مهاجرت به کشور اسپانیا

اخذ اقامت از طریق تولد در اسپانیا

اخذ اقامت از طریق تولد در اسپانیا

اخذ اقامت از طریق تولد در اسپانیا در سال 2024، در حال حاضر امری ممکن می باشد اما شرایط خاص خود را دارد و متقاضیان بایستی از قوانین و شرایط آن اطلاع داشته باشند. یکی از راه های مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی تولد در این کشورها و اخذ اقامت از طریق تولد است. این کشور نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی قوانینی در این باره برای افرادی که در خاک این کشور به دنیا می آیند اتخاذ کرده است. این کشور یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و افرادی که اقامت این کشور را به دست می آورند می توانند با ماندن در این کشور به صورت طولانی مدت پاسپورت این کشور را دریافت کنند و از مزایای شهروندی استفاده کامل را ببرند. این مقاله که به قلم همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نوشته شده است درباره آن توضیح داده شده است.

آشنایی با اسپانیا

در جنوب غربی اروپا کشوری به نام اسپانیا با مساحت تقریبی 506 هزار کیلومتر مربع در کنار اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه واقع شده است. آب و هوای این کشور در اکثر مناطق ناشی از دریای مدیترانه، در بخش های شمالی تحت اثر اقیانوس اطلس و خلیج بیسکای معتدل و بارانی می باشد. کیفیت زندگی در این کشور در جایگاه مناسبی قرار دارد و خدمات مختلف رفاهی، ورزشی، تفریحی، بهداشتی و غیره با توجه به توریستی بودن این کشور نیز در بالاتری سطح ارائه می شود.

واحد پول اسپانیا € (یورو) است و پایتخت این کشور مادرید می باشد که در قلب این کشور واقع شده است. این کشور پادشاهی همچنین دارای مناطق خودمختار بسیاری است که از جمله آنها کاتالونیا و گالیسیا می باشد. اسپانیایی زبان رسمی این کشور است. زبان های اسپانیایی دیگری نیز وجود دارند که طبق اساسنامه استقلال در انجمن های خودمختار مربوطه نیز رسمی هستند.

آموزش تا 16 سالگی اجباری است و انگلیسی اصلی ترین زبان خارجی می باشد که در مدارس تحصیل می شود. جمعیت اسپانیا نسبتاً جوان است و براساس آمار سال 2018، 16% افراد زیر 16 سال، 64% بین 16 تا 64 سال و تنها 20% 65 سال و بیشتر می باشند. از نظر جمعیتی چند فرهنگی و چند نژاد بسیار متنوع را در خود جای داده است. به ویژه اسپانیا به دلیل مشارکت این گروه ها و ادغام این گروه ها و همچنین عدم وجود درگیری فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد. این کشور دین رسمی ندارد اما اکثریت جمعیت 47 میلیون نفری این کشور مسیحی هستند که بعد از آن دین اسلام، یهودی و دیگر ادیان را شامل می شود. اسپانیا از نظر سیستم آموزشی نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد و دانشگاه های برتر این کشور جزء 500 دانشگاه برتر جهان می باشند.

قوانین اخذ تابعیت از طریق تولد در اسپانیا

از طریق قانون حافظه دموکراتیک که اخیراً تصویب شده است، اسپانیا یک دوره 2 ساله جدید (که تا 20 اکتبر 2024 لازم الاجرا است) باز کرده است که طی آن فرزندان تبعیدی می توانند تابعیت اسپانیایی را به صورت اختیاری و بدون نیاز به اثبات دوره قبلی به دست آورند. اقامت در اسپانیا این اقدام به نفع کسانی است که در خارج از اسپانیا متولد شده ‌اند و پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ آن ها به دلایل سیاسی، ایدئولوژیکی یا اعتقادی یا تمایلات جنسی و هویت تبعید شده ‌اند.

کسانی که واجد شرایط اخذ اقامت و تابعیت اسپانیا از طریق تولد هستند عبارت است از:

  • کسانی که در خارج از اسپانیا متولد شده اند و پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ آنها در اصل اسپانیایی بوده اند.
  • کسانی که در خارج از اسپانیا از زنان اسپانیایی متولد شده اند که قبل از لازم الاجرا شدن قانون اساسی اسپانیا در سال 1978، ملیت اسپانیایی خود را با ازدواج با یک شهروند خارجی از دست داده اند.
  • کودکانی که در سن قانونی بودند که پدر یا مادرشان تابعیت اسپانیایی را به موجب قانون 52/2007 در مورد حافظه تاریخی کسب کردند.
  • فرزندان پدر یا مادری که اصالتاً اسپانیایی بوده و در اسپانیا متولد شده‌ اند، که ملیت اسپانیایی را انتخاب کرده ‌اند و نه اصالتا.
  • فرزندان صغیر کسانی که تابعیت اسپانیایی را با اعمال قانون 52/2007 به دست آورده اند، که به نوبه خود تابعیت اسپانیایی را انتخاب کردند که مبدأ آن نیست.

در این بخش شاهد راه های اخذ اقامت اسپانیا هستید:

راه های اخذ اقامت اسپانیا

قانون اصل خون در اسپانیا

این کشور همانند اکثر کشورهای اروپایی برای جلوگیری از مهاجرت های زیاد و کنترل جمعیت، قانون اصل خاک را برداشته و فقط قانون اصل خون در این کشور برای متولد شدگان در این کشور اجرا می شود. طبق قانون اصل خاک افرادی که در خاک آن کشور به دنیا بیایند صرف نظر تابعیت والدین به آنها تابعیت آن کشور تعلق می گیرد اما در این کشور این قانون اجرا نمی شود. طبق قانون اصل خون، تابعیت کشور به صورت موروثی و بر اساس خون می باشد. بنابراین افرادی که در اسپانیا متولد می شوند و یکی از والدین آنها اسپانیایی می باشد تابعیت این کشور را دریافت می کنند و اقامت دائم آن کشور نصیب آنها می شود.

علاوه بر این در صورت موارد زیر تابعیت و اقامت دائم از طریق تولد به صورت اتوماتیک به فرد متولد شده داده می شود.

  • افرادی که یکی از والدین یا هر 2 آنها تبعه اسپانیا می باشند و صرف نظر از تولد فرزند در خاک یا خارج از این کشور به آنها تابعیت و اقامت اسپانیا داده می شود.
  • افرادی که در این کشور متولد می شوند و تابعیت و ملیت پدر و مادر آنها نامشخص است که در صورت درخواست تابعیت و اقامت به آنها داده می شود.
  • افرادی که در این کشور متولد می شوند و پدر و مادر آنها ملیتی ندارند پس از درخواست به آنها اقامت و تابعیت اسپانیایی داده می شود.
  • کودکان زیر 18 سال که اصولا اسپانیایی می باشند اما در سن 18 سالگی متقاضی هستند در صورت 2 سال اقامت به آنها تابعیت و اقامت دائم تعلق خواهد گرفت.

بررسی اخذ اقامت از طریق تولد در اسپانیا

چنانچه مهاجرین به این کشور که تابعیت اسپانیایی ندارند و فقط اقامت این کشور را دارند، در صورت تولد فرزند در این کشور بایستی فرزند خود را به دلیل قوانین اسپانیا به صورت اجباری به مدرسه بفرستند و پس از 6 سال تحصیل و در نهایت 10 سال زندگی و اقامت در این کشور می توانند برای اقامت فرزند خود و حتی دریافت تابعیت اسپانیایی اقدام کنند. البته یکی از موارد قابل توجه برای این والدین این است که در صورت تولد فرزند هیچ گونه اقامتی به والدین داده نمی شود و خود والدین بایستی در این کشور دارای مجوز اقامت باشند. والدین از طریق روش هایی مانند تحصیل، کار و یا سرمایه گذاری به ویژه خرید ملک در این کشور می توانند برای خود اقامت این کشور را دریافت کنند.

تولد در اسپانیا برای ایرانیان

طبق قوانین وضع شده در این کشور افراد کشورهای مختلف به جزء برخی کشورها نمی توانند همزمان دارای 2 تابعیت در این کشور باشند. لذا ایرانیانی که در این کشور متولد می شوند، اگر دارای مادر و یا پدر اسپانیایی هستند بایستی یکی از کشورها را برای تابعیت خود انتخاب کنند. همچنین ایرانیانی که در این کشور متولد می شوند و از والدین غیر اسپانیایی هستند برای اقامت در این کشور بایستی از طریق ویزای همراه والدین استفاده کنند و در این کشور اقامت داشته باشند و پس از رسیدن به سن قانونی برای تحصیل در یکی از مدارس اسپانیا به مدت حداقل 6 سال مشغول به تحصیل شوند و سرانجام با گذشت 10 سال اقامت دائم این کشور و تابعیت اسپانیا را اخذ کنند. تمامی افراد متولد شده در اسپانیا می توانند با داشتن بیمه درمانی از پزشک خصوصی برای معاینه و تست استفاده کنند.

مزایای اخذ اقامت از طریق تولد در اسپانیا

مزایای اخذ اقامت از طریق تولد در اسپانیا

مزایای اخذ اقامت از طریق تولد در این کشور به شرح زیر است:

  • یادگیری زبان اسپانیایی در محیط
  • برخورداری از کیفیت بالای آموزش
  • اخذ پاسپورت اسپانیا پس از 10 سال
  • سفر بدون ویزا به 100 کشور جهان
  • برخورداری از کیفیت بالای زندگی
  • برخورداری از خدمات تفریخی، بهداشتی و رفاهی بالا

شرایط اخذ تابعیت اسپانیا از راه تولد

به صورت کلی افرادی که در این کشور متولد می شوند با داشتن یکی از شرایط زیر می توانند تابعیت این کشور را اخذ کنند و از مزایای شهروندی این کشور بهره مند گردند.

  • متولدین در این کشور در صورت داشتن اقامت 10 ساله تا سن 21 سالگی در این کشور و حضور مستمر در این کشور می تواند تابعیت اسپانیا را اخذ کند.
  • افراد متولد شده در این کشور برای اخذ تابعیت از راه تولد در اسپانیا بایستی حداقل 6 سال در مدارس این کشور به تحصیل بپردازند.
  • افراد متولد شده در این کشور بایستی برای دریافت تابعیت ضمن رعایت شروط لازم حاضر باشند تابعیت کشور دیگر را از دست بدهند.

همانطور که مشاهده کردید مهاجرت به اسپانیا و اخذ اقامت از راه تولد در صورت رعایت شرایط گفته شده امکان پذیر است. برای مهاجرت به این کشور هزینه زندگی و هزینه تحصیل در این کشور نیز از موارد قابل توجه برای مهاجرین می باشد. چنانچه قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارید می توانید به صورت حضوری به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و یا با برقراری تماس با این موسسه از راهنمایی و مشاوره کارشناسان و وکلاء زبده این موسسه بهره مند شوید.

سوالات رایج در مورد اخذ اقامت از طریق تولد در اسپانیا

در این بخش از مقاله به سوالات شما در مورد اخذ اقامت از طریق تولد اسپانیا پاسخ داده ایم:

  • شرایط اخذ اقامت از طریق تولد در اسپانیا چیست؟ افرادی که در اسپانیا متولد می شوند و یکی از والدین آنها اسپانیایی می باشد تابعیت این کشور را دریافت می کنند و اقامت دائم آن کشور نصیب آنها می شود.
  • اگر والدین اقامت اسپانیا را داشته باشند فرزند می تواند اقامت و تابعیت اسپانیا را اخذ کند؟ چنانچه مهاجرین به این کشور که تابعیت اسپانیایی ندارند و فقط اقامت این کشور را دارند، در صورت تولد فرزند در این کشور بایستی فرزند خود را به دلیل قوانین اسپانیا به صورت اجباری به مدرسه بفرستند و پس از 6 سال تحصیل و در نهایت 10 سال زندگی و اقامت در این کشور می توانند برای اقامت فرزند خود و حتی دریافت تابعیت اسپانیایی اقدام کنند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *