروپا
  • پناهندگی در مالتا

که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را بر اساس آخرین روش یعنی پناهندگی در مالتا به رشته تحریر در آورده است. متقاضیان در هر کدام از روش ها شرایط و اهداف متفاوتی خواهند داشت. برای مثال در روش سرمایه گذاری متقاضیان برخی از شرایط زیر را تجربه می کنند:

شرایط سرمایه گذاری در مالتا

میزان پناهندگان در مالتا

بسیاری از افراد که قصد مهاجرت به اروپا را دارند، به دلیل این که شرایط قانونی مهاجرت به سایر کشورها از جمله مالتا را ندارند، دست به پناهندگی در مالتا می زنند. اما باید دقت شود که پناهندگی روش مناسبی برای مهاجرت نیست. از این رو این روش به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. چراکه خطرات و ریسک های بسیار زیادی را شامل می گردد که ممکن است مهاجرت فرد به هیچ نتیجه ای نرسیده و هیچ پایانی جز به خطر افتادن جان وی نداشته باشد.

در حال حاضر بیشترین میزان پناهندگان در جهان از سوی کشورهای خاورمیانه و آفریقایی به سوی اروپا سرازیر شده اند. در جدول زیر تعدادی از این کشورها را بررسی می نماییم:

نام کشور پناهنده فرصت در سالمیزان پناهندگان به صورت تقریبی
سوریه380 هزار نفر
افغانستان180 هزار نفر
عراق110 هزار نفر
کوزوو70 هزار نفر
آلبانی70 هزار نفر
پاکستان50 هزار نفر

پروسه پناهندگی در مالتا

درخواست افراد متقاضی پناهندگی در مالتا به کمیساریای عالی پناهندگی ارجاع داده می شود تا بررسی های لازم در خصوص پرونده های پناهجویان انجام گیرد. این مرحله، مرحله ی ابتدایی برای درخواست پناهندگی است. سایر مراحل نیز قدم به قدم انجام شود. در واقع دولت مالتا، کمیساریای پناهجویی را به عنوان تنهاترین نهاد جهت بررسی و رسیدگی به پرونده های پناهندگی تعیین نموده که کاملا قانونی و رسمی می باشد. بنابراین کلیه پرونده های حفاظت بین المللی افراد به این نهاد فرستاده می شود.

مراحل درخواست پناهندگی در مالتا

در انجام مراحل اداری ابتدا بایستی سسله مراتب زیر رعایت گردد:

  • فرمی به صورت پرسشنامه مقدماتی توسط پناهجو تکمیل گردیده و ارائه شود.
  • در واقع تکمیل این فرم پس از برگزاری جلسه اطلاعاتی از سوی کارمندان Reform است.
  • پس از این که فرد متقاضی فرم مذکور را تکمیل نمود، به او وقت مصاحبه داده می شود.
  • سپس مجددا اطلاعات و پرسش هایی در مصاحبه از وی صورت می گیرد.
  • اطلاعات فرد باید با اطلاعات مذکور در فرم تطابق داشته باشد.
  • پس از انجام مصاحبه، مرحله انتظار برای دریافت نتیجه درخواست پناهندگی است.
  • فرد متقاضی باید منتظر نتیجه و تصمیم گیری مقامات بماند.
  • در صورتی که با تقاضای پناهندگی فرد پناهجو موافقت نگردد، وی به مدت 2 هفته فرصت دارد تا نسبت به بررسی مجدد پرونده خود درخواست تجدیدنظر دهد.
  • هیات تجدیدنظر دارای 3 عضو است که به بررسی پرونده های درخواست تجدیدنظر می پردازند.
  • در بیشتر موارد پرونده در مرحله تجدید نظر نیز مردود اعلام می گردد که در این صورت فرد پناهجو باید بلافاصله خاک کشور مالتا را ترک کند.

طرق پناهندگی در کشور مالتا

در پناهندگی در مالتا روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

  • روش منظم
  • روش پذیرش
  • روش سریع
  • روش دوبلین

در زیر به بررسی این روش ها می پردازیم.

روش منظم و پذیرش پناهندگی در مالتا

در روش منظم یک مقام متخصص در بخش پناهندگی مسئولیت رسیدگی به تقاضای پناهجویان برای پناهندگی را بر عهده دارد. در این روش حداکثر ظرف 6 ماه باید پرونده مورد نظر تعیین تکلیف گردیده و نتیجه نهایی صادر شود. ناگفته نماند که به دلیل حجم بالای پرونده های پناهندگی ممکن است این مدت کمی طولانی تر شود. اما به طور کلی پرونده ها طبق روش منظمی اولویت بندی شده و در بازه زمانی مقرر مورد بررسی قرار می گیرند.

روش پذیرش (دامنه‌ ای، اولویت بندی، محدودیت زمانی) بر طبق ماده 24 قانون پناهندگان پایه گذاری شده است. در آن پرونده فرد پناهجو در زمان کوتاهی بررسی و به دلیل تقاضاء غیر قانونی و دلایلی مردود اعلام می گردد. دلایل مردود شدن از این قرارند:

  • فرد پناهجو به صورت مستقیم وارد مالتا نشده باشد. با عبور از یک کشور دیگر و درخواست پناهندگی در همان کشور، مجددا به مالتا ورود پیدا کرده و درخواست پناهندگی نماید.
  • کشور ثالثی وجود دارد که فرد پناهجو را تحت حمایت های مالی خود قرار داده است.
  • در صورتی که اثبات شود کشور مبدا از لحاظ امنیت در شرایط مناسبی قرار دارد.

چنانچه فرد پناهجو فاقد موارد بالا بوده و درخواست او پذیرش گردد، مراحل بعدی پرونده فرد طبق روش منظم اقدام خواهد شد.

روش سریع و دوبلین در پناهنگی مالتا

برخی از درخواست در همان مرحله اول سریعا مردود اعلام می گردند. چرا که فرد متقاضی نتوانسته است دلایل موجهی برای امر پناهندگی در مالتا ارائه نماید. بنابراین با عدم ارائه دلایل موجه و قانونی، درخواست وی رد می شود. از این رو فرد پناهجو باید اسناد و مدارکی را در این زمینه ارائه نماید که دال بر به خطر افتادن جان و امنیت وی در کشورش باشد. شایان ذکر است که اقامت مالتا از طریق پناهندگی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

قانون دوبلین از سال 2017 میلادی در کشور مالتا پذیرفته و اجرایی گردید. در روش دوبلین در ابتدای تقاضاء پناهندگی، از فرد متقاضی عکس و اثر انگشت گرفته می شود. اینگونه هویت اصلی وی مشخص گردد. این انگشت نگاری ها و عکس ها تعیین می کند که فرد در کشور دیگری درخواست پناهندگی داده است یا خیر. در صورتی که ثابت شود در کشور دیگری درخواست داده است، با درخواست وی موافقت نمی شود. فرد بایستی به همان کشور قبلی بازگردد و پناهندگی همان کشور را دریافت کند.

شما می توانید با دریافت مشاوره های تخصصی و حرفه ای از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با اطلاعات کامل روش مورد نظر خود را انتخاب نمایید. درخصوص مهاجرت به کشور مالتا به روش پناهندگی و یا درباره هزینه زندگی در مالتا را از طریق مراجعه حضوری به دفتر موسسه یا تماس تلفنی اطلاعات لازم را بدست آورید. 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *