مهاجرت کاری آلمان

شرایط کار در آلمان

شرایط کار در آلمان

شرایط کار در آلمان بدین صورت است که دولت بیشترین حقوق و مزایا را برای کارکنان در نظر گرفته است و برخی از مشاغل تنها 35 ساعت حق کار دارند. به همین دلیل اکثر افراد غیر اروپایی سعی در وارد شدن در بازار کار آلمان را دارند. محیط کار در این کشور بسیار جذاب و جالب است. آلمانی ها در کنار مزایای گفته شده از تعطیلات طولانی در سال نیز برخوردار هستند. زیرا دولت تعطیلات 40 روزه برای آنها در نظر گرفته است. با تمام این اوصاف این کشور کمترین نرخ رکود اقتصادی را در بین کشورهای اروپایی دارد. همچنان نرخ بیکاری در این کشور کمتر از 3% یا 4% است. در حالی که نرخ بیکاری در سایر کشورهای اروپایی 12.1% تخمین زده شده است.

یکی از مشکلاتی که کشور آلمان با آن روبرو است اختلافات مذهبی در میان بازارهای کار آلمان مشاهده می ­شود. به همین دلیل استخدام در مناطق غربی آلمان نسبت به شرق این کشور بیشتر می ­باشد. موضوع بیکاری در کشور آلمان بیشتر در مناطق روستایی این کشور مطرح می­ شود. از طرفی دولت آلمان در بعضی صنایع از جمله معدن، ساخت و ساز و کشتی سازی به شدت با کمبود نیرو مواجه است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند.

بررسی شرایط کار در آلمان 2023

در کشور آلمان به ازای هر 2 شغل در بازار کار یکی را خارجی ها در آن مشغول به کار است. طبق آماری که در سال 2023 در رابطه با بازار کار آلمان به دست آمده این است که، افراد زیادی نیز از اروپای شرقی به کشور آلمان مهاجرت نموده اند. این افراد در بازارهای کاری این کشور نقش پررنگ تری را ایفا می کنند. میزان بیکاری در قسمت های جنوبی اروپا مانند کشورهای یونان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال به دلیل وضعیت بد اقتصادی بسیار بالا است. از همین رو اکثر شهروندان این کشورها به دلیل مناسب بودن شرایط کار در آلمان برای کار وارد بازار کار این کشور شده اند.

آمار پناهندگانی که در بازار کار آلمان جذب شده اند حدوداً 327000 نفر می­ باشد. اگرچه این رقم بسیار بالایی است. اما دولت آلمان با کمبود نیروی متخصص در بازارهای کاری خود روبرو است. پناهندگان نیز شرایط کار در آلمان را ندارند. زیرا اکثر پناهندگان دارای تخصص مورد نیاز نیستند. از این رو دولت آلمان در صدد است تا راه ورود را برای نیروهای متخصص از دیگر کشورها به این کشور هموار نماید.

یافتن کار در آلمان

به گفته آژانس کار فدرال آلمان، این کشور هر ساله به بیش از 400000 مهاجر ماهر نیاز دارد تا بتواند تقاضای خود را برای نیروی کار تامین کند. دلایل متعددی برای این تقاضا وجود دارد، از جمله پیری جمعیت، اما مهمترین عامل ایجاد فرصت های شغلی، اقتصاد قوی این کشور است. بازار کار شامل قرارهای مستقیم و همچنین برنامه های کارآموزی و فارغ التحصیلی است که شامل آموزش در حین کار می شود. این نوع ترتیبات در شرکت های آلمانی رایج است که به دنبال اطمینان از داشتن مهارت های مورد نیاز همه کارکنان هستند.

شرکت ها همچنین تمایل دارند از کارمندانی که با فرهنگ تجاری این کشور آشنا هستند، با تاکید آن بر رسمی بودن، وقت شناسی و احترام به قوانین، قدردانی کنند. اگر فکر می کنید چقدر طول می کشد تا شغلی پیدا کنید، زمان آن متفاوت است. اگر از تابلوهای اعلانات و پورتال های آنلاین استفاده می کنید و با مشاوران برای سازماندهی جستجوی خود کار می کنید، چند ماه یک چارچوب زمانی واقعی برای یافتن کار در این کشور برای خارجی ها است. قبل از شروع کار در این کشور، تازه واردان باید ویزای جستجوی کار را تضمین کنند.

این سند توسط دولت این کشور از طریق سفارتخانه های خارج از کشور صادر می شود و به خارجی ها اجازه می دهد تا در خود این کشور کار پیدا کنند. برخی از معافیت ها وجود دارد، اما به عنوان یک قاعده، کسانی که از خارج از اتحادیه اروپا وارد می شوند احتمالا باید درخواست دهند. این ویزا به افراد تازه وارد 6 ماه اجازه می دهد تا بتوانند در این کشور ساکن شوند و با کارفرمایان بالقوه تماس بگیرند. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به آلمان پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مذکور می باشد.

شرایط مجوز کار در آلمان

شرایط دریافت مجوز آلمان و روش های آن را به طور مختصر بررسی می کنیم:

  • طرح کسب و کار
  • شرایط و تجربه قبلی
  • سرمایه گذاری مالی
  • تأثیر این شرکت بر اشتغال و آموزش حرفه ای
  • سهم شما در اقتصاد ملی یا منطقه ای

مهاجران خود اشتغالی که می خواهند که یک کسب و کار در آلمان ایجاد نمایند، نیاز به حداقل 250000€ (یورو) پشتوانه مالی و سرمایه خواهند داشت. این بیزینس حداقل بایستی برای 5 نفر آلمانی شغل جدید ایجاد نماید. پس از انجام تعهدات مجوز اقامت تقریبا به طور خودکار از سوی اداره مهاجرت صادر می شود.

شرایط امنیت اجتماعی و کار در آلمان

طبق قانون قانون اجتماعی، هنرمندان و روزنامه نگاران مجبورند به موارد زیر کمک کنند:

پارامترشرح
بیمه بازنشستگی19.6% از کل درآمد آنها
بیمه درمانی15.5% از کل درآمد آنها
بیمه مراقبت1.95% (برای والدین) یا 2.20% (برای افراد بدون فرزند) از درآمد کل آنها

سایر فارغ التحصیلان مجبور نیستند به بیمه مراقبت های بهداشتی، حقوق بازنشستگی یا بیکاری آلمان کمک کنند. اما آنها باید اقدامات خود را برای موارد زیر در نظر بگیرند:

  • بیمه خصوصی
  • بیمه درمانی
  • بیمه معلولیت
  • بیمه عمر

افراد باید توجه داشته باشند که از سال 2009، تمام مهاجرانی که در آلمان زندگی می کنند. از این رو باید دارای بیمه درمانی معتبر باشند، که می توانند این اقدام را در دفاتر بیمه متنوع در آلمان انجام دهند. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در آلمان پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مذکور می باشد.

شرایط بازار کار خارجی در آلمان

روش های متفاوتی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد. یکی از این روش ها مهاجرت از طریق کار به این کشور است. افراد پس از اخذ اقامت از طریق کار و سپری نمودن چند سال در این کشور می­ توانند، جهت دریافت اقامت و تابعیت این کشور با رعایت قوانین مهاجرتی اقدام نمایند. ناگفته نماند افراد از راه های دیگری همچون اقامت از طریق تحصیل، اقامت از طریق تولد، از جمله مشاغلی که در آلمان بازار کار خوبی دارند می ­توان به مشاغل رشته IT و مهندسی مکانیک اشاره نمود. در عوض کار یافتن کار در مشاغل حقوقی بسیار مشکل می ­باشد.

شرایط کار برای ایرانی ها در آلمان

جهت یافتن شغل مورد نظر در هر کشوری بایستی به زبان آن کشور تسلط داشت. کشور آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست. افراد برای اینکه بتوانند شغل مورد نظر خود را در این کشور بیابند باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند. از جمله شرایط کار در آلمان تسلط به زبان آلمانی می­ باشد.

گاهی اوقات افرادی که به زبان انگلیسی مسلطند فکر می­ کنند. در بازار کار آلمان مزیت هایی برای این گونه افراد در نظر خواهند گرفت اما همیشه این طور نیست. زیرا در کشور آلمان جهت یافتن شغل مورد نظر دانستن زبان آلمانی ضروری است. در هر صورت جهت یافتن شغل در هر کشوری به دلیل برقراری ارتباط با دیگران، شناخت فرهنگ های آن کشور یادگیری زبان آن کشور ملزم و ضروری است.

شرایط کار برای ایرانی ها در آلمان

کارآموزی و ویزای جست و جوی کار در آلمان

بسیاری از مشاغل در آلمان وجود دارد که طبق قوانین خاصی فعالیت می­ کنند. به طوری که افراد قبل از ورود به این بازارهای کاری به مدت 2 الی 3 سال دوره ­کارآموزی را جهت کسب مهارت ها گذرانده اند. کارآموزی در بعضی از مشاغل از جمله شرایط کار در کشور آلمان به حساب می­ آید. افرادی که در بعضی از مشاغل صلاحیت های لازم را دارند و بدون کارآموزی می ­خواهند، وارد بازار کار شوند بایستی ابتدا توسط مقام های ارزیابی در کشور آلمان وارد ارزیابی گردند.

طبق قوانین اتحادیه اروپا هر گاه شرکتی به نیروی انسانی احتیاج داشته باشد. از این رو ابتدا بایستی این فرصت شغلی را در آگهی های داخل کشور آلمان قرار دهد. در صورتی که نیروی مورد نظر را نتواند بیابد این آگهی را در سطح اتحادیه اروپا قرار می­ دهد. اگر بازهم موفق به یافتن نیروی مورد نظر نشود. کسانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند می ­توانند درخواست کار بدهند.

این پروسه یافتن نیرو بسیار زمانبر و غیر ممکن است. از این رو کشور آلمان ویزای جستجوی کار را برای غیر اروپاییان قرار داده است، تا افراد با ورود به خاک این کشور به مدت 3 ماه شغل مورد نظر خود را جستجو نماید. افراد با دریافت ویزای جستجوی کار نمی ­توانند پس از یافتن کار استخدام شوند، بلکه آنها بایستی ابتدا نوع ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند. در این صورت نیز کشور آلمان موظف است تا اجازه کار، محل سکونت و تحصیل را برای خود و یا اعضای خانواده فرد را بدهد.

مشاغل مورد نیاز آلمان

همانطور که قبلا گفته شد کشور آلمان از نظر اقتصادی در بالاترین سطح قرار دارد، دارای روابط بسیار مناسب تجاری با سایر کشورهای تجاری جهان دارد. کشور آلمان با کمبود نیروی متخصص در بازارهای کار خود روبرو است. از این رو از افراد متخصص جهت ورود به بازارهای کاری خود استقبال می ­نماید. کمبود نیرو در بسیاری از صنایع آلمان بخصوص در صنعت معدن، ساخت ساز به چشم می­ خورد.

همچنان مشاغل مورد نیاز در آلمان به 2 بخش تقسیم شده است. مشاغل مورد نیاز در کشور آلمان که می­ توان به آنها اشاره نمود عبارتند از:

  • فلز
  • جوش
  • مشاغل در فن آوری اتوماسیون
  • حرفه در مهندسی برق
  • حرفه در مهندسی مکانیک
  • ساخت و ساز ساختمان
  • بتن و بتن مسلح
  • مصالح ساختمانی
  • آموزش و تعلیم
  • تیغه
  • عایق
  • نجاری
  • سنگ تراشی
  • ردیابی خودرو
  • داربست
  • پنجره
  • نمای شیشه ای
  • مدیر ساخت و سازهای شیشه ای

افراد زیادی قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند اما از آنجایی که در مورد بازارهای کار آلمان اطلاعات چندانی ندارند با سوالاتی از قبیل روبرو شوند:

  • آیا برای ورود به بازارهای کاری در آلمان باید مدرک حرفه مورد نظر را نیز داشت؟
  • آیا بدون تحصیلات می توان وارد بازار کار در آلمان شد؟
  • هزینه ویزای جستجوی کار در آلمان چقدر است؟

اقامت آلمان از طریق ازدواج یکی از روش هایی است که متقاضیان در صورت ازدواج با اتباع آلمانی می توانند اقدام کنند. در ضمن با اخذ اقامت و تابعیت آلمان از طریق سرمایه گذاری نیز می­ توانند جهت اخذ تابعیت این کشور اقدام نمایند. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاقمند به مشاوره و راهنمایی همه­ افراد جهت آشنایی با شرایط کار در آلمان هستند.

سوالات متداول در باب شرایط کار در آلمان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب کار در آلمان می باشیم:

  • مزایای کار در آلمان چیست؟ کار در آلمان برای برخی مشاغل حداکثر زمان کاری 35 ساعت در هفته است و دولت تعطیلات 40 روزه نیز برای آنان در نظر می گیرد. این کشور کمترین نرخ بیکاری در اروپا را به خود اختصاص می دهد که تقریبا 3% تا 4% است. یکی از برترین مزایای این کشور به کار گرفتن نیروی کار ماهر خارجی با کمترین چالش هاست.
  • کار در آلمان به چند شکل امکان پذیر است؟ متقاضی کار در آلمان هم به صورت اخذ پیشنهاد کاری از کارفرما می تواند مشغول به کار گردد و هم به صورت خود اشتغالی، به این صورت که حداقل 250000€ (یورو) سرمایه در نظر گرفته شود و حداقل برای 5 نفر آلمانی شغل جدید ایجاد کند.
  • از چه روش هایی می توان برای کار در آلمان اقدام کرد؟ روش هایی که برای رسیدن به کار در آلمان مدنظر قرار می گیرد، به صورت مستقیم دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمای آلمانی در اولویت قرار دارد که برای ایرانیان که خارج از اتحادیه اروپا هستند کمی مشکل است. روش دوم استفاده از ویزاهای جست و جوی کار آلمان است و روش سوم ورود تحصیلی به آلمان و کاریابی در اقامت پس از تحصیل در آلمان.
  • الزامات کار در آلمان چیست؟ از الزامات کار در آلمان می توان به تسلط به زبان آلمانی اشاره کرد. به هیچ وجه نمی توان امیدوار بود که صزفا با تسلط به زبان انگلیسی بتوان در این کشور به کار رسید. برای ورود به برخی از شاغل نیز در ابتدا دوره های 1 تا 3 ساله کارورزی برگزار می گردد که ورود به بازار کار را تضمین می کند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *